26

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Z meho pohledu je to ale malicko jinak. Ja jsem ochoten zkousnout skoro vsechno. Jen bych byl rad, kdyby mi studium davalo jeste vic, nez mi dava nyni... A proto jsem zalozil tohle tema, protoze si myslim, ze spousta lidi ma spoustu napadu, jak udelat studium prijemnejsi (aniz by se jakkoliv snizovala kvalita nebo mozna narocnost). Nicmene jsem rad, ze se tu objevuji i takove OI++ nazory, protoze jsem puvodne nemyslel tema jako negativni...

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

27

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Martin Zachar (zachama1) napsal:

Za prvé - místo OI zde byla pořád možnost jít na magisterské studium na EaI (a někteří z STM to tak i udělali), takže OI nebyla jediná možnost pokračování na magisterském studiu na FELu.
Za druhé, když už jsme u toho STM - zdá se mi, že jediní, kdo si stěžují, jsou právě lidi z STM (a to většinou z oboru Počítačová grafika a interakce). Neříkám, že to platí naopak (ne všichni z STM a grafiky si stěžuji). Znám i lidi z EaI nebo kybernetiky, kteří mají problémy, ale zatnou zuby a snaží se s tím poprat (většinou i poperou a dá jim to v závěru daleko víc). Mnozí studenti STM sice zkusí taky zuby zatnout, ale do toho si začnou všude kolem sebe stěžovat a třeba i zakládat takováto témata. Možná právě to jste se naučili na STM tím, že jste byli první běh. Na OI to tak možná někdy řešit taky jde (viz. ústupek pana Wernera v OPT), ale někdy třeba taky ne wink

Pusťte se do mě.

Tak já se do tebe pustím přes statistiku: jaká je pravděpodobnost, že se x% proradných ubrečených flákačů rozvrstvených v populaci OI sejde právě jen a pouze na oboru počítačová grafika a interakce? Řešte pro x.

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

28

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Nevím, jestli je to jen můj neoprávněný pocit, ale pokud je v programu OI více oborů, tak není nikde psáno, že musí být všechny obory "stejně dobře organizované". To, že se zde objevují kritické reakce převážně grafiků asi není jen tak samo sebou... A myslím, že to není nejakou ubrečeností grafiků. Většinou od nich totiž neuslyšíte, že by chtěli snažší  studium. Velká část by ale nejspíš dala přednost jinému poměru vytížení ve prospěch "čisté" grafiky... Nebo ne?

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

29

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Ačkoli nestuduji OI a priznavam ze narocnost vasich predmetů neznam tak mi dovolte malé rýpnutí!!

Trávit ve 4 ročníku (1. mgr.) více jak 40 hodin týdně školou je naprosto normální. Ikdyž jsem nestudoval "elitní obor" OI, ale "obyčejnou" kybernetiku, tak jsem také měl předměty kde byly úkoly (na řádově desítky hodin týdně), semestrálky a písemky (TDS, MTR...). Presto si nepamatuji, že by si tu studenti stěžovali (samozřejmě doma jsme nadávali jak psi, ale to k tomu patří!)....

Mimochodem já jsem od začátku vnímal, že se OI prezentuje jako elitní, vyběrový obor pro "zabijáky". Tak proc se divíte?

Předem se omlouvám všem, kterým jsem nadzvedl tlak :-), ale hniju u diplomky a na semestrálky s láskou vzpomínám :-D

30

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Jan Šíba (sibajan) napsal:

Trávit ve 4 ročníku (1. mgr.) více jak 40 hodin týdně školou je naprosto normální. Ikdyž jsem nestudoval "elitní obor" OI, ale "obyčejnou" kybernetiku, tak jsem také měl předměty kde byly úkoly (na řádově desítky hodin týdně), semestrálky a písemky (TDS, MTR...).

Opakuji, ze tu nekritizujeme vytizeni, ale jeho smerovani na "neoborove" predmety... Nicmene spravedlivym soudcem tu bude urcite pouze cas, neb ten ukaze, jestli nam tyto "neoborove" predmety nahodou neposkytly elitni rozhled, nebo zda naopak nemame elitni znalosti ani z oborovych predmetu...

