1

Téma: Nepatřil jsem na ČVUT FEL?

Dobrý den,

abych se pro začátek představil (jen pro představu, kdo vám vlastně píše), studoval jsem 3 roky na bakalářském studiu studijní program Kybernetika a robotika a úspěšně jsem toto studium absolvoval. Pročítal jsem zdejší diskuzi a překvapila mě jedna věc. Pan profesor Šebek psal v jedné diskuzi:

"Takový úkol není splnitelný a nikde na světě se to tak nedělá! Elitní studenti chtějí elitní titul z elitní (=náročné a výběrové) školy – ne takový, který může dostat skoro každý. Naopak „masový student“ na nároky elitní školy nemá."
(upozornění: je to vytržená část, příspěvek dále pokračuje vizte https://forum.fel.cvut.cz/topic/4103/re … -ln-a-cp/)

Pochopil jsem to tak, že by si pan profesor přál z ČVUT elitní školu, kde by studovali potenciální doktorandi a vědci, kteří píší články a zaměřují se více na teoretickou stránku věci (což nemyslím negativně, i tito lidé jsou důležití). A já se jen zeptám: Co my, kteří se spokojíme s bakalářem nebo inženýrem a jdeme do praxe, kde aplikujeme jak teoretické znalosti, tak praktické dovednosti. My na elitní školu nepatříme. Mě dost studium na FELu bavilo a přinutilo mě, abych na svět pohlížel a řešil problémy jinak. FEL mě naučil přemýšlet, uvažovat, vyhledat si informace a umět je jednoduše aplikovat. Byla by škoda, kdyby ČVUT zelitnila a byla by poté dostupná pro užší skupinu lidí. Proč pro ně tedy spíš neotevřít speciální studijní program? Nezapomínejme, že technických škol v ČR moc není. Je tu ČZU, kde se člověk zas tolik nenaučí a pak VUT, pro mne by byla daleko, jaká je tam úroveň, to nevím, ale asi o něco horší než ČVUT.

2

Re: Nepatřil jsem na ČVUT FEL?

(bakalarskyabsolvent) napsal:

A já se jen zeptám: Co my, kteří se spokojíme s bakalářem nebo inženýrem a jdeme do praxe, kde aplikujeme jak teoretické znalosti, tak praktické dovednosti. My na elitní školu nepatříme.

Co Vás vede k závěru, že jste na FEL snad nepatřil? Vždyť sám píšete, že

(bakalarskyabsolvent) napsal:

Mě dost studium na FELu bavilo a přinutilo mě, abych na svět pohlížel a řešil problémy jinak. FEL mě naučil přemýšlet, uvažovat, vyhledat si informace a umět je jednoduše aplikovat.

takže na mě to spíše působí, že sám svou misi na FEL považujete za úspěšnou. A k tomu Vám blahopřeji. Stejně jako blahopřeji nám na FEL.

Současně však, a budu se vyjadřovat pouze k programu KyR, ve kterém působím, si nemyslím, že by ambiciózní směřování tohoto studijního programu ke špičkové kvalitě výuky a výzkumu bylo jakkoliv podmíněno zužováním záběru na budoucí akademiky. Právě naopak - většina těch nejlepších studentů musí jít po absolvování základního studia (já osobně za něj považuji spíše to pětileté studium zakončené udělením titulu Inženýr) do inovativních průmyslových firem, které mají šanci uspět i v té brutální mezinárodní soutěži. Či snad dokonce si někteří založí se spolužákem či spolužačkou vlastní takovou hi-tech firmu. A to už je hodně velká ambice, která od všech zúčastněných vyžaduje kromě maximálního nasazení i nějaký ten talent či předpoklady či jak to nazveme... A odtud tedy i potřeba nějakého výběru na začátku (a nic jiného než tu jistou míru výběrovosti slovo "elita" neznamená). Podobně je motivován i ve výuce programu KyR převažující důraz na porozumění fundamentálním principům daných oborů oproti školení v aktuálně používaných technologiiích. Takto tedy, coby jeden z pedagogů působících v programu KyR, vnímám jeho zaměření já (za celou fakultu mluvit nemůžu).

Naposledy upravil: hurak (04.03.2017 00:59:01)

3

Re: Nepatřil jsem na ČVUT FEL?

