1

Téma: Google Apps for Education

Připravujeme nasazení Google Apps pro FEL, tak aby každý uživatel měl automaticky pracovní Google účet ve tvaru username@fel.cvut.cz. Navíc všichni uživatelé z FELu budou v adresáři Google Contacts. Bude tedy snadné sdílet dokumenty a kalendáře s vašimi spolupracovníky. Vedlejším efektem je bohužel zneplatnění existujících Google aliasů v tomto tvaru. Za způsobené problémy se omlouváme, tento problém jsme si neuvědomili. Nedošlo k žádné ztrátě dat, pouze je potřeba vaše použít pro soukromá konta původní uživatelská jména, většinou username@gmail.com. Problém kolize je vysvětlen zde a zde.

Již nyní se můžete do FEL Google Apps přihlásit, a to například přes adresy
https://www.google.com/calendar/hosted/fel.cvut.cz
https://www.google.com/contacts/a/fel.cvut.cz
https://docs.google.com/a/fel.cvut.cz
Finální adresy budou jiné, hezčí. Přihlášení používá FELid, tedy není tedy potřeba psát do Google formuláře heslo.
Jen počítejte s tím, že se jedná a testovací provoz a může docházet ke změnám a výpadkům.


Během krátké doby se budete moci pod jménem username@fel.cvut.cz k novému, pracovnímu Google účtu. Dle vaší volby si pak můžete dokumenty mezi účty přesunout nebo nasdílet

Jan Kybic

2

Re: Google Apps for Education

+1 pro nasazení Google Apps!

Jsou nějaké plány ohledně Gmailu? Bylo by super nahradit stávající rozhraní Horde Gmailem. Myslím, že většina studentů si to stejně na Gmail přeposílá a Horde nepoužívají.

3

Re: Google Apps for Education

David Vávra (vavradav) napsal:

+1 pro nasazení Google Apps!

Jsou nějaké plány ohledně Gmailu? Bylo by super nahradit stávající rozhraní Horde Gmailem. Myslím, že většina studentů si to stejně na Gmail přeposílá a Horde nepoužívají.


Vazeny kolego,

ciste pro poradek, protoze nemam rad debatu zalozenou na dohadech. 16,4% studentu ma presmerovani na gmail. Prekvapive stejny pocet ma presmerovani na seznam. Dalsi ne zrovna male skupiny jsou email.cz a centrum.cz. Rada studentu pouziva presmerovani na 2 a vice adres, ale pres 50% (odhad .. cislo bude podle mne vyssi) ma pouze imap. Tyto cisla plati pouze pro studenty. U zamestnancu jsou ta cisla vcelku jednoznacna. 8% google, 4% seznam,  par dalsich adres 1-2% a zbytek imap. Muzu predpokladat, ze ne vsichni studenti maji presmerovani na gmail, ikdyz gmail pouzivaji. U zamestnancu je ta sance podle mne mnohem nizsi. Tak jako tak, stale mi to pripada k Vami zminovane vetsine hrozne hrozne daleko.

Cca v 50-60% pristupu k imapu se pouziva horde a pocet uzivatelu je tak (dle meho) nasobne vyssi nez u gmail ... tolik fakta.

4

Re: Google Apps for Education

Google apps placené/garantované školou budiž, jediná správná elektronická identita (e-mail) nikdy

Ze zásady jsem proti absolutní závislosti na jednom dodavateli a ještě více na vytváření prostředí, které nedává členům komunity, přátelům, zaměstnancům atd. možnost použít alternativní řešení a donutí je přijmout podmínky velkého hráče, které jsou nastaveny často tak, aby vytvářely nátlak na další šíření jeho působnosti a zakazují jeho kritiku nebo obranu proti jeho praktikám. Případy, kdy Google vypověděl soukromé osobě služby bez náhrady a možnosti přístupu k na služby vázaným datům a stránkám projektů, jsou dokumentované.

Takže nutit všechny k využití služby Google-mail jako jejich hlavní personální identity (se všemi podmínkami o povolení využití všech dat k "statistickému"  vytěžování prodávanému třetím stranám) bych považoval za útok na svojí svobodu a nebyl by pro zaměstnavatele, který by mě k tomu nutil, ochoten pracovat.

