1

Téma: Škola, použití školy a kritické myšlení

Dobrý den, všiml jsem se, že v dost předmětech učitelé vyzdvihují kritické myšlení. To není samozřejmě nic špatného, je důležité kriticky myslet. Jen by mě zajímalo, zda jsou ti, kteří vyzdvihují kritické myšlení a říkají studentům, že mají kriticky myslet, vědomi určitých důsledků.

Hlavním důsledkem by mohlo být to, proč by měl student tedy věřit přednášejícímu? Kriticky uvažující člověk nepřijme informaci hned proto, že ji někdo řekl, ale informaci si musí v klidu a pomalu rozebrat a ověřit nějakým slušným způsobem platnost té informace.

Problémem je tedy to, že informací během studia získá student mnoho a pokud by měl každou informaci vystavit kritickému myšlení, tak by za celé 3 roky studia vystudoval pouze jeden semestr nebo dva.

Problémem je to jak v matematice, tak i v jiných předmětech, kde vyučující prohlásí větu. A jak mohu jako student posoudit, že ta věta skutečně platí? Ano, může platit pro některé hodnoty, např. kdybych prohlásil, že při odčítání dostanu vždy čísla menší než 5, tak to mohu posoudit. Např. 6-4, 7-3 apod.  ale je jistě vidět, že v případě 100-2 to už neplatí. Ovšem v matematice obecně toto nemusí být vidět na první pohled.

A to není jen kolem vět, ale kolem spousty věcí, které mně jako studentovi nebyly vysvětleny, jen jsem se je musel naučit a přijmout jako fakt. To učitelům nevyčítám, jsou jistě způsoby, jak ověřit platnost, ale mnohdy jsou tak složité, že by student nebyl schopen to pochopit, i kdyby chtěl.

Byl bych nerad, kdyby tento příspěvek někdo považovat jako kritiku. Spíš je to naopak, zajímá mě opravdu, jak mohu efektivně kritické myšlení využít při studiu, protože někdy musím jako student přijmout fakt, že to tak prostě funguje.

2

Re: Škola, použití školy a kritické myšlení

Mate samozrejme pravdu. Vse uvedete do souladu, jakmile prestanete (mylne) predpokladat, ze terminem oficialniho ukonceni skoly jste dokoncil studium. Clovek se behem praxe k latce vraci a aspon ty pasaze, ktere potrebuje, prohlubuje a tribi souvislosti.

Skola ale predevsim napomuze vedet, jaka je asi mnozina nastroju, technik a poznani a kterym smerem se obracet, az prijde uloha urciteho typu. To pak vyrazne zkracuje to (temer vzdy nutne) samostudium nebo osvezeni latky.

3

Re: Škola, použití školy a kritické myšlení

Proboha! Učitelům samozřejmě nevěřte, o všem pochybujte a vše si sám dokazujte, ověřujte atp. Když se vám něco nezdá, ptejte se, diskutujte, přete se, nesouhlaste, hledejte chyby. Jenom tím trénujete myšlení!
Univerzitní studiem/vzdělání spočívá právě v tom pochybování, zkoušení, oveřování, dokazování, ....

NIC se neučte nazpaměť!

4

Re: Škola, použití školy a kritické myšlení

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

Proboha! Učitelům samozřejmě nevěřte, o všem pochybujte a vše si sám dokazujte, ověřujte atp. Když se vám něco nezdá, ptejte se, diskutujte, přete se, nesouhlaste, hledejte chyby. Jenom tím trénujete myšlení!
Univerzitní studiem/vzdělání spočívá právě v tom pochybování, zkoušení, oveřování, dokazování, ....

NIC se neučte nazpaměť!

Až na poslední větu souhlasím... ostsně ze studentů, kteří se mě snažili nachytat na švestkách, bývají nejlepší kolegové...
Nicméně některé vzorečky je opravdu dobré si pamatovat, při systéze je potřebujete rychle.