1

Téma: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Chtěl bych se zeptat, jak často se mění tématické okruhy ke státní bakalářské zkoušce (konkrétně STM)?

Život je jen čekání na to, kdy se naše sny změní ve skutečnost. (Victor Hugo)

2

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Musim rict, ze kdyz jsem to videl, tak jsem velmi rad, ze jsem odstatnicoval hned v cervnu a lituju ty, co se tohle vsechno budou muset ucit..
Mam takovy pocit, ze lide, kteri pridavali tematicke okruhy do statnic nepouzili mozek. Kdyz si totiz vezmu soucet spolecnych okruhu a oborovych, tak se dostanu k cislu blizicimu se 60! To se opravdu za tech 14 dni (alespon, ktere ja mel k dispozici) neda naucit, navic kdyz kazda otazka je vypracovana nekde na 10 stranek.. 
Pokud autori chteli do statnic zabudovat i predmety, ktere v nich nebyly obsazeny, tak rozhodne meli zredukovat ty puvodni, aby tech otazek nebylo tolik..

Naposledy upravil: krebszby (18.12.2009 18:16:01)

Neberte život příliš vážně, stejně z něj nevyváznete živí..

3

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Takové otázky 32-37 mi přijdou jak na ekonomce, osobně bych to bral max. tak jako doplňující otázku, ne jako hlavní téma.

4

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Bc. Petr Koutecký (koutepe1) napsal:

Takové otázky 32-37 mi přijdou jak na ekonomce, osobně bych to bral max. tak jako doplňující otázku, ne jako hlavní téma.

Hmm, já takovou spíše ekonomickou otázku u státnic dostal, takže doporučuju všem to nepodcenit.

5

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

V STM se okruhy ke státní bakalářské zkoušce měnily mírně vloni (vyškrtáváním) a letos pořádněji. Okruhy pokrývají látku povinných předmětů pro všechny a povinné předměty oboru pro jednotlivý obor. O změněných okruzích FEL informovala akreditační komisi.

Snažili jsme se okruhy rychle zveřejnit, aby se studentům usnadnila příprava ke státním zkouškám.

Ať vám studentům třetího ročníku STM okruhy ke státnicím pomohou.

Vašek Hlaváč, garant STM

Naposledy upravil: hlavac (19.12.2009 22:21:16)

6

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Bc. Zbyněk Krebs (krebszby) napsal:

Musim rict, ze kdyz jsem to videl, tak jsem velmi rad, ze jsem odstatnicoval hned v cervnu a lituju ty, co se tohle vsechno budou muset ucit..
Mam takovy pocit, ze lide, kteri pridavali tematicke okruhy do statnic nepouzili mozek. Kdyz si totiz vezmu soucet spolecnych okruhu a oborovych, tak se dostanu k cislu blizicimu se 60! To se opravdu za tech 14 dni (alespon, ktere ja mel k dispozici) neda naucit, navic kdyz kazda otazka je vypracovana nekde na 10 stranek.. 
Pokud autori chteli do statnic zabudovat i predmety, ktere v nich nebyly obsazeny, tak rozhodne meli zredukovat ty puvodni, aby tech otazek nebylo tolik..

No ted mne berte trochu s rezervou smile, ale nemuzu si nerypnout. Nemelo by to nahodou byt tak, ze na vsechny ty otazky se clovek musel ucit drive na nejakou zkousku a ted to jen opakuje? Aby bylo videt jestli v nem neco (chran buh) nezustalo? 14 dni je na zopakovani. Na uceni byli 3 roky, ne?

7

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Ing. Ján Scheirich (scheijan) napsal:

No ted mne berte trochu s rezervou smile, ale nemuzu si nerypnout. Nemelo by to nahodou byt tak, ze na vsechny ty otazky se clovek musel ucit drive na nejakou zkousku a ted to jen opakuje? Aby bylo videt jestli v nem neco (chran buh) nezustalo? 14 dni je na zopakovani. Na uceni byli 3 roky, ne?

