1

Téma: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Návrh Dlouhodobého záměru FEL lze nalézt na http://www.fel.cvut.cz/aktuality/DZ2011_draft.doc.
Před jeho oficiálním projednáním na Gremiu děkana 12.10. je zde prostor pro Vaše připomínky k textu. Předem Vám za ně děkuji.

Naposledy upravil: ripka (26.09.2011 08:24:47)

There is no replacement for hard work (T. A. Edison)

2

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Po přečtení návrhu DZ FEL mě napadly některé náměty. Uvádím to spíš pro
případnou inspiraci tvůrcům, tyto náměty nepovažuji za nic fatálního, co by
se nutně mělo zpracovat.

1. Výuka / Záměry (1)
         ... Cílem je získávat ... bakaláře ... z méně prestižních VŠ
                                             -> z ostatních VŠ
         Myslím, že existují ve srovnání s námi méně prestižní i prestižnější
         VŠ a že není třeba to tady zdůrazňovat.

1. Výuka / (5) Hodnocení výuky.
        přidat: Pracovat i se staršími výstupy ankety z let minulých, 
        sledovat trendy v čase, dlouhodobé problémy a poučit se z nich.

2. Financování výuky / Opatření (1) a (3)
        ... student opakuje předmět, uznáme mu zápočet, dotlačíme ho     
        doplnit si to v CŽV.
        To se mi nelíbí: student si dle stud. řádu zapisuje kompletně celý
        předmět, nejen zkoušku. Uznáním zápočtu pak dáváme vzkaz: nechoď k
        nám na cvičení. Toto uznání nevede k výhodě, ale paradoxně k nevýhodě.
        Podmínky složení zkoušky jsou často bodově provázány s výsledky na
        cvičení během semestru. Odkud tyto body má student vzít? Z loňska?
        Tam jich dosáhl málo (akorát na zápočet) a možná i proto nedal
        zkoušku...
        Chápu, že tady jde o studenty, jejich opakované studium nemáme zaplaceno.
        Více by se mi líbilo: diskutovat s vedením ČVUT změnu stud. řádu např. ve smyslu
        v jednom ročníku lze opakovat max. jeden předmět, méně pokusů u zkoušky, ...

3. Výzkum / Opatření (7) Činnost VR
        ... tajná hlasování se budou provádět elektronicky
        Domnívám se, že není jednoduché zařídit tajnost hlasování
        elektronicky. Ztrátu tajnosti toho hlasování bych rozhodně
        nedoporučoval. Kdy má VR hlasovat tajně má taxativně vyjmenováno
        ve svém (současném) jednacím řádu.

6. Propagace / (2) Zlepší se komunikace
        ... na webu zvětšen prostor pro aktuality a interní zprávy ...
        To se mi jeví příliš konkrétní, s obecnějšími předsevzetími
        v DZ to moc neharmonuje. Navíc to je součástí
        5. Organizace / (12) Inf. systémy: informace musejí být snadno
        vyhledatelné.

6. Propagace / (3) Hlas FEL bude více slyšet v rámci ČVUT ...
        ... není možno rozhodovat dle názoru průměrných fakult ... 
        Snad to nepředpokládá měnit volební a jednací řád senátu ČVUT smile.
        Nešlo by to zformulovat nějak kulantněji?

7. Pracovní prostředí / Záměry (6) skripta
        ... Každoročně se budou vyhodnocovat a odměňovat nejlepší skripta
            -> skripta nebo analogické výukové materiály.

8. Hospodaření / Opatření (4) Komise LVR
        ... tato komise bude řídit činnost ředitele
        Nejsem si jist, zda to je dobrý nápad. Komise bývají obvykle
        poradní, ředitelé byvají podřízeni (pro)děkanovi.

Líbilo by se mi, kdyby byl dokument kratší. Možná by šlo vynechat některé
pasáže označené jako ,,analýza``, ale v tuto chvíli asi bude lepší už do
toho nešťourat.

Naposledy upravil: olsak (05.10.2011 11:12:41)

3

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Technické komentáře:
a) Vysvětlit zkratku DMS před jejím prvním použitím v textu.
    Obdobně s případnými dalšími zkratkami - tedy samozřejmě s výjimkou ČVUT, FEL a MŠMT wink

b) Doktorandské studium => Doktorské studium

Děkuji
  JŽ

Naposledy upravil: zara (05.10.2011 12:41:02)

4

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

V dlouhodobém záměru je mnoho dobrých myšlenek a nápadů a s většinou lze souhlasit.  Samozřejmě jsou nejdůležitější kvalita výuky, kvalita vědy a ekonomika školy. Domnívám se však, že z dlouhodobého hlediska realizace řady záměrů orientovaných na získání většího počtu studentů (zejména zahraničních) a rozšíření zahraniční spolupráce může být problematická bez toho, aby i čistota a estetické prostředí na fakultě odpovídaly "významné evropské technické universitě".  Roky nemytá okna, staré ošoupané skříně na chodbách, ohmatané dveře a kliky, trampské lavičky před vchodem a tisíce vajglů a kořeny vyvrácené lavičky v pásu před školou asi málokdo ze zahraničí pochopí. Do řady mimopražských škol jdou velké investice a i naši studenti mohou dát přednost škole čisté a moderní.

