1

Téma: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Zdar OI!,
chtěl bych poprosit všechny zainteresované, abychom začali řešit naše připomínky, náměty, stížnosti, nápady, atd.  zas nějakou vhodnější formou, než je pak za x-měsíců vyťukat je MOŽNÁ do ankety...
S představou setkání v minulém semestru na mysli, se proto obracím na všechny, kteří chtějí zlepšit program OI.

Pokud se již něco takového plánuje, potom jsem velice rád a omlouvám se za zbytečnou prosbu, ale v tom případě se zlobím, že se to ke mě nějak nedoneslo!

Pokud se nic takového neplánuje a převládá přesvědčení, že je to zbytečné, když "máme anketu", potom mi dovolte vyjádřit svůj názor na tu démonizovanou ANKETU:

  • Anketa je zpětné hodnocení a tudíž se její případný (sporný) dopad projeví možná až po 2 semestrech.

  • Spousta lidí má spoustu nápadů během semestru a mají chuť je řešit jen pokud se případné řešení bude týkat také jich samotných.

  • Nemožnost ovlivnit přímo a rychle cokoliv je totální demotivací se o nějakou změnu snažit.

+ proč se sposta věcí neřeší přes kontakt mailem na známé oi@felk.cvut.cz? Je to individuální (tzn. nevíte jestli tohle téma zajímá někoho dalšího) a výstup je zas jen pro jednoho...

Ze svého školního okolí vím, že něco takového by minimálně studenti uvítali.

Díky.

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

2

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

mno, myslím že na oi@felk bys měl poslat minimálně odkaz na tohle vlákno. Jinak teda souhlas wink

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

3

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Dobrý den,

sejít se nad problémy má velmi často pozitivní dopad. Pří diskuzi v minulém semestru nás trochu zklamalo, že na setkání přišlo poměrně málo studentů ... Pokud bude o setkání rozumný zájem, Rada OI je uspořádá.

Prosím ty, kteří by o podobné setkání měli zájem, aby jej projevili dopisem na oi@fel.cvut.cz. V dopise také uveďte konkrétní dotazy/problémy, abychom se mohli na diskuzi připravit, případně udělali poll, abychom zjistili názory co nejširší části studentů.

Pokud bude o setkání zájem (řekněme více jak 20 studentů), najdeme termín na schůzku, odhaduji tak do 10 dní (příští týden na přípravu, následující pak setkání). Pokud bude zájem malý, uděláme schůzky individuálně

Naposledy upravil: matas (23.04.2010 15:09:37)

4

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Jsem rád, že toto téma nebylo jen plácnutím prknem do oceánu... big_smile
  Souhlasím, že nejdříve je třeba zjistit, zda o setkání je dostatečný zájem a nastínit podměty, které by bylo dobré probrat. Avšak nesouhlasím s formou, že by každý měl psát de facto anonymně na oi@felk... (mé důvody jsou snad jasně vyjádřeny v prvním příspěvku)

  Tedy navrhuji, aby se případní zájemci o tuto diskuzi (setkání) projevili zde a rovnou mohou připsat svoje téma... Alespoň se třeba uvidí, že určitá témata zajímají více studentů, nebo se něco podaří vyřešit i bez setkání pouze elektronicky (což by měl být sen všech z oboru OI) big_smile
  Navíc v této elektronické formě má každý stejné právo se vyjádřit, neboť elektronická forma překřikování ještě nebyla v tomto fóru implementována big_smile

(zároveň předpokládám, že se zájem o setkání může lišit obor od oboru... takže nebude možná třeba burcovat celé OI, ale bude stačit zaktivovat jen příslušné části/obory...)

Nuže diskutujmež...

Naposledy upravil: kucerad1 (23.04.2010 15:30:51)

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

5

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Tak já teda hodím dvě malé otázečky.

1. Předmět Teoretické základy grafiky a interakce - kdy bude předmět o grafice a interakci? Je 10. týden a zatím mi přijde, že je to předmět pouze o vidění. Možná i trochu o grafice, ale tu interakci tam teda nenacházím vůbec. Proč má tento předmět obor Počítačová grafika a interakce povinný? Proč místo toho není nějaký opravdu grafický předmět?

2. Předmět Teorie algoritmů. Přijde mi, že polovinu předmětu už znám z předchozího studia a o té druhé polovině (výrazně větší) si myslím, že ji nebudu nikdy v životě potřebovat. Opravdu je tento předmět nutný?

Místo uvedených dvou předmětů bych si mnohem raději zapsal některé jiné, ale v momentě, kdy například předmět TZ vytěžuje studenty každý týden úlohou, jejíž náročnost přesahuje často 10 hodin, tak už nemám pro další těžší předměty prostor.

Myslím, že v 10. týdnu je již zbytečné dělat setkání. To mělo přijít někdy v 6. týdnu. Teď už pro nás nic nezmění. Pro změnu do dalších let je tu anketa a v té se samozřejmě vyjádřím.