Naopak pokud jsou Google apps z pohledu provozovatele IT školy považované za optimální volbu (a s jejich technologickou pokrokovostí nelze v současné době polemizovat), tak ať FEL službu nakoupí. Smlouvu podepisuje za organizaci s výhodnějšími
podmínkami (co se týče soukromí), protože se jedná o placenou službu. Zároveň já, jako uživatel nejsem nucen na podmínky Googlu přistoupit a potvrdit za svojí osobu vzdání se soukromí svých dat a potvrdit vzdání se záruk na porurušení služby, zneužití dat atd. ze strany Google.

Takže obecně, ať si rizika zpracování svých dat nese škola, ale e-maily, které jsou dnes stejně jako mobilní telefony navázané na osobní profily uživatelů ať zůstanou alespoň směrované přes infrastrukturu FEL. Komu ten který uživatel věří a je pak každého osobní věc a riziko.

Něco jiného je, pokud dojde k striktnímu oddělení firemního know-how a komunikace od personálního, to je studenti i vedení budou psát pouze na firemní schránky a bude se předpokládat, že se veškerá komunikace vyřizuje pouze v pracovní době a na infrastruktuře poskytnuté firmou.

5

Re: Google Apps for Education

Petr Černík (cernik) napsal:

ciste pro poradek, protoze nemam rad debatu zalozenou na dohadech. 16,4% studentu ma presmerovani na gmail. Prekvapive stejny pocet ma presmerovani na seznam. Dalsi ne zrovna male skupiny jsou email.cz a centrum.cz. Rada studentu pouziva presmerovani na 2 a vice adres, ale pres 50% (odhad .. cislo bude podle mne vyssi) ma pouze imap. Tyto cisla plati pouze pro studenty. U zamestnancu jsou ta cisla vcelku jednoznacna. 8% google, 4% seznam,  par dalsich adres 1-2% a zbytek imap. Muzu predpokladat, ze ne vsichni studenti maji presmerovani na gmail, ikdyz gmail pouzivaji. U zamestnancu je ta sance podle mne mnohem nizsi. Tak jako tak, stale mi to pripada k Vami zminovane vetsine hrozne hrozne daleko.

Cca v 50-60% pristupu k imapu se pouziva horde a pocet uzivatelu je tak (dle meho) nasobne vyssi nez u gmail ... tolik fakta.

Dobrý den, děkuji panu Černíkovi za statistiku. Jen chci upozornit, že mohou existovat uživatelé, kteří si email přeposílají nepřímo, tedy z imapu na server X a ze serveru X na Gmail. Sám jsem jedním z nich.

Jan Kybic

6

Re: Google Apps for Education

Dobrý den, počítá se s propojením rozvrhů a google kalendáře? Abych měl možnost přidat si kalendář, ve ktérm budou jako události zapsané přednášky, cvičení a zkoušky.

7

Re: Google Apps for Education

Pavel Píša (pisa) napsal:

Google apps placené/garantované školou budiž, jediná správná elektronická identita (e-mail) nikdy

Dobrý den. Myslím, že došlo k nedorozumění. Nevím o žádných plánech nutit studenty nebo zaměstnance používat jednotnou emailovou adresu. Aktivita k zpřístupnění Google Apps rozhodně tímto směrem nesměřuje.

Na druhou stranu osobně pokládám za správné podporovat používání adresy jmeno@fel.cvut.cz, neboť  to přispívá k zviditelnění FEL.

Chci poznamenat, že Google Apps FEL neplatí, neboť Google je v rámci programu Google Apps for Education nabízí pro školy zdarma.


Pavel Píša (pisa) napsal:

Ze zásady jsem proti absolutní závislosti na jednom dodavateli a ještě více na vytváření prostředí,

Souhlasím. Závislost vytvářet nechceme. Zpřístupněním Google Apps nabízíme další nástroje - jak spravovat dokumenty a jak na jejich vytváření spolupracovat, jak sdílet kalendáře, jak vytvářet diskusní skupiny atd. Nikoho ale nebudeme nutit tyto nástroje používat. Ani nebudeme nutit nikoho používat Google Mail.