Proto bych do DZ přidal i vyjádření, že vedení fakulty "zabezpečí zlepšení čistoty a estetického prostředí na fakultě".  Přimlouval bych se i za to, aby fakulta inicializovala ve vedení školy koncept "Kampus Dejvice", kdy by byl vytvořen (a nemuselo by se jednat o velké prostředky) areál vysokých škol o kterém by se vědělo a který by vytvářel pro studenty dobré a příjemné zázemí.

P. Hudec

5

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

doc. Ing. Přemysl Hudec, CSc. (hudecp) napsal:

Proto bych do DZ přidal i vyjádření, že vedení fakulty "zabezpečí zlepšení čistoty a estetického prostředí na fakultě".

Dobry vecer,

S tymto nametom sa plne stotoznujem. Obzvlast neprijemne mi bolo, ked som minuly semester dlhsie nez tyzden na schodoch prekracoval flak horcice... Dokonca aj v Rusku, kde som stravil dva semestre, boli priestory univerzity cistejsie (v porovnani so zbytkom mesta to bol velmi vyrazny rozdiel...). Dalej radsej nepokracujem, emotivne spomienky by velmi pravdepodobne velmi rychlo odbiehali od temy dlhodobeho zameru.

Не нужно пытаться осуществить мечту. Пусть так и остается мечтой.

6

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Dovolte nekolik pripominek v Dlouhodobym zamerum:

- Ad konec Opatreni 2a: "Důvodů je několik, ten ne úplně zjevný je podpoření výuky matematiky a fyziky, na středních školách." To se mi libi. Spatna uroven studentu je nejen kvuli demografii, ale i kvuli nizke prestizi matematiky a fyziky na SS. Kdo jiny by mel proti tomuto trendu pusobit nez technicke VS? Proto bych tento bod jeste nejak rozvedl. Napr.: probihaji diskuse dekana s predstaviteli ministerstva skolstvi, znaji oni presne nase problemy s nizkou urovni studentu?

- Ad konec Opatreni 4: "Diferenciace probiha samovolne, protoze
  si lepsi studenti zapisuji cviceni v lepsich casech." S tinm prilis nesouhlasim, protoze to pusobi i
  naopak: cviceni v lepsich casech jsou narvana a tudiz cvicici maji na
  studenty mene casu.

- Opatreni 3.5: "Multidisciplinarni tymy" by mohly byt snadno zneuzivany. Je treba zavest dobrou kontrolu.

Dekuji,
Tomas Werner

7

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Kladně hodnotím zařazení jazykové kompetence do kariérního řádu. Vzhledem k několika negativním zkušenostem bych navrhoval zařadit do kapitoly Výuka i plán na zvyšování jazykové komptence studentů. Ani v řadách doktorandů dnes není problém narazit na studenta, jehož angličtina by byla slabá i u středoškoláka.

PS: omlouvám se za poněkud pozdní reakci

8

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

DZ FEL vypada opravdu dobre. Jenze treba DZ CVUT je take velmi dobry, jeho implementace vsak jaksi vazne. Mam obavu, ze to stejne dopadne i s timto navrhem, zejmena v oblastech, kde se to bude tykat zamestnancu. Je hezke delat karierni rad, ale na nektere katedry u nas proste nikdy nedostanete odpovidajiciho cloveka - co by tam asi tak delal? Navic forma obnovy prilivem cerstve krve je pomala - nejaka take musi odteci... Bez propusteni neschopnych se sice muzeme pomalu zlepsovat, ale to nase konkurence v CR take. Navic treba ja uvedeny karierni rad nesplnuji dokonec ve dvou bodech - neumim dobre anglicky a na CVUT jsem studoval/zamestnan nepretrzite od svych 17 let. Pokud se mne skola nerozhodne zbavit, tak bude mit zamestnance nesplnujiciho kriteria dalsich odhadem tak 45 let...

