1

Téma: Prospěchové stipendium - skokové

Zdravím,
přijde mi trochu nespravedlivý současný systém stipendia. Tedy stačí, aby člověku chybělo pár setin v průměru a může se rozloučit s pár příjemnými tisíci navíc... Jasně - semtam to někomu pomůže, ale naopak to někomu ublíží...

Nechápu jednu věc - proč stipendium nestoupá postupně? V dnešní době počítačů a automatů je snad to nejmenší nechat spočítat podle vzorečku výši stipendia... Samozřejmě určité hranice by mohli být zachovány, ale v rámci jednotlivých oddílů(např. od 1,5 do 1,8) by to stoupalo lineárně.

2

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Mně se naopak líbí, že se roste neproporcionálně. Distribuční funkce, resp. hustota pravděpodobnosti prospěchu studenta taky jistě není lineární a ty nejlepší průměry (do 1.1) má určitě menší množství studentů než průměr o kategorii horší (do 1.25). Pak by asi bylo fér to menší množství studentů odměnit nějak adekvátně k tomu, kolik jich je. smile

3

Re: Prospěchové stipendium - skokové

No ono kdyby ti vyšel průměr 1,1 a to je kvůli truchu horšímu cvičímu, tak myslím, že by tě hodně mrzel rozdíl mezi druhým a prvním stipendiem - cca 5k.

Mě spíše mrzí to, že systém přidělování stipendia zůstal stejný i přes to, že se totálně změnilo hodnocení (stupnice A,B,C,D,E)

Snažila jsem si to spočítat, pokud se nemýlím, tak např v matice 1 jsme měli test za 60b a ústní za 20b. na jedničku bylo potřeba 65bodů, což je 81,25%.  Tedy v dnešním měřítku by člověk s 65b, který kdysi dostal čistou jedničku, tak teď by dostal 1,5 což s prospěchem zamává daleko víc...

a další věc, stipendia nemohou být nikdy spravedlivá - na stipendium stačí mít 4zk a když jich má člověk třeba 7, má mnohem více práce a byť má dobré známky, projeví se to...

"Vím, že nic nevím." Sócratés

4

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Bc. Ondřej Morávek (moravon2) napsal:

Mně se naopak líbí, že se roste neproporcionálně. Distribuční funkce, resp. hustota pravděpodobnosti prospěchu studenta taky jistě není lineární a ty nejlepší průměry (do 1.1) má určitě menší množství studentů než průměr o kategorii horší (do 1.25). Pak by asi bylo fér to menší množství studentů odměnit nějak adekvátně k tomu, kolik jich je. smile

Vždyť jsem přece psal :
Samozřejmě určité hranice by mohli být zachovány, ale v rámci jednotlivých oddílů(např. od 1,5 do 1,8) by to stoupalo lineárně.

To znamená, že od 1,5 do 1,8 by to stoupalo pravidelně(lineárně) třeba od 1000 do 3500. Pak od 1,25 do 1,5 by to stoupalo od 3500 do 7000 atd., čili jak jsem psal, hranice by zůstali zachovány ale UVNITŘ těchto mezí by se to pohybovalo lineárně.

5

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Kolego ty ses měl dát na poslance, taky diskutuješ o něčem, co nemá smysl. A nebo na senátora AS FEL...

6

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Lenka Mudrová (mudrole1) napsal:

a další věc, stipendia nemohou být nikdy spravedlivá - na stipendium stačí mít 4zk a když jich má člověk třeba 7, má mnohem více práce a byť má dobré známky, projeví se to...

Podmínkou pro získání prospěchového stipendia je splnění 30 kreditů za semestr, na což typicky 4 známky nestačí (například můj stav nyní - 4 známky, vážený průměr 1,26, ale jen 22 kreditů celkem = nemám na stipendium nárok), tudíž s touto poznámkou bych si dovolil nesouhlasit.

Samozřejmě lze namítnout, že náročnost předmětů je různá, ale to tak je v životě ve všem, absolutní spravedlnost neexistuje nikde a i ve školních podmínkách by se jen těžko zajišťovala. Myslím si, že současný stav je poměrně dobře nastavený kompromis.

7

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Radek Svoboda (svobora4) napsal:

Kolego ty ses měl dát na poslance, taky diskutuješ o něčem, co nemá smysl. A nebo na senátora AS FEL...