V tomto okamžiku předpokládáme zachování poštovního serveru FEL. Dále v dlouhodobé perspektivě předpokládáme uchovávání dokumentů v systému Alfresco. Údaje o rozvrhu budou nadále uchovávány v KOSu, atd. Žádná "tvrdá" závislost na Google tedy nevzniká.


Naopak pokud jsou Google apps z pohledu provozovatele IT školy považované za optimální volbu (a s jejich technologickou pokrokovostí nelze v současné době polemizovat), tak ať FEL službu nakoupí.

Konkrétně ze systémů pro kolaborativní editaci které znám opravdu pokládám Google Apps (Google Docs) za nejlepší.

Jak už jsem napsal výše, FEL nebude za tuto službu platit. (Nepočítám náklady na technickou podporu.)

Zároveň já, jako uživatel nejsem nucen na podmínky Googlu přistoupit a potvrdit za svojí osobu vzdání se soukromí svých dat a potvrdit vzdání se záruk na porurušení služby, zneužití dat atd. ze strany Google.

Soukromá data si uživatelé na FEL Google konto ukládat nemusí, pokud sami nechtějí. V blízké a střednědobé budoucnosti nebudeme nutit uživatele na FEL Google konto ukládat ani pracovní dokumenty, jen jim tuto možnost dáváme.

Osobně bych se zneužití dat ze strany Googlu neobával nijak víc, než zneužití ze strany katedry, fakulty, nebo ČVUT.


Takže obecně, ať si rizika zpracování svých dat nese škola, ale e-maily, které jsou dnes stejně jako mobilní telefony navázané na osobní profily uživatelů ať zůstanou alespoň směrované přes infrastrukturu FEL. Komu ten který uživatel věří a je pak každého osobní věc a riziko.

Ano, přesně tak to plánujeme.


S pozdravem,

Jan Kybic

8

Re: Google Apps for Education

Adam Heinrich (heinrada) napsal:

Dobrý den, počítá se s propojením rozvrhů a google kalendáře? Abych měl možnost přidat si kalendář, ve ktérm budou jako události zapsané přednášky, cvičení a zkoušky.

Tato funkcionalita je již dostupná.

Dále bude součástí Webového portálu pro studenty.


Jan Kybic

9

Re: Google Apps for Education

Děkuji za odpověď. Reagoval jsem především na požadavek pana Davida Vávry na zrušení vlastní implementace/řešení správy e-mailů na FEL - to je přechod na Google s plnou závislostí na poskytování jeho služeb.

Jinak rizika přímého zneužití ze strany Google jsou asi podobná jako u lokálních řešení. Technologicky budou mít řešení více testovaná a rychleji opravovaná, na druhou stranu jsou mnohem zajímavějším cílem. Ovšem s nárůstem popularity a nabýváním monopolního postavení roste riziko, jak si dovolí podmínky nastavit pro zvyšování zisků. Například již jenom prodávané statistiky, které by ukazovaly nejčastější slovní spojení používaná v e-mailech osob registrovaných v doméně fel.cvut.cz mohou být citlivou informací a to o to více, když pak někdo vymyslí, jak se živit prodejem žebříčků univerzit podle nějakého takového, často zvrhlého, kritéria.

To, že služba není placená a tedy není garantovaná smlouvou a sankcemi při jejím porušení ze strany dodavatele, mě při nasazení uzavřené technologie zrovna moc netěší. Doufám tedy, že jste pozorně pročetli podmínky k dané službě.

Opravdu přes seriózní kanály prošlo několik článků o tom, jak Google z nějakého spíše chybně vyhodnoceného důvodu službu někomu vypověděl a při vytvořené závislosti již nebyl vývojář schopen přesměrovat uživatele svého projektu na stránky mimo Google a samotný perzonál Google se s ním nebyl ochoten bavit. Bohužel článek nemohu najít, ale byl to několikaletý boj o přístup k datům, znovuoživení projektu a to i přes to, že dokonce snad i něco Google zaplatil, aby mu čas na podpoře poskytli. Bohužel se mi články nedaří najít, ale problematické chování Google bylo reportované na LWN.net i na českých programátorských portálech.

