26

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:
Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

PS: * Na FJFI neexistují přijímací zkoušky a myslím si, že úroveň výuky u nich je na vysoké úrovni. Říká se, že neúspěšný student FJFI má na FEL červený diplom :-)

Ono není jasné, k čemu přesně smajlík patří? Měla být legrací celá poznámka pod čarou? Pokud ano, tak nechápu, proč tam vůbec byla.

Smajlík byl myšlen ke druhé větě, ale on je to vtip s reálnými základy (studenti, kteří nedodělají FJFI opravdu chodí k nám). Poznámkou jsem chtěl naznačit, že existují jiné elitní a výběrové fakulty jako FEL, které nemají téměř žádná vstupní kritéria. Výběrovost a elitnost zajistí následně předměty prvních dvou semestrů. Neříkám, že by FEL měl brát všechny jako FJFI, ale zpřísňovat si myslím, že není cesta. Nechal bych kritéria jaká jsou a v prvním semestru by se následně ukázalo, kdo má schopnosti pro studium VŠ a kdo ne.

27

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

Z toho, jak jsem se snažil fakultu propagovat na své bývalé škole i na průmyslové škole ve svém rodném městě, vidím, že lidé chodí raději na elektrotechniku do Plzně nebo do Brna.


To je překvapivé, z kterého jste města? Je málo míst, odkud to buď do Brna nebo Plzně je dopravně o hodně nepohodlnější než do Prahy. Myslel jsem, že se s Brnem přetahujeme hlavně na hranici "spádové oblasti", řekněme od Pelhřimova po Litomyšl a s Plzní totéž, řekněme od Rakovníka po Písek. A tady je místo, kde soutěžíme s oběma ...

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

Důvody, které udávají, jsou nejen obtížnost studia a přijímačky, ale v případě těch ze SPŠ i strach z cizích jazyků (AJ).

Na náročnosti studia a důrazu na znalost Aj nechceme nic měnit. Přesně to naše studenty směřuje k úspěšné profesní kariéře.

Náročnost přijímaček  je podivný důvod se na školu nepřihlásit. Maximální ztráta je 500 Kč + cesta do Prahy a zpět. Na druhé straně je určitá zkušenost, když to nevyjde,  a pak pocit velké radosti, když to vyjde, a studium na špičkové fakultě. Obava z přijímaček je důvod dát přihlášku na více škol, ne to "zabalit".

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

Mezi gymnazisty je naopak největším "konkurentem" fakulta strojní ČVUT. Na ní oceňují, že si ještě nemusí vybrat program (u nich obor) spolu s přihláškou.

To je opravdu zvláštní, ani se mi tomu nechce věřit. Protože si nedokáži  vybrat z elektrotechnických nebo informatických programů na FEL, tak jdu na strojárnu?

Naposledy upravil: matas (04.04.2017 08:19:52)

28

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Jiří Matas (matas) napsal:

To je překvapivé, z kterého jste města? Je málo míst, odkud to buď do Brna nebo Plzně je dopravně o hodně nepohodlnější než do Prahy. Myslel jsem, že se s Brnem přetahujeme hlavně na hranici "spádové oblasti", řekněme od Pelhřimova po Litomyšl a s Plzní totéž, řekněme od Rakovníka po Písek. A tady je místo, kde soutěžíme s oběma ...

Z Českých Budějovic. Praha je dostupná vlakem za 2:20 (rychlík) nebo 2:00 (expres), busem za 2:20 na Smíchov. Vlak dříve jezdil až 2:30 (rychlík, expres je novinka od prosince). Plzeň je vzdálená necelé 2 hodiny vlakem, Brno je vlakem daleko (4:30), ale busem jenom 3:30. Toto všechno jsou relativně nízké časy vzhledem k téměř nulové nabídce technického vzdělání v ČB.
(V Budějcích je sice Jihočeská univerzita, ale nabízí jen technického bakaláře z mechatroniky ve spolupráci s Fakultou strojní ČVUT, nějaké IT obory hlavně zaměřené na vzdělání a matematické modelování ve fyzice. Pak je tu ještě VŠTE, ale ta se orientuje na jinou skupinu potenciálních uchazečů.)

Jiří Matas (matas) napsal:

Na náročnosti studia a důrazu na znalost Aj nechceme nic měnit. Přesně to naše studenty směřuje k úspěšné profesní kariéře.