(bakalarskyabsolvent) napsal:

Dobrý den,
Pan profesor Šebek psal v jedné diskuzi:
"Takový úkol není splnitelný a nikde na světě se to tak nedělá! Elitní studenti chtějí elitní titul z elitní (=náročné a výběrové) školy – ne takový, který může dostat skoro každý. Naopak „masový student“ na nároky elitní školy nemá."
(upozornění: je to vytržená část, příspěvek dále pokračuje vizte https://forum.fel.cvut.cz/topic/4103/re … -ln-a-cp/)

Nejprve k terminologii: Pokud vám výraz elitní vadí, klidně si pod tím představte „náročná a výběrová“, neboť to tím přesně myslím. Já s dovolením zůstanu u „elitní“, je kratší a líbí se mi.

(bakalarskyabsolvent) napsal:

Pochopil jsem to tak, že by si pan profesor přál z ČVUT elitní školu,

Ano, tak to zhruba je. Přesněji je to takto:

V každé (nebo alespoň v každé civilizované) zemi světa, kde jsem pracoval nebo jinak působil (a že jich bylo opravdu hodně, díky mému věku) jsou univerzity velmi diversifikované. Každá je jiná, má jiné cíle a metody, jiné učitele a studenty a je jinak financovaná. V každé zemi je jedna nebo více škol elitních ve výše uvedeném smyslu, kde studenti i učitelé jsou výkvětem (také hezké slovo, že) své či dalších zemí. Taková jsou třeba École Polytechnique ve Francii, Oxbridge v Británii, MIT, CalTech či Stanford v USA, atp. Na takové školy se dostane opravdu málokdo, přijímají obvykle jednotky procent přihlášených. V každé zemi je kromě toho mnoho dalších univerzit a škol. Jejich výběrovost  a kvalita je různá, ale z logiky věci menší než u těch elitních (jinak by byly elitní ony).  At se vám to líbí nebo ne, tak to prostě je!

U nás to ještě tak není a je to velká škoda pro celou zem. Ještě si s sebou neseme minulý režim, kdy bylo všechno stejné: stejní lidé, stejné školy, stejná bída. Protože se ale, byť velmi pomalu, k civilizovaným zemí blížíme, dříve nebo později to u nás bude také tak. Školy se diverzifikují a tím se zvýší efektivita a kvalita celého systému. Také u nás určitě vznikne jedna, dvě nebo tři elitní školy a také další se budou diversifikovat. Tak to je a bude.

A nyní to slíbené upřesnění: Přeji si, aby právě ČVUT bylo jednou z těch několik málo elitních škol v zemi. Tak to je přesně!

Alternativní cíl je tento:
Vzdát snahu o elitní příčku a přenechat ji nějaké jiné škole. Spokojit se s tím, aby se ČVUT zařadilo mezi masové školy. Tento cíl je poctivý, logicky konsistentní, a nelze mu nic vyčítat! Nebude mi vadit, když si jiní kolegové zvolí tento cíl, jenom to musí říct nahlas!
A já nimi budu „bojovat“ a ze všech sil se snažit, aby vyhrál cíl můj. Aby se elitní školou nestala jiná škola, ale „moje“ ČVUT.

Hlavně musíme rychle pochopit, že jiné možnosti už ale nejsou! Všechny ty nejasně formulované – a proto raději nikdy neformulované - snahy zůstat elitně-neelitní, náročně nenáročnou, výběrově-nevýběrovou jsou směšné a nesmyslné. Tak to prostě nefunguje nikde na světě.
Samozřejmě ještě dlouho elitní nebudeme, ale pracovat na tom musíme už dnes. Některé z konkurenčních škol už mají k tomuto cíli našlápnuto více, my pořád podřimujeme. My jsme se zatím ještě ni nerozhodli, co chceme být.

(bakalarskyabsolvent) napsal:

Byla by škoda, kdyby ČVUT zelitnila a byla by poté dostupná pro užší skupinu lidí.

Chápu, ale přesto upozorňuji, že k tomu dojde v každém případě. Čím náročnější a výběrovější budeme, tím méně českých studentů a učitelů můžeme mít. Počet velmi nadaných Čechů je jistě omezen. Naštěstí jsou nadaní lidí i jinde na Zeměkouli. Pokud se nám je podaří přilákat k nám, můžeme mít studentů pořád hodně, ale v průměru nadanějších. I to bych si moc přál.