6

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

souhlasím s Romanem, že předmět TZ a jeho povinné absolvování pro grafiky je dost sporné...
Předpokládal jsem, jsa na magisterském oboru grafika, že bude mým hlavním oborem studia GRAFIKA.

Bohužel stav je nyní následující: 85% času věnovaného škole trávím s předměty jako TZ, nebo KO, které mě nebaví, nevidím jejich přímé využití v grafice a mají nechutné podmíky absolvování (chybí už jen přidat namátkové zkoušení u tabule během semestru a jsme jak na střední škole... opravdu toto chcete?).

Zbylých 15% se dělí na ostatní předměty z čehož max 10% času lze věnovat předmětům ryze grafickým (PGR2, DPG, atd...), které mě velice baví, mám o ně zájem, chtěl bych si z nich odnést co nejvíc, semestrálku bych si rád "vymazlil" k dokonalosti, žel nemám na to čas a jejich podmínky absolvování mi umožní je "odbýt nejnutnějším minimem"...

Rady typu: "Přehodnoťe si priority a věnujte se tedy více grafice..." NEBERU!!!!
TZ a KO jsou povinné předměty a MUSÍM jim věnovat tento čas... proto z nich nejde slevit ve prostěch grafiky...

Takže otázka do pranice: "Je současný stav opravdu takový, že vychovává elitu v daném oboru, nebo ji naopak ničí?!!!" Osobně mám pocit, že to druhé!!!! PROČ??? !!!

Naposledy upravil: kucerad1 (24.04.2010 15:35:10)

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

7

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Rada bych zde vyjadrila souhlas s Adamem, aby jste snad nemeli pocit, ze on je jediny, kdo ma problemy. On je jeden z mala, kdo se neboji ozvat wink

Take trpim nedostatkem casu na graficke predmety na ukor povinneho TZ a KO. Tyto predmety jsou nastavene tak, ze vyzaduji zatez studenta pres cely semestr v podobe 7 ukolu, 3 testu a v pripade KO, je navic zadana semestralni uloha. Podminky u absolvovani predmetu TZ rikaji, ze musime odevzdat vsechny ukoly a dosahnout vysledku 50% z testu, u KO je to ziskat 18 bodu z 30 moznych. Podminky nedavaji mnoho prostoru pro to, abychom snad mohli praci delat nejak "polovicate" pokud bychom snad chteli v ramci setrideni priorit venovat vice casu ostatnim predmetum.

Nerikam, ze ukoly a testy jsou spatne. Naopak, ukoly umoznuji prakticky si vyzkouset probiranou latku prurezove, ne pouze pomoci semestralni prace na jedno tema. V pripade KO jsou ukoly vyborne zadane i s napovedami k reseni, v pripade TZ byl snad pouze problem se zadanim RANSAC ukolu, ktere bylo ponekud zvlastne zformulovane. Ukoly obecne nejsou tezke, vychazeji z odprednasenych temat, avsak casto byvaji velmi pracne a "sezerou" spoustu casu. Bohuzel nas system je nastaven tak, ze nemame treba kratsi semestr se 3 predmety, kterym se muzem naplno venovat. 5 predmetu je krok kupredu, to uznavam...

Ano, nekdo by mohl namitnout, zapis si misto jednoho oboroveho humanitni nebo jakykoliv jiny predmet, ktery nezabere moc casu, predmety na ktere ted nemas cas si muzes zapsat za rok. Ano to muzu, ale skutecnost je takova, ze magistersky program je dvoulety. Napln 4. semestru obvykle tvori prace na diplomce, takze v praxi mame dva zimni a jeden letni semestr pro vyuku. Bohuzel vsak nastal stav, ze v letnim semestru jsou vypsany tri povinne predmety programu, ktere nenechavaji mnoho prostoru na volitelne oborove graficke predmety, ktere jsou vypsany prevazne v lete (do zimniho semestru si muzu na "domaci" katedre z volitelnych predmetu zapsat pouze Vypocetni geometrii a Projekt). Timto bych jeste rada vznesla dotaz na KPGI, jak to vypada s pripravou slibovaneho predmety PSY?

Vychodisko z teto situace, ktere me napada, je venovat se diplomce vice nez jen v ramci Projektu v 3. semestru a ve 4. semestru absolvovat volitelne predmety, na ktere dosud nebyl cas, dopsat diplomku, ukoncit studium. To se mi nelibi, predpokladam totiz, ze tema diplomove prace doladim v navaznosti na nektery graficky volitelny predmet (podle toho, co me bude bavit) a pravdepodobne budu vychazet ze znalosti ziskanych v tomto predmetu. A nechavat prvni zapis povinnych predmetu na posledni semestr? Na to uz je ted trochu pozde...