Náročnost přijímaček  je podivný důvod se na školu nepřihlásit. Maximální ztráta je 500 Kč + cesta do Prahy a zpět. Na druhé straně je určitá zkušenost, když to nevyjde,  a pak pocit velké radosti, když to vyjde, a studium na špičkové fakultě. Obava z přijímaček je důvod dát přihlášku na více škol, ne to "zabalit".

To s Vámi souhlasím, klidně bych i přidal povinný druhý jazyk do magisterského studia. Také (na EEM) bych se nebál zařadit alespoň jeden povinný předmět v AJ, jako je to na OI a asi i na KyR.
Také se to snažím lidem vysvětlovat, ale je to marné.

Jiří Matas (matas) napsal:

To je opravdu zvláštní, ani se mi tomu nechce věřit. Protože si nedokáži  vybrat z elektrotechnických nebo informatických programů na FEL, tak jdu na strojárnu?

To jsem špatně popsal. Studenti gymnázií se rozhodnou pro techniku a zvažují, jestli strojní nebo elektro. Teď tedy nemluvím o informatických programech (OI, SIT), ale o čisté elektrotechnice na EK, EEM a KYR. Tito lidé si pak často řeknou, že než aby si vybírali program hned první rok tak raději budou mít obecné základy v bakalářovi a až získají přehled v technických základech, tak si pak vyberou, co je bude bavit. Fakulta strojní má také mnohem jednodušší systém programů a oborů. V bakalářovi mají program TZSI (společný pro všechny co jsou na magistra), Strojírenství (4 roky, TZSI s lehčími zkouškami, oborovým 4. ročníkem, do praxe nebo na magistra s přijímačkami z těžších variant předmětů) a ještě specializovaný program na ekonomiku. Tedy student tím, že nastoupí do bakaláře bude studovat jeden program se společnými základy a až poté se bude oborově profilovat.

Na FEL máme OI s podobory, EEM s podobory, SIT s podobory a bezoborové EK, OES, KYR. Nastupující student si musí vybrat, jestli chce řídit roboty, elektrárny nebo dělat elektroniku. Pro gymnazistu, který z toho (téměř) nic nezkusil, je těžké se rozhodnout. Už od druhého semestru (s reakreditací se to asi posune na třetí) máme odborné (= ne matematrickofyzikální) předměty bez odpovídajících znalostí (el. stroje bez elmag. pole, oběhy v elektrárnách bez termodynamiky). Také každý program má své vlastní předměty. Prostupnost mezi obory je malá i když řada předmětů má podobný obsah (třeba EK/KME obvody a obvody na EEM, EMA/EMB) nebo by některé předměty byly vhodné pro více programů (základní Elektronika z EK/KME na EEM, zjednodušená verze ARI z KYR pro EEM, zjednodušené stroje a pohony pro KYR atd.).

((Moje osobní zkušenosti byla ta, že jsem se rozhodoval mezi FJFI a FEL kvůli zájmu o jadernou energetiku. Nakonec "vyhrál" FEL a nelituji. Spíše lituji, že v magistrovi nelze na ČVUT studovat kombinaci elektrotechniky a strojírenství.))

Naposledy upravil: pelikpet (04.04.2017 10:45:09)

29

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

...nebo by některé předměty byly vhodné pro více programů (...zjednodušené stroje a pohony pro KYR atd.).

Jen bych zde rád informoval, že v tom novém, tedy aktuálně již běžícím programu KyR je takový předmět již obsažen mezi povinně volitelnými pro všechny studenty programu (v minulém programu KyR byl povinný pouze pro studenty jednoho z oborů). Jediné, v čem by snad Váš návrh mohl nesplňovat je, že by neměl být nikterak zjednodušený. Aspoň takový požadavek, aby šlo o "plnokrevný" předmět s důrazem na teoretické základy i praktické dovednosti, jsme na kolegy, kteří tento předmět připravili a budou ho realizovat, měli: http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/ … 19306.html.

30

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Zdeněk Hurák (hurak) napsal:

Jen bych zde rád informoval, že v tom novém, tedy aktuálně již běžícím programu KyR je takový předmět již obsažen mezi povinně volitelnými pro všechny studenty programu (v minulém programu KyR byl povinný pouze pro studenty jednoho z oborů). Jediné, v čem by snad Váš návrh mohl nesplňovat je, že by neměl být nikterak zjednodušený. Aspoň takový požadavek, aby šlo o "plnokrevný" předmět s důrazem na teoretické základy i praktické dovednosti, jsme na kolegy, kteří tento předmět připravili a budou ho realizovat, měli: http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/ … 19306.html.

