1

Téma: Zkouškové termíny v září?

Milý studenti, chystá se aktualizace studijního a zkušebního řádu. V paragrafu o zkouškových termínech v něm bude mj. věta
„Poslední zkouškový termín … by měl být vypsán v posledním týdnu zkouškového období.“
vyjadřující snahu rozprostřít zkušební termíny rovnoměrně po celém zkouškovém období. V letním semestru to znamená, že nejméně jeden termín každého předmětu musí vždy být i po prázdninách - neboť zkouškové ještě pokračuje na začátku září.

Je to zjevně myšleno v dobrém, jako pomoc studentům. Jenže to tak nemusí dopadnout, protože to logicky znamená, že naopak v červnu teď bude termínů méně (nejméně o jeden). Takže kromě toho, že když někdo v červnu neuspěje, může to ještě v září napravit, se také může stát, že v červnu nezbude místo na někoho, kdo by opravný termín v červnu chtěl a on si ho bude muset zapsat až v září (a tím mu trochu zkazíme prázdniny)? Zajímalo by mě, co si o tom myslí studenti? Zkusím přesně formulovat otázku:

Řekněme, že pro daný kurz letního semestru s daný počtem studentů je potřeba právě tak 6 zkouškových termínů. Jakému rozložení "červen : září" dáte přednost?
6:0
5:1
4:2
něco jiného?

Připomínám, že všechny termíny musí být vypsány předem v květnu a později už nejde přidávat další.

Naposledy upravil: sebekm1 (10.10.2015 16:56:31)

2

Re: Zkouškové termíny v září?

Dobrý den,

myslím, že  je ideální 5:1. 5 týdnů trvá zkouškové před prázdninami a 1 po prázdninách -  takže každý týden jedna zkouška.

Ještě lepší by bylo, kdyby se zkoušející povinných předmětů programu pokusili domluvit mezi sebou na termínech. Aby se moc nepřekrývali 2 nebo 3 povinné předměty v jeden den.

3

Re: Zkouškové termíny v září?

Dovolim si uvest par malych oprav, aby nebyli studenti uvedeni v omyl. Studijni a zkusebni rad uz aktualizovan byl, a to na urovni CVUT a je pro nas vsechny zavazny jiz nyni. Fakultni SZR jim byl zrusen.

Co se tyce povinneho vypisovani terminu na zari, zde se jedna o pripravovanou smernici dekana upravujici detailneji mimo jine fungovani zkousek. Ta nikde nevyzaduje, ze by melo cervnovych terminu ubyt. Je tedy mozno jeste mluvit take o variantach typu 6:1.

Osobne si myslim, ze zarijovy zkouskovy termin dela vic skody nez uzitku (vzbuzuje nadeje, ktere jsou pak obvykle zklamany a student svou situaci resi v zari misto v klidu pres prazdniny). Kdyz uz ale musim, volim prave 6:1 v nadeji, ze studenti budou mit do prazdnin hotovo a mame klid. Casto mi vyhovi a ja jim timto dekuji :-).

4

Re: Zkouškové termíny v září?

Petr Habala (habala) napsal:

Ta nikde nevyzaduje, ze by melo cervnovych terminu ubyt. Je tedy mozno jeste mluvit take o variantach typu 6:1.

Směrnice to sice nevyžaduje, ale zdravý rozum ano. Zkouškových termínů musí být tak akorát, aby všichni studenti, za předpokladu, že se chovají rozumně, měli právě tolik možností, aby se vyhovělo předpisům. Ale protože zkoušení stojí také pracovní čas zkoušejících a jsou s tím spojeny i další náklady, v žádném případě nemůže být termínů zbytečně moc. To by byla ztráta času a vyhazování peněz, který si žádný moudrý akademik nedovolí a žádný dobrý manažer mu to nepovolí. V ušetřeném čase prostě akademik dělá jinou práci.

Například jeden zkouškový termín mého ARI (=hodinová písemka, opravování, 1-2 hod praktický návrh u počítače a ústní, vyplňování a kontrola lejster, zapisování do KOSu) trvá celé dopoledne od cca 8:00 většinou tak do 13:00 a zaměstná 3-4 akademiky a trochu i jednu referentku. To je spousta času, po který by ti učitelé mohli – a většinou i chtěli, zkoušení opravdu baví málokoho – dělat něco jiného. Dále zkoušení zabírá místnosti, ve kterých by se mohlo dělat něco jiného. Proto žádné nadbytečné termíny nevypisuji a na celé katedře bych je nedovolil.