(EDIT: formatovani)

Naposledy upravil: kalinpe1 (27.04.2010 00:41:49)

8

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Roman Polášek (polasrom) napsal:

Tak já teda hodím dvě malé otázečky.
2. Předmět Teorie algoritmů. Přijde mi, že polovinu předmětu už znám z předchozího studia a o té druhé polovině (výrazně větší) si myslím, že ji nebudu nikdy v životě potřebovat. Opravdu je tento předmět nutný?

No...ja osobne TAL beru jako nutny zlo, ktery by mel kazdej SW inzenyr asi znat (u grafiku si netroufam odhadovat), protoze je treba odhadnout, jestli dany problem pujde resit, pujde resit blbe nebo to jinak nez heuristikou nepujde...precijenom jsou tyhle problemy zakopany na dost mistech (a terba v sifrovani na kazdem rohu...)

Naposledy upravil: mickapa1 (24.04.2010 16:33:58)

And the people bowed and prayed
To the neon God they made.

9

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Tak já zase na druhou stranu jsem se studiem spokojený. Možná ty TALy jsou trochu z jiného soudku, než bych si představoval, ale nijak mi nevadí a neberou ani skoro žádný čas.
TZ i KO mi vyhovují a docela mě baví. Sice jsou v nich úlohy (téměř každý týden), ale úloha mi zabere vždy maximálně pár hodin (byly samozřejmě i nějaké výjimky) a ten, kdo je vytváří se je snaží často koncipovat hodně praktickým způsobem, abychom viděli, jaké to má využití, popřípadě to využiji i v jiných předmětech.

10

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Vidim, ze se to tu rozjizdi, tak, abych take prispel svou troskou:

TZ je podle meho nazoru hodne uzitecny predmet nejen pro videni, ale i pro grafiku. Slovo interakce v nazvu nechme stranou, to je na jinou diskuzi smile. Jedinny problem co s timto predmetem mam je, ze se mel ucit v prvnim semestru, o to jednodussi by byly DZO, MPV, APG. Ukol kazdy tyden neni zase tak strasny, pokud se to neprezene a nema s nim clovek stravit opravdu hodne casu.

TAL tento predmet je asi nejvice rozporuplny. Je sice videt hezke doplnovani s latkou v KO, ale mozna by stacil jen jeden z techto predmetu. Jedine pozitivum je nizka casova narocnost behem semestru.

KO - tady mi trochu vadi system. Kazdy tyden uloha, 3 testy a semestralka.  To na me pusobi ponekud prekombinovane. Take nechapu proc je hodnoceni testu vazene dvojnasob oproti uloham a semestralce. Ukoly jsou opravdu zajimave, coz se mi libi (kez by si takovou praci dali vsichni pri vymysleni ukolu). Co me vsak mrzi nejvice je, ze navzdory slibum z minule OI debaty je predmet koncipovan jinak. Pokud si vzpominam, byla rec o tom, ze ukoly budou jen prvni pulku semestru, pri ktere si bude student rozmyslet tema semestralky, na ktere bude tu druhou pulku semestru pracovat. Myslim, ze by to tak bylo lepsi.

Na zaver bych rad doplnil, ze situace neni az tak zoufala, jak nekteri pisi. Mam navic predmet MPV (minor), ktery je casove mnohem narocnejsi nez TZ nebo KO (ale za ten prinos to urcite stoji) a take jsem jiz zacal pracovat na diplomove praci, ktere musim venovat alespon jeden den kazde dva tydny.

11

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

OK. Ale ruku na srdce, oba máte hlavní obor grafika a minor vidění a kolik času (procentuelně) trávíte grafikou a kolik jinými "obory/předměty" jako např. vidění, TAL atd. ?

Taky nemůžu tvrdit, že by byla látka KO, TAL nebo TZ nezajímavá (dokonce je často přínosná), jenže to by byly např. přednášky o kvantové technologii mimozemských civilizací taky big_smile. Jen mi vadí, že je tu obor, který studuji a je jaksi "upozaděn".

Naposledy upravil: kucerad1 (24.04.2010 21:36:27)

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

12

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

TZ - ano, taky si myslim, ze je to spise predmet pro videni (slovo interakce v nazvu predmetu opravdu nechapu, asi abychom meli kazdy semestr nejaky predmet z interakce). Je to take nejvetsi "zrout" casu. Doposavad kazdy tyden ukol (cest 2 vyjimkam) a k tomu 2 pisemky a neco dalsiho je jeste na ceste. Trochu mne vadil i posledni ukol na RANSAC, kdy jsme si museli sami generovat zkusebni body, coz zabralo mnohem (opravdu mnohem) vice casu (mj. subjektivne diky nejasnosti zadani) nez samotny algoritmus, ktery byl v podstate za pul hodiny hotov. A jestli TZ je o videni, pak by nemela byt ta nejtezsi cast generovani zkusebnich dat, protoze to s latkou predmetu nemelo snad nic spolecnyho (natoz s tematem ukolu).

A doplnich bych Romana, proc misto TZ neni predmet o interakci?