Klidne si rypnete smile

Musim rict (a mozna ke skode celeho felu), ze na STM je vic nez dost predmetu, ktere jsou tak nejak.. nechci rikat uplne k nicemu. Zkratka obsah techto predmetu jsem vyuzil jen a pouze v tom danem predmetu a pak uz nikdy vice. Z toho duvodu je vic nez na snade, ze znalosti nabyte v techto predmetech, byly nahrazeny dulezitejsimi znalostmi, jenz jsem upotrebil ve vice nez jednom predmetu.. Z toho duvodu prameni ono moje "uceni se" na statnice a nijak se tim netajim.. Spoustu veci jsem se proste musel ucit znova..
Toto jsem zde vsak rozebirat nechtel, ale chtel jsem upozornit na to, ze STM diky nove pridanym otazkam ma nyni nejvic okruhu ke statnicim na celem FELu a troufnu si rict, ze i na celem CVUT. A z toho prameni, ze i 14 dni je na opakovani relativne malo..

Neberte život příliš vážně, stejně z něj nevyváznete živí..

8

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Vážený pane bakaláři Krebsi,

Váš názor na (ne)užitečnost předmětů v STM mě velmi zajímá. V Radě STM právě pracujeme na modifikaci studijních plánů, abychom některé nedomyšlenosti odstranili. Také zamýšlíme převést STM do formátu ostatních čtyř nových bakalářských programů (EEM, KME, KyR, OI), v nichž je více volitelnosti a do kreditů se explicitně počítá náročnost studentovy domácí práce.

Můžeme si domluvit schůzku? Pošlete mi, prosím, email nebo zavolejte na mobil 603 149 689.

Díky
Vašek Hlaváč, garant STM

9

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Ing. Ján Scheirich (scheijan) napsal:

Nemelo by to nahodou byt tak, ze na vsechny ty otazky se clovek musel ucit drive na nejakou zkousku a ted to jen opakuje? Aby bylo videt jestli v nem neco (chran buh) nezustalo? 14 dni je na zopakovani. Na uceni byli 3 roky, ne?

Kdo to nepoužívá, ale po třech letech si pamatuje vzorečky na vnitřní výnosové procento a přátele, má můj obdiv.

10

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Lukáš Linhart (linhalu1) napsal:
Ing. Ján Scheirich (scheijan) napsal:

Nemelo by to nahodou byt tak, ze na vsechny ty otazky se clovek musel ucit drive na nejakou zkousku a ted to jen opakuje? Aby bylo videt jestli v nem neco (chran buh) nezustalo? 14 dni je na zopakovani. Na uceni byli 3 roky, ne?

Kdo to nepoužívá, ale po třech letech si pamatuje vzorečky na vnitřní výnosové procento a přátele, má můj obdiv.

Naprosto souhlasím. Zastávám názor, že je důležité vědět, kde ty věci najdu, než si je dlouhodobě pamatovat, když to potřebuji jednou za "uherský rok".

11

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Taky mě to DOST!! zarazilo. Zatímco dříve mi bakalářská zkouška z STM připadal rozumná, nyní je tam cca o 15 víc otázek, součet je 56(na softwarovém inženýrství, jinde se to bude asi lišit - o jednotky samozřejmě).

Osobně to pokládám za nechutné. 3 otázky z ekonomiky podnikání na softwarovém inženýrství? Ale fuuj...

Na druhou stranu rozhodně nesouhlasím s tím, že předměty(tedy přinejmenším na softwarovém inženýrství) jsou k ničemu. Naopak - 3.semestr mě baví strašně moc, je prakticky zaměřený a v mnoha věcech jsem si rozšířil obzory a jsem za to rád. Takřka všechny předměty, které jsem teď měl, mi něco přinesli - někde více, někde méně(to záleží i na tom, co mě baví a co chci dělat). Já jsem naopak rád, že nás na STM zbytečně netrápí matematikou nebo fyzikou(resp. různými obvody a podobné věci), pokud si zaměření sami nevybereme.