Naposledy upravil: pisa (10.05.2012 00:36:56)

10

Re: Google Apps for Education

Jan Kybic (kybicjan) napsal:

Chci poznamenat, že Google Apps FEL neplatí, neboť Google je v rámci programu Google Apps for Education nabízí pro školy zdarma.

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Nic není nikdy zadarmo a ani nevím, zda má "Velký Bratr" google pověst dobročinné organizace. A o obchod s údaji opravdu určitě nikdo nestojí.

Nejde opět o další roztříštění informačních zdrojů? Už teď jsem dost zmatený, kde co hledat. A bude se stavit další systém a ještě ke všemu na google? Nemělo by se spíše pracovat na konsolidaci stávajících systémů a webů atd.?

Naposledy upravil: kubaspet (13.05.2012 20:22:27)

Z života radovat se uměl, práci nade vše ctil. Chudý na fakultu přišel, chudý ji opustil.

11

Re: Google Apps for Education

Pavel Píša (pisa) napsal:

Opravdu přes seriózní kanály prošlo několik článků o tom, jak Google z nějakého spíše chybně vyhodnoceného důvodu službu někomu vypověděl a při vytvořené závislosti již nebyl vývojář schopen přesměrovat uživatele svého projektu na stránky mimo Google a samotný perzonál Google se s ním nebyl ochoten bavit. Bohužel článek nemohu najít, ale byl to několikaletý boj o přístup k datům, znovuoživení projektu a to i přes to, že dokonce snad i něco Google zaplatil, aby mu čas na podpoře poskytli. Bohužel se mi články nedaří najít, ale problematické chování Google bylo reportované na LWN.net i na českých programátorských portálech.

Ano, o takových případech jsem slyšel. Neměl jsem z toho dojem, že by šlo o zlou vůli Google. Spíš nemají dostatek lidí, aby každému uživateli poskytovali podporu, proto mají systém schválně nastavený tak, že  spojit se se zodpovědným člověkem je mimořádně obtížné a většinu věcí se snaží řešit automaticky.

Předpokládám, že to nebude potřeba, ale v případě potřeby je už dnes možné si podporu zaplatit, nabízejí jí i třetí strany, české firmy, pak dostanete standardní Service Level Agreement. Zrovna dnes jsem byl na semináři, kde firma netmail.cz takovou službu nabízela.

Jan Kybic

12

Re: Google Apps for Education

Petr Kubašta (kubaspet) napsal:
Jan Kybic (kybicjan) napsal:

Chci poznamenat, že Google Apps FEL neplatí, neboť Google je v rámci programu Google Apps for Education nabízí pro školy zdarma.

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Nic není nikdy zadarmo a ani nevím, zda má "Velký Bratr" google pověst dobročinné organizace. A o obchod s údaji opravdu určitě nikdo nestojí.

Nejde opět o další roztříštění informačních zdrojů? Už teď jsem dost zmatený, kde co hledat. A bude se stavit další systém a ještě ke všemu na google? Nemělo by se spíše pracovat na konsolidaci stávajících systémů a webů atd.?

Podle toho co vím, tak data v Google Apps na rozdíl od dat na privátních Google účtech jsou indexovaná pouze pro potřebu uživatele, navíc tam není reklama. Google jistě není charita, za některé nadstandardní služby si nechává platit (třeba rozšířená archivace dat s možností se vrátit v čase až 10 let zpět). Navíc je možné že čeká, že studenti si na prostředí Google Apps na škole zvyknou a budou ho vyžadovat i v zaměstnání, kde už zdarma nebude.

Google Apps je soubor mnoha aplikací. Některé nemají alternativu, jako zmíněná kolaborativní editace. Jiné alternativu mají, tam se samozřejmě budeme muset rozhodnout, co podporovat. Alternativa fakultních webových stránek to ale není.

Jestli máte konkrétní návrh co konsolidovat, prosím napište mi ho.