Výborně, přesně takhle jsem měl ten předmět na mysli ((Hned bych si ho i zapsal jako volitelný :-) )) Zjednodušený ten předmět samozřejmě je oproti EEM (2x elektrické pohony, 2x půlsemestr elektrické stroje) niceméně o partie, které by byly pro KYR zbytečné. Stroje totiž obsahují navíc partie o konstrukčních uspořádáních strojů, magnetických obvodech, BLDC a SRM a stroje netočivé - transformátory. V pohonech jsou navíc kapitoly o automatickém řízení, PID, regulaci a obecných elektromechanických dějích v pohonech.

Naposledy upravil: pelikpet (04.04.2017 13:00:42)

31

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Jitka Hodná (hodnajit) napsal:

Bojím se, že taková situace by mohla studenty odradit, když na jiné školy mohou jít bez přijímaček. Nevím kolik, ale určitě by počet studentů klesl (což může být dobře, ale i nemusí). Třeba to bude lepší, až se nebude financovat vzdělávání na množství zapsaných hlav.
.

Milá Jitko, i pokud budeme uvažovat čistě finančně, tak NENÍ výhodné mít co nejvíc studentů. Nenechte si všechno nabulíkovat. Když se někdy zastavíte, rád vám to vysvětlím, zabere to sotva 5 minut.

Jitka Hodná (hodnajit) napsal:

Ale zpátky k tématu (a názvu tohoto vlákna) - toto není vlákno o přímačkách. Mně se nelíbí, že se na DOD veřejně vystupuje proti nějakým oborům / proti nějakým školám - nějakou poznámkou. Nepřijde mi přístojné, aby se takovéhle věci děly právě při reprezentaci, fakt to není dobrá reklama.

Kde jste něco takového zažila? Já jsem vždy na DoD na KN a v posledních letech si nic takového nepamatuji? Nikdo tam proti žádným oborům ani školám nevystupoval!

Já v prezentaci KyR nic takového nemám. Jiná věc je, že (tam i jinde, veřejně i soukromě) dostáváme běžně otázky typu „Proč mám jít na obor X a ne na obor Y?“ Proč bych měl studovat na vaší škole/fakultě a ne na Z“? To jsou přece naprosto normální a přirozené otázky. Tohle přirozeně každého – a úplně každého uchazeče – zajímá. Každý tazatel si na ně zaslouží otevřenou, férovou a jasnou odpověď. Tím spíše každý potenciální student = zákazník. Student se podobně zeptá jinde a pak si dá odpovědi dohromady.

Jistě budete souhlasit, že na každou takovou otázku je potřeba odpovědět, a to zejména (!), je-li položena na DoD! Pár příkladů:

Pamatuji si, že kdysi dávno byl jeden z tehdejších proděkanů dotázán na DoD, jestli je lepší FEL nebo FIT. A představte si, že zbaběle odpověděl „Já nevím.“ Kdyby podobně odpověděl prodejce aut, jistě by byl okamžitě propuštěn. 

Předloni se mne jeden zájemce ptal, jestli je lepší škola ČVUT nebo VUT. Odpověděl jsem po pravdě.  On na to „To oni říkají také!“ Povšimněte si, ptal se i jinde dostal tam odpověď – tentokrát nepravdivou. Tak jsem mu s použitím několika mezinárodních srovnání dokázal jasnou převahu ČVUT.

Jiný příklad: Na asi nejčastější otázku „V čem se liší studium OI od FIT?“ odpovídám jasně a přímo: „OI je napojeno na špičkový výzkum v Computer Science v duchu pravé výzkumné univerzity. Hvězdy oborů Computer Science jsou u nás, na FIT je nemají.“ Toto je naprosto pravdivá a podle mne pořád ještě kolegiální odpověď. FIT je sice na stejné škole, ale tady se ptá někdo, kdo si vybere jednu z obou fakult. Své tvrzení můžu každému ukázat ve V3S a občas to dělám, lidi to zajímá.

Co vy na to jako senátorka FEL?

32

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

  ...