Pane kolego Svobodo,

bohužel ne všichni jsme tak osvícení jako vy, takže nevíme proč... Proč tato diskuze nemá cenu? A když už budete v tom zdůvodňování, tak prosím připište vysvětlení, proč býti senátorem znamená diskutovat o něčem, co nemá smysl. Dám Vám jako vodítko pár témat, kterými se AS FEL zabývá ze zákona: rozhoduje o fakultních pracovištích (vznik, zánik...). Dále schvaluje vnitřní předpisy, rozdělení financí, podmínky pro přijetí ke studiu, členy vědecké rady, dlouhodobý záměr fakulty. Mimo to se vyjadřuje ke studijním programům a navrhuje a odvolává děkana. Dokážete alespoň u jedná z těchto věcí napsat, proč nemá smysl, nebo tu jen tak plkáte?

8

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Lenka nemluvila o 4 známkách, ale zkouškách. Dovolil bych si odhadnout, že poukazovala na to, že S předmětů musíme mít povinně celkem málo a je pak rozdíl, jestli si někdo zapíše náročný, zkouškou zakončený odborný předmět (4kr. S), nebo třeba jazyk (jen o 1 kr. méně)...

ad Radek Svoboda:

Friedrich Nietzsche napsal:

Tvůrce byl vždy v nevýhodě vůči tomu, kdo jen přihlížel a sám ruku nepřiložil; stejně jako byl ve všech dobách politický žvanil chytřejší a spravedlivější než vládnoucí státník.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/DoNotFeedTroll.svg/150px-DoNotFeedTroll.svg.png

Potřebujeme malý a šikovný traktory, ale velký a silný chlapy!

9

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Bc. Ondřej Morávek (moravon2) napsal:

Mně se naopak líbí, že se roste neproporcionálně. Distribuční funkce, resp. hustota pravděpodobnosti prospěchu studenta taky jistě není lineární a ty nejlepší průměry (do 1.1) má určitě menší množství studentů než průměr o kategorii horší (do 1.25). Pak by asi bylo fér to menší množství studentů odměnit nějak adekvátně k tomu, kolik jich je. smile

http://student.cvut.cz/view.php?cisloclanku=2005120601

Wikipedia: Я знаю всё! Google: Я найду всё! ВКонтакте: Я знаю всех! Internet: Без меня вы ничто! Электричество: Молчать …
http://motor.feld.cvut.cz
„Kdyby každý dělal jen to, co umí, spousta z nás by se asi nenarodila“ J. K.

10

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Karel Lebeda (lebedkar) napsal:

Lenka nemluvila o 4 známkách, ale zkouškách. Dovolil bych si odhadnout, že poukazovala na to, že S předmětů musíme mít povinně celkem málo a je pak rozdíl, jestli si někdo zapíše náročný, zkouškou zakončený odborný předmět (4kr. S), nebo třeba jazyk (jen o 1 kr. méně)...

Já jsem si to našel ve školním řádu pro jistotu, než jsem něco psal, tedy:


11. V daném semestru nebo akademickém roce má student nárok na prospěchové stipendium za vynikající
   studijní výsledky dosažené v předchozím semestru nebo akademickém roce, jestliže v rozhodném úseku tj.
   v semestru (akademickém roce), za který se stipendium uděluje:
   a) získal minimálně 30 kreditů (60 kreditů),
   b) počet klasifikovaných předmětů v semestru nebo akademickém roce měl větší nebo roven 4, případně 8,
   c) vážený studijní průměr za uvedený semestr nebo akademický rok měl menší nebo roven 1.80,
   d) studoval v prezenční formě a standardní době studia podle § 61 a § 44 odst. 4 zákona.

Hovoří se zde o počtu klasifikovaných předmětů... tedy jazyk, který není zakončen známkou Vám nepomůže.

Celý stipendijní řád lze najít zde

11

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Bc. Vladimír Paločko (palocvla) napsal:

Hovoří se zde o počtu klasifikovaných předmětů... tedy jazyk, který není zakončen známkou Vám nepomůže.