S pozdravem,

Jan Kybic

13

Re: Google Apps for Education

Jan Kybic (kybicjan) napsal:

Podle toho co vím, tak data v Google Apps na rozdíl od dat na privátních Google účtech jsou indexovaná pouze pro potřebu uživatele, navíc tam není reklama.

Za to se omlouvam to jsem nevedel. Ale chapu-li to spravne, student musi mit tedy povinne neanonymni ucet u google?

Jan Kybic (kybicjan) napsal:

Google Apps je soubor mnoha aplikací. Některé nemají alternativu, jako zmíněná kolaborativní editace.

Kolaborativni editaci umi kazdy verzovaci system a to i jinych souboru nez jen typu google docs....

Jan Kybic (kybicjan) napsal:

Jestli máte konkrétní návrh co konsolidovat, prosím napište mi ho.

Hlavnim problemem je existence mnoha webu, pouzivajici ruzne datove zdroje,  ktere se nesynchronizuji. Na kazdem zdroji najde student jinou informaci.
Nektere tu tleji rok, tam dva a nekde jsou mozna aktualni. Jinymi slovy, fakulta ma svuj informacni zdroj, kazdy studijni program ma svuj informacni zdroj, kazdy predmet ma vlastni informacni zdroj, nekteri ucitele maji sve informacni zdroje. A jaky zdroj je ten spravny? Muzu ukazat pregnantni ilustrace....

Tak jako tak, dokazi si predstavit, jak tezke rozhodnuti muze byt definitivne urcit platformu. Proto drzim palce a budu fandit at se to povede!

Dale bych se chtel zeptat jestli mate reference z nejake univerzity, kde uz to pouzivaji?

Dekuji
Preji prijemny den

Naposledy upravil: kubaspet (15.05.2012 21:49:41)

Z života radovat se uměl, práci nade vše ctil. Chudý na fakultu přišel, chudý ji opustil.

14

Re: Google Apps for Education

Petr Kubašta (kubaspet) napsal:

...

Jan Kybic (kybicjan) napsal:

Google Apps je soubor mnoha aplikací. Některé nemají alternativu, jako zmíněná kolaborativní editace.

Kolaborativni editaci umi kazdy verzovaci system a to i jinych souboru nez jen typu google docs....
...

Realtime kolaborativní editaci? Viz http://www.youtube.com/watch?v=MNVAHoDcww4 . Krom toho u verzovacího systému si musím zřizovat nějaký repozitář atd. Tohle odpadá při použití Google Docs. Na rychlé vytvoření prezentace se spolužákem nebo sepsání nějakého krátkého dokumentu je to rychlejší a pohodlnější.

15

Re: Google Apps for Education

Ondřej Hrstka (hrstkon1) napsal:
Petr Kubašta (kubaspet) napsal:

...

Jan Kybic (kybicjan) napsal:

Google Apps je soubor mnoha aplikací. Některé nemají alternativu, jako zmíněná kolaborativní editace.

Kolaborativni editaci umi kazdy verzovaci system a to i jinych souboru nez jen typu google docs....
...

Realtime kolaborativní editaci? Viz http://www.youtube.com/watch?v=MNVAHoDcww4 . Krom toho u verzovacího systému si musím zřizovat nějaký repozitář atd. Tohle odpadá při použití Google Docs. Na rychlé vytvoření prezentace se spolužákem nebo sepsání nějakého krátkého dokumentu je to rychlejší a pohodlnější.

Ano Ondro, mas pravdu. Na jednoduche a zakladni dokumenty je v tomto asi Google Docs nejrychlejsi. (I kdyz kdybych chtel byt hnidopich, mohl bych tvrdit, ze zrizeni GITU je minimalne stejne rychle, jako zalozeni google uctu :-) )

Z života radovat se uměl, práci nade vše ctil. Chudý na fakultu přišel, chudý ji opustil.

16

Re: Google Apps for Education

Petr Kubašta (kubaspet) napsal:
Ondřej Hrstka (hrstkon1) napsal:
Petr Kubašta (kubaspet) napsal:

...