Mícháte mnoho různých věcí. Stručně zareaguji:
1) FEL není elitní a výběrová fakulta, jak jste na to přišel? Mohla by být, ale nechce a tak není.
2) Většina dobrých škol ve světě je hodně výběrová už na vstupu, i 1:10, jenom výjimečně některá bere každého a proseje to v prvním ročníku. První způsob je férovější ke studentům, neztrácejí tolik času. Brát každého je z finančních důvodů je nemravné.
3) Mně je jedno, kam jde většina studentů. Já stojím o ty nejnadanější studenty. Ti nikdy nejdou tam, co jde většina. Dá se to dokázat.
4) To přece není tak, že si student vybere jeden obor a pak to dělá celý život! Už za mne skončila většina lidí úplně mimo obor studia, a v budoucnu budou všichni (!) měnit obory a zaměstnání několikrát za život. Dobrá škola je připraví právě na tu změnu, na neznámé obory.
5) Ano, mnohé předměty by mohly být společné pro více programů. leč nejsou, protože akademická obec FEL tomu nechce, z finančních důvodů.
6) Na žádné dobré technice na světě se student v prváku nic o oborech nedozví! Ani to nejde, nemá potřebné základy pro odborné předměty.
7) že „v magistrovi nelze na ČVUT studovat kombinaci elektrotechniky a strojírenství“ a vlastně ani žádné jiné kombinace, za to mohou příliš silné a nepřátelské fakulty. ČVUT vlastně není škola, ale slepenec fakult ke škodě studentů! Za to může špatný zákon a špatná struktura řízení.

33

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Jitka Hodná (hodnajit) napsal:

Mně se nelíbí, že se na DOD veřejně vystupuje proti nějakým oborům / proti nějakým školám - nějakou poznámkou. Nepřijde mi přístojné, aby se takovéhle věci děly právě při reprezentaci, fakt to není dobrá reklama.

Mozna Vam to prijde nepristojne, ale je to bezna (a dobra) praxe. Soutezime o ty nejlepsi (nebo bychom meli), a nejlepsi obvykle chodi tam, kde jim to nejlepsi prijde. Proc se asi delaji vsemozne zebricky univerzit? Protoze maji dopad na vyber studentu a akademickych pracovniku.
Kazda skola ma lokalni (narodni) konkurenty. V CR jich muze byt pro FEL tak 5. Byt DoD v UK, tak kazdy akademik dostane seznam cca 50 rozdilu (pozitivnich) mezi jeho skolou a danymi konkurenty. Mluvite se studentem? Zduraznite spicky, ktere na skole jsou, vyberete zebricky, kde si vedete dobre, ukazete spolupraci s prumyslem a spickovy vyzkum. Jenze to by nestacilo, jelikoz to delaji vsichni, takze reknete ze oproti XX mame tohle, oproti XY tohle, ve srovnani s XZ jsem lepsi v tomto. Kdyz se mluvi s rodici (coz je v UK bezne, ze chodi na DoD), tak zduraznujete zamestnanost (zase v porovnani s konkurenci), malou kriminalitu, minimum drogove zavislosti nasich studentu ve srovnani s konkurenty, cenu pronajmu...
Ano, vystupovat proti j9inym bez duvodu je nesmysl, ale v porovnani je zcela nezbytne.
Tim se dostavam k prijimackam - jeden z argumentu tady v UK je kvalita vstupu - nejenze se nesnazite tvarit se, ze studium je snadne, naopak zduraznujete, ze snadne urcite neni (alespon na lepsich skolach).

34

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

...