KO - nebyt smrticiho tria ukoly+pismeky+semestralka, nemel bych k predmetu moc vyhrad.

TAL -  jo, provazanost s KO je zajimava, ale jinak proc tenhle predmet mame? Jak nekdo napsal vyse, kdyby byl z TAL a KO jeden predmet, nebylo by to vubec spatne.

DPG - na ten predmet zbyva bohuzel nejmene casu, a to je to v podstate jediny graficky.

A posledni mensi "vytka". Blok prednasek KO a TAL od 7.30 do 12.30 mne osobne neprijde moc dobry, ale to je ciste subjektivni pocit...

13

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

OK. Ale ruku na srdce, oba máte hlavní obor grafika a minor vidění a kolik času (procentuelně) trávíte grafikou a kolik jinými "obory/předměty" jako např. vidění, TAL atd. ?


Když si dám ruku na srdce, tak vím, že nejvíce času trávím předmětem MPV. Pokud bych ale neměl ten, tak se asi celé dny flákám a nebo dělám semestrálku třeba do DPG nebo PGR2. Úkoly z TZ a KO mi dohromady vezmou za týden maximálně 20 hodin, což opravdu není mnoho z pohledu, že týden má těch hodin daleko víc wink

14

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Martin Zachar (zachama1) napsal:

Úkoly z TZ a KO mi dohromady vezmou za týden maximálně 20 hodin, což opravdu není mnoho z pohledu, že týden má těch hodin daleko víc wink

Tady bych byl trosku opatrnejsi. 20 hodin tydne na 2 predmety je opravdu moc. Obzvlaste kdyz prihledneme k faktu, ze rozvrh ma taky hodinovou zatez 20 hodin tydne (pocitam opravdove hodiny, ne 45 minutove). To uz mame totiz skolu na plny uvazek (nemam nic proti tomu), ale bohuzel plne pokryjeme pouze ty 2 predmety, coz z 6 neni zadna slava sad

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

Taky nemůžu tvrdit, že by byla látka KO, TAL nebo TZ nezajímavá (dokonce je často přínosná), jenže to by byly např. přednášky o kvantové technologii mimozemských civilizací taky big_smile. Jen mi vadí, že je tu obor, který studuji a je jaksi "upozaděn".

Osobne povazuju TZ za prinosny jak pro grafiku, tak i pro videni. Takze necitim, ze by TZ nejak "upozadovaly" muj hlavni obor. Situace by se mozna zlepsila, kdyby misto predmetu typu NUR (obzvlaste v te pochmurne prvni etape, ktera pry nemela vubec nastat) byl nejaky ciste graficky predmet (PGR2, RSO). Nebo idealne, kdyby si mohl student sam vybrat ktery povinny oborovy predmet bude chtit absolvovat (Napr. v 1. semestru vyber z NUR x PGR2, atp.)

15

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Michal Uřičář (uricamic) napsal:

TZ je podle meho nazoru hodne uzitecny predmet nejen pro videni, ale i pro grafiku. Slovo interakce v nazvu nechme stranou, to je na jinou diskuzi smile. Jedinny problem co s timto predmetem mam je, ze se mel ucit v prvnim semestru, o to jednodussi by byly DZO, MPV, APG.

Bc. Michal Uřičář (uricamic) napsal:

Osobne povazuju TZ za prinosny jak pro grafiku, tak i pro videni. Takze necitim, ze by TZ nejak "upozadovaly" muj hlavni obor. Situace by se mozna zlepsila, kdyby misto predmetu typu NUR (obzvlaste v te pochmurne prvni etape, ktera pry nemela vubec nastat) byl nejaky ciste graficky predmet (PGR2, RSO). Nebo idealne, kdyby si mohl student sam vybrat ktery povinny oborovy predmet bude chtit absolvovat (Napr. v 1. semestru vyber z NUR x PGR2, atp.)

Jo, prohodit NUR treba prave s TZ smile Je mi jasny, ze usporadat predmety tak, aby si kazdy, z kazdeho oboru, mohl vytvorit studijni plan dle individualnich predstav, je utopie, ale jedna-li se o nejakou provazanost (mozna APG + TZ, pri trose snahy, aby vic studentu grafiky melo pocit, ze jim je predmet prinosny), tak by mozna stalo za to, se zamyslet nad nejakou zmenou.

16

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Petra Kalinová (kalinpe1) napsal:

Rada bych zde vyjadrila souhlas s Adamem, aby jste snad nemeli pocit, ze on je jediny, kdo ma problemy. On je jeden z mala, kdo se neboji ozvat wink.

Máte nějaký důvod si myslet, že se někdo bojí ozvat? Proč by se měl bát?
Už jste na OI dost dlouho  - mělo by být poznat, ze opravdu pečlivě studentům nasloucháme, a  zpětnou vazbu oceňujeme, natož abychom ji snad trestali,
což obrat "nebojí se"  naznačuje. To ovšem  neznamená hned věci měnit, je-li pár nesouhlasných názorů.