Kolaborativni editaci umi kazdy verzovaci system a to i jinych souboru nez jen typu google docs....
...

Realtime kolaborativní editaci? Viz http://www.youtube.com/watch?v=MNVAHoDcww4 . Krom toho u verzovacího systému si musím zřizovat nějaký repozitář atd. Tohle odpadá při použití Google Docs. Na rychlé vytvoření prezentace se spolužákem nebo sepsání nějakého krátkého dokumentu je to rychlejší a pohodlnější.

Ano Ondro, mas pravdu. Na jednoduche a zakladni dokumenty je v tomto asi Google Docs nejrychlejsi. (I kdyz kdybych chtel byt hnidopich, mohl bych tvrdit, ze zrizeni GITU je minimalne stejne rychle, jako zalozeni google uctu :-) )

Ano, porad ale zustava nutnost mit vlastni server (edit: nebo freehosting gitu coz znamena nechavat osobni dokumenty opet cizim osobam) smile

Celkem chapu takove postoje typu "Velky bratr Google", ale vymyslet si kvuli tomu nejake radoby-racionalni argumenty typu "proc jsou jejich sluzby spatne" je zbytecne. Priznejme si, ze jejich system kolaborativni editace dokumentu nema konkurenci (git ani svn neberu, to se neda srovnavat). Navic to funguje i v Androidu, coz je super.

Takze ja tyto moznosti vitam a dekuji za ne, ackoliv jsem je jiz pouzival i predtim.

Naposledy upravil: moravon2 (17.05.2012 21:40:50)

17

Re: Google Apps for Education

Ondřej Morávek (moravon2) napsal:
Petr Kubašta (kubaspet) napsal:
Ondřej Hrstka (hrstkon1) napsal:

Realtime kolaborativní editaci? Viz http://www.youtube.com/watch?v=MNVAHoDcww4 . Krom toho u verzovacího systému si musím zřizovat nějaký repozitář atd. Tohle odpadá při použití Google Docs. Na rychlé vytvoření prezentace se spolužákem nebo sepsání nějakého krátkého dokumentu je to rychlejší a pohodlnější.

Ano Ondro, mas pravdu. Na jednoduche a zakladni dokumenty je v tomto asi Google Docs nejrychlejsi. (I kdyz kdybych chtel byt hnidopich, mohl bych tvrdit, ze zrizeni GITU je minimalne stejne rychle, jako zalozeni google uctu :-) )

Ano, porad ale zustava nutnost mit vlastni server (edit: nebo freehosting gitu coz znamena nechavat osobni dokumenty opet cizim osobam) smile

Celkem chapu takove postoje typu "Velky bratr Google", ale vymyslet si kvuli tomu nejake radoby-racionalni argumenty typu "proc jsou jejich sluzby spatne" je zbytecne. Priznejme si, ze jejich system kolaborativni editace dokumentu nema konkurenci (git ani svn neberu, to se neda srovnavat). Navic to funguje i v Androidu, coz je super.

Takze ja tyto moznosti vitam a dekuji za ne, ackoliv jsem je jiz pouzival i predtim.

Otazky Git vs Google kolaborace povazuji take za marginalni. Je jasne, ze Git budu mit nejjednoduseji na cizim hostingu. Ale z principu jeho distribuovaneho charakteru o ty data jen tak neprijdu. Ale jak rikam, je to marginalni diskuze mozna na jine vlakno a sem se tak uplne nehodi.

Z života radovat se uměl, práci nade vše ctil. Chudý na fakultu přišel, chudý ji opustil.

18

Re: Google Apps for Education

Osobně doporučuji být v užívání těchto volně nabízených služeb (Google apps) velmi opatrný. Zejména je třeba si na tom neutvářet závislost a přistupovat k tomu tak, že není dne ani hodiny, kdy nám to vypnou a znepřístupní služby, případně za ně začnou chtít nějaké nehoráznosti. Kromě toho bych nikdy do google docs nedával dokumenty, které jsou z jakéhokoli důvodu privátní. Seznamy studentů, interní směrnice, atd.