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

31

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Jan Šíba (sibajan) napsal:

Předem se omlouvám všem, kterým jsem nadzvedl tlak :-), ale hniju u diplomky a na semestrálky s láskou vzpomínám :-D

Já se tak těším, až mě bude trápit jedině ta diplomka... wink

Těch 40 hodin, to je oficiální kalkulace podle ECTS, která byla uváděna při různých příležitostech.

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

32

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:

Já se tak těším, až mě bude trápit jedině ta diplomka... wink

Ano, na tohle jediné se taky těším. Tedy v kontextu reálného života "těšit se" není správný pojem, ale v kontextu FELu dejme tomu.

Mimochodem to mě přivedlo na takovou myšlenku: podle mého názoru by měla škola (resp. ztělesnění školy formou vyučujících) studenty vést a motivovat tak, aby měli o vzdělání zájem, aby pronikali do problémů, řekněme bádali. Je to tak, nebo se zase pletu?

A teď jaká je reálná situace na OI FEL z mého pohledu a troufám si tvrdit, že i z pohledu některých (možná mnohých) mých kolegů-spolužáků: OI mi vzala veškerou motivaci, veškerou chuť do poznání, kterou jsem ještě na bakalářském studiu měl. Nikdy jsem nepatřil k lidem, co studují vysokou školu "pro titul", ale studoval jsem ji kvůli znalostem. Bavilo mě zkoumat, piplat se se svými semestrálkami. OI mě však donutila tento přístup změnit. Teď už jsem tu jen pro ten titul. Je mi líto. A neděkuji.

33

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

zas tak hrozný to u mě není, ale k jedné věci mě OI motivovala: klidně vzít hůř placenou práci, která ale nebude příliš zatěžující. Je jedno o kolik víc peněz bych mohl mít, ale hlavně žádnou práci, kterou bych si musel brát domů.

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

34

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:

zas tak hrozný to u mě není, ale k jedné věci mě OI motivovala: klidně vzít hůř placenou práci, která ale nebude příliš zatěžující. Je jedno o kolik víc peněz bych mohl mít, ale hlavně žádnou práci, kterou bych si musel brát domů.

No tak tohle už jsem si uvědomil dávno... A OI mě v tom jen utvrdila...

Jo a zas tak hrozný to u tebe není, protože jsi bedna :-)) Já tak chytrý nejsem (myslím to vážně, není v tom žádná nadsázka nebo ironie), takže hold to prožívám poněkud hůř...

35

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:

mno, s těma TZ... tam je třeba legrační věc souřadnicový systém, který se dlouho řeší na TZ i na APG (algoritmy počítačové grafiky). Ale jaksi, tyhle 2 předměty používají nekompatibilní souřadnice wink já tak nějak naivně čekal že u "modelu perspektivní kamery" se dozvím, jak se ta matice 4*4 odvozuje. Mno a opravdu jsme odvození měli, akorát že to byla matice 3*4, která s tou APG variantou neměla vůbec nic společného wink Takhle je to se vším, opravdu nemám zatím pocit, že by mi TZ nějak pomohlo co se týče grafiky a třeba syntézy obrazu

Vážený pane kolego,

vztah mezi 3x4 projekční maticí P, kterou jsme odvodili v předmětu  TZ, a "projekční transformací" M_{per} z [Foley et al. Computer Graphics, Addison Wesley 1993], na kterou pravděpodobně referujete, je následující.

Uvažte matici [Foley et al 1993, str. 254]

M_{per} = [1  0  0    0
                    0 1  0    0
                    0 0  1    0
                    0 0  1/d 0]

a projekci, která vede k následujícímu vztahu:

              [x]    [ x ]     [dx/z]       [dx/z]     [x]    [1 0 0 0] [x]       [x]
M_{per}[y] = [ y ] ~ [dy/z] <-> [dy/z] ~ [y] = [0 1 0 0] [y] = P [y]
              [z]    [ z ]     [ d  ]         [  d  ]     [z]     [0 0 1 0] [z]       [z]
              [1]    [z/d]    [ 1  ]                                             [1]       [1]

kde ~ zamená "rovno až na nenulový násobek" a <-> znamená "odpovídá".