Co se týče názorů na TZ, KO, TAL. Diskuzi sleduji. Nepřijde mi efektivní do ni vstupovat, témat je mnoho, diskutujících nereprezantativně málo.
Diskuze bude jedním z podkladů (tak jako anketa), na základě kterých budeme v červnu analyzovat, co udělat příští rok jinak. Např.  se mi zdá, že bude třeba lépe motivovat obsah TZ (teď jsem se podíval na osnovy a v grafice se z toho použije dle mého názoru velké většina).

Naposledy upravil: matas (25.04.2010 22:49:14)

17

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

mno, s těma TZ... tam je třeba legrační věc souřadnicový systém, který se dlouho řeší na TZ i na APG (algoritmy počítačové grafiky). Ale jaksi, tyhle 2 předměty používají nekompatibilní souřadnice wink já tak nějak naivně čekal že u "modelu perspektivní kamery" se dozvím, jak se ta matice 4*4 odvozuje. Mno a opravdu jsme odvození měli, akorát že to byla matice 3*4, která s tou APG variantou neměla vůbec nic společného wink Takhle je to se vším, opravdu nemám zatím pocit, že by mi TZ nějak pomohlo co se týče grafiky a třeba syntézy obrazu

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

18

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:
Bc. Petra Kalinová (kalinpe1) napsal:

Rada bych zde vyjadrila souhlas s Adamem, aby jste snad nemeli pocit, ze on je jediny, kdo ma problemy. On je jeden z mala, kdo se neboji ozvat wink.

Máte nějaký důvod si myslet, že se někdo bojí ozvat? Proč by se měl bát?

Omlouvam se, misto formulace "bat se" plus smajlik jsem mela pouzit spojeni "chtel veci zacit aktivne resit a tak zalozil toto vlakno".

19

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:

mno, s těma TZ... tam je třeba legrační věc souřadnicový systém, který se dlouho řeší na TZ i na APG (algoritmy počítačové grafiky). Ale jaksi, tyhle 2 předměty používají nekompatibilní souřadnice wink já tak nějak naivně čekal že u "modelu perspektivní kamery" se dozvím, jak se ta matice 4*4 odvozuje. Mno a opravdu jsme odvození měli, akorát že to byla matice 3*4, která s tou APG variantou neměla vůbec nic společného wink Takhle je to se vším, opravdu nemám zatím pocit, že by mi TZ nějak pomohlo co se týče grafiky a třeba syntézy obrazu

Nekompatibilní souřadnice .... Na to je hned několik odpovědi: 1. Některé pojmy je dobré vysvětlit nejprve zjednodušeně a v druhém průchodu v plné obecnosti. Třeba když se učí středoškolská fyzika, tak se objeví  spoustu vzorečků, třeba F=ma. A na vysoké škole je z toho najednou "nekompatibilní" F=mx'', kdy se použije aparát diferencíálních rovnic. Pokud umíte patřičný matematický aparát, je druhá varianta jednodušší, obecnější.  2. Pro mnoho matematických objektů existuje několik reprezentací, kdy každá má své výhody a nevýhody, některé operace jsou lehčí v té, jiné v oné, podobně je něco lépe vidět. To znáte třeba z různých reprezentací komplexních čísel, ale třeba v grafice je to jasně vidět u reprezentace rotací - ortonormální matice, Eulerovy úhly, kvaterniony, "šroubová reprezentace" osa rotace + velikost otočení.  Ale i zcela základní objekty v grafice - rovina ve 3D, přímka ve 2D, ve 3D mají hned několik často užívaných reprezentací.

Nemáte pocit, že vám to pomohlo ..... Řešíte nějaký konkrétní problém, v něm vám asi TZ nepomohlo (to "asi" pokrývá možnost, že jste to nepoznal). To je u konkrétního problému normální.  TZ vás potenciálně připravuje na "dlouhý život grafika".  Nevím, jaký máte přehled o grafice (řekněme, že základní přehled má ten, kdo zná dobře obsah knihy Foley-Van Damm) - ti, co předmět připravovali, jej měli, a domnívají se, TZ pomůže leckde.

PS. Nevím, co znamená slovo "mno", připadá mi "rather disrespectful", vidím to špatně?

