51

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:
Jaroslav Polakovič (polakja9) napsal:

Promiňte, že vstupuji do diskuse na téma, které se mě netýká, ale tento Váš příspěvek mě zaujal. Souhlasím, že není věcí školy, aby zaopatřovala mé životní náklady. Ale nesouhlasím s tím, že kolegova námitka je demagogická. Jsem jedním z těch studentů, kteří při škole pracovat (alespoň nezbytnou měrou coby OSVČ) musejí, protože nepocházejí z Prahy a rodina ani nikdo jiný je finančně nikterak nepodporuje. Zajímalo by mě, co tedy reálně mohu udělat, abych si mohl dovolit věnovat se pouze studiu na FELu.

Máte dvě možnosti, poměrně obvyklé jak v Evropě tak v USA.
1. Okolo 20 týdnů, skoro 5 měsíců, po vás škola nic nechce. V tomto období si lze vydělat.
2. Vzít si půjčku. Potřebujete-li student řekněme 8 000 Kč po dobu cca 20 měsíců, bude na konci studia dlužit 160 000. To je několik (4?, 5?) průměrných platů absolventa FEL. Splacení nebude těžké.

V kontextu zemí, kde se platí školné (USA, UK) je chování typu "nemám čas na školu, protože musím pracovat" naprosto nesmyslné (zaplatím vysoké školné, a pak do školy nechodím, abych pracoval a vydělal si méně, než jsem zaplatil?). Chodit do školy se jim vyplatí, náklady, i se školným a splácením půjčky, se vrátí. S USA je to složitější, ale se studenty v UK jste na stejném pracovním trhu.

Abychom ukázali, že má smysl investovat do kvalitního vzdělání, zkusí OI v příštím roce uspořádat sérii přednášek "(Velmi) úspěšní absolventi FEL".

Osobně jsem nezažil za dobu svého studia jeden školní rok, kde bych měl skoro 5 měsíců volno. Jedině, že bych každý semestr zvládl všechny zkoušky během dvou až tří týdnů. Další problém je sehnat odpovídající práci. Na pár měsíců nebo týdnů to jde jen velmi těžko, takže většinou zbývají pouze méně placené brigády. Co se samotných peněz týče, tak 8000,- na měsíc jako dostačující suma je relativní. Hlavně v poslední době, kdy menzy a koleje neustále zdražují. Pokud k tomu připočtu poplatky za internet, nejdražší nehlídané parkoviště v Praze (Strahov), peníze na dopravu atp., tak 8000,- kolikrát s přehledem překročím. Navíc si nejsem jistý, zda-li vůbec nějaká zdejší banka poskytuje půjčku na studia.

Bývalý student béčkového oboru snižující hodnotu Vašich diplomů, bez budoucnosti a zabírající místo ostatním perspektivním studentům.

52

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Pokud si snad někdo myslí, že zavedením školného by se řada věcí vyřešila, tak bych se rád zeptal, jestli se pak škola nestává komerčním subjektem, který bude podléhat obvyklým zákonům ekonomiky...??? Takže zatímco dneska školy dojí stát podle počtu studentů, tak v komerčním prostředí by dojily jen ulovené studenty (kteří by si hlídali daleko víc, aby nebyli dojeni, a kteří by se snažili ze školy vymámit co nejvíc a tudíž by měli spoustu připomínek... <= hle paralela se současnou diskuzí)... A musely by se sakra ohánět, aby jich přilákaly dostatečný počet, který by jim zaručil nečervená čísla v rozpočtech... Pochybuji, že by se obor s 3-5 studenty stal alespoň rentabilní...(ano, nyní takový obor s 3-5studenty neexistuje, ale bylo byto tak i  po zavedení školného???) Jediné štěstí současné OI je podle mne, že se zatím v takovém komerčním prostředí ČVUT nenachází...
howgh... domluvil jsem.

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

53

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:

Ano, očekáváme studium v průměrném rozsahu 40 hodin týdně po dobu  2x13 týdnů semestru (přesně půl roku) + 10x cca 15-20 hodin přípravy na jednu zkoušku. Požadavek je odvozen  z počtu hodin, za který se má získat magisterský titul v systému ECTS. Myslím (z dotazníků, které studenti vyplňují v předmětech, kde učím) je průměrný čas přípravy na zkoušku nižší. Cca 20 týdnů nechce škola po studentech ani hodinu.

Vzhledem k tomu, že v některých týdnech asi moc práce není (1., z části i 2.), ve "špičkových týdnech" to musí být zákonitě více.
Docela by mě zajímalo, kolik hodin diskutující (např. O. Karlík) dosud v tomto semestru průměrně věnovali splnění školních povinností. Vzhledem k tomu (jak je vidět z dalších příspěvků), že zbývá čas na chození do práce, neočekával bych nějaká extrémní čísla, významně převyšující onen evropský standardní požadavek. U O. Karlíka nečekám ani těch 40 hodin, když zvládá i vědeckou práci (chválí ho V. Havran).

Obecně se snažíme, aby vytížení studentů odpovídalo dané kalkulaci. Proto (vlastně v reakci na dopis studenta MPV) jsme začali asi od poloviny semestru v odevzdávacím systému sledovat dobu nutnou na vypracování jednotlivých domácích úloh (nevíme, zda uváděná data jsou pravdivá, ale studentům důvěřujeme). Pokud nároky překročí hodiny odpovídající kreditové dotaci u významné části studentů, uděláme korekci. Systém můžeme ještě v létě vylepšit a směřovat k vyvážení nároků mezi předměty či přidat statistické informace o délce vypracování úloh.

Dovolte mi taky přispět několika řádky do mlýna této diskuze, ačkoliv prakticky vše podstatné už tu zaznělo. S některými příspěvky můžu souhlasit více, s některými méně, ale v zásadě v každém z nich je kus pravdy. Nicméně bych především ráda zareagovala na citovaný příspěvek doc. Matase.
Ptáte-li se, kolik hodin týdně věnuji plnění školních povinností, odpovím, že řádově minimálně 2x více, než je očekávaných 40 hodin. Pokud se podívám na svoje fungování především v posledních několika týdnech, můžu říct, že už se nevěnuji prakticky ničemu jinému než škole. Koníčky a volný čas se zkomprimovaly asi tak na 2 hodiny týdně. Přesto moje výsledky času strávenému s přípravou zdaleka neodpovídají. Dovolím si srovnání se zimním semestrem 08/09, kdy jsem měla (v bakalářském studiu) zapsáno 42 kreditů. Ten semestr jsem trávila podobně jako tento, tedy prakticky pouze se školou, ostatní věci (včetně spánku smile) jsem dělala "když to vyšlo". Bylo to náročné období, ale měla jsem pocit, že to půjde, když budu chtít. Nakonec skutečně šlo (dokonce i s poměrně slušným výsledkem). Bohužel tento semestr je situace dramaticky odlišná, a ani přes veškerou snahu se mi nedaří dosáhnout stavu lepšího než "hasím, co hoří nejvíc". To může znamenat v zásadě 3 věci: 1) s OI magistrem jsem si nabrala příliš velké sousto; 2) OI magistr je zvládnutelný, ale pracuji neefektivně; 3) náročnost OI magistra je skutečně příliš vysoká. Sama za sebe bych nejspíš zamumlala něco o té náročnosti, ale na druhou stranu znám lidi, kteří stejné věci zvládají bez větších problémů, takže možná že platí bod 1)...
Ah, asi jsem ještě nezmínila, že jsem také na oboru Počítačová grafika a interakce... který si z nějakého záhadného důvodu stěžuje nejvíc, nebo možná dokonce jako jediný smile

Se skladbou učiva paradoxně nemám větší problém. Pravda, osobně bych uvítala, pokud bychom se na grafiku mohli dívat i z druhé stránky, tedy té "uživatelské" (práce s grafickými programy apod.), ale když jsem se rozhodla studovat tento obor zde na FELu, počítala jsem s tím, že grafika se tu chápe spíš jako "naprogramuj si vlastní raytracer" než ve smyslu grafického designu. To je v pořádku, předchozí věta odráží spíše moje osobní přání.

Co se týče mého názoru na zde několikrát přetřásané TZ: probíraná látka mi připadá zajímavá, především pokud vidím i možnost aplikace (homografie, panorama atd). Co mi ale vadí, jsou úkoly každý týden. Respektive ani ne tak to, že úkoly jsou, jako jejich náročnost. Jsem s nimi totiž schopná strávit 10-20 hodin, v důsledku čehož potom nestíhám další. (dost možná že právě tady pramení můj současný stav "hlubokého termínového záklonu")  Co se látky týče, charakterizovala bych předmět jako jednoznačně o vidění, název spíše odráží obory, pro které je předmět určen, než že by se skutečně zabýval grafikou či interakcí. To není výtka, jen konstatování.

Ohledně KO: podobná situace jako v případě TZ. Látka mě poměrně zajímá, ale podmínky nastavené pro absolvování mi nepřipadají úplně rozumné.  2/3 známky tvoří zkouška (64/100 b. písemná část + 6 b. získatelných u ústní). To je docela hodně, ale dejme tomu. Dále pak celkem 15 b. za testy, 8 b. za semestrální práci a 7 b. za úkoly. Se semestrální prací člověk často stráví víc času než s přípravou na zkoušku, avšak přitom je hodnocena 8x méně. A už vůbec nemluvě o jednotlivých úkolech, které také pár hodin zaberou, přičemž jsou každý hodnocený jedním bodem ze sta, což mně osobně připadá skutečně jako výsměch. Nicméně udělat se musí, protože na zápočet je potřeba 18/30 b., takže každý bod je dost znát. Pokud člověk napíše testy na polovinu bodů, už má téměř problém zápočet získat. To mi přijde dost kruté, a to neříkám jen proto, že se mě to momentálně osobně týká. A nemluvě o tom, že, jak už tu padlo dříve, globálně vzato je kombinace testy + úkoly + semestrálka dosti vražedná.
Pochvalu však zaslouží zadání úkolů, kde je vždy napřed vysvětlena relevantní teorie, která je obvykle předvedena na příkladu, a v další části je pak formulováno vlastní zadání úlohy. Formulováno jasně a srozumitelně, což se o například o úlohách z TZ bohužel říct nedá...

Suma sumárum, nebýt té zoufalé časové situace (zda jde o lokální nebo globální jev je námětem k diskuzi), byla bych s OI asi vcelku spokojená...

“The best way to have a good idea is to have lots of ideas.”  -Linus Pauling
"Půjdeme-li zpátky, může nás to stejně trefit, tož raději dopředu."  -T.G. Masaryk

54

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

Pokud si snad někdo myslí, že zavedením školného by se řada věcí vyřešila

Nechtěl jsem otevírat otázku pozitiv a negativ školného. Cílem bylo zamyslet se nad kontrastem: na  jedné straně v některých vyspělých státech (kde je řada nejlepších univerzit) jsou ochotni studenti tvrdě pracovat, a ještě za to platit a zadlužit se, na druhé straně nastává situace, kdy se objevují argumenty typu "nestíhám školu, protože musím taky vydělávat". To první varianta je typu "velká investice, ale ještě mnohem větší návratnost", ta druhá třeba dává smysl v kontextu "chci titul, co mě učí, stejně nepoužiji". Asi je jasné, že v OI chceme pracovat v prvním režimu, což naráží na "zažitou praxi v našem kulturním okruhu". Jistě lze náročnost přehnat (jak je vidět z diskuze, ale snažíme se učit z chyb), ale o správnosti první cesty nemám pochyb.

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

tak bych se rád zeptal, jestli se pak škola nestává komerčním subjektem, který bude podléhat obvyklým zákonům ekonomiky...???

Ale škola podléhá zákonům ekonomiky, možná více než řada soukromých firem. Když získáváme zakázku aplikovaného vývoje a výzkumu (a našimi zákazníky jsou nebo byly třeba Toyota, Volkswagen, Samsung, Bosch, Microsoft) tak soutěžíte v globálním měřítku, s levnými Indy a Činany, s americkými univerzitami s velkou reputací. A to vás zatraceně vycvičí. Mám hodně známých, co pracují v soukromém sektoru, a když mi vyprávějí jak to nich chodí, mám pocit, že některé velké (i zahraniční firmy) jsou takové malé socialistické státy. A to nemluvím o těch, kteří se (dobře) živí zakázkami z veřejného sektoru. Dáte známému všimné, dostanete zakázku na čištění silnic na okrese (praní prádla v nemocnici, opravu střechy finančního úřadu, web stránky ministerstva průmyslu) a zisk je v pohodě, protože druhá strana nehlídá cenu. Nic je netlačí být čím dál tím lepší, organizovanější, efektivnější.

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

Takže zatímco dneska školy dojí stát podle počtu studentů, tak v komerčním prostředí by dojily jen ulovené studenty (kteří by si hlídali daleko víc, aby nebyli dojeni, a kteří by se snažili ze školy vymámit co nejvíc a tudíž by měli spoustu připomínek... <= hle paralela se současnou diskuzí)... A musely by se sakra ohánět, aby jich přilákaly dostatečný počet, který by jim zaručil nečervená čísla v rozpočtech...

Právě nutnost lovit studenty konkurenční prostředí vytváří. Existence mnoha informatických programů v Praze (OI, FIT, STM,
MFF,  FJFI, ...) nás nutí se zlepšovat, oslovovat studenty, ukazovat co umíme. Musíme se zatraceně ohánět.

Chyba je jinde:  škola dostává peníze i za "nedodělky" (studenty, kteří nedokončí studium) a bez ohledu na to, jak je kvalitní "výrobek". Proto jsou přijímáni na školu i studenti, kteří mají mizivou (někdy bych řekl nulovou) naději na dokončení. Jsou školy, kde se student za semestr skoro ani neukáže. To je z hlediska školy "ekonomické", protože peníze zkasíruje stejné, náklady má malé. To není styl FEL. A postup být náročný, ačkoliv je dle mého názoru správný, je v současném systému plateb pod tlakem, protože odrazuje studenty, co chtějí titul, ne znalost. Takže OI musí nejen přesvědčovat studenty, že tvrdě pracovat na škole se vyplatí, ale bojovat s částmi aparátu školy, který myslí jen na peníze (to se projevuje např. bojem na téma "nebudete smět udělat přijímačky").

Z mého pohledu je univerzita je "více" než komerční subjekt. Měla by, alespoň podle mého názoru, hájit veřejný zájem, i když je to proti jejím (krátkodobým) zájmům ekonomickým. 

Měření kvality studentů na výstupu je těžké (např. průměrný plat absolventa po 2 letech, míra nezaměstnanosti), ale v Rakousku už (pokud jsem kolegu z Grazu pochopil) funguje. Lepší školy dostávají na studenta více peněz.

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

Pochybuji, že by se obor s 3-5 studenty stal alespoň rentabilní...(ano, nyní takový obor s 3-5studenty neexistuje, ale bylo byto tak i  po zavedení školného???) Jediné štěstí současné OI je podle mne, že se zatím v takovém komerčním prostředí ČVUT nenachází...
howgh... domluvil jsem.

Jak je snad jasné z výše uvedeného, škola se  v komerčním prostředí nachází.

A při koncipování programu OI jsme si na ekonomickou stánku věci dávali velký pozor. OI nemá vysoký počet kontaktních hodin (prodražuje výuku), OI se snaží, aby volitelnost (která potenciálně prodražuje) byla realizována efektivně (např. snahou, aby volitelná polička studijního plánu byla vyplněna oborovými předměty jiných oborů, které se tak jako tak učí), snahou nemít souběžně anglické a české verze předmětů (magistr by měl zvládnout předmět v angličtině), snahou redukovat počet zkouškových termínů (to je interně "dojná kráva", opakované zkoušení studentů se v systému FEL vyplatí [na úkor ostatních ...]).

55

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

Pokud si snad někdo myslí, že zavedením školného by se řada věcí vyřešila, tak bych se rád zeptal, jestli se pak škola nestává komerčním subjektem, který bude podléhat obvyklým zákonům ekonomiky...???

Představa, že by vzdělání a školství mohlo mít také komerční charakter vás, zdá se, irituje. Opravdu? Copak se sám brzo nechystáte využít svého vzdělání k vydělávání peněz? Copak to někteří nedělají už při studiu?  Jak nechutné! Nebo ne?

56

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Děkuji za objasnění ekonomické stránky OI.

Spíš jsem ale chtěl upozornit na to, že zavedením školného by se raketově zvedla motivace studentů ("kterým by v tom visely prachy") ovlivňovat, jak bude studium vypadat. Přecijen totiž, když je to zadarmo, tak si řeknete: "Ale co, nějak bylo, nějak bude..." Kdybych však investoval např. 200 000 Kč do svého studia za rok, už bych si nikdy takovou větu neřekl, protože bych se jako správný investor snažil minimalizovat rizika, že o investici přijdu(nebo ji znehodnotím) = víc bych se snažil makat ve škole (ale nejsem si jistý, jestli bych mohl ještě víc než nyní - už jsem na hranici), nebo bych se snažil podle ekonomické poučky "náš zákazník, náš pán" zefektivnit studium ze strany "prodávajícího" (školy) tak, aby se má investice více vyplatila. Jasně, chápu, že škola (ani většina jiných subjektů) se nemůže řídit každým vrtochem zákazníka (studenta). Ale nějaká snaha o rozumný kompromis tu vždy být musí (a z této diskuze mám pocit, že tu opravdu je!).

BTW. již zřejmě nebudu mít čas účastnit se této diskuse, neb mi hoří termíny do školy všude kam se podívám... big_smile

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

57

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Kateřina Štemberová (stembka1) napsal:

Se skladbou učiva paradoxně nemám větší problém. Pravda, osobně bych uvítala, pokud bychom se na grafiku mohli dívat i z druhé stránky, tedy té "uživatelské" (práce s grafickými programy apod.), ale když jsem se rozhodla studovat tento obor zde na FELu, počítala jsem s tím, že grafika se tu chápe spíš jako "naprogramuj si vlastní raytracer" než ve smyslu grafického designu. To je v pořádku, předchozí věta odráží spíše moje osobní přání.

Tak nějak to odpovídá smyslu a účelu magisterského studia na dobré vysoké škole.
Velmi zhruba řečeno, v bakalářském studiu má student získat potřebné základy k tomu, aby se nejrůznější nástroje (HW, SW apod.) naučil používat. Přitom se také některé nástroje používat naučí. To ale není tak podstatné, nástroje přicházejí a odcházejí, co chvíli se používají jiné.

V magisterském studiu má student získat/rozvinout základy a schopnosti takové nástroje sám vytvářet.
Konečně v doktorském studiu se má naučit dělat výzkum, tedy nacházet a vytvářet metody, které pak jiný ke tvorbě nástrojů využijí.

Mnohé diskuse, včetně této, vyvolává nepochopení rozdílů ve smyslu jednotlivých stupňů. Nepochopení toho, že jen část bakalářů má (a má chtít!) pokračovat v magisterském studiu, jen malá část magistrů v doktorském. Že tedy má být magisterské studium mnohem náročnější než bakalářské, doktorské zase mnohem náročnější než magisterské.
Studenti to často nechápou: Proto skoro všichni bakaláři chtějí pokračovat na magistra. A když na to nemají, pak volají po zpraktičtění (=zjednodušení) studia. Podobně se do doktorského studia hlásí mnozí studenti spíš na základě své chuti a nikoli schopností. (Nedávno k nám přišlo několik zájemců o doktorské studium s průměrem horším než 2, byli odmítnuti).

Bohužel to dosud nechápou ani někteří učitelé. Nemluvím o těch na OI, ti to zdá se chápu dobře a proto je tato debata. Donedávna to moc nechápalo ani MŠMT, ale to se právě teď mění, alespoň to vyhlašují.
Nadále budou školám platit školné za mnohem méně magisterských studentů než dosud. Za doktorské budou platit je do počtu úspěšně hotových. Apod.

58

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Nebudu se vyjadrovat ke skolnemu, ktere s tematem priis nesouvisi, ale z prispevku studentu vyplyva, ze OI se prilis neodlisuje od podobnych programu v zahranici - nicmene v CR je odlisne hodne. Pracovni zatez na kvalitnich technikach je obecne vysoka vsude na svete a na mnoha z nich (MIT, X) je dokonce zdrojem pychy studentu - nedavno jsme videl jen napul satiricky klip, ze studenti MIT fasuji deodoranty, protoze nemaji cas na sprchovani...

Objem vyuky patri v teto skupine spise k podprumeru - na francouzskych Grandes Ecoles se obvykle uci 35-40 *kontaktnich* hodin tydne po dobu 8-9 mesicu v roce, zkousky jsou po vecerech v prubehu semestru, takze prumerna zatez vcetne DU a pripravy na zkousky je cca o polovinu vyssi nez na OI. Tomu pak ale odpovida  nastupni plat, ktery je u absolventu nejtezsich technik podstatne vyssi nez u jinych typu skol.

Druhou otazkou je pozice studijniho program na ose od ciste teoreticke k praxi. Zase, obecne plati ze cim kvalitnejsi skola, tim "hur" vas pripravi na prvni zamestnani. Kvalitni skola nepripravuje studenty, kteri efektivne pouzivaji dnesni technologie, ale ma ucit studenty, kteri budou vytvaret zcela nove technologie pro ostatni - oboji najednou ucit temer nejde. Tomu mimochodem odpovidaji i vyjadreni firem v CR: vetsina firem preferuje prakticky orientovanou pripravu, ktera jim snizi naklady na interni skoleni, a na druhou stranu jim nevytvari konkurenci zakladatelu budoucich firem.

OI se na teto ose preferuje jasne - primarne vychovava budouci manazery, technologicke a vedecke leadery, ne techniky, kteri umi efektivne vyuzivat dnesni technologie od prvniho dne v zamestnani. To delaji a maji delat jine, prakticky zamerene skoly a programy.

59

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Autoři programu OI mají velké zkušenosti ze špičkových světových univerzit, mnozí tam vystudovali celé programy (mají odtud magisterský titul či doktorát), nebo tam roky pracovali. Možná na rozdíl od autorů jiného bakalářského programu, který jste studovali před magisterským OI. No a z těch špičkových škol si zřejmě autoři OI přinášejí představu, jak má dobrá škola a dobrý program vypadat. Jak schopní mají být učitelé i studenti. Kolik toho studenti "unesou" Atp. Člověk by řekl, že je to správné.

Studentům zde diskutujícím proto radím: Chcete-li diskutovat s autory OI na úrovni a dokonce jim úspěšně oponovat, porozhlédněte se nejprve po těch lepších školách sami. Radím ty nejlepší, třeba z žebříčku THES-QS Top 100 World. V době internetu tam ani nemusíte jezdit (i když to je pořád nejlepší). Pokud tam třeba najdete magisterský program "počítačová grafika" splňující vaše požadavky (třeba časově méně náročný, praktičtější, umožňující při studiu pracovat na plný úvazek jinde, ...), hned budete mít pro své názory lepší argumenty.

No, a pokud tam takový program nenajdete (což tipuji já), budete mít příležitost se zamyslet a své názory změnit. Může to mít i zajímavé efekty vedlejší: Třeba se podívejte, jaké tam je školné, kdo ho platí a tak. Nebo se podívejte na jejich diskusní fóra. Najdete třeba na MIT studenta, který se bude dožadovat zjednodušení studia? Který bude vyžadovat změnu předmětů v oboru? Třeba ano, třeba ne. Rozhodně na tom zkoumání nemůžete prodělat: Buď budete pro svou pravdu mít konečně nějaké pádné argumenty, anebo změníte názor.

60

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Myslim ze zejmena ja a Adam jsem zacli prispivali do teto diskuze, ne proto, aby jsme se dovolavali snizeni naroku studia OI, ale protoze se nam zda, ze nemame cas venovat se naplno nasim oborovym, tedy grafickym predmetum. Pritom prave graficke predmety nas odlisuji od studentu ostatnich oboru, o tom snad obory jsou. (priznam se, ze nevim, jak vypadaji graficke obory na ostatnich univerzitach ve svete, za domaci ukol si to nekdy nastuduji).

Mrzi me, ze nyni kazdy kolejmdouci, co se zacte do tohoto vlakna, nabyl pouze dojmu, ze studenti zase jen remcaji a chteji snizit naroky.

Ad skolne, to sice neplatime, ale do vzdelavani investujeme nas cas, ktery nam nikdo nevrati a je na vedomi a svedomi kazdeho z nas, jak se svym casem nalozime.

61

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Petra Kalinová (kalinpe1) napsal:

Myslim ze zejmena ja a Adam jsem zacli prispivali do teto diskuze, ne proto, aby jsme se dovolavali snizeni naroku studia OI, ale protoze se nam zda, ze nemame cas venovat se naplno nasim oborovym, tedy grafickym predmetum. Pritom prave graficke predmety nas odlisuji od studentu ostatnich oboru, o tom snad obory jsou. (priznam se, ze nevim, jak vypadaji graficke obory na ostatnich univerzitach ve svete, za domaci ukol si to nekdy nastuduji).

V druhém ročníku už nejsou žádné povinné předměty programu. Od příštího semestru máte povinné jen grafické/interakční předměty a můžete grafikou trávit 100% školního času, abych tak rekl "if you choose to do so, not recommended".

Filozofie OI je (přibližně řečeno): 1. ročník - obecný základ, vyrovnání znalostí, 2. ročník - studium oboru. Dočkáte se ....

Na závěr cituji z dopisu Prof. Žáry členům Rady OI k tomuto vláknu:
"Vlakno na Foru cteme, ale napriklad ja osobne jsem zatim nenasel energii neco kloudneho napsat. ........... Nekdo by mel studenty pochvalit za otevrenost  a za to, ze se snazi pokladat otazky na veci, ktere je trapi,   a to co nejdrive v prubehu studia."

Takže: chválím vás, studenti.

62

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Rad bych jen pripomenul:

Bc. Petra Kalinová (kalinpe1) napsal:

ktere nenechavaji mnoho prostoru na volitelne oborove graficke predmety, ktere jsou vypsany prevazne v lete (do zimniho semestru si muzu na "domaci" katedre z volitelnych predmetu zapsat pouze Vypocetni geometrii a Projekt)

Vzhledem k tomu, ze v poslednim semestru se student soustredi skoro vylucne na diplomku, tak v tomto pripade filozofie OI trosku pokulhava, resp. nesedi na rozlozeni predmetu mezi zimni a letni semestr.


doc. Dr. Ing. Jiří Matas (matas) napsal:
Bc. Petra Kalinová (kalinpe1) napsal:

Myslim ze zejmena ja a Adam jsem zacli prispivali do teto diskuze, ne proto, aby jsme se dovolavali snizeni naroku studia OI, ale protoze se nam zda, ze nemame cas venovat se naplno nasim oborovym, tedy grafickym predmetum. Pritom prave graficke predmety nas odlisuji od studentu ostatnich oboru, o tom snad obory jsou. (priznam se, ze nevim, jak vypadaji graficke obory na ostatnich univerzitach ve svete, za domaci ukol si to nekdy nastuduji).

V druhém ročníku už nejsou žádné povinné předměty programu. Od příštího semestru máte povinné jen grafické/interakční předměty a můžete grafikou trávit 100% školního času, abych tak rekl "if you choose to do so, not recommended".

Filozofie OI je (přibližně řečeno): 1. ročník - obecný základ, vyrovnání znalostí, 2. ročník - studium oboru. Dočkáte se ....

Na závěr cituji z dopisu Prof. Žáry členům Rady OI k tomuto vláknu:
"Vlakno na Foru cteme, ale napriklad ja osobne jsem zatim nenasel energii neco kloudneho napsat. ........... Nekdo by mel studenty pochvalit za otevrenost  a za to, ze se snazi pokladat otazky na veci, ktere je trapi,   a to co nejdrive v prubehu studia."

Takže: chválím vás, studenti.

63

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Ondřej Karlík (karliond) napsal:
(Ing. Tomáš Pajdla, Ph.D.) napsal:

...
Těší mě, že pokládáte tak důležitou otázku. Mrzí mě ale, že jste ji nepoložil na přednášce.

Díky. Na přednášce jsem se neozval, protože jsem měl co dělat abych stíhal výklad.

Vazeny pane kolego,

na prednasce se snazim k otazkam vyzyvat a tesim se na to, ze se studenti budou ptat. Pral bych si, aby se ptali co nejvice. Pokud otazka vyklad zastavi, zastavi ho. Muzte prijit i na konci prednasky. Vzpomente si, jak jste se prisel zeptat na to, zda se Vam budou pocitat vysledky ze semestru do vysledne znamky a odnesl jste si uspokojivou odpoved. Stejne se prosim ptejte na odborne otazky, ktere Vas trapi. Tesim se na Vase odborne dotazy. Cim vice se budete ptat, tim usitecnejsi pro Vas predmet bude a tim vice noveho se dozvite.

Vas ucitel
Tomas Pajdla

64

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

jsem asi jeden z těch bakalářů, co by ani neměli chtít studovat magistra, přesto si dovolím napsat pár svých názorů:
v podstatě se můžu podepsat pod to, co psala katka štemberová. k obsahu předmětů se vyjadřovat nebudu, nejsem úplně reprezentativní vzorek (baví mě spíš věci typu TAL, KO, matematiky), školou trávím asi 50 hodin týdně (což je asi vpořádku, ikdyž mě z toho do zpěvu není), co mi nepřijde úplně vpořádku, že tento čas věnuju dvěma předmětům  a ostatními se zabývám minimálně.

Co mi vadí nejvíc je, že nevím co dělat dřív nejen do kterého předmětu, ale i V RÁMCI JEDNOHO PŘEDMĚTU. Takové nevím co dělat dřív na druhou je zabiják jakékoliv motivace, produktivity a zdravého rozumu. (oceňuju ten malý ústupek v KO, když se odevzdává semestrálka, neodevzdává se úkol.)
řešila bych to takto:

KO
první týdny semestru úkoly
další týden test
poslední týdny práce na semestrálce

TZ
v týdnu, kdy je test, není úkol

VIZ
místo tří úloh zasebou a jedné, co se dělá celý semestr, udělat čtyři úlohy zasebou

ještě bych chtěla vyzdvihnout, co se mi líbí na KO:
- skvělá zadání úkolů
- práci odevzdáme, dostaneme k ní ohodnocení a připomínky (co máme špatně a za co nám byly stženy body) a můžeme ji ještě dopracovat nebo opravit.  takhle se nestane, že bysme ztráceli body na něčem, co jsme zapomněli nebo pochopili jinak, než měli.

a všeobecně není naškodu napsat toho do zadání více, než méně

65

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Dobrý den,
pokusím se uvést také svůj názor na pár věcí, co tu zazněly.

Jsem na oboru Počítačové vidění a digitální obraz a co se týče NÁPLNĚ výuky jsem SPOKOJENÝ. Výhrady k náplni jsou spíše maličkosti. Třeba předmět TAL beru také spíše jako "nutné zlo", se kterým jsem smířený a snad se mi některé věci budou někdy hodit, i když mám pocit, že čas věnovaný tomuto předmětu by se dal využít pro něco, co by bylo využitelnější.

Ale určitě mám výhrady k časové náročnosti, jak už jsem to jednou psal e-mailem panu doc. Matasovi a panu doc. Šárovi. Někteří si tady stěžují na časovou náročnost předmětů TZ a KO. Ale předmět MPV v mém případě znamená větší časovou zátěž než TZ a KO dohromady. Nevím, jak je to pak vymyšleno s kredity. V podstatě 40% času co strávím nad školou doma jde na MPV. V absolutních číslech by to bylo týdně okolo 15 hodin.

O nějaké časové rezervě si také mohu nechat jen zdát a když pak dojde k tomu, že mám třebo o víkendu nějaké povinnosti doma, nebo když mi před dvěma týdny odešel notebook, tak nemám šanci školní povinnosti splnit i kdybych se rozkrájel.

Navíc si myslím, že taková zátěž je kontraproduktivní, že dá pak člověku méně než kdyby byly nároky přiměřené a byl by čas i na odpočinek, či na zabývání se něčím nad rámec předmětu. A ne jen neustálý boj s časem a "nějak to odevzdat, hlavně ať to mám". Mnohé věci které se učí mě vždy zajímaly a teď ani nemám čas se jimi pořádně zabývat.

Slyšel jsem i od pár studentů názor, že oni chtějí náročnou školu, že jim "12 hodin denně 7 dní v týdnu" pracovat do školy nevadí. Myslím si, že tato škola jim to určitě umožňuje, mohou si zapsat 45 kreditů a ještě pracovat na nějakých projektech, ale když má jednou ČVUT ve studijních předpisech ECTS kredity a s tím související časovou zátěž, tak by se jí měla alespoň rámcově řídit.

Pokud vedení OI mluví o 40 hodinách práce do školy týdně, tak tomu se můžu opravdu jen smát.

Na druhou stranu je v mém okolí také několik lidí, kteří třeba s MPV a TZ nemají až takové problémy, ale pak se ukáže, že mají zapsáno méně kreditů a studium si prodlužují. A pak to třeba vypadá, že tam vlastně není až takový problém...

Stejně tak si myslím, že spousta studentů se vůbec neozve, protože se prostě radši pokusí nesmyslné nároky plnit, než se pokoušet něco vydiskutovat a ztrácet tak drahocený čas. I já vidím, že kdybych čas věnovaný předchozím e-mailům a jednání věnoval radši práci do školy, mělo by to pro MĚ větší přínos.


Když má OI tak vysoké nároky na studenty, rád bych se zeptal:
1) Proč jsou mnohé materiály na přednáškách v angličtině? (TZ, MPV)
2) Proč na fórech některých předmětů nikdo z vyčujících ani cvičících neodpovídá, nebo odpovídá v časovém horizontu nepřijatelném vzhledem ke stanoveným termínům odevzdávání? (TZ) To je pak lepší fŕum tohoto předmětu zrušit.
4) Proč jsou tak striktní termíny odevzdávání úloh, které jsou obtížné a ještě se v zadábích objevují chyby? (MPV)
5) Proč se stává, že chybí licence pro Matlab

If you're going through hell, keep going.      Winston Churchill

66

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Štěpán Hašek (hasekste) napsal:

1) Proč jsou mnohé materiály na přednáškách v angličtině? (TZ, MPV)

To si děláš srandu, že jo?

67

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Anglictinu vem cert, mne spis vadi to "schizma", kdy prednasky jsou v cestine a materialy v anglictine. Kdyby bylo oboje ve stejnem jazyku, prislo by mi to lepsi, i kdyz treba narocnejsi.

Zpet k tematu. Neda mi to a musim zminit jeste jeden fakt. Prijde mi zajimave, ze zde zda se diskutuji predevsim studenti z poc.grafiky a interakce.

68

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Štěpán Hašek (hasekste) napsal:

Když má OI tak vysoké nároky na studenty, rád bych se zeptal:
1) Proč jsou mnohé materiály na přednáškách v angličtině? (TZ, MPV)
2) Proč na fórech některých předmětů nikdo z vyčujících ani cvičících neodpovídá, nebo odpovídá v časovém horizontu nepřijatelném vzhledem ke stanoveným termínům odevzdávání? (TZ) To je pak lepší fŕum tohoto předmětu zrušit.
4) Proč jsou tak striktní termíny odevzdávání úloh, které jsou obtížné a ještě se v zadábích objevují chyby? (MPV)
5) Proč se stává, že chybí licence pro Matlab

Ano, hezky řečeno. Ještě bych doplnil, že podle mého názoru jsou materiály často nekvalitní - to by se možná nemělo stávat, když je OI tak elitní. Ad Matlab, to je kapitola sama o sobě. Jsme nuceni ve dvou předmětech používat tento kolos, na který ani nemáme pořádnou licenci? Často se stane, že se program odmítne spustit, protože byl překročen jakýsi povolený počet licencí, jak zmínil kolega, navíc pro jeho běh je nutné být neustále připojen k internetu, aby mohl ověřovat licenci!!! Napadlo vás, že studenti třeba potřebují pracovat i offline (ve vlaku a podobně)? Proč tedy jako elitní studenti nemáme elitní podmínky?

Radek Svoboda (svobora4) napsal:
Bc. Štěpán Hašek (hasekste) napsal:

1) Proč jsou mnohé materiály na přednáškách v angličtině? (TZ, MPV)

To si děláš srandu, že jo?

No já jsem si jistý, že kolega si srandu nedělá. Já bych s tím i souhlasil. Samozřejmě, že umím anglicky, ale nejsem takový borec jako ty, Radku Svobodo, aby mi pochopení (obtížného) materiálu v angličtině trvalo stejnou dobu, jako pochopení materiálu v češtině (pokud jsem jediný, asi je to opět důkaz, že jsem příliš málo elitní na tento studijní probram). Navíc jsme na studiu, prováděném v českém jazyce, ve kterém se i přednáší, tak proč support k přednášce, která je česky, není také česky?

69

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Kolegové,

Bc. Štěpán Hašek (hasekste) napsal:

1) Proč jsou mnohé materiály na přednáškách v angličtině? (TZ, MPV)

Nevím, jestli vás více trápí slidy či doporučovaná literatura. S literaturou je to tak, že mnohdy česky psaná prostě není, nebo nevyhovuje. Co se týče slidů, mohu hovořit za MPV, kde jsem jeden z "hříšníků". Vision-master je plánován i pro zahraniční studenty a předpokládáme, že budeme brzy učit jen anglicky. Navíc slidy jsou často hodně obrázkové, s videi, načrtky, matematikou a hodně se dokreslí na tabuli, textu je minimum. Materiály ke cvičení jsou v čestině, a pokud se dívám na MPV, tak více než obsažné.

2) Proč na fórech některých předmětů nikdo z vyčujících ani cvičících neodpovídá, nebo odpovídá v časovém horizontu nepřijatelném vzhledem ke stanoveným termínům odevzdávání? (TZ) To je pak lepší fŕum tohoto předmětu zrušit.

Prosím nezevšeobecňujte. Pokud vím, stalo se tak pouze jednou, v TZ, nedopatřením. Fóra předmětů (na cw.felk.cvut.cz) pravidelně kontroluji a vím bezpečně, že na dotazy učitelé odpovídají.

4) Proč jsou tak striktní termíny odevzdávání úloh, které jsou obtížné a ještě se v zadábích objevují chyby? (MPV)

Úloh je spíš více, odevzdává se po částech. Pokud by se začaly hromadit překryvy termínů, systém by se rozpadl. Věřím, že cvičící individuální problémy při nemoci a podobně vyřeší.

5) Proč se stává, že chybí licence pro Matlab

Ano, to je problém, víme o tom. V současné době se řeší. Není to problém jen OI.

Kolega Karlík v některém z předchozích příspěvků shrnul problém celého ročníku STM, který byl na "čele" nového programu už v balaláři a i teď v magistru. Ano, tak to je. Přes veškerou snahu učitelů se prostě problémy u nových předmětů občas objeví. Proto jsme rádi, když studenti s námi diskutují a na problémy upozorňují. čím konkrétněji a čím dříve, tím lépe.

Tomáš Svoboda

Naposledy upravil: svobodat (29.04.2010 12:02:08)

70

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Nejsem žádný borec na angličtinu, ale zaráží mě, že v oblasti zrovna computer vision předpokládáš, že se naučíš pořádně bez učení z EN literatury. (BTW letos se též hlásím na OI-CV, nicméně zřejmě zakotvím v BMI a naberu si některé CV předměty.)

71

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Radek Svoboda (svobora4) napsal:

Nejsem žádný borec na angličtinu, ale zaráží mě, že v oblasti zrovna computer vision předpokládáš, že se naučíš pořádně bez učení z EN literatury. (BTW letos se též hlásím na OI-CV, nicméně zřejmě zakotvím v BMI a naberu si některé CV předměty.)

Já nemám problém číst materiály v angličtině. Ale zapsal jsem si předmět v češtině, když něco do předmětu píšu, tak je to v češtině a zkoušený budu v češtině. Takže mám spíše pocit, že si někdo ulehčuje s materiály práci. Ale uvádím to tu hlavně proto, že pokud chtějí mít někteří vyučující na OI vysoké nároky, tak by měli nejdříve mít zameteno před vlastním prahem. Jinak bych to tu vůbec neuváděl. Jsem ochoten tolerovat přiměřené nedokonalosti ve výuce, ale totéž bych pak očekával od vyučujících.

If you're going through hell, keep going.      Winston Churchill

72

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Ing. Tomáš Svoboda, Ph.D. (svobodat) napsal:

Kolegové,

Bc. Štěpán Hašek (hasekste) napsal:

1) Proč jsou mnohé materiály na přednáškách v angličtině? (TZ, MPV)

Nevím, jestli vás více trápí slidy či doporučovaná literatura. S literaturou je to tak, že mnohdy česky psaná prostě není, nebo nevyhovuje. Co se týče slidů, mohu hovořit za MPV, kde jsem jeden z "hříšníků". Vision-master je plánován i pro zahraniční studenty a předpokládáme, že budeme brzy učit jen anglicky. Navíc slidy jsou často hodně obrázkové, s videi, načrtky, matematikou a hodně se dokreslí na tabuli, textu je minimum. Materiály ke cvičení jsou v čestině, a pokud se dívám na MPV, tak více než obsažné.

2) Proč na fórech některých předmětů nikdo z vyčujících ani cvičících neodpovídá, nebo odpovídá v časovém horizontu nepřijatelném vzhledem ke stanoveným termínům odevzdávání? (TZ) To je pak lepší fŕum tohoto předmětu zrušit.

Prosím nezevšeobecňujte. Pokud vím, stalo se tak pouze jednou, v TZ, nedopatřením. Fóra předmětů (na cw.felk.cvut.cz) pravidelně kontroluji a vím bezpečně, že na dotazy učitelé odpovídají.

4) Proč jsou tak striktní termíny odevzdávání úloh, které jsou obtížné a ještě se v zadábích objevují chyby? (MPV)

Úloh je spíš více, odevzdává se po částech. Pokud by se začaly hromadit překryvy termínů, systém by se rozpadl. Věřím, že cvičící individuální problémy při nemoci a podobně vyřeší.

5) Proč se stává, že chybí licence pro Matlab

Ano, to je problém, víme o tom. V současné době se řeší. Není to problém jen OI.

Kolega Karlík v některém z předchozích příspěvků shrnul problém celého ročníku STM, který byl na "čele" nového programu už v balaláři a i teď v magistru. Ano, tak to je. Přes veškerou snahu učitelů se prostě problémy u nových předmětů občas objeví. Proto jsme rádi, když studenti s námi diskutují a na problémy upozorňují. čím konkrétněji a čím dříve, tím lépe.

Tomáš Svoboda

ad 1) Doporučovaná literatura mě netrápí, s tou nemám problém, jde spíše o princip. Viz předchozí příspěvek.
ad 4) Právě že to se nestalo, cvičící na MPV mi nebyli schopní rozumně odpovědět jak to bude s pozdním odevzdáním úloh a jestli se vlastně mám dál namáhat. O odpovědi "nějak se dohodneme" si můžu myslet cokoliv, když se navíc cvičící během semestru mění a já nemám žádnou jistotu, že mi pak budou úlohy nějak uznány (a za jakých podmínek). V tomhle oceňuji přístup na předmětu TZ, kde pokud člověk kompletní úlohu odevzdá kdykoliv do konce semestru, tak dostane 50% bodů, což k získání zápočtu stačí.
Jak je vidět, tak když se chce, tak lze mnohé. Ale když se nechce, tak je to evidentně horší než když to nejde.

If you're going through hell, keep going.      Winston Churchill

73

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Štěpán Hašek (hasekste) napsal:

Já nemám problém číst materiály v angličtině. Ale zapsal jsem si předmět v češtině, když něco do předmětu píšu, tak je to v češtině a zkoušený budu v češtině. Takže mám spíše pocit, že si někdo ulehčuje s materiály práci. Ale uvádím to tu hlavně proto, že pokud chtějí mít někteří vyučující na OI vysoké nároky, tak by měli nejdříve mít zameteno před vlastním prahem. Jinak bych to tu vůbec neuváděl. Jsem ochoten tolerovat přiměřené nedokonalosti ve výuce, ale totéž bych pak očekával od vyučujících.

Jelikož je předmět přednášený v češtině, můžeš si dělat česky poznámky z českého výkladu wink

74

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

Autoři programu OI mají velké zkušenosti ze špičkových světových univerzit, mnozí tam vystudovali celé programy (mají odtud magisterský titul či doktorát), nebo tam roky pracovali. Možná na rozdíl od autorů jiného bakalářského programu, který jste studovali před magisterským OI. No a z těch špičkových škol si zřejmě autoři OI přinášejí představu, jak má dobrá škola a dobrý program vypadat. Jak schopní mají být učitelé i studenti. Kolik toho studenti "unesou" Atp. Člověk by řekl, že je to správné.

Studentům zde diskutujícím proto radím: Chcete-li diskutovat s autory OI na úrovni a dokonce jim úspěšně oponovat, porozhlédněte se nejprve po těch lepších školách sami. Radím ty nejlepší, třeba z žebříčku THES-QS Top 100 World. V době internetu tam ani nemusíte jezdit (i když to je pořád nejlepší). Pokud tam třeba najdete magisterský program "počítačová grafika" splňující vaše požadavky (třeba časově méně náročný, praktičtější, umožňující při studiu pracovat na plný úvazek jinde, ...), hned budete mít pro své názory lepší argumenty.

No, a pokud tam takový program nenajdete (což tipuji já), budete mít příležitost se zamyslet a své názory změnit. Může to mít i zajímavé efekty vedlejší: Třeba se podívejte, jaké tam je školné, kdo ho platí a tak. Nebo se podívejte na jejich