Také zareaguji velmi stručně:
1) Jak jste přišel na to, že tvrdím, že FEL není výběrová a elitní fakulta? Nikde to netvrdím a nemyslím si to. Mů názor je ten, že výběrovost je možno zajistit prvním ročníkem, neboť absolventi SŠ nemají v ČR stejnou úroveň výstupních znalostí (státní maturity vs gymnaziální matamatika).
2) Už jsem zde několikrát uvedl, že ve světě lidé s ekvivalentem naší maturity jsou téměř jenom absolventi škol všeobecného typu (tzn. ne našich průmyslových škol). Také jeji úroveň maturity (A levels, ...) je jinde než u nás úroveň státní maturity. Nemyslím si, že všechno, co funguje v zahraničí musí nutně fungovat u nás. Muselo by totiž dojít ke změně systému školství jako takového (vyšší obtížnost maturit, zrušení 9. třídy, odstranění tupého memorování z výuky, ...). Souhlasím s Vámi, že brát každého je pitomost, ale dělat za současného stavu středního školství v ČR z FEL školu, kam se dostane jen pár nejlepších, není správnou cestou. Jak jsem již napsal, tlačil bych na MŠMT a CERMAT, aby došlo k přitvrzení u maturit. Pak by byl zajištěn výstup ze SŠ stejný a tím pádem bychom mohli být elitnější.
3) Určitě souhlasím, je otázka, jestli si ty nejlepší přitáhnout rovnou (znám pár absolventů z Vaší katedry a ti byli excelentní již na SŠ) nebo si je postupně vychovat zde na fakultě k obrazu svému. Zastávám ten názor, že bychom měli brát také lidi s potenciálem a ten následně rozvíjet na FEL. Následně také samozřejmě cílit na ty, kteří již na SŠ jsou excelentní a zde by v tom mohli pokračovat.
4) Plně souhlasím. I proto se pozastavuji nad rozdílem v pojetí studia na fakultě strojní (společné Bc.) a FEL (značně separované obory od začátku). V cizině je to dokonce tak, že první ročník je pro všechny studijní programy společný (KU Leuven).
5) Můžete prosím vysvětlit detailněji proč? O tomto důvodu slyším poprvé. Děkuji.
6) Ano, to vím (viz bod 4).
7) No nevím, jestli je toto ten důvod. Lze studovat kombinaci FS + FJFI (stojní jaderné inženýrství), IB (FEl, FSv, FS). Ale je pravda, že hodně věcí je dáno historickým vývojem českého a zahraničního školství. Chtěl bych se Vás zeptat, proč si myslíte, že je ČVUT slepenec se špatným řízením a proč jsou fakulty nepřátelské vůči sobě. Děkuji.

Naposledy upravil: pelikpet (11.04.2017 11:27:29)

35

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

...

1) Větě

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

...existují jiné elitní a výběrové fakulty jako FEL,

rozumím tak, že považujete  FEL za elitní a výběrovou. Já ne.

2) 

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

dělat … z FEL školu, kam se dostane jen pár nejlepších, není správnou cestou.

Nejlepší studenti nechtějí studovat s masou průměrných a totéž přirozeně platí pro jiné aktivity sport, umění,… A také v civilizovaném světě nestudují. Každý se prostě snaží dostat na tu nejlepší a nejnáročnější a nejvýběrovější školu, na kterou má. Tak to je, je to přirozené a správné. Ti nejnejnejtalentovanější Češi už dne studují v Ivy League, Oxbridge a spol. Pro ostatní nejlepší mají v každé zemi jednu nebo několik elitních škol. Pokud nechcete, aby se takovou školou stalo ČVUT/FEL, pak tedy chcete, aby se takovou stala nějaká jiná škola. ČVUT/FEL pak zůstane masové, druhořadé. Já to tedy nechci.

3) Na KyR bereme ty s nejlepšími výsledky ze středních škol (fakultní podmínky, nemám je v ruce) i ty s potenciálem (přes přísné přijímačky). Čím méně studentů máme, tím více se jim věnujeme, to je snad samozřejmé.

4) A jinde mají dokonce společný první ročník pro celou školu, pro všechny fakulty. Stejně to je matiky, fyzika, a třeba chemie a biologie a humanitní. Při minulé diskusi „o fyzice“ jsme navrhoval udělat společnou fyziku pro celou FEL, jen s možností light a hard/deep variant, podobně jako to je na MIT. Nikdo z přítomných to nechtěl, vlastně jim to nestálo ani za úvahu.

5) Každá katedra (kromě naší wink ) a většina lidí chce co nejvíc učit, mít co nejvíc vlastních předmětů. Bláhově se domnívají, že z toho zbohatnou. Proto je tradičně o předměty boj. MIT nabízí cca 1200 předmětů (pro všechny obory, STEM, humanitní, umělecké, obchodní, …). Samotný FEL ji při posledním sčítání nabízel cca 3 tisíce! Dost pošahané?

7) Je na delší debatu, rád vám to někdy vysvětlím. Také bych potřeboval vědět, jestli se ptáte na „jak to vzniklo“ anebo nevěříte, že to tak je?

Naposledy upravil: sebekm1 (11.04.2017 13:40:20)

36

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

5) Každá katedra (kromě naší wink ) a většina lidí chce co nejvíc učit, mít co nejvíc vlastních předmětů. Bláhově se domnívají, že z toho zbohatnou.