20

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:
Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:

mno, s těma TZ... tam je třeba legrační věc souřadnicový systém, který se dlouho řeší na TZ i na APG (algoritmy počítačové grafiky). Ale jaksi, tyhle 2 předměty používají nekompatibilní souřadnice wink já tak nějak naivně čekal že u "modelu perspektivní kamery" se dozvím, jak se ta matice 4*4 odvozuje. Mno a opravdu jsme odvození měli, akorát že to byla matice 3*4, která s tou APG variantou neměla vůbec nic společného wink Takhle je to se vším, opravdu nemám zatím pocit, že by mi TZ nějak pomohlo co se týče grafiky a třeba syntézy obrazu

Nekompatibilní souřadnice .... Na to je hned několik odpovědi: 1. Některé pojmy je dobré vysvětlit nejprve zjednodušeně a v druhém průchodu v plné obecnosti. Třeba když se učí středoškolská fyzika, tak se objeví  spoustu vzorečků, třeba F=ma. A na vysoké škole je z toho najednou "nekompatibilní" F=mx'', kdy se použije aparát diferencíálních rovnic. Pokud umíte patřičný matematický aparát, je druhá varianta jednodušší, obecnější.  2. Pro mnoho matematických objektů existuje několik reprezentací, kdy každá má své výhody a nevýhody, některé operace jsou lehčí v té, jiné v oné, podobně je něco lépe vidět. To znáte třeba z různých reprezentací komplexních čísel, ale třeba v grafice je to jasně vidět u reprezentace rotací - ortonormální matice, Eulerovy úhly, kvaterniony, "šroubová reprezentace" osa rotace + velikost otočení.  Ale i zcela základní objekty v grafice - rovina ve 3D, přímka ve 2D, ve 3D mají hned několik často užívaných reprezentací.

Nemáte pocit, že vám to pomohlo ..... Řešíte nějaký konkrétní problém, v něm vám asi TZ nepomohlo (to "asi" pokrývá možnost, že jste to nepoznal). To je u konkrétního problému normální.  TZ vás potenciálně připravuje na "dlouhý život grafika".  Nevím, jaký máte přehled o grafice (řekněme, že základní přehled má ten, kdo zná dobře obsah knihy Foley-Van Damm) - ti, co předmět připravovali, jej měli, a domnívají se, TZ pomůže leckde.

PS. Nevím, co znamená slovo "mno", připadá mi "rather disrespectful", vidím to špatně?

Ano, to, ze je neco obecnejsiho je fajn. V tomto pripade mi chybi ta informace jak ten prevod od obecne varianty k te, se kterou jsme se seznamovali doposud vubec uskutecnit. V APG jsem meli matici 4*4 v TZ je ta sama matice 3*4 a ja netusim proc? Pravdepodobne tohle mel Ondra na mysli.

21

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:

Nekompatibilní souřadnice .... Na to je hned několik odpovědi: 1. Některé pojmy je dobré vysvětlit nejprve zjednodušeně a v druhém průchodu v plné obecnosti. Třeba když se učí středoškolská fyzika, tak se objeví  spoustu vzorečků, třeba F=ma. A na vysoké škole je z toho najednou "nekompatibilní" F=mx'', kdy se použije aparát diferencíálních rovnic. Pokud umíte patřičný matematický aparát, je druhá varianta jednodušší, obecnější.  2. Pro mnoho matematických objektů existuje několik reprezentací, kdy každá má své výhody a nevýhody, některé operace jsou lehčí v té, jiné v oné, podobně je něco lépe vidět. To znáte třeba z různých reprezentací komplexních čísel, ale třeba v grafice je to jasně vidět u reprezentace rotací - ortonormální matice, Eulerovy úhly, kvaterniony, "šroubová reprezentace" osa rotace + velikost otočení.  Ale i zcela základní objekty v grafice - rovina ve 3D, přímka ve 2D, ve 3D mají hned několik často užívaných reprezentací.

je to přesně jak říká Tomáš, systém z TZ mi přijde primitivnější a jednodušší. Tedy první jsme měli komplikovanější zobecněný systém. Navíc polovina lidí v předmětu nic takového neměla vůbec, protože jsou z jiného oboru.

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:

Nemáte pocit, že vám to pomohlo ..... Řešíte nějaký konkrétní problém, v něm vám asi TZ nepomohlo (to "asi" pokrývá možnost, že jste to nepoznal). To je u konkrétního problému normální.  TZ vás potenciálně připravuje na "dlouhý život grafika".  Nevím, jaký máte přehled o grafice (řekněme, že základní přehled má ten, kdo zná dobře obsah knihy Foley-Van Damm) - ti, co předmět připravovali, jej měli, a domnívají se, TZ pomůže leckde.

Publikace z oboru syntézy obrazu, kde mi nepomohlo učivo TZ, jsou např. Realistic Raytracing, Heuristic Ray Shooting Algorithms, Advanced Global Illumination, Practical Global Illumination with Irradiance Caching. Tvůrci TZ na první hodině sami řekli, že předmět byl připravován pro obor Počítačové vidění, a nepočítalo se s lidmi z Počítačové grafiky a interakce.


doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:

PS. Nevím, co znamená slovo "mno", připadá mi "rather disrespectful", vidím to špatně?