Vidíme, že můžeme vzít matici

      [1 0 0 0]
P = [0 1 0 0]
      [0 0 1 0]

V litaratuře [Žára a kol. Moderní počítačová grafika, Computer Press 1998] se používá "transponovaná forma" zápisu, takže se tam (str. 243) objevuje vše transponované  a dále se střed promítání dává do bodu [0 0 d].

Těší mě, že pokládáte tak důležitou otázku. Mrzí mě ale, že jste ji nepoložil na přednášce.

Váš učitel
Tomáš Pajdla

36

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:

Těch 40 hodin, to je oficiální kalkulace podle ECTS, která byla uváděna při různých příležitostech.

Ano, očekáváme studium v průměrném rozsahu 40 hodin týdně po dobu  2x13 týdnů semestru (přesně půl roku) + 10x cca 15-20 hodin přípravy na jednu zkoušku. Požadavek je odvozen  z počtu hodin, za který se má získat magisterský titul v systému ECTS. Myslím (z dotazníků, které studenti vyplňují v předmětech, kde učím) je průměrný čas přípravy na zkoušku nižší. Cca 20 týdnů nechce škola po studentech ani hodinu.

Vzhledem k tomu, že v některých týdnech asi moc práce není (1., z části i 2.), ve "špičkových týdnech" to musí být zákonitě více.
Docela by mě zajímalo, kolik hodin diskutující (např. O. Karlík) dosud v tomto semestru průměrně věnovali splnění školních povinností. Vzhledem k tomu (jak je vidět z dalších příspěvků), že zbývá čas na chození do práce, neočekával bych nějaká extrémní čísla, významně převyšující onen evropský standardní požadavek. U O. Karlíka nečekám ani těch 40 hodin, když zvládá i vědeckou práci (chválí ho V. Havran).

Obecně se snažíme, aby vytížení studentů odpovídalo dané kalkulaci. Proto (vlastně v reakci na dopis studenta MPV) jsme začali asi od poloviny semestru v odevzdávacím systému sledovat dobu nutnou na vypracování jednotlivých domácích úloh (nevíme, zda uváděná data jsou pravdivá, ale studentům důvěřujeme). Pokud nároky překročí hodiny odpovídající kreditové dotaci u významné části studentů, uděláme korekci. Systém můžeme ještě v létě vylepšit a směřovat k vyvážení nároků mezi předměty či přidat statistické informace o délce vypracování úloh.

37

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

Nevím, jestli je to jen můj neoprávněný pocit, ale pokud je v programu OI více oborů, tak není nikde psáno, že musí být všechny obory "stejně dobře organizované". To, že se zde objevují kritické reakce převážně grafiků asi není jen tak samo sebou... A myslím, že to není nejakou ubrečeností grafiků. Většinou od nich totiž neuslyšíte, že by chtěli snažší  studium. Velká část by ale nejspíš dala přednost jinému poměru vytížení ve prospěch "čisté" grafiky... Nebo ne?

Jako student oboru grafika máte povinnost v magistru absolvovat:
3   obecné, základní informatické předměty (PAL, KO, TAL)
6   předmětů oboru, tj. předmětů z grafiky a interakce. 
2   projekty (SW projekt, Diplomka), oba typicky budou grafické
6   volitelných předmětů (kde je v nabídce  i řada grafických [minimálně 3])

Tedy z 17 předmětů můžete mít až 11-12 z oblasti grafiky a interakce. Osobně bych to nedoporučil pro přílišnou jednostrannost, ale kdo se chce ponořit do grafiky plně, určitě mu k tomu OI dává maximální prostor.