Nevím o nikom, kdo by si myslel, že na výuce zbohatne. Pro mnoho kolegů je možnost učit jedním z hlavních důvodů proč jsou v akademické sféře. Je to svým způsobem privilegium. Učí rádi.

MIT nabízí cca 1200 předmětů (pro všechny obory, STEM, humanitní, umělecké, obchodní, …). Samotný FEL ji při posledním sčítání nabízel cca 3 tisíce! Dost pošahané?

To číslo je na FEL je dokonce ještě o trochu větší. Ale dost zavádějící. Zahrnuje i část historie předmětů za doby existence KOSu. Na FEL to zatím bylo tak, že se pro každou akreditaci musely připravit nové záznamy v KOSu - rozuměj nové předměty. Po dlouhou dobu běží souběh akreditací. Předměty se uzavírají až tehdy, pokud odejde poslední student, pro kterého byla akreditace platná. Tři tisíce předmětů je opravdu velké-směšné číslo, ale zahrnuje i část archivu. Předměty pro kombinované studium mají vlastní verzi - vlastní předmět. Většina AD* předmětů se nevypisuje. Anglické varianty předmětů mají rovněž svůj záznam a zdaleka ne všechny se vypisují. I tak zbývá dost velké číslo, pravda.
TS

Naposledy upravil: svobodat (12.04.2017 13:05:52)

37

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

...

1) Zde došlo k mému opomenutí jednoho písmene. Správně by měla věta znít: "...existují i jiné elitní a výběrové fakulty jako FEL." Kdybych chtěl říci, že FEL není elitní použil bych spíše tuto formulaci: "...existují jiné elitní a výběrové fakulty než FEL. Podstatou, co jsem chtěl říci, bylo ale to, že třeba FJFI je podobně elitní jako my a výběrovost si dělá v prvním semestru. To si nemyslím, že je ideální, ale kompenzuje to onu nejednotnost středních škol.

2) Musíme dělat z FEL školu pro nejlepší, ale zároveň musíme zajistit, aby na výstupu SŠ byli všichni na stejné čáře, abychom potom mohli opravdu brát ty nejlepší středoškoláky. Dnes mi přijde, že už volba střední školy může mít fatální následky pro budoucí vysokoškolské studium. Doučoval jsem absolventy průmyslovek integrály, aby ti samí mi o několik semestrů později pomáhali zapojovat měniče a motory :-)

3) Ano, ale jak tvrdí propagační kampaň (i jak argumentuji já osobně v otázce FEL vs. FIT): "Na FEL máme 8 studentů na pedagoga." V tom již jsme nejlepší v ČR. To máme jít ještě dále?

4) Ano, vím o jednotném prvním ročníku, vyprávěli mi o tom studenti z Polytechniky v Miláně. Měl jsem ten dojem, že díky reakreditaci došlo ke sjednocení fyzik a matematik. Tzn. že všechny fyziky byly nastaveny na stejnou úroveň a matematiky byly sjednoceny na elektrotechnických oborech (KYR, EEM, EK). Alespoň dle studijních plánu z fakultních stránek tomu tak je.

5) Také nevím, jak se dá "zbohatnout na výuce" na FEL, zvláště, když se dají získávat peníze za vědu nebo spolupráci s průmyslem a je to často uváděno jako největší výhoda fakulty. Můžete to prosím rozvést? Děkuji.
Ono s těmi předměty je to ještě trochu složitější. Nejprve je třeba odečíst od počtu předmětů bakalářské a diplomové práce, protože každá katedra je má vedeny pod svým kódem. To samé platí pro individuální a dříve i týmové projekty. Také pokud vím, tak téměř každý předmět je veden pod kódem jako dálkařský, prezenční a anglický. Také některé předměty jsou vedeny pod kódy pro bakalářské/magisterské/doktorské studium (předměty zejména katedry fyziky). Dle ankety pro minulý akademický rok (tzn. ještě bez předmětů z nové akreditace) je v LS vypsáno 594 předmětů a v ZS 697 předmětů. Celkový počet je necelých 1300 předmětů. Kdybychom seznam zredukovali výše uvedené předměty (tzn. závěrečné práce jako jeden předmět pro BP a jeden pro DP, projekty, anglické verze, dálkaře, ...) bude to číslo mnohem nižší.

