1

Téma: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Po schválení Gremiem děkana navrhuji Akademickému senátu a Vědecké radě FEL úpravu studijních programů spočívající ve stanovení povinnosti studia angličtiny.

Současná úprava:
většina studijních programů vyžaduje složení zkoušky z angličtiny (lze nahradit  obecně platným certifikátem). Příprava na tuto zkoušku se ale plně ponechává na rozhodnutí studenta. Angličtina proto není povinným předmětem a její zápis není možno vyžadovat. Za výuku angličtiny na rozdíl od ostatních jazyků nejsou přiděleny žádné kredity.

Nevýhody současné úpravy:
Existuje nezanedbatelná skupina studentů, kteří kvůli angličtině nejsou připuštěni k bakalářským zkouškám. Angličtina 2 již výrazně převyšuje středoškolskou úroveň. Je proto diskriminační, že za tento předmět nejsou přidělovány kredity.

Navrhovaná úprava:
Pokud student nesložil zkoušku z angličtiny nebo se neprokázal certifikátem, je povinen zapsat angličtinu nejpozději ve 3. semestru v úrovni dle výsledků rozřazovacího testu. Tuto povinnost je možno nahradit prokazatelným studiem angličtiny mimo FEL.
Předmět Angličtina 2 bude ohodnocen 2 kredity a zařazen do kategorie Humanitních předmětů.

Tento návrh zároveň předkládám k celofakultní diskusi

There is no replacement for hard work (T. A. Edison)

2

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Návrh má několik problémů:
1. nepopisuje současnou úpravu požadavků přesně. Alespoň v OI je to jinak. Rozřazení je složitější. Existuje povinnost absolvování předmětu v AJ.
2. míchá dohromady dvě věci: A. požadavek, aby studenti uměli AJ na úrovni střední školy  v jisté fázi studia a B. ocenění kredity studia nad tento rámec. ("Angličtina 2 již výrazně převyšuje středoškolskou úroveň"). Tyto dva problémy je vhodné diskutovat odděleně.
3. zavádí byrokracii (která něco stojí), studenti, kteří se učí mimo školu musí aktivitu nějak dokladovat. K tomu bude třeba řada dalších pravidel.  Některé velmi účinné formy výuky jazyka se nebudou prokazovat lehce.
4. předpokládá, že studenti se chovají jako malé děti. Vědí, že mají problém s angličtinou, ale na angličtinu ve škole nechodí. Tak jim zavedeme povinnost.

Ad B. Navrhuji následující úpravu: "Absolvování jazykových kurzů výrazně převyšujících středoškolskou úroveň bude ohodnoceno kredity". Pro počet kreditů jsou jasná pravidla, je odvozen z počtu hodin studia a proto není nutné (a správné) jejich počet deklarovat. Není důvod vyjmenovat jen "Angličtinu 2". Zdůvodnění (princip) je: co je nad rámec střední školy, to je hodnoceno kredity. Zbývá ujasnit, jak se bude prokazovat, že kurz převyšuje úrovní středoškolské požadavky.

Ad A. Mohl byste na fórum dát data, abychom viděli kolik studentů nebude připuštěno k bakalářským zkouškám kvůli AJ?  V této skupině by měli být jen ti, kteří mají vše ostatní splněné. Opravdu by mě překvapilo, kdyby např. v OI se jednalo o "nezanedbatelný problém". Zrovna tento týden analyzuji výsledky tzv. "OI Grillu", podrobné zpětné vazby studentů na všechny možné problémy studia, a ještě jsem na ten nezanedbatelný problém nenarazil.

3

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Pavel Ripka (ripka) napsal:

:
Existuje nezanedbatelná skupina studentů, kteří kvůli angličtině nejsou připuštěni k bakalářským zkouškám.

Tady bych se opravdu přimlouval za přesnější čísla, než budeme zavádět nový administrativní proces. Možná lze problém vyřešit jednodušší cestou. Příčina může být trochu jinde.

Angličtina 2 již výrazně převyšuje středoškolskou úroveň. Je proto diskriminační, že za tento předmět nejsou přidělovány kredity.

To mi přijde jako rozumný argument.
TS

4

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Tomáš Svoboda (svobodat) napsal:

... přesnější čísla, než budeme zavádět nový administrativní proces.

Pokud tito studenti neznalí angličtiny ještě ve třetím ročníku mají špatné výsledky i v dalších předmětech, bylo by jednodušší je tu vůbec nemít?