Přestože si pořád všichni stěžují na podfinancování našich škol, často zbytečně plýtváme penězi a chováme se neekonomicky. Tohle je jen malý příklad. Oč hospodárněji se chovají třeba v sousedním Německu, kdy zkouškové trvá jen jeden týden a všichni studenti kurzu z něj mají zkoušku najednou? U senátora schvalujícího rozpočet mě nedostatek ekonomického myšlení překvapuje?
Nebudu ztrácet další čas vysvětlováním, že zbytečně mnoho termínů není ani moc výchovné.

Tedy prosím neuvádějte studenty v omyl vy. Otázka stojí přesně tak, jak jsem ji formuloval – konečně to je přece moje otázka. Na počet termínů to nebude mít smernice vliv, jde opravdu jen o jejich rozložení. Těch 6 je jen příklad a možnosti k výběru jsou
6:0, 5:1, 4:2 ….
6:1 to nebude v žádném případě, rozhodně ne na katedře řídicí techniky.

5

Re: Zkouškové termíny v září?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

Tedy prosím neuvádějte studenty v omyl vy.

Ja ale studenty v omyl neuvadim. Moznost 6:1 tady je, nic ji objektivne nebrani.  Jen ji nechcete vyuzit, to uz je ale jina vec.

Re: ekonomicke mysleni senatoru.
Chcete-li to ciste ekonomicky, pak tady jde proste o rozsireni sluzby zakaznikum a s tim jsou obvykle spojeny zvysene naklady. Navic nejde o naklady nikterak enormni, v mem typickem predmetu je to rozdil mezi cca 15 a 16 terminy, coz je narust v radu jednotek procenta, nebo necely clovekoden navic, chcete-li. Ve vasem citovanem priklade je to vic, pres fakultu se to zprumeruje a nikterak hrozive to nevychazi dokonce uz ani v ramci nakladu na zkouskove, nemluve uz vzhledem k rozpoctu na vzdelavaci cinnost, tam byste tuto zmenu musel hledat lupou.

Jinak s vami souhlasim, ze lepsi by bylo ten zarijovy termin vubec nemit. I v USA/Kanade maji studenti pouze tyden na zkousky a funguje to. V nasich podminkach by to asi byla ponekud extremni zmena, ale nabizi se nechat v lete stejnych pet tydnu jako v zime a je po problemech se zarim. Stejne tak by nemel byt problem snizit znacne luxusni pocet terminu, soucasnou zmenu v novem SZR vidim jako jen maly krok spravnym smerem.

6

Re: Zkouškové termíny v září?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

V paragrafu o zkouškových termínech v něm bude mj. věta
„Poslední zkouškový termín … by měl být vypsán v posledním týdnu zkouškového období.“

Debata, koukám, opět sklouzává do osobní roviny...:-) Zajímavá je formulace v prvním příspěvku "by měl být vypsán". Z toho rozhodně neplyne žádná "povinnost" termín vypisovat v září. Takže proč se přít o varianty? Nebo ta formulace ve skutečnosti znamená "musí být vypsán"... To přeci odporuje logice.

7

Re: Zkouškové termíny v září?

Petr Habala (habala) napsal:

I v USA/Kanade maji studenti pouze tyden na zkousky a funguje to.

Problém je, že na velké většině zahraničních škol to je trochu jinak. Zkouška tam nedělá 60 - 100 % známky (což je na FEL nejčastější) - já se zatím nejvíce setkal s tím, že o známce vám rozhodnou pouze body ze zkoušky, ale tam známku dělá poměrná většina bodů ze semestru a jen malá část samotná zkouška. Není proto divu, že každý tu zkoušku zvládne - tam to není rozhodující část známky. Bohužel u nás je toto stále velmi zaostalé, neboť známka se určuje podle toho, jaká je náhoda, zda se student vyspal atd a ne za práci v semestru.

8

Re: Zkouškové termíny v září?

Pavel Bakovský (bakovpav) napsal:
Petr Habala (habala) napsal:

I v USA/Kanade maji studenti pouze tyden na zkousky a funguje to.

Problém je, že na velké většině zahraničních škol to je trochu jinak. Zkouška tam nedělá 60 - 100 % známky (což je na FEL nejčastější) - já se zatím nejvíce setkal s tím, že o známce vám rozhodnou pouze body ze zkoušky, ale tam známku dělá poměrná většina bodů ze semestru a jen malá část samotná zkouška. Není proto divu, že každý tu zkoušku zvládne - tam to není rozhodující část známky. Bohužel u nás je toto stále velmi zaostalé, neboť známka se určuje podle toho, jaká je náhoda, zda se student vyspal atd a ne za práci v semestru.