"Mno" beru jako variantu "no" a použil jsem ji jako částici bez významu. Nemělo to působit nijak neslušně (ani mě nenapadlo že by mohlo), pokud to tak působí, tak se omlouvám

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

22

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Takže aby byl vzorek alespoň o trochu reprezentativnější, vyjádřím se i já. Raději se nebudu vyjadřovat o tom, jaký přínos má který předmět. V minulosti už jsem se dosti "sekl" např. v případě algebry - nyní jí v grafice potřebujeme takřka na každém kroku. Ale co můžu s klidným svědomím zhodnotit, je poměr časové náročnosti předmětů a dále jakousi subjektivní (ne)spokojenost se skladbou učiva.

Co se týká druhého jmenovaného, tedy skladby... Na OI jsem šel s nadějí, že budu mít předměty typu APG, DPG, NUR (avšak v jiné formě). Myslel jsem, že se opravdu budeme zabývat grafikou, že budeme opravdu "vymazlovat" práce na takovéto předměty (někdo to tu již zmiňoval). Ale jak ono to vypadá? Tyto předměty jsem nucen těžce odfláknout, protože se musím (ano, opravdu musím) věnovat jiným předmětům typu TZ nebo KO. A subjektivně místo práce s grafikou a interakcí je veškeré učivo jen o složitosti algoritmů a maticích (ano, je to v grafice potřeba. Vím. Ale výhradně jen tohle?)

A co se týká časové náročnosti: opět je to otázka zmíněného nepoměru, ale nejen toho. I absolutní čas ztrávený nad předměty TZ a KO mi přijde opravdu šílený. Nutnost dělat v KO úkoly, semestrálku a psát písemky mi také přijde abnormální (ano, jistě, mohu se jen perfektně naučit na písemky a udělat dobře semestrálku a úkoly už dělat nemusím, ale kdo to bude riskovat?). Úkoly z TZ zabírají opravdu až do desítek hodin a často je to přitom jen přepisování vzorců z přednášky do MATLABu a poté několikahodinové hledání, kdeže jsem to udělal chybu (překlep). Zaslechl jsem tu argument typu "20 hodin za týden přece nic není". Ne? Já bych řekl, že ano. Člověk totiž musí taky někdy spát (já vím, na FELu prostě nemusí), musí někdy jíst, musí jet do školy a ze školy (já například dojíždím z Příbrami). A pak také, alespoň podle mého názoru, nemůže dělat pořád. Protože člověk studující FEL je pořád ještě JEN člověk. Nebo by měl být...

Na závěr ještě řeknu něco zcela subjektivního, takže nečekám, že by někdo bral tuto pasáž v potaz. OI a obecně FEL mě čím dál víc odtrhávají od reality. Víc a víc ze mě dělají jen nějaký stroj, co chrlí každý týden dvě stě řádků kódu v MATLABu. Pokaždé, když se jdu třeba podívat na zápas volejbalové extraligy, říkám si "Co to děláš, musíš dělat do školy!" Prostě kdykoli nedělám do školy, mám z toho výčitky. Když se v neděli vrátím z tréninku florbalu, místo odpočinku mě čeká úkol z TZ. Ano, umím si živě představit, co si teď říkáte. "No to si z nás dělá legraci? On si tu stěžuje na nedostatek času a chodí na volejbal, sám chodí na tréninky florbalu." Ano, to dělám. Třeba potřebuji pohyb proto, aby ze mě nebyla bečka (volitelný tělocvik opravdu nestačí). Promiňte. Jen jsem chtěl zůstat trochu člověk. Už ani nekoukám na televizi, nečtu noviny (no dobře, občas při cestování z mobilu). Ale co bych taky chtěl, že?

Mimochodem ještě taková zajímavá myšlenka, co mě teď napadla... Na OI mě dosti zarazilo to, že se k nám přistupuje často tak, že jsme opravdu hloupí (nebo alespoň já takový pocit z toho přístupu mám). Všechno je automaticky naše chyba, úroveň našich znalostí je směšná a podobně. Ono taky se není čemu divit, když jsme vystudovali jen to stupidní STM, u něhož někteří současní vyučující vůbec nechápou, co jsme se tam ty tři roky probůh učili, když máme takové fatální mezery.

23

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Dovolím si připojit mé subjektivní shrnutí z dnešního rozhovoru s Ing. Tomášem Pajdlou, Ph.D. :

Několik studentů začalo diskusi s tím, že se jim zdá předmět TZ (a celkově celé studium) moc časově náročný.
Bylo jim sděleno, že to je v pořádku, že "správná škola, co za něco stojí" by měla studenta vytížit 7 dní v týdnu na 12 hodin. Protože jen tak může vychovat ty nejlepší, kteří budou posouvat hranice lidského vědění kupředu a připraví je nejlépe na dráhu vědeckého či akademického pracovníka.

Napadlo mě k tomu několik otázek:

Skutečně je správné již v MAGISTERSKÉM programu "předpokládat" vědeckou/akademickou kariéru všech studentů?