12

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

prof. Ing. Václav Hlaváč, CSc. (hlavac) napsal:

Vážený pane bakaláři Krebsi,

Váš názor na (ne)užitečnost předmětů v STM mě velmi zajímá. V Radě STM právě pracujeme na modifikaci studijních plánů, abychom některé nedomyšlenosti odstranili. Také zamýšlíme převést STM do formátu ostatních čtyř nových bakalářských programů (EEM, KME, KyR, OI), v nichž je více volitelnosti a do kreditů se explicitně počítá náročnost studentovy domácí práce.

Můžeme si domluvit schůzku? Pošlete mi, prosím, email nebo zavolejte na mobil 603 149 689.

Díky
Vašek Hlaváč, garant STM

Vážený pane profesore,
rád bych se vyjádřil k vámi zmiňované větší volitelnosti v nových programech a hned začnu malou ukázkou toho, co s sebou také přináší.......

Tento semestr je mým prvním v magisterském programu KyR.........

Na začátku semestru jsem si vybral volitelné předměty Pokročilé zpracování signálu a Pokročilá přístrojová technika, bohužel zájem o předměty byl takový, že pro malý počet studentů se vůbec neotevřely (tuším, že se našli asi 3 zájemci pro každý)......

Naproti tomu předměty jako je Management nebo Manažerská sociologie téměř praskaly ve švech, odhaduji, že dohromady pojmuly přibližně 70 studentů.......

Kdo z nás by očekával takové rozdělení?...........na elektrotechnické fakultě?
Bohužel takto nastavená volitelnost to umožňuje. Bohužel se nemůžeme radovat ani z toho malého počtu studentů, kteří chtějí být spíše inženýry než manažery.....

Předpokládám, že i zájmem školy je vychovávat spíše inženýry, ale......
........obtížnost zmiňovaných manažerských předmětů je dosti tristní, v podstatě platí, že kdo se tam občas ukáže, ten "dostane" zkoušku a 5 kreditů k tomu. Možná ti studenti, kteří tyto předměty absolvují, nechtějí být ani manažery, ale stačí jim "pouhý" titul........ale to asi nebyl cíl nových programů....

Zajímalo by mě, jak tyto skutečnosti vidíte Vy? Každopádně doufám, že nejsem první, který si toho všimnul, nebo kdo cítí, že to asi není úplně v pořádku:)

M.Zoubek

13

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Bc. Martin Zoubek (zoubema1) napsal:
prof. Ing. Václav Hlaváč, CSc. (hlavac) napsal:

Vážený pane bakaláři Krebsi,

Váš názor na (ne)užitečnost předmětů v STM mě velmi zajímá. V Radě STM právě pracujeme na modifikaci studijních plánů, abychom některé nedomyšlenosti odstranili. Také zamýšlíme převést STM do formátu ostatních čtyř nových bakalářských programů (EEM, KME, KyR, OI), v nichž je více volitelnosti a do kreditů se explicitně počítá náročnost studentovy domácí práce.

Můžeme si domluvit schůzku? Pošlete mi, prosím, email nebo zavolejte na mobil 603 149 689.

Díky
Vašek Hlaváč, garant STM

Vážený pane profesore,
rád bych se vyjádřil k vámi zmiňované větší volitelnosti v nových programech a hned začnu malou ukázkou toho, co s sebou také přináší.......

Tento semestr je mým prvním v magisterském programu KyR.........

Na začátku semestru jsem si vybral volitelné předměty Pokročilé zpracování signálu a Pokročilá přístrojová technika, bohužel zájem o předměty byl takový, že pro malý počet studentů se vůbec neotevřely (tuším, že se našli asi 3 zájemci pro každý)......

Naproti tomu předměty jako je Management nebo Manažerská sociologie téměř praskaly ve švech, odhaduji, že dohromady pojmuly přibližně 70 studentů.......

Kdo z nás by očekával takové rozdělení?...........na elektrotechnické fakultě?
Bohužel takto nastavená volitelnost to umožňuje. Bohužel se nemůžeme radovat ani z toho malého počtu studentů, kteří chtějí být spíše inženýry než manažery.....