Jinak by mě zajímalo, zda se problém netýká jen některých programů. Moje zkušenosti s bakalářskými studenty KyR jsou totiž opačné, jejich schopnost pracovat v angličtině se rok od roku zlepšuje. Např. předmět  ARI by dnes bez pracovní znalosti angličtiny sotva udělali: Učebnice mají jen v angličtině, dostávají z nich tzv. „readings“ (některé partie se musí naučit z anglické učebnice sami), také některé domácí úkoly dostávají v angličtině atp. Nedávno jsem se uprostřed přednášky zeptal, komu by nevadilo, kdybych od této chvíle pokračoval anglicky. Přihlásili se skoro všichni (50-60). Pak jsem se zeptal, komu by to vadilo: přihlásili se 4, ale jeden z nich se rozhlédl a hned dal ruku dolů. Z toho a dalšího usuzuji, že prostě neschopnost práce v angličtině vyšla z módy, alespoň v KyR.

U magisterského programu KyR je to ještě lepší: V podstatě jsme připraveni začít ho učit celý jen anglicky.

5

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Pavel Ripka (ripka) napsal:

Současná úprava:
... Angličtina proto není povinným předmětem a její zápis není možno vyžadovat. Za výuku angličtiny na rozdíl od ostatních jazyků nejsou přiděleny žádné kredity.

Dobrý den,

jsem studentem kombinovaného studia STM, nyní již v magistreské etapě. Pokud vím na bakalářském stupni jsme měli zkoušku z angličtiny povinou a tuším, že snad i Aj1 a Aj2.

Rozhodně souhlasím s nutností znalosti angličtiny v dnešním "počítačovém světě" okolo kterého se řekněme točí práce v podstatě všech kateder. Většina materiálu se získává ze zahraničních webů a je nutné se umět v problematice orientovat.

Co vím z diskuze se svými spolužáky ať již anglicky umí či nikoli, největší "slabinou" v této oblasti je nulový počet za složení zkoušky z Aj. Což samo o sobě je velmi demotivující. Jak bylo psáno výše, počet kreditů je stanovován tabulkově, ale je to zkouška, jako každá jiná a myslím, že by měla být hodnocena kredity. To by přišpělo k řekněme nějaké motivaci pro ty, kteří Aj neovládají ale dodalo by to smysl dělat zkoušku těm, kteří anglicky umí, ale nemají žádný certifikát, aby si mohly nechat angličtinu uznat.

Tomáš Šanda

6

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Pro úplnost připomenu původní myšlenku (dávná komise K9): Pracovní znalost angličtiny je pro studium a další kariéru naprosto nezbytná, podobně jako znalost čtení, psaní, atp. Proto musíme vyžadovat, aby ji studenti měli. Jak se ji naučí, to má být „jejich věc“ a my se do toho nepleteme. Podobně jako nás nezajímá, jak se naučí číst a psát, i to je jejich problém. Proto jsme navrhovali zavést jako povinnost míti z angličtiny nějaký certifikát (nejlépe mezinárodní) v patřičné fázi studia, ale nejlépe už na vstupu – u přijímaček. Katedra jazyků tedy měla studentům výuku nabízet, jako službu, možná i za peníze. Nakonec k zavedení povinnosti v bakalářských programech nebo přijímačkách nedošlo, nejspíš z nedostatku odvahy či důslednosti, v honbě za studenty: „Co kdybychom tím o pár studentů přišli“? Dnes už nám stát neplatí zdaleka všechny studenty, které učíme, a bude to ještě horší. Proto prostě v dohledné době budeme mít méně studentů, ať chceme nebo ne. Proč se tedy k původní myšlence nevrátit a neučinit jedním z kritérií při výběru budoucích studentů právě to, jak zodpovědně se ke své znalosti angličtiny postavili?

P.S.: Firmy zaměstnávající naše absolventy jednoznačně a opakovaně (opět jsem se o tom přesvědčil na veletrhu Ampér) uvádějí problémy s angličtinou jako největší nedostatek našich absolventů. Vlastně by už chtěly víc: Pracovní znalost DVOU světových jazyků, vždy angličtiny a pak ještě jednoho, nejčastěji němčiny. Absolventi mimopražských škol jsou na tom sice ještě hůř, ale tím se moc neutěšujte. Až se budete ucházet o zaměstnání, bude už vedle vás stát spousta absolventů škol zahraničních, cizinců i Čechů.

P.P.S. Není s podivem, že se tímto problémem ještě zabýváme, dvacet let po "otevření se světu"? Čím to asi je? Není to tím, že ještě ani mnozí naši učitelé "anglicky pracovat" neumí?

7

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Navrhovaná úprava dává smysl. Student buď složí zkoušku, nebo předloží uznatelný certifikát. Ohodnotit znovu Angličtinu 2 dvěma kredity je taky dobrý nápad, ale docela by mě pak zajímalo, co uděláte se studenty, kteří již AJ 2 absolvovali a to dnešním systémem za 0 kreditů. Jde sice pouze o 2 kredity, ale jde o nespravedlnost.
Např. já jsem angličtinu absolvoval již letos v 1.ročníku a mám ji hotovou, ale za 0 kreditů. Pokud ale vstoupí v platnost Váš návrh, budou kolegové kteří budou zkoušku z AJ 2 teprve skládat zvýhodněni. Jak hodláte řešit toto?

8

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Jiří Matas (matas) napsal:

1. nepopisuje současnou úpravu požadavků přesně. Alespoň v OI je to jinak. Rozřazení je složitější. Existuje povinnost absolvování předmětu v AJ.


Ano, uprava se OI nebude tykat, tam se ukazalo ze je to vyresene. Zaqstupce OI na jednani Rady garantu programu malo kricel.

Jiří Matas (matas) napsal:

Mohl byste na fórum dát data, abychom viděli kolik studentů nebude připuštěno k bakalářským zkouškám kvůli AJ?

To se nezjistuje snadno.
Prvni cislo je odhad katedry jazyku, ze cca 100 az 150 studentu ma kazdy rok ve 3. rocniku vazny problem s anglictinou.
Druhe cislo je cca o 80 studentu ve 4. "rocniku" bakalarskeho programu, kteri nemaji zkousku z anglictiny.

There is no replacement for hard work (T. A. Edison)

9

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Dian Hrozek (hrozedia) napsal:

docela by mě pak zajímalo, co uděláte se studenty, kteří již AJ 2 absolvovali a to dnešním systémem za 0 kreditů. Jde sice pouze o 2 kredity, ale jde o nespravedlnost.

Pokud vim, tak se "kreditove restituce" nikdy nedelaly.
Podobne neumim napravit nespravedlnost, ze Vy jste mel povinny telocvik a mladi uz ne.
Zkusim vymyslet v cem je zase jejich zivot horsi.

There is no replacement for hard work (T. A. Edison)

10

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Jiří Matas (matas) napsal:

Některé velmi účinné formy výuky jazyka se nebudou prokazovat lehce.

Souhlasim, ale jsou zase velmi prijemne.
Nativni mluvci ale zpravidla nauci jen mluvit, takze kurz psani studentovi neuskodi :-)

There is no replacement for hard work (T. A. Edison)

11

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

P.P.S. Není s podivem, že se tímto problémem ještě zabýváme, dvacet let po "otevření se světu"? Čím to asi je? Není to tím, že ještě ani mnozí naši učitelé "anglicky pracovat" neumí?

Myslim, ze je to problem stredniho skolstvi a nasich televiznich stanic. Kdyby netitulkovaly, umeli bychom lepe.
Anglictina bohuzel na strednich skolach neni povinny jazyk.

There is no replacement for hard work (T. A. Edison)

12

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Pavel Ripka (ripka) napsal:

Kdyby netitulkovaly, umeli bychom lepe.
Anglictina bohuzel na strednich skolach neni povinny jazyk.

Leč otázka byla směřována dovnitř, jak také jinak na fóru FEL? Což vysvětluje poslední věta poznámky znějící "Není to tím, že ještě ani mnozí naši učitelé "anglicky pracovat" neumí?" Titulkování filmů ovlivníme těžko, situaci na fakultě snadno.

Kolik učitelů fakulty umí anglicky přednášet, cvičit, zkoušet, tvořit předměty, zkoumat, ...? A kolik ne?
Je dobrá pracovní znalost angličtiny nutnou podmínkou při výběrových řízeních? Nebo není? Nebo dokonce probíhají v angličtině?
Co s těmi stávajícími zaměstnanci, kteří to ani po dvaceti letech neumí?
Tohle může vedení ovlivnit snadno a rychle, má to v popisu práce.

Dobrý příklad z ETH Zurich, který jsem kdysi zažil na vlastní kůži: Na katedru (IfA)  nastoupil nový vedoucí, prof. Morari, mimochodem přišel z CalTechu. Trochu překvapen tím, jak málo používají angličtinu, asi týden po nástupu prohlásil: Ode dneška je pracovním jazykem katedry angličtina. A stalo se. Těžké to tedy není.
Na ETH netrvají změny roky nebo desetiletí, také proto jsou mnohem lepší než my.

13

Re: Povinná angličtina, kredity za angličtinu?

Pavel Ripka (ripka) napsal:

Myslim, ze je to problem stredniho skolstvi...

Myslím, že angličtina která se učí na katedře jazyků FELu (nebo učila před 5 lety), je co do úrovně nižší než na mém mateřském gymnáziu v Roudnici nad Labem. Za celou dobu na FELu jsem v podstatě s nikým anglicky nemluvil (čtení literatury a poslechu přednášek v AJ jsem měl dostatek), takže takže jsem zakrněl až hanba. Optimální by podle mě bylo do studijních programů zakomponovat alespoň 2 hodiny AJ týdně od 1. až do 10. semestru, v podobě odborných předmětů (nejlépe s česky nemluvícím přednášejícím a cvičícím), hodiny konverzace, společný program se studenty Erasmu atd. Samozřejmě každý svého štěstí strůjce, ale větší podpora fakulty v rozvoji jazyků by byla velice přínosná.

S pozdravem

Radek Svoboda