1

Téma: Nahravani prednasek

V Southamptonu nyni musime nahravat vsechny prednasky, ktere jsou tak studentum k dispozici (dosud to bylo dobrovolne). Mame jeden univerzitni system, kde staci dvakrat kliknout  a nahravani se rozjede. Kamera ve vysokem rozliseni zabira tabuli, k tomu se nahrava hlas z mikrofonu a prednasky v pdf ci powerpointu. Software dokonce jednotlice slidy rozdeluje a oznacuje textem (a rozumi i moji anglictine, coz je s podivem). Drive jsem byl celkem proti nahravani, ale zmenil jsem nazor. Pro studenty je to vyrazne plus, stejne tak pro ucitele. Vubec se nestalo, ze by prestali chodit studenti na prednasky (obecne chodi tak 70% studentu). Naopak, nahravani donutilo mnohe ucitele revidovat prednasky, kontrola kvality vyuky je velmi jednoducha, studenti se nemohou stezovat, ze neco preslechli...
Nevim jak je to na FEL, ale asi se zatim prednasky nenahravaji (par ano, ale je to spise rarita). Nebylo by dobre to udelat take? Kazdou prednaskovou mistnost vybavit kamerou, pocitacem a softwarem by sice neco stalo, ale FEL si vede financne dobre... Byl by to navic i dobry marketingovy tah - asi bychom byli v CR prvni.
Byl by o neco takoveho na FEL zajem?

2

Re: Nahravani prednasek

Myslím, že velké přednáškové místnosti potřebné hardwarové vybavení mají. Je to jen otázkou vůle a pořízení softwaru. Jinak první by v tom FEL nebyl. Alespoň co vím, tak to funguje na Matfyzu.

3

Re: Nahravani prednasek

Byli bychom první na adrese Technická 2...
Na FITu se přednášky nahrávaly dávno.

4

Re: Nahravani prednasek

Jan Kyncl (kyncl) napsal:

Byli bychom první na adrese Technická 2...
Na FITu se přednášky nahrávaly dávno.

Nahravaji se tam opravdy vsechny prednasky? Proc se to tedy nedeje i na FEL?

5

Re: Nahravani prednasek

Jakub Horáček (horacj15) napsal:

Myslím, že velké přednáškové místnosti potřebné hardwarové vybavení mají. Je to jen otázkou vůle a pořízení softwaru. Jinak první by v tom FEL nebyl. Alespoň co vím, tak to funguje na Matfyzu.

Software netreba delat, ten je davno k dispozici, viz treba panopto. Slo mi ale o nahravani vsech prednasek, tedy i pro male skupiny v malych tridach.

6

Re: Nahravani prednasek

Zajímaly by mě detaily:

- co se stane v případě, že přednášející z nějakého důvodu nechce být nahráván?
- jak je to s přístupem k nahranému materiálu? Mají je ho jen studenti university, nebo je to public domain?

Na FEL je, pokud vím, vztah k nahrávání tak 50/50 (pro/proti). HW vybavení spíš není - loni probíhalo nahrávání přednášek doc. Faigla v dejvické 256 a seděl tam kameraman s kamerou na stativu.

7

Re: Nahravani prednasek

V Southamptonu je v temer v kazde prednaskove mistnosti kamera (vetsinou je to soucast projektoru). Mikrofon mame na krku. Snima se samozrejme staticky, zaber je na tabuli, ale ve velkem rozliseni, takze jde vse precist.
V kazde mistnosti je pocitac plus standardni dotykova obroazovka na ovladani projektoru a svetel. Nahravani prednasky je tak strasne sandne, staci se prihlasit, zadat predmet, o ktery jde, a pak je vse automaticky.
Pokud prednasejici nechce byt nahravan, muze odmitnout nahravani svoji osoby na kameru. Pak je prednaska jen slidy plus mluvena rec. Pokud by akademik odmital i to, tak si nejspis muze hledat jinou praci (ale neslysel jsem, ze by to nekdo udelal).
Pristup k nahranemu maji obecne jen stavajici studenti (a samozreje akademici). Prednasky tak nejsou verejne.

Vyhody nahravani jsou zrejme, nevyhoda mne krome financnich nakladu zadna nenapada. Ale kdyz by se udelat takovy system centralne na uni, tak by to aso tolik nebylo, navic na podobne veci se dobre ziskava podpora od statu.

Naposledy upravil: polcatom (30.11.2017 19:23:31)

8

Re: Nahravani prednasek

Tomáš Polcar (polcatom) napsal:

Nahravani prednasky je tak strasne sandne, staci se prihlasit, zadat predmet, o ktery jde, a pak je vse automaticky.

Myslím, že toto je klíč k úspěchu. To by se mi líbílo. To bych rád. Byla by to dobrá zpětná vazba i pro mne. Proti nahrávání mé výuky nic nemám, ale nechci se starat o technické zabezpečení. Odhaduji, že podobný postoj bude mít více pedagogů.

Naposledy upravil: svobodat (01.12.2017 12:09:30)

9

Re: Nahravani prednasek

Mimochodem FEL prave podava velky projekt na zlepseni vyuky. Zase se to drobi mezi katedry. Je to cast vetsiho projektu CVUT. Pritom za tech asi 100 milionu (nebo i vice) by asi sel koupit a provozovat standardni system (treba Blackoboard learn) vcetne nahravani prednasek. Moodle je sice otevreny system, ale ve skutecnosti je to drazsi nez provozovat komercni software (jelikoz na kazde katedre se o to nekdo stara).