Předpokládám, že i zájmem školy je vychovávat spíše inženýry, ale......
........obtížnost zmiňovaných manažerských předmětů je dosti tristní, v podstatě platí, že kdo se tam občas ukáže, ten "dostane" zkoušku a 5 kreditů k tomu. Možná ti studenti, kteří tyto předměty absolvují, nechtějí být ani manažery, ale stačí jim "pouhý" titul........ale to asi nebyl cíl nových programů....

Zajímalo by mě, jak tyto skutečnosti vidíte Vy? Každopádně doufám, že nejsem první, který si toho všimnul, nebo kdo cítí, že to asi není úplně v pořádku:)

M.Zoubek


Musim s tebou nesouhlasit....
myslim si, ze problem techto specializovanych predmetu je v tom, ze jsou pouzitelne rekneme jenom pro jeden drat...osobne studuji SW inzenyrstvi a pokrocile zpracovani signalu bych asi nevyuzil. Naproti tomu manazerske predmety pro me velmi pravdepodobne vyuzitelne budou (protoze at chci nebo ne, tak SW inzenyrstvi je i prace s lidmi). Zaroven se da ocekavat, ze vetsina studentu FELu se casem dostane do nejakych rekeneme ridicich pozic, cili to asi vyuziji i lidi mimo SI (cti: vsichni), zatimco vyuzitelnost (jakychkoliv) specializovanych predmetu zustane vzdy otazkou daneho oboru...
Jinak co ja vim, tak na SI neni problem s tim, ze by specializovane predmety byly prazdne...

Pavel Mička

And the people bowed and prayed
To the neon God they made.

14

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Ano, jsou to specializované předměty, ale z nás přeci mají být specialisté. Nadto předmět jako zpracování signálu by v rámci el. fakulty neměl být považován za něco speciálního, signály jsou prostě všude….

Nemám žádnou averzi vůči manažerským předmětům obecně, pokládám je též za důležité. Spíše mě zaráží ten nepoměr zájmu mezi předměty, které jsem uváděl. Zvláště pak, když zapříčiní následné neotevření předmětu s nízkým zájmem.
..........a určitě uvedené předměty nebudou jediné.

Připusťme, že má někdo zájem na tom, aby absolvent FEL uměl lépe řídit lidi než zpracovávat signály. V tom případě by ale ony předměty, které mají za úkol to studenta naučit, měly být natolik kvalitní (to souvisí samozřejmě s obtížností, kterou jsem popisoval), aby absolvent, který umí lépe řídit lidi, byl stejně kvalitní jako ten, který umí lépe zpracovávat signály.

Nebo jsem něco pochopil špatně a naučit se řídit lidi je o mnoho snažší a mnohem využitelnější než zpracovávat signály? ...........proč se pak těmi signály vůbec zabývat, že?:)

15

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Bc. Martin Zoubek (zoubema1) napsal:

Ano, jsou to specializované předměty, ale z nás přeci mají být specialisté. Nadto předmět jako zpracování signálu by v rámci el. fakulty neměl být považován za něco speciálního, signály jsou prostě všude….

Nemám žádnou averzi vůči manažerským předmětům obecně, pokládám je též za důležité. Spíše mě zaráží ten nepoměr zájmu mezi předměty, které jsem uváděl. Zvláště pak, když zapříčiní následné neotevření předmětu s nízkým zájmem.
..........a určitě uvedené předměty nebudou jediné.

Připusťme, že má někdo zájem na tom, aby absolvent FEL uměl lépe řídit lidi než zpracovávat signály. V tom případě by ale ony předměty, které mají za úkol to studenta naučit, měly být natolik kvalitní (to souvisí samozřejmě s obtížností, kterou jsem popisoval), aby absolvent, který umí lépe řídit lidi, byl stejně kvalitní jako ten, který umí lépe zpracovávat signály.