Pokud ale nebudeme elitní my a přenecháme to jiným, odejde nám také mnoho lidí – ti nejtalentovaněji studenti a učitelé jistě odejdou jinam – hádejte kam?

Vlastně se jen můžeme rozhodnout, kdo od nás odejde, někdo to bude určitě. To je ale běžný manažerský problém a každý dobrý manažer ho zná.

(bakalarskyabsolvent) napsal:

… přál z ČVUT elitní školu, kde by studovali potenciální doktorandi a vědci, kteří píší články a zaměřují se více na teoretickou stránku věci … Co my, kteří se spokojíme s bakalářem nebo inženýrem a jdeme do praxe, kde aplikujeme jak teoretické znalosti, tak praktické dovednosti.

Tohle, naopak, je už hodně popletené, podobně jako Kulhánkův článek. Kde jste proboha vzal to, že doktorandi a vědci jen píší teoretické články? Že nejdou do praxe? Že praxe potřebuje hlavně aplikovat teoretické znalosti a praktické dovednosti? Tohle je myšlení minulého století, minulých (ve světě) škol a našeho zastaralého (ještě komunismem načichlého) průmyslu. Zřejmě jste nestudoval program KyR, jinak by vám muselo být jasné, že už je 21. století?

Ano, naši doktorandi bádají a píší články. A současně většina z nich pracuje na firemních projektech a zakázkách, za které nám firmy dobře platí. To je přece ideální spojení – prodávat firmám originální myšlenky, nové rovnice a algoritmy. Za to firmy všude na světě platí nejvíce.

Nevím, co jste studoval, ale většina PhD z naší katedry hned po obhajobě odchází do firem (pokud si nezaloží vlastní) a tam pořád dělají výzkum nebo alespoň sofistikovaný vývoj vyšší úrovně a přidané hodnoty. A firmy se po nich mohou utlouct, hlavně ty zahraniční, hi tech, které s novými myšlenkami  a výrobky stojí a padají.

Víte že po celém světě pracuje v průmyslu spousta výzkumníků a vědců? A v USA jich je v průmyslu dokonce více než na školách! Že tomu tak není v ČR, to je jen další známka zaostalosti našeho průmyslu. Vy to nechce změnit?

Není mi jasné, co myslíte „praktickými dovednostmi“ ? Pokud něco konkrétního, jako zapojit BFLMPZVSZ , zašroubovat A do B, …, neboli něco spojeného s konkrétními technologiemi dnes požívanými, pak se vás ptám: Kde budou tyto konkrétní technologie za 5 let, kdy bude současný nováček teprve končit studium? Bude je ještě vůbec někdo znát za 30 let, kdy bude v polovině kariéry? A co v jeho posledním zaměstnání, k čemu mu budou? A co když – jako většina našich absolventů – bude už 5 let po škole dělat něco úplně jiného v jiném oboru?

(bakalarskyabsolvent) napsal:

Proč pro ně tedy spíš neotevřít speciální studijní program?

Což třeba proto, že se to tak nikde na světě nedělá? Diplom z Harvardu má větší cenu prostě proto, že je z Harvardu. Z jaké je fakulty nebo programu, to hraje v civilizovaných zemích nulovou roli. Jakmile by bylo možné získat stejný diplom s menším úsilím či talentem, ztrácí svou vysokou hodnotu. Zrovna v tomhle bych svět předělat nezkoušel.

(bakalarskyabsolvent) napsal:

Dobrý den,
… abych se pro začátek představil (jen pro představu, kdo vám vlastně píše), studoval jsem 3 roky na bakalářském studiu studijní program Kybernetika a robotika a úspěšně jsem toto studium absolvoval.

Vlastně jste se nepředstavil? Nechápu proč? Za své názory se přece nemusíte stydět? A že bychom vám nějak ublížili – to přece nepřipadá v úvahu ani u stávajících studentů. A vy už jste v praxi, jak výše naznačujete a dokonce své zkušenosti z praxe zmiňujete?

Věnoval jsem odpovědi přes hodinu svého času a bavilo mne to. Představíte se mi skutečně?

Naposledy upravil: sebekm1 (07.03.2017 10:20:26)