Pokud se vám TZ nezdá, odečtěte jeden a stále máte 10-11 předmětů. Ale co jste se v TZ naučili se vám bude zatraceně hodit např. setkáte-li se s "augmented reality" (vkládání grafických objektů do videa, např. virtuálních postaviček, reklam), což mi přijde zajímavá, netriviální oblast grafiky s velkým aplikačním potenciálem.

38

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Petra Kalinová (kalinpe1) napsal:

Jo, prohodit NUR treba prave s TZ smile Je mi jasny, ze usporadat predmety tak, aby si kazdy, z kazdeho oboru, mohl vytvorit studijni plan dle individualnich predstav, je utopie, ale jedna-li se o nejakou provazanost (mozna APG + TZ, pri trose snahy, aby vic studentu grafiky melo pocit, ze jim je predmet prinosny), tak by mozna stalo za to, se zamyslet nad nejakou zmenou.

Prohodit TZ a NUR, bude-li to připadat garantovi oboru grafika dobré, je možné (zdá se mi, že nejsou žádné další vazby). Do 1. semestru nechceme dávat příliš mnoho oborových předmětů (typicky je to jeden,  kromě grafiky, kde jsou dva), aby se studenti přicházející s nulovou znalostí oboru mohli využitím volitelných předmětů  dotáhnout na kolegy, kteří obor už studovali v bakaláři. Ale prohození není problém.

39

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Můžete mi prosím kdokoliv připomenout těch 11 až 12 předmětů z grafiky a interakce? Došel jsem k číslu 9 maximálně 10. (PGR2(=GSY), VIZ, NUR, RSO, DPG, APG, MMA, VG, TZ, + (softwarový projekt a diplomka, což prakticky jedno jest...) )? Čekal bych, že bude nabídka daleko širší a že si budeme moci v rámci studia ještě detailněji vybrat oblast, kterou chceme studovat... Další věc, která stojí za zamyšlení, je nějaká logická návaznost a také omezení ve formě semestru, kdy se daný předmět vyučuje... Takže dělat např. APG v posledním semestru je blbost...

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

40

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:

Vzhledem k tomu (jak je vidět z dalších příspěvků), že zbývá čas na chození do práce, neočekával bych nějaká extrémní čísla

Dobrý den.
Chození do práce není v mnohých případech možností volby, ale nezbytností. Stipendia nepokrývají nic, zhola nic. Většina studentů je tedy nucena vydělávat při studiu, nedivte se tedy, že musíme část týdne věnovat i práci a ne jen škole. Logicky pak na školu zbývá méně času. Práce zde totiž v celém tématu nebyla ani zmíněna a rovněž ani to, že někteří z nás mají přítelkyni/přítele, se kterými bychom také rádi strávili aspoň pár hodin týdně. Chápu, že něco takového se na felu nepředpokládá, ale počet těchto výjimek je opravdu vyšší, než jsou zde všichni asi zvyklí.

Naposledy upravil: polasrom (27.04.2010 14:51:18)

41

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Roman Polášek (polasrom) napsal:

Chození do práce není v mnohých případech možností volby, ale nezbytností. Stipendia nepokrývají nic, zhola nic. Většina studentů je tedy nucena vydělávat při studiu, nedivte se tedy, že musíme část týdne věnovat i práci a ne jen škole. Logicky pak na školu zbývá méně času. Práce zde totiž v celém tématu nebyla ani zmíněna a rovněž ani to, že někteří z nás mají přítelkyni/přítele, se kterými bychom také rádi strávili aspoň pár hodin týdně. Chápu, že něco takového se na felu nepředpokládá, ale počet těchto výjimek je opravdu vyšší, než jsou zde všichni asi zvyklí.

Ano, s tímto naprosto souhlasím. Nebo si snad máme vyložit "elitní studijní obor" jako ten, kde mohou studovat jen dobře zajištění studenti (studenti z "dobrých rodin")? Je tedy podmínkou elitního studenta, aby byl z dostatečně bohaté rodiny? Mimochodem pokud vím, v poslední době se navíc (prospěchová) stipendia znatelně snížila...