Nebo jsem něco pochopil špatně a naučit se řídit lidi je o mnoho snažší a mnohem využitelnější než zpracovávat signály? ...........proč se pak těmi signály vůbec zabývat, že?:)

Ano...maji z nas byt specialiste...ale places na spatnym hrobe...
Problem neni v tom, ze manazerske predmety maji spoustu lidi, jak jsem jiz psal, jednou z nas budou vesmes vedouci pracovnici..cili je to skoro pro vsechny pouzitelne... (o kvalite aktualne nediskutuji, neb s danymi predmety nemam zadnou zkusenost...), problem je u vas na oboru, ze si lidi nevybiraj vase specializovany predmety...(coz se jinde, co ja vim, moc nedeje a osobne se mi nestalo, ze by nejaky specialni predmet v ramci toho, co delam, nebyl otevren...)
Porovnas proste neporovnatelne, protoze jeden predmet se hodi pro vsech cca. 6k? studentu fakulty, jiny je zamereny na vyrazne uzsi obecenstvo tve specializace...srovnani by bylo zajimavejsi, kdybys to nejak prevazil (treba poctem lidi, kterym se to muze eventuelne hodit :-))

edit: jinak samozrejme souhlasim, ze by melo platit, ze by student mel mit vetsinu pouzitelnych predmetu, par co ho zajima (ale neni to to, co studuje) a par rekneme oddechovych...ne aby nabral 862 kreditu ze svahilstiny pro samouky 143 za zkousky z vysivani....

Naposledy upravil: mickapa1 (15.01.2010 21:54:20)

And the people bowed and prayed
To the neon God they made.

16

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Bc. Martin Zoubek (zoubema1) napsal:

Na začátku semestru jsem si vybral volitelné předměty Pokročilé zpracování signálu a Pokročilá přístrojová technika, bohužel zájem o předměty byl takový, že pro malý počet studentů se vůbec neotevřely (tuším, že se našli asi 3 zájemci pro každý)......

Naproti tomu předměty jako je Management nebo Manažerská sociologie téměř praskaly ve švech, odhaduji, že dohromady pojmuly přibližně 70 studentů.......

Kdo z nás by očekával takové rozdělení?...........na elektrotechnické fakultě?
Bohužel takto nastavená volitelnost to umožňuje. Bohužel se nemůžeme radovat ani z toho malého počtu studentů, kteří chtějí být spíše inženýry než manažery.....

Předpokládám, že i zájmem školy je vychovávat spíše inženýry, ale......
........obtížnost zmiňovaných manažerských předmětů je dosti tristní, v podstatě platí, že kdo se tam občas ukáže, ten "dostane" zkoušku a 5 kreditů k tomu. Možná ti studenti, kteří tyto předměty absolvují, nechtějí být ani manažery, ale stačí jim "pouhý" titul........ale to asi nebyl cíl nových programů....

Odpovím jako člen Rady programu KyR:

Ještě jsem se nikdy (!) nesetkal s kritikou na odborné znalosti a dovednosti (hard skills) našich absolventů, opravdu ani jednou. Poměrně často však firmy kritizují nedostatky v jejich soft skills (jazykové, komunikační, manažerské). Proto prosím tuto oblast nepodceňujte.
Jiná otázka je, zda/nakolik lze takové skills vylepšit konkrétním předmětem, třeba těmi vámi zmiňovanými. Pokud myslíte, že ne/málo, pak to prosím konkrétně kritizujte, taková zpětná vazba je neocenitelná.

Pokud jsou velké rozdíly v obtížnosti předmětů, je to chyba učitelů a manžerů školy. Pokud si studenti vybírají předměty právě (jen) proto, že jsou málo obtížné, pak je to chyba těch studentů. Ve větší míře by tomu tak být nemělo. Přesto: Pokud vám některý z předmětů připadá příliš snadný či málo přínosný, opět ho prosím proto konkrétně kritizujte.

Velká volitelnost ve výběru předmětů je nepochybně dobrá vlastnost programu, tak tomu je i na špičkových zahraničních školách. Podobně je dobrou vlastností programu jeho otevřenost, tedy možnost vybírat si volitelné i z ostatních programů fakulty či školy.