9

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Draft Dlouhodobého záměru jsem si celý přečetl a působí na mne velmi špatně. Považoval bych tento dokument za poznámky, které si děkan udělá pro vlastní potřebu, ale k oficiálnímu dokumentu, který reprezentuje směřování školy  má "draft" ještě dost daleko:
1. Dlouhodobý záměr by měl specifikovat časové období, které zahrnuje.
2. Jakýkoliv záměr musí výcházet ze zákonného rámce, tedy zákona o vysokých školách v aktuálním znění.
3. O novém vysokoškolském zákoně se mluví nejméně 6 let. Záměr pro nový vysokoškolský zákon dává MŠMT vládě ČR  do konce října 2011 a do konce června 2012 by mělo být v paragrafovém znění ve Sněmovně. Jestliže jeho platnost bude začínat nejdříve 2013, měl by mít i záměr, pokud bude zpracován takto detailně, horizont stejný jako začátek platnosti nového zákona. Už v příštím roce se uplatní financování 80/20.
3. Dokument je příliš detailní. Dlouhodobý záměr by měl mít rámcový formát ("pohled z výšky 1000 m") a neměl by rozpracovávat detaily. Rozhodně by bylo přehlednější mít k dispozici analýzu, zdroje, dlouhodobý záměr, rozpracování, časový harmonogram, organizační řád, kriteria vyhodnocení zvlášť. Dlouhodobý záměr by tak mohl být mnohem menšího rozsahu.
4. Dlouhodobý záměr by neměl specifikovat formální procedury: "Dlouhodobý záměr určuje střednědobé priority...." Působí to jako vycpávání textu, aby byl delší.
5. Dlouhodový záměr budou možná číst i lidé, kteří si nezvykli na posun školní konverzace k nepěkné transkripci a odchýlení od docela slušných výrazových prostředků: prerekvizita - předpoklad. Opravdu to není text výhradně jen pro "členy klubu".
6. Open source, od kterého si záměr slibuje snížení nákladů tak opravdu nemusí zafungovat. Stále se zde nepočítá s kontinuitou, TCO a vnějšími standardy. V praxi se absolventi setkávají s šírším spektrem programů.
7. Nové technologie vytvářejí předpoklady pro tvorbu horizontální struktury, možnosti tvorby týmů i komunikace. Schopnost spolupracovat a komunikovat by nepochybně přispěla i ke snížení animozity mezi katedrami.
8. Některé personální otázky bude řešit novela zákoníku práce a možná i nová kolektivní smlouva.

Naposledy upravil: puchtmil (11.10.2011 16:50:53)

10

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Vážení kolegové,
děkuji za Vaše připomínky. Ty, se kterými jsem souhlasil (a to byla většina) jsem zapracoval do verze 5, kterou zítra předložím Gremiu děkana. Po případných úpravách pak text pošlu Akademickému senátu k projednání a případnému schválení na jeho zasedání 21.10. Další připomínky zde uveřejněné tedy budou směřovat k členům AS.
Pavel Ripka

There is no replacement for hard work (T. A. Edison)

11

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Otázka "přílišné podrobnosti" je asi více subjektivní. Např. komise pro rozvoj AS FEL se nad minulým DZ (předkládaným prof. Šimákem) jednohlasně shodla, že ji přišel málo podrobný. Uznávám ale, že současný draft je rozsáhlejší charakteru, ale neměla jsem osobně nikde pocit, že by tam byl ten text zbytečně, něco se zbytečně řešilo. Naopak, mám z něho příjemný ucelený pocit, je to dokument, který se snaží obsáhnout problémy fakulty. Za mě osobně jako studenta si pochvaluji i větší důraz na studenty, v minulém návrhu mi to nepřišlo úplně vyčerpávající.

Ohledně plnění - ono stačí vzít starý DZ FEL a přečíst si ho. Spoustu věcí se splnit nezačalo. Důvody mohou být různé (často se komentuje odchodem katedry výpočetní techniky, což věřím, že vzalo hodně energie). Mohu říci, že jsme se jako komise shodla a najednání o tom mluvili i s panem děkanem, že by bylo dobré na začátku kalendářní roku vydat "aktualizaci", kde si vedení z DZ vybere body, které by ten rok rádo naplnilo a nastíní jejich řešení. (protože i dobrý nápad lze poškodit špatným řešením). Nejen AS, ale celá AO bude tak mít lepší přehled o to, na čem se ten rok pracuje a na konci roku nějaké zhodnocení - co se povedlo, nepovedlo a proč.

"Vím, že nic nevím." Sócratés

12

Re: Připomínky k návrhu Dlouhodobého záměru FEL

Dlouhodobý záměr, jak jeho název říká, určuje směřování školy v dlouhodobém horizontu. Pokud se aktualizuje každý rok, pak to buď není dlouhodobý záměr, nebo byl špatně napsaný, nebo se dramaticky změnily podmínky pro dosažení cílů, kterých chce škola dosáhnout. Můj příspěvek měl vyjádřit, že předkládaný dokument je vlastně souhrnem více dokumentů v jeden celek a tak ztrácí atributy DZ.