42

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

Můžete mi prosím kdokoliv připomenout těch 11 až 12 předmětů z grafiky a interakce? Došel jsem k číslu 9 maximálně 10. (PGR2(=GSY), VIZ, NUR, RSO, DPG, APG, MMA, VG, TZ, + (softwarový projekt a diplomka, což prakticky jedno jest...) )? Čekal bych, že bude nabídka daleko širší a že si budeme moci v rámci studia ještě detailněji vybrat oblast, kterou chceme studovat... Další věc, která stojí za zamyšlení, je nějaká logická návaznost a také omezení ve formě semestru, kdy se daný předmět vyučuje... Takže dělat např. APG v posledním semestru je blbost...

Asi byly mysleny HCI prohlubujici predmety uvedene zde http://informatika.fel.cvut.cz/pro-stud … e-predmety, ktere vsak jeste neexistuji (PSY, SUR, WA2).

Bc. Ota Hauptmann (hauptota) napsal:

Je tedy podmínkou elitního studenta, aby byl z dostatečně bohaté rodiny? Mimochodem pokud vím, v poslední době se navíc (prospěchová) stipendia znatelně snížila...

Co se tyce financovani studia, obavam se, ze v pripade magisterskeho studia na VS neni reseni chozeni do prace. To si muzou dovolit jen vyborni studenti (treba Ondra Karlik wink ). Nechci to zde vice rozvadet, to je na jinou diskuzi.

Naposledy upravil: kalinpe1 (27.04.2010 16:24:09)

43

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ota Hauptmann (hauptota) napsal:

Ano, s tímto naprosto souhlasím. Nebo si snad máme vyložit "elitní studijní obor" jako ten, kde mohou studovat jen dobře zajištění studenti (studenti z "dobrých rodin")? Je tedy podmínkou elitního studenta, aby byl z dostatečně bohaté rodiny? Mimochodem pokud vím, v poslední době se navíc (prospěchová) stipendia znatelně snížila...

Nezlobte se, ale toto je demagogie. Pokud máte pocit, že bez práce studium neutáhnete (já jsem přesvědčen, že to platí pro velmi málo studentů), pak se obraťte na svého zástupce v parlamentu. Škola tady není od toho, aby financovala vaše životní náklady.

44

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

(Ing. Tomáš Pajdla, Ph.D.) napsal:

...
Těší mě, že pokládáte tak důležitou otázku. Mrzí mě ale, že jste ji nepoložil na přednášce.

Díky. Na přednášce jsem se neozval, protože jsem měl co dělat abych stíhal výklad.

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:

Vzhledem k tomu, že v některých týdnech asi moc práce není (1., z části i 2.), ve "špičkových týdnech" to musí být zákonitě více.

Ano, to je totiž zase ten problém nerovnoměrné zátěže. Ve zkouškovém opravdu mnoho práce není, ale v semestru (~ 5-12. týden) si to vynahradíme.

Myslím že u mě ten průměr na cca 40 hodin týdně vychází. 22 hodin (čistého času) strávím ve škole. Když spočítám ostatní věci, tak mi vychází tento semestr zhruba 17 úkolů v matlabu, 15 zpráv,  4 prezentace, 8 písemek, 1 střední a 2 opravdu velké a těžké programovací semestrálky a 5 dalších úkolů. I když algoritmy naprogramuju možná rychleji než někdo jiný, tak třeba sepsání zprávy a požadovanou vizualizaci výsledků urychlit opravdu nedokážu. Například poslední úkol na TZ, RANSAC. Algoritmus jsem měl hotový za půl hodiny, ale se vším okolo to zabralo řádově 8 hodin.


Při studiu nepracuji (teda akorát učím na FIT, ale tam mám pracovní smlouvu na 30 hodin za semestr...). Prospěchové stipendium.... 8.5k jako zdroj obživy na semestr fakt nevystačí.