Co naopak nesvědčí o dobré kvalitě (programu, fakulty, školy) je OPRAVDU PŘEHNANÉ množství nabízených předmětů. Toto je smutným dědictvím nedávné minulosti a přestože jsou (zejména některé) nové programy mnohem lepší než ty staré, toto se tedy odstranit nepodařilo.
Jen samotná FEL dosud nabízí několik tisíc předmětů. Je jich určitě přes dva tisíce možná ke třem, nemám sil to počítat. Jsou-li to 2 tisíce předmětů na cca 6 tisíc studentů FEL, pak opravdu připadají na jeden předmět 3 studenti (při rovnoměrném rozložení). Což náhodou přesně sedí s vaší zkušeností.
Přesto, že si na to někteří hlasitě stěžují, a přesto, že právě tohle je jednou z hlavních příčin ekonomických problémů fakulty, většina učitelů včetně příslušných proděkanů tohle brání "s nasazením života". Opět, prosím, stěžujte si na tohle, seč můžete, třeba přes studentské senátory.

17

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Jak pokračuji v učení, distribuce otázek se mi zdá čím dál podivnější. Pokud vycházím z předpokladu, že každá otázka by měla být cca stejně náročná/objemná, pak 3 otázky na PAP a EPD vs. dvě na téměř libovolný "core" předmět (PSI, UOS), když má OMO třeba jednu otázku...

Přitom OMO má 2+1, EPD/PAP 2+0, UOS/PSI 2+2, o kreditech nemluvim.

Mám pochopení proto, že se státnice musely na poslední chvíli sestavit...u té předchozí verze, která mi přišla rovnoměrnější, než tahle. Jelikož je tohle už revidované, pak by mě zajímalo podle jaké logiky se udělovala "otázková dotace" jednotlivým předmětům / obsahovému pokrytí.

18

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Pane kolego Mičko,

dlužím Vám odpvěď na příspěvek #13 v tomto vlákně. Nedostal jsem se několik dní k tomuto "fóru" a mám ulehčenou práci. Většinu myšlenek, které bych psal již napsal prof. M. Šebek v příspěvku #16.

Stejně jako Vy i já se podivuji studentům, kteří volí předměty "zadarmo". Měli by hledat předměty, v nichž se něco užitečného naučí. Ale nakonec je to jejich věc. Buďte rád, že do této kategorie nepatříte.

Vašek Hlaváč

Naposledy upravil: hlavac (18.01.2010 00:48:47)

19

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

Co naopak nesvědčí o dobré kvalitě (programu, fakulty, školy) je OPRAVDU PŘEHNANÉ množství nabízených předmětů. Toto je smutným dědictvím nedávné minulosti a přestože jsou (zejména některé) nové programy mnohem lepší než ty staré, toto se tedy odstranit nepodařilo.
Jen samotná FEL dosud nabízí několik tisíc předmětů. Je jich určitě přes dva tisíce možná ke třem, nemám sil to počítat. Jsou-li to 2 tisíce předmětů na cca 6 tisíc studentů FEL, pak opravdu připadají na jeden předmět 3 studenti (při rovnoměrném rozložení). Což náhodou přesně sedí s vaší zkušeností.

V této úvaze mi asi něco ušlo.
Studenti obvykle studují v jednom semestru více předmětů. Ne všechny předměty se otevírají v obou semestrech. Zkusím-li modifikovat výše uvedenou úvahu na šest současně studentem studovaných předmětů a polovinu celkového počtu otevíraných předmětů v každém semestru, dostávám se k 36 studentům na předmět a to není tak zlé.
Jako učiteli mi více vadí 19 reforem studia za 50 let existence fakulty, tedy cca 2,5 roku trvání předmětu (při rovnoměrném rozložení).

20

Re: Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Dobrý den přeji,
jsem studentem nového magisterského KME a rád bych znal okruhy ke státnicím. Zde (http://www.fel.cvut.cz/education/master/topics.html) se zdá že zatím nějsou - obsahují staré předměty, které už mít nebudeme. Kdy budou zveřejněny ?