Mám se strýcem Google osobní zkušenost, kterou jsem popsal v článku na

    http://petr.olsak.net/zkusenost-gog.html

Upozorňuji hlavně na jejich licenční podmínky. Skutečně si je pořádně přečtěte. Nebo si aspoň přečtěte extrakt toho nejdůležitějšího, což jsem shrnul v citovaném článku. V případě, kdy služby užíváme prostřednictvím administrátora (jako v tomto případě), je situace koncového uživatele ještě horší. Nemůže počítat vůbec s ničím.

19

Re: Google Apps for Education

Jojo, Google je dobrý obchodník. Byl jsem požádán o vedení studenta v rámci GSoC, takže mi nakonec nezbylo, než se na svůj, nevím jestli vlastně mnou, založený Google účet podívat. První přihlášení bylo OK, o nutnosti akceptovat nové podmínky mlčel. Při dalším přihlášení je již vyžadoval. Ano jsem neřekl a nechal věc uležet a nepřihlašoval se. Pak mi jen zobrazil že jsem byl obeznámen s novými podmínkami a souhlas nechtěl. Nyní, při dalším přihlášení, si zase vymyslel, že bych pro to, abych při ztrátě hesla o konto nepřišel, měl zapsat své mobilní číslo, aby mi mohli poslat ověřovací SMS. Volba odmítnout na stránce nebyla. Opět jsem to příliš neřešil a časem se bez potíží přihlásil. Předpokládám, že spojení mobilního čísla s Google účtem je docela cenný artikl pro další podnikání, tak proto se asi hoši tak snaží.

Moc si neumím (nebo možná právě umím) představit, že bych používal ještě Androidí telefon a nabízel přes hlasové vyhledávání vzorky hlasu a mnoho dalšího Google přímo. Mimochodem podle článku o Android 4.0 ICS na LWN defaultně na Google zálohuje jak verze 2.x tak 4.x všechna hesla do Wifi sítí. Po přechodu na nový telefon je není potřeba zadávat. Je to hezké, ale dohromady s Google nasbíranou mapou Wifi sítí ve městech po celém světě jsou možnosti zneužití opravdu zajímavé.

20

Re: Google Apps for Education

Petr Olšák (olsak) napsal:

Osobně doporučuji být v užívání těchto volně nabízených služeb (Google apps) velmi opatrný. Zejména je třeba si na tom neutvářet závislost a přistupovat k tomu tak, že není dne ani hodiny, kdy nám to vypnou a znepřístupní služby, případně za ně začnou chtít nějaké nehoráznosti. Kromě toho bych nikdy do google docs nedával dokumenty, které jsou z jakéhokoli důvodu privátní. Seznamy studentů, interní směrnice, atd.

Mám se strýcem Google osobní zkušenost, kterou jsem popsal v článku na

    http://petr.olsak.net/zkusenost-gog.html

Upozorňuji hlavně na jejich licenční podmínky. Skutečně si je pořádně přečtěte. Nebo si aspoň přečtěte extrakt toho nejdůležitějšího, což jsem shrnul v citovaném článku. V případě, kdy služby užíváme prostřednictvím administrátora (jako v tomto případě), je situace koncového uživatele ještě horší. Nemůže počítat vůbec s ničím.

Dobrý den.

Nechci dělat advokáta Googlu, ale co se týká toho, že Google (již) nechce vytvářet účty dětem, jsem ochoten věřit, že to není záminka jak získat 30 centů, ale že ho k tomu dotlačili právníci.

Nepokládám za pravděpodobné, že by Google službu ze dne na den vypnul, ale naprosto souhlasím s tím, že je potřeba být opatrný a důležitá data mít raději ještě někde jine, velmi citlivá data raději úplně jinde.

Co se týká shromažďování a vytěžování dat, Google Apps for Education na tom jsou lépe než standardní Google Apps, Google říká, že je nevytěžuje.

Konečně bych chtěl říci, že pokud si nebudu dělat všechno sám, tak vždy bohužel nějaká závislost a možnost zneužití existuje.  Ať už je to lokální správce sítě, poskytovatel připojení, poskytovatel software, správce serveru, ... nebo Google.

S pozdravem,

Jan Kybic