Jak kde. Třeba na KyRu v předmětu ARI, který prof. Šebek zmiňoval a který přednáší, tvoři práce v semestru 70 % hodnocení. Tento semestr sleduji relativně odvážný krok; v předmětu, který cvičím a který přednáší Zdeněk Hurák, je nyní invertovaný styl výuky (flipped classroom) = na přednášky se studenti dívají doma na videu a na přednáškách se řeší úlohy. Hodnocení je formou seznamu kompetencí, které se hodnotí binárně pass/fail, ověřování znalostí a dovedností se dělá v semestru a testy je možné opakovat (více zde: MSD – Hodnocení předmětu) Zkouška pak jen některé kompetence ověří a umožní opravit, takže známka stojí na práci v semestru.

9

Re: Zkouškové termíny v září?

Pavel Bakovský (bakovpav) napsal:

Zkouška tam nedělá 60 - 100 % známky (což je na FEL nejčastější).

To je pravda (ma osobni zkusenost byla, ze final davaly obvykle 40-60 % z celku), ale nemyslim, ze je to az tak dulezite. Nikterak to totiz nesnizovalo narocnost zkousky pro studenty. Zkousky tam byvaly souhrnne, stejne jako jsou u nas, takze student se musel naucit celou latku, a nebyly lehci nez u nas. Dobri studenti se pak snazili o vysledek 100/100, protoze znamka rozhodovala o jejich stipendiich nebo treba o uspesnosti v prihlasovani na navazujici programy. Shrnuto, z pohledu studenta uciciho se na zkousky byla situace velmi obdobna. A nejak to behem toho tydne stihali (a bylo mi jich lito, zejmena jedne slecny, ktere pocitac pridelil dva trihodinove finaly v jeden den).

Klicem byla prace v semestru. Ne kvuli tem x procentum, ale studenti se tam opravdu snazili behem semestru latce rovnou porozumet, aby se o zkouskovem nemuseli ucit nove veci, spis si to jen pripomneli. Pak se to da stihnout.

Nicmene abych nebudil spatny dojem, me tohle zajima jen jako referencni pripad, osobne necitim ambice zkouskove nasim studentum zkracovat (s vyjimou zruseni zarijoveho tydne). Kvalite by dle meho soudu mnohem vyrazneji prospelo snizeni poctu terminu, ale po nekolika pokusech citim, ze to je u nas stejne neprustrelne.

10

Re: Zkouškové termíny v září?

Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:
Pavel Bakovský (bakovpav) napsal:
Petr Habala (habala) napsal:

I v USA/Kanade maji studenti pouze tyden na zkousky a funguje to.

Problém je, že na velké většině zahraničních škol to je trochu jinak. Zkouška tam nedělá 60 - 100 % známky (což je na FEL nejčastější) - já se zatím nejvíce setkal s tím, že o známce vám rozhodnou pouze body ze zkoušky, ale tam známku dělá poměrná většina bodů ze semestru a jen malá část samotná zkouška. Není proto divu, že každý tu zkoušku zvládne - tam to není rozhodující část známky. Bohužel u nás je toto stále velmi zaostalé, neboť známka se určuje podle toho, jaká je náhoda, zda se student vyspal atd a ne za práci v semestru.

Jak kde. Třeba na KyRu v předmětu ARI, který prof. Šebek zmiňoval a který přednáší, tvoři práce v semestru 70 % hodnocení. Tento semestr sleduji relativně odvážný krok; v předmětu, který cvičím a který přednáší Zdeněk Hurák, je nyní invertovaný styl výuky (flipped classroom) = na přednášky se studenti dívají doma na videu a na přednáškách se řeší úlohy. Hodnocení je formou seznamu kompetencí, které se hodnotí binárně pass/fail, ověřování znalostí a dovedností se dělá v semestru a testy je možné opakovat (více zde: MSD – Hodnocení předmětu) Zkouška pak jen některé kompetence ověří a umožní opravit, takže známka stojí na práci v semestru.

Já neříkám, že takové předměty nejsou, psal jsem, že nejčastější je to na FEL 60 - 100 % známky. Také jsem se setkal, že 60 % dělala práce v semestru, ale to byl jeden nebo 2 předměty za 4 roky studia. Já si obecně myslím, že kvalita výuky na FEL je špatná, což je smůla. Přijde mi nesprávné, aby známka závisela na tom, jak student zvládne stres u zkoušky, případně jak se vyspí. Ale bohužel většina vyučující je pro "zastaralý" styl výuky.


Petr Habala (habala) napsal:

Shrnuto, z pohledu studenta uciciho se na zkousky byla situace velmi obdobna.