7) Nevěřím, že to tak je. Tedy kromě vztahů FEL vs. FIT, které jsou ale dány ne zcela šťastným vznikem FIT. (Tady usuzuji z toho mála, co je mi známo. Klidně mne opravte, pokud se pletu a vznik FIT byl klidný.)

Naposledy upravil: pelikpet (12.04.2017 14:54:11)

38

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Samozřejmě, že na otázku, je lelší FIT nebo FEL vytahneme žebříčky, ankety, hodnocení. Má připomínka směřovala k tomu, kdy neodpovím takhle, ale jen - no my jsme lepsi, na FITu jsou programatorske opice. Videla jsem, jak se tohle rika, bez podlozeni temi zebricky a vyzkumy. Myslim, ze kdo takhle mluvi, tak mu to dojde a treba se to zlepsi.
(Uz jen to, ze se me clen PR FITu sam zepta na Gaudeamu, jestli nas na FELu skoli pomlouvat FIT je divne.)

Nikdy bych si nedovolila tvrdit, ze je dobre nabrat hodne studentu, naopak. Myslela jsem, ze to je z meho prispevku jasnejsi.

39

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

2) Musíme dělat z FEL školu pro nejlepší, ale zároveň musíme zajistit, aby na výstupu SŠ byli všichni na stejné čáře,

Proč? Copak Gymnasium Keplera bere každého a srovnává studenty na startovní čáře? Rozhodně ne.
Opravdu může někdo u přijímaček dopadnout špatně náhodou anebo si zvolil špatnou střední. Ale to se přece stane jen výjimečně. A není to fatální, alespoň v prvním případě. Znám lidi, co se vysněnou školu hlásí třeba 5x, než se jim to podaří.
Ve druhém případě je třeba vidět, že na výběru školy záleží, střední i dalších. Když si někdo vybere špatně, je to jeho věc a není to naše vina. My tu přece nejsme pro všeobecnou nápravu světa, naše úkoly jsou jiné. Také na jiné školy chodí dobří studenti, ať tak či tak.

40

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Petr Pelikán (pelikpet) napsal:

2) Musíme dělat z FEL školu pro nejlepší, ale zároveň musíme zajistit, aby na výstupu SŠ byli všichni na stejné čáře,

Proč? Copak Gymnasium Keplera bere každého a srovnává studenty na startovní čáře? Rozhodně ne.
Opravdu může někdo u přijímaček dopadnout špatně náhodou anebo si zvolil špatnou střední. Ale to se přece stane jen výjimečně. A není to fatální, alespoň v prvním případě. Znám lidi, co se vysněnou školu hlásí třeba 5x, než se jim to podaří.
Ve druhém případě je třeba vidět, že na výběru školy záleží, střední i dalších. Když si někdo vybere špatně, je to jeho věc a není to naše vina. My tu přece nejsme pro všeobecnou nápravu světa, naše úkoly jsou jiné. Také na jiné školy chodí dobří studenti, ať tak či tak.

41

Re: Jsou studenti EEM a EK podřadní?

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

Proč? Copak Gymnasium Keplera bere každého a srovnává studenty na startovní čáře? Rozhodně ne.
Opravdu může někdo u přijímaček dopadnout špatně náhodou anebo si zvolil špatnou střední. Ale to se přece stane jen výjimečně. A není to fatální, alespoň v prvním případě. Znám lidi, co se vysněnou školu hlásí třeba 5x, než se jim to podaří.
Ve druhém případě je třeba vidět, že na výběru školy záleží, střední i dalších. Když si někdo vybere špatně, je to jeho věc a není to naše vina. My tu přece nejsme pro všeobecnou nápravu světa, naše úkoly jsou jiné. Také na jiné školy chodí dobří studenti, ať tak či tak.

But there is a huge difference between high school and university. As I already wrote the biggest problem of Czech high school is that there are common high schools and professional high schools with different subjects (or with different number of lessons per week). In the end the students have to pass the exam on the lower (= professional) level.

On the other hand, the elementary schools (1-9 year) have the same subjects and their knowledge should be the same. The students are at the same level before they apply to high school. Also the key to determine how many students can study on a high school is not done by the school itself (like university) but by the founder. The high school you mention has a maximum that is always full. Here at CTU we have enough room for more students. In my school year (first year Master's) there are only about 35 students on technical branch of EEM.

Naposledy upravil: pelikpet (26.04.2017 17:47:43)