Jak to udělám, až se mě budoucí zaměstanavatel zeptá na praxi? Řeknu, že jsem z elitního programu a že během studia jsem byl tak vytížen, že na praxi nebyl čas? Jak zaměstanavatel bude vědět o tom, že OI je elitní program?
Myslím, že zaměstnavatel většinou raději sáhne po někom s delší praxí (a asi tedy z lehčího a méně elitního oboru)

Je časová náročnost zárukou elitnosti a dobrého studia?

Mám být elitou v oboru, který nestuduji, a být průměrný(nebo podprůměrný) v oboru, který STUDUJI?

Opravdu OI chce takto "vytěžovat" studenty? Na minulém setkání se právě tohle dost řešilo a dospělo se k závěru, že je vše podle norem (zhruba 40 hodin týdně). Tento stav však nyní evidentně neplatí. Přizná tedy OI vysokou časovou náročnost (což jsem schopný tolerovat, pokud čas strávím oborovými předměty), nebo nám bude opět dokázáno, že je vše podle norem? (tato otázka není nikterak ofenzivní, ačkoliv tak může vyznít... jen mě zajímá, jaký program vlastně studuji)

Naposledy upravil: kucerad1 (26.04.2010 18:41:22)

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

24

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ota Hauptmann (hauptota) napsal:

Mimochodem ještě taková zajímavá myšlenka, co mě teď napadla... Na OI mě dosti zarazilo to, že se k nám přistupuje často tak, že jsme opravdu hloupí (nebo alespoň já takový pocit z toho přístupu mám). Všechno je automaticky naše chyba, úroveň našich znalostí je směšná a podobně. Ono taky se není čemu divit, když jsme vystudovali jen to stupidní STM, u něhož někteří současní vyučující vůbec nechápou, co jsme se tam ty tři roky probůh učili, když máme takové fatální mezery.

Tohle je zas problém z jiné jamky. Tady je totiž šílený problém s návazností STM a OI, protože místo aby se udělal slibovaný magistr STM, tak se místo něj vytvořilo OI. Jenže se vytvořilo současně bakalářské OI i magisterské OI, které na sebe navazují. Co na tom, že současný OImagistr přijmá převážně studenty z STM, nároky na ně jsou, jako kdyby přišli z OIbakaláře (který ještě nikdo neukončil a tudíž se neví, jakými skutečnými znalostmi a dovednostmi budou jeho bakaláři oplývat...). Takže z toho důvodu se částečně nedivím, že tyhle požadavky na nás kladou , ale stejně tak se divím, že je překvapuje, že ty samé požadavky často nesplňujeme... big_smile

Naposledy upravil: kucerad1 (26.04.2010 18:48:17)

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

25

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:
Bc. Ota Hauptmann (hauptota) napsal:

Mimochodem ještě taková zajímavá myšlenka, co mě teď napadla... Na OI mě dosti zarazilo to, že se k nám přistupuje často tak, že jsme opravdu hloupí (nebo alespoň já takový pocit z toho přístupu mám). Všechno je automaticky naše chyba, úroveň našich znalostí je směšná a podobně. Ono taky se není čemu divit, když jsme vystudovali jen to stupidní STM, u něhož někteří současní vyučující vůbec nechápou, co jsme se tam ty tři roky probůh učili, když máme takové fatální mezery.

Tohle je zas problém z jiné jamky. Tady je totiž šílený problém s návazností STM a OI, protože místo aby se udělal slibovaný magistr STM, tak se místo něj vytvořilo OI. Jenže se vytvořilo současně bakalářské OI i magisterské OI, které na sebe navazují. Co na tom, že současný OImagistr přijmá převážně studenty z STM, nároky na ně jsou, jako kdyby přišli z OIbakaláře (který ještě nikdo neukončil a tudíž se neví, jakými skutečnými znalostmi a dovednostmi budou jeho bakaláři oplývat...). Takže z toho důvodu se částečně nedivím, že tyhle požadavky na nás kladou , ale stejně tak se divím, že je překvapuje, že ty samé požadavky často nesplňujeme... big_smile

Za prvé - místo OI zde byla pořád možnost jít na magisterské studium na EaI (a někteří z STM to tak i udělali), takže OI nebyla jediná možnost pokračování na magisterském studiu na FELu.
Za druhé, když už jsme u toho STM - zdá se mi, že jediní, kdo si stěžují, jsou právě lidi z STM (a to většinou z oboru Počítačová grafika a interakce). Neříkám, že to platí naopak (ne všichni z STM a grafiky si stěžuji). Znám i lidi z EaI nebo kybernetiky, kteří mají problémy, ale zatnou zuby a snaží se s tím poprat (většinou i poperou a dá jim to v závěru daleko víc). Mnozí studenti STM sice zkusí taky zuby zatnout, ale do toho si začnou všude kolem sebe stěžovat a třeba i zakládat takováto témata. Možná právě to jste se naučili na STM tím, že jste byli první běh. Na OI to tak možná někdy řešit taky jde (viz. ústupek pana Wernera v OPT), ale někdy třeba taky ne wink

Pusťte se do mě.