Proč se teda ozývám? Obě velké programovací semestrálky jsou z oboru ray tracingu. Jedna je ta "výzkumná", ale na tu druhou jsem zatím prakticky nesáhl, protože nebyl čas, a už teĎ vím, že ji budu muset "odfláknout" na úkor třeba TZ, které mi přijdou jako zajímavý předmět, který ale zabírá strašně moc času...


_edit: Já teda za sebe už s diskusí v tomto vlákně budu končit a radím kolegům to samé. To podstatné už padlo. Už 4. rok studujeme první běh nějakého programu, což znamená spoustu nových a zrenovovaných předmětů. Odhadem tak 1 z 10 nových předmětů ustřelí v obtížnosti, načež se studenti ozvou, dlouho se dohadují s učiteli, a nakonec to skončí nějakým kompromisem, ze kterého ale profitují teprve ti po nás. Opticky to pak vypadá že se právě nám stále něco nelíbí a někteří studenti "odladěných" programů nás pak mají za flákače wink

Naposledy upravil: karliond (27.04.2010 17:13:44)

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

45

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Pokud bych si mohl dovolit ten luxus (nebo pro někoho možná drzost) a mohl ovlivnit, jaký předmět by měl přibýt v oboru grafika, pak by to určitě byla Vektorová grafika. O té jsem se zatím během studia nedozvěděl prakticky nic podrobnějšího.

[Pokud někdo chcete reagovat ve smyslu, že o tom bude předmět VG nebo, že si mohu vybrat téma diplomové práce z této oblasti, pak vám snad ušetřím psaní reakce, protože VG je o vektorové grafice jen částečně, ale hlavně: TZ jsou povinné a o vektorové grafice se tu student prakticky nic nedozví? zase: PROČ? - btw. podobně jsem byl rozčarován v programu STM, že na oboru Web a Multimedia nepadla ani zmínka o technologii FLASH...]

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

46

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Mgr. Michal Píše (pisemich) napsal:

Nezlobte se, ale toto je demagogie. Pokud máte pocit, že bez práce studium neutáhnete (já jsem přesvědčen, že to platí pro velmi málo studentů), pak se obraťte na svého zástupce v parlamentu. Škola tady není od toho, aby financovala vaše životní náklady.

Promiňte, že vstupuji do diskuse na téma, které se mě netýká, ale tento Váš příspěvek mě zaujal. Souhlasím, že není věcí školy, aby zaopatřovala mé životní náklady. Ale nesouhlasím s tím, že kolegova námitka je demagogická. Jsem jedním z těch studentů, kteří při škole pracovat (alespoň nezbytnou měrou coby OSVČ) musejí, protože nepocházejí z Prahy a rodina ani nikdo jiný je finančně nikterak nepodporuje. Zajímalo by mě, co tedy reálně mohu udělat, abych si mohl dovolit věnovat se pouze studiu na FELu.

47

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Ale teď zas jeden pozitivní ohlas:
Jsem moc moc spokojen s tím, že navazuje předmět APG a DPG a to tak těsně, že v předmětu DPG se vylepšuje semestrální práce z předmětu APG (raytracer). Jen tato jednoduchá návaznost totiž zvedá motivaci (alespoň u mě) asi o 300%... Jen víc takových oborových návazností!!!

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

48

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:
Bc. Petra Kalinová (kalinpe1) napsal:

Jo, prohodit NUR treba prave s TZ smile Je mi jasny, ze usporadat predmety tak, aby si kazdy, z kazdeho oboru, mohl vytvorit studijni plan dle individualnich predstav, je utopie, ale jedna-li se o nejakou provazanost (mozna APG + TZ, pri trose snahy, aby vic studentu grafiky melo pocit, ze jim je predmet prinosny), tak by mozna stalo za to, se zamyslet nad nejakou zmenou.