Jak tu bylo zmíněno, pomoct může, pokusím se to dovysvětlit. Předměty "zakončené známkou" (tj. zakončené klasifikovaným zápočtem nebo zkouškou) mají vliv na bod b) a c) výše citovaného čl. 3, odst. 11 Stipendijního řádu ČVUT, zatímco na bod a) mají vliv všechny předměty (tj. i ty zakončené zápočtem). Např. v situaci, kdy za předměty "zakončené známkou" student získá 27 kreditů a vážený průměr počítaný z těchto předmětů je 1.22, pak pokud další zapsaný předmět je např. tříkreditový jazyk zakončený zápočtem, získá stipendium z druhé kategorie, protože splnil limit 30 kreditů z bodu a) a vážený průměr to nijak neovlivní. Pokud si místo toho zapsal např. čtyřkreditový odborný předmět (zakončený zkouškou nebo klasifikovaným zápočtem), ze kterého dostane horší známku, vážený průměr to ovlivní a může spadnout do horší stipendijní kategorie a získat nižší prospěchové stipendium.

12

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Haha, přijde mi mnohem užitečnější použít 200 tisíc pro zlepšení stavu na škole než na popíjení kávičky. Druhak tohle mi připomíná touhu po přílepku k Ústavě v polovině loňského roku - něco se mi nepodařilo(lepší průměr vs. dostat se ke korytům) a tak chci změnit pravidla hry. Poslední věc, já nemusím dokazovat, že senát je nesmyslný, to on by měl dokázat, že smysl má. Mně osobně je senát ukradený, věřím v něco jiného, než že systém vyřeší problémy jednotlivce.

13

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Erik Derner (derneeri) napsal:
Bc. Vladimír Paločko (palocvla) napsal:

Hovoří se zde o počtu klasifikovaných předmětů... tedy jazyk, který není zakončen známkou Vám nepomůže.

Jak tu bylo zmíněno, pomoct může, pokusím se to dovysvětlit. Předměty "zakončené známkou" (tj. zakončené klasifikovaným zápočtem nebo zkouškou) mají vliv na bod b) a c) výše citovaného čl. 3, odst. 11 Stipendijního řádu ČVUT, zatímco na bod a) mají vliv všechny předměty (tj. i ty zakončené zápočtem). Např. v situaci, kdy za předměty "zakončené známkou" student získá 27 kreditů a vážený průměr počítaný z těchto předmětů je 1.22, pak pokud další zapsaný předmět je např. tříkreditový jazyk zakončený zápočtem, získá stipendium z druhé kategorie, protože splnil limit 30 kreditů z bodu a) a vážený průměr to nijak neovlivní. Pokud si místo toho zapsal např. čtyřkreditový odborný předmět (zakončený zkouškou nebo klasifikovaným zápočtem), ze kterého dostane horší známku, vážený průměr to ovlivní a může spadnout do horší stipendijní kategorie a získat nižší prospěchové stipendium.

Z tohoto pohledu máte pravdu, nicméně, volba předmětů je již na Vás obvykle, většinou je studijní plán natolik benevolentní, že si zbývající 3 kredity (a často mnohem více) můžete zvolit dle svých preferencí, které by v případě získání stipendia měly směřovat na nejjednodušší předměty.
A pokud máte lepší nápad, jak vytvořit spravedlivejší systém oddělování, je tu akademický senát, který se Vaším návrhem bude jistě rád zabývat. Jako motivaci mohu uvést pravidlo, uplatňované na UK, že za každý kredit nad povinných 30/semestr se Vám sníží průměr o 0.01. Při 40 kreditech za semestr jste takto shodil krásnou jednu desetinu a těch 10 kreditů navíc přitom mohou být právě Vámi zmiňované jazyky, se kterými se (alespoň podle Vás) příliš nenadřete.

Jinak ale samozřejmě platí to, co jsem psal výše - v životě nikdy není nic úplně spravedlivé, vše je jen otázkou nějakého optimálního kompromisu. (Vezměte nakonec v úvahu férovost hodnocení předmětů, nikdy se Vám nestalo, že úroveň hodnocení jednoho zkoušejícího byla diametrálně odlišná od jiného? Jak potom kompenzujete ušlé stipendium těm, kteří dostali toho přísnějšího? Atd, atd... myslím, že tahle debata je trošku mimo realitu, jak jsem psal, pokud máte nápad, lepší je ho navrhnout AS, tu na fóru se můžete jen vybrečet, že to není fér, nic se tím ale pravděpodobně nezmění.)