10

Re: Nahravani prednasek

Nejprve minulost a aktuální stav. Nahrávání přednášek na FEL bylo v posluchárnách 209/309 a E107/E301 na KN od roku 2007. Vždy to bylo formou, že pedagog požádal obsluhu učeben o nahrávání jedné přednášky nebo celého předmětu. Systém to byl jednoduchý, a vyžadoval režijní práci obsluhy, kamery v SD rozlišení, problém jak zachytávat slajdy, výstupem bylo DVD nebo video soubor v kvalitě horšího DVD.  Od roku 2007 do dnešního dne v podstatě nedošlo k větším investicím do audiovizuálního vybavení učeben na FEL (pouze nové projektory na KN). Celý audiovizuální systém odpovídá stavu z roku 2007 včetně kamer, přenosových tras, prvků zpracujících obraz. Současné vybavené neumožňuje pořídit prezentovatelný záznam přednášky v posluchárně. V Dejvicích je možné nahrávat pouze pro donesení kamery na stativu. Na Karlově náměstí můžeme nahrávat v posluchárně E107 (Zengerovka) v rozlišení 1280x800 a zachytávat prezentaci z PC po síti. Je nutné předem požádat obsluhu.

V rámci projektu "nábyteček" SVTI připravuje investici ve výši cca 10 mil. Kč, která cílí právě na výměnu AV systémů, včetně projektorů, audio, kamer v HD a 4K rozlišení, záznamové řetězce a SW. Snaha je, aby nové řešení bylo Software Defined a šlo ho navázat na automatizovaný systém nahrávání přednášek o jakém mluví Tomáš. Podotýkám, že tyto prostředky stačí na upgrade učeben 209/309 a minoritní upgrade v režii na KN. Pro vybavení všech klíčových poslucháren je potřeba plánovat investici převyšující cca 50 mil. Kč. Tato investice byla plánována ve výzvě OPVVV 16-ERDF, ale bohužel fakulta nedokázala tento projekt získat.

Prosím Tomáše o zprostředkování kontaktu s provozovateli systému na univerzitě v Southamtonu. Rádi tam nasbíráme zkušenosti z provozu takového systému.

Druhou věcí, jaké je vlastně zadání? Pouze nahrát přednášku - pořídit lineární záznam trvající 90-135 minut nebo vyrábět videokurzy? Pokud první možnost, tak se obávám, že užitná hodnota bude nízká. Rád odkázal na příslušné vlákno Zdeňka Huráka, kde se  touto problematikou zabývá z pedagogického hlediska. Pro užitečný videokurz je nutné dokázat zpracovat dané téma do cca 20 minut pořadu.

SVTi a FELK Admin - IT135

11

Re: Nahravani prednasek

Ještě Martina doplním. Všechny posluchárny, ve kterých jsem spolupracoval na AV vybavení (FELu, FSID, FBMI, FA, NTK, atd..) jsem vybavil automatizovaným záznamem přednášek - všimněte si např. ve 209/309 tlačítek Záznam a Vysílání na ovládacím panelu na katedře. Vyučující si mohl sám řídit, zda chce přednášku zaznamenat, případně živě vysílat. Zaznamenával se jak obraz přednášejícího, tak i obsah jeho přednášky. Experimentoval jsem i se záznamem tabule, a pokročilými metodami automatizovaného zpracování (speech-to-text, segmentace prezentací, detekce a sledování přednášejícího, apod.). V posluchárně 256 jede automatizovaný časosběrný záznam stále. Stejně tak tomu bylo donedávna i v posluchárnách na FA.

I přes velkou snahu učinit systém plně automatizovaný se vždy najdou činnosti, které musí vykonávat člověk. Třeba údržbu. Bohužel, nepodařilo se nalézt dobře motivované místní správce s alespoň elementárními znalostmi v oblasti AV. Tedy jsem skoro deset let sledoval, jak systémy v posluchárnách nevyužívané stárnou. Nevyužívané říkám proto, že k vystavení prezentace je třeba ještě udělat pár věcí. Např. propojit takto získaný materiál s výukovým procesem. Metodicky i technicky. Tuto oblast e-learningu bohužel nevhodně vytěžily v té době etablované, grantově orientované pracovní skupiny. Vytěžily tak, že mnoho let nebylo možné žádat o peníze pro tuto oblast.

Nyní se pokusíme obnovit systémy v posluchárnách tak, aby byly na špičkové úrovni. Ty dvě další "drobnosti", tedy najít šikovné a motivované techniky pro správu těchto místností, a propojit záznamy z přednášek technicky a metodicky s výukovými portály, to už bude snadné :-).

12

Re: Nahravani prednasek

Martin Samek (samekma1) napsal:

Pouze nahrát přednášku - pořídit lineární záznam trvající 90-135 minut nebo vyrábět videokurzy? Pokud první možnost, tak se obávám, že užitná hodnota bude nízká. Rád odkázal na příslušné vlákno Zdeňka Huráka, kde se  touto problematikou zabývá z pedagogického hlediska. Pro užitečný videokurz je nutné dokázat zpracovat dané téma do cca 20 minut pořadu.

Tady michame dve veci. Na videokurz nepotrebujeme prednskovou mistnost (a ani studenty), je to strasne prace a merit efektivitu asi moc dobre neumime |(ani za to ohodnotit pedagogy). Slo mi o zachyceni prednasky. Nedokazi rici, jestli je uzitna hodnota nizka, nebot to nemam jak merit. Co ale merit muzu, je pocet stazeni a doba prohlizeni u mych nahranych prednasek. V kurzu mam 100 lidi, 60-70 chodi na prednasky. Do tydne je prednaska otevrena on line prumerne 20x, z 45 minut prumerne odkoukano 21. Jestli se na to dival jeden student 20x ci 20 studentu jednou, to netusim. Jestli to sleduji ti, co nechodi, samozrejme netusim take. Ocekavam vyrazny narust pred testem na konci semestru a hlavne pred zkouskou na konci roku.