Prohodit TZ a NUR, bude-li to připadat garantovi oboru grafika dobré, je možné (zdá se mi, že nejsou žádné další vazby). Do 1. semestru nechceme dávat příliš mnoho oborových předmětů (typicky je to jeden,  kromě grafiky, kde jsou dva), aby se studenti přicházející s nulovou znalostí oboru mohli využitím volitelných předmětů  dotáhnout na kolegy, kteří obor už studovali v bakaláři. Ale prohození není problém.

Pokud uz tady mluvim o nejakych moznych a mozna uzitecnych zmenach, tak prave zminovane PSY by teoreticky mely byt zapsatelne v 1. semestru, coz je jak se domnivam  (neznam osnovu, takze nevim jestli se nemylim) by mel byt predmet, na ktery by mel NUR navazovat (respektive ne jako zakladni kamen, pze je volitelny, ale mohl by byt prinosny pro lepsi pochopeni uzivatele), soubeh je asi horsi varianta, takze posunuti NUR v tomto ohledu by neuskodilo.

Grafici by tedy v 1. semestru meli PAL, APG, TZ, PSY (volitelny, ale doporuceny, v doporucenem pruchodu by nahradil stavajici misto pro humanitni predmet) plus predmet dle vlastni volby (na dohnani, i kdyz imho dohanet treba PGR/ZPG soubezne s APG uz skoro nema smysl, na APG si programujeme takove zjednodusene OpenGL, takze kdo chce dohanet, mel by si pres prazdniny precist Moderni pocitacovou grafiku, Zara a kol. a nastudovat treba stare dobre NeHe tutorialy vcetne povinneho zopakovani linearni algebry pro vsechny wink ). Problem dozapsani si Optimalizace a Pravdepodobnosti a statistiky se po nastupu OI bakalaru bude tykat daleko mensiho poctu lidi a myslim, ze staci zapsat si pouze jeden z techto predmetu (dle vlastniho uvazeni, pro grafiky bych doporucila tu statistiku asi, linearni programovani se stejne bere v KO natolik kolik je potreba pro vyreseni uloh).

49

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Jaroslav Polakovič (polakja9) napsal:

Promiňte, že vstupuji do diskuse na téma, které se mě netýká, ale tento Váš příspěvek mě zaujal. Souhlasím, že není věcí školy, aby zaopatřovala mé životní náklady. Ale nesouhlasím s tím, že kolegova námitka je demagogická. Jsem jedním z těch studentů, kteří při škole pracovat (alespoň nezbytnou měrou coby OSVČ) musejí, protože nepocházejí z Prahy a rodina ani nikdo jiný je finančně nikterak nepodporuje. Zajímalo by mě, co tedy reálně mohu udělat, abych si mohl dovolit věnovat se pouze studiu na FELu.

Máte dvě možnosti, poměrně obvyklé jak v Evropě tak v USA.
1. Okolo 20 týdnů, skoro 5 měsíců, po vás škola nic nechce. V tomto období si lze vydělat.
2. Vzít si půjčku. Potřebujete-li student řekněme 8 000 Kč po dobu cca 20 měsíců, bude na konci studia dlužit 160 000. To je několik (4?, 5?) průměrných platů absolventa FEL. Splacení nebude těžké.

V kontextu zemí, kde se platí školné (USA, UK) je chování typu "nemám čas na školu, protože musím pracovat" naprosto nesmyslné (zaplatím vysoké školné, a pak do školy nechodím, abych pracoval a vydělal si méně, než jsem zaplatil?). Chodit do školy se jim vyplatí, náklady, i se školným a splácením půjčky, se vrátí. S USA je to složitější, ale se studenty v UK jste na stejném pracovním trhu.

Abychom ukázali, že má smysl investovat do kvalitního vzdělání, zkusí OI v příštím roce uspořádat sérii přednášek "(Velmi) úspěšní absolventi FEL".

50

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Až na to, že to všechno vzniká za provozu a tak jsme za pokusné králíky, jsem spokojený. Časová náročnost mi vyhovuje. Měl jsem své výhrady vůči smyslu cvičení z Plánování a Hry, ty už jsem ale prezentoval dříve. S přístupem vyučujících jsem také spokojen.