14

Re: Prospěchové stipendium - skokové

shození průměru za overkredity... já už to úplně vidím, jak tady zase někdo bude brečet, jak je děsně nefér, že si tamhle franta zapsal navíc tenhle jednoduchej předmět a má o 0.03 lepší průměr.

Stýpko je fajn, ale minimálně na těch prý děsně flákačských informatických oborech ani trochu nepokryje investovanou námahu. Kdyby člověk místo učení někde dělal prodavačku, tak si vydělá odhadem aspoň 5krát tolik.

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

15

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:

shození průměru za overkredity... já už to úplně vidím, jak tady zase někdo bude brečet, jak je děsně nefér, že si tamhle franta zapsal navíc tenhle jednoduchej předmět a má o 0.03 lepší průměr.

Stýpko je fajn, ale minimálně na těch prý děsně flákačských informatických oborech ani trochu nepokryje investovanou námahu. Kdyby člověk místo učení někde dělal prodavačku, tak si vydělá odhadem aspoň 5krát tolik.

Myslím, že iba potvrdzuješ môj názor, že akýkoľvek zásah do prideľovania prospechových štipendií by vyvolal nespokojné bručanie istej skupiny študentov. Aká taká spravodlivosť by mohla byť, ak by bola minimálna voľnosť vo voľbe predmetov (všetci by študovali rovnaké predmety), všetci by mali rovnaké skúšky, … Ale verím, že to by chcela iba malá časť študentov. Alebo by systém musel byť úplne iný než je v súčasnosti (ale takto v noci ma nenapadá aký).

Čo sa týka toho, že štipendium nepokryje investovanú námahu. Kedysi som mal názor, že za tie najlepšie výsledky by malo byť štipendium výrazne väčšie, než teraz. S tým, že aj pre tých „o niečo menej lepších“ by sa niečo ušlo (aby mohli byť motivovaní aj oni). Pri neformálnej diskusii so známymi na túto tému sa nejednému podarilo ma presvedčiť, že najlepším riešením (minimálne v ten daný moment) bude zviazanie metodiky prospechových štipendií so slovami «не трогать».

Не нужно пытаться осуществить мечту. Пусть так и остается мечтой.

16

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Poznámka okrajově související s tématem:
Prospěchové stipendium není jediným způsobem, jak si vydělat peníze přímo ve škole. Dalším a výnosnějším způsobem je práce na nějakém výzkumném projektu. Najděte si na své katedře nějakého úspěšného výzkumníka (pozná se podle množství výsledků dle VVVS, WoS, ..., a podle toho, že má dost peněz z výzkumných projektů) a nabídněte mu své služby. Pokud jste dobří, určitě vás zaměstná (a zaplatí smile). Tak můžete pracovat i během prázdnin, třeba na katedře řídicí techniky k tomu máme tzv. Summer Internships.

17

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Domnívám se, že původní námět z tohoto vlákna se začíná vytrácet. Pokud jsem to správně pochopil, tento námět zněl:
nahradit po částech konstantní funkci rozhodující o výši stipendia funkcí spojitou po částech lineární. Tedy na níže uvedeném obrázku nahradit graf vyznačený souvislou čarou grafem podle čáry čárkované.

http://petr.olsak.net/stipka.jpg

Absolutní částka stipendia by se počítala stejně jako nyní, tj. protáhlo by se to ještě multiplikativním koeficientem závislým na celkovém množství peněz tak, aby se rozdělilo všechno.

Související předpisy jsem prošel jen zběžně, ale zdá se mi, že stipendijní řád určuje jen okrajové podmínky k rozhodnutí dostat stipendium, ale vzorec, podle kterého se budou peníze určené na stipendium rozdělovat, je v kompetenci fakult. Pod vzorcem je na stránce http://www.fel.cvut.cz/education/stipen … chova.html podepsaná prof. Demlová. Proč se tedy nezeptáte přímo jí, co na to říká?

Soukromě se mi zdá návrh (čárkovaná čára) spravedlivější než stávající stav. Samozřejmě úplnou spravedlnost při rozdělování stipendií dosáhnout nelze (jak tady již někdo poznamenal).

Zdravím

Petr Olšák

18

Re: Prospěchové stipendium - skokové

RNDr. Petr Olšák (olsak) napsal:

…Pod vzorcem je na stránce http://www.fel.cvut.cz/education/stipen … chova.html podepsaná prof. Demlová. Proč se tedy nezeptáte přímo jí, co na to říká?…

S proděkankou Demlovou jsem na toto téma krátce mluvil již někdy v létě 2009… — sám pro sebe se pokusím rozvzpomenout na závěry rozhovoru (snad se zadaří).

19

Re: Prospěchové stipendium - skokové

RNDr. Petr Olšák (olsak) napsal:

...

Osobně mi přijde také toto hodnocení výkonu spravedlivější než aktuální systém (úplné vyhlazení křivky bych považoval za nejlepší (při zachování dosavadních rozhraní)). Přecijenom je nesmyslné, jak již zde někdo psal, aby rozdíl v tisícinách znamenal tisíce...

S pozdravem

Pavel Mička

And the people bowed and prayed
To the neon God they made.

20

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Bc. Pavel Mička (mickapa1) napsal:

Přecijenom je nesmyslné, jak již zde někdo psal, aby rozdíl v tisícinách znamenal tisíce...

zivot je nespravedlivy.
napriklad:
90 bodu znamena A
89.5 bodu znamena B

dost casto i rozdil jedne znamky znamena pad do nizsi kategorie. Zvlaste pokud chce clovek byt v nejvyssi kategorii, tak neni pripustne, aby mel neco jineho nez sama A.

21

Re: Prospěchové stipendium - skokové

RNDr. Petr Olšák (olsak) napsal:

Pokud jsem to správně pochopil, tento námět zněl:
nahradit po částech konstantní funkci rozhodující o výši stipendia funkcí spojitou po částech lineární. Tedy na níže uvedeném obrázku nahradit graf vyznačený souvislou čarou grafem podle čáry čárkované.

Děkuji za obrázek, PŘESNĚ tak jsem to myslel smile.
Paní Demlové zkusím napsat, děkuji za tip.

22

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Nechce se mi číst celé vlákno, tak snad nebudu psát něco, co už je tady několikrát.
Osobně si myslím, že toto není špatný nápad (rozdělovat stipendia nějakým spravedlivějším systémem), ale spíše by se mělo zohlednit například: Kolik předmětů (kreditů) měl daný člověk zapsaných a jak těžké byly tyto předměty - tím narážím na lidi, kteří si zapíší 5 humanitních předmětů a dostanou samé A, oproti lidem, kteří si zapíší těžké předměty (které je samozřejmě ale baví a proto šli také na tuto školu) a musí se s nimi poprat - výsledek by měl být samozřejmě také co nejlepší, ale někdy se hold nepodaří. Pak "humanitní" člověk, který studuje školu jen tak, dostane stejné stipendium, jako člověk, kterému na studiu opravdu záleží a chce se toho co nejvíce naučit. Není účelem stipendia podporovat právě takovéto lidi (a k tomu samozřejmě také odměňovat za dobré studijní výsledky)?

23

Re: Prospěchové stipendium - skokové

To se da vyresit pouze jednim zpusobem - kreditove ohodnoceni by muselo verne a spravedlive odpovidat narocnosti predmetu.

Potřebujeme malý a šikovný traktory, ale velký a silný chlapy!

24

Re: Prospěchové stipendium - skokové

No jo ale to se dělá těžko, třeba pro mě byla těžší X16EPD než X01MA2, jsem prostě ekonomickej antitalent, ale troufnu si tvrdit, že většina studentů ještě starejch EaIček to viděla opačně...

25

Re: Prospěchové stipendium - skokové

Jan Špidlen (spidljan) napsal:
Bc. Pavel Mička (mickapa1) napsal:

Přecijenom je nesmyslné, jak již zde někdo psal, aby rozdíl v tisícinách znamenal tisíce...

zivot je nespravedlivy.
napriklad:
90 bodu znamena A
89.5 bodu znamena B

dost casto i rozdil jedne znamky znamena pad do nizsi kategorie. Zvlaste pokud chce clovek byt v nejvyssi kategorii, tak neni pripustne, aby mel neco jineho nez sama A.

Ten pulbod se mi stal ted v semestru osudnym. Mohl jsem mit o stupen vyssi stpendium, takhle mam to nejnizsi (prumer presne 1.5). Zalezi pak na studentovi, chvili jsem "spackoval", ale nakonec se s tim asi budu muset smirit :-)...

Vitam regit fortuna, non sapientia (Cicero)