Dovolím si nesouhlasit. Je velký rozdíl především v psychické náročnosti. Student, který půjde na zkoušku (která dělá 100 % známky) bude mnohem více vystresovanější, než ten, u kterého dělá zkouška 40 % zkoušky. A pokud to chápu dobře, škola nemá trénovat studenta ve stresu, ale měla by ho něco naučit. Zatím to ale vnímám naopak. A ještě jedna věc k zamyšlení - jak je student motivován při dělání semestrální práce, u které ví, že se hodnotí pouze udělal/neudělal (kvůli zápočtu), ale nemá z ní žádné body? Pro mě osobně tam žádná motivace není -> semestrální práci udělám, ale na minimální úroveň, prostě jen tak, abych prošel, ale zbytečně na tom netrávil čas. Zatímco, když student ví, že body ze semestru dělají část známky, tak tu semestrální práci udělá co nejlépe, aby dostal co nejvíce bodů a měl co nejlepší známku.

11

Re: Zkouškové termíny v září?

Já bych si dovolil upravit "...nejčastější to je na FELu 60-100%..." Nevím, na jakém studuje kolega Bakovský programu, ale na OI to tak určitě není. Za mé dva roky studia určitě víc jak polovina předmětů měla váhu zkoušky pod 50%, byly předměty, kde to bylo třeba i 20%. To je jedna z věcí, která mi velmi vyhovuje - jak psal kolega Bakovský, psychický stres je mnohem menší. Když to naopak srovnám se studiem mého bratra (právnická fakulta), tak ten vždy v semestru téměř nic nedělal a během zkouškového, kdy zkouška znamenala celou známku byl vystresovaný "až na půdu"

12

Re: Zkouškové termíny v září?

Pavel Bakovský (bakovpav) napsal:

A ještě jedna věc k zamyšlení - jak je student motivován při dělání semestrální práce, u které ví, že se hodnotí pouze udělal/neudělal (kvůli zápočtu), ale nemá z ní žádné body? Pro mě osobně tam žádná motivace není -> semestrální práci udělám, ale na minimální úroveň, prostě jen tak, abych prošel, ale zbytečně na tom netrávil čas. Zatímco, když student ví, že body ze semestru dělají část známky, tak tu semestrální práci udělá co nejlépe, aby dostal co nejvíce bodů a měl co nejlepší známku.

No nevím zda lepší známka je pro většinu studentů motivací. Co vím, tak jich dost jede na E a s tím se spokojí. Já taky moc známky neřeším a motivací udělat semestrálku je pro mě to, že je podmínkou k zápočtu. U většiny povinných předmětů mám i vnitřní motivaci, protože si to chci zkusit a něco naučit - proto tu přeci jsem wink A vnitřní motivace je vždy silnější než motivace k lepší známce. Pokud student chce, tak na práci mákne, pokud nechce, tak to udělá tak, aby prošel. Tak to je. I když jsou semestrálky, které jsem odflákl, protože jsem neměl čas, ale to je už můj problém, protože jsem si svůj TM systém nastavil špatně.

13

Re: Zkouškové termíny v září?

Jiří Hájek (hajekj1) napsal:
Michael Šebek (sebekm1) napsal:

V paragrafu o zkouškových termínech v něm bude mj. věta
„Poslední zkouškový termín … by měl být vypsán v posledním týdnu zkouškového období.“

Debata, koukám, opět sklouzává do osobní roviny...:-) Zajímavá je formulace v prvním příspěvku "by měl být vypsán". Z toho rozhodně neplyne žádná "povinnost" termín vypisovat v září. Takže proč se přít o varianty? Nebo ta formulace ve skutečnosti znamená "musí být vypsán"... To přeci odporuje logice.

Myslím že má být "musí" a znamená to povinnost. Letos to děkan přímo nařídil.

14

Re: Zkouškové termíny v září?

Můj pokus o dotazník selhal a zvrhl se v diskusi - i když zajímavou.
Děkuji tedy jednomu studentovi za věcnou odpověď a pro sebe uzavírám s tím, že to je studentům šuma fuk smile
Celkem to potvrzují mé předchozí zkušenosti: V květnu si všichni přejí co nejvíce červnových termínů a teprve na konci června chtějí ti, kterým to nevyšlo, další zářijové termíny.

Diskuse ať pokračuje dál. Já k ní přidám jen to, že také považují délku zkouškového za neštěstí. Studenti by měli studovat během semestru a sbírat body. Pak by stačil týden zkouškového s jedním termínem na každý kurz. Zkouška by mohla být o to lehčí, o co je semestr náročnější. Bylo by to nejen levnější, ale hlavně výchovnější a spravedlivější.
V ARI se o to snažíme, a celkem úspěšně – studenti to chválí.

Naposledy upravil: sebekm1 (18.10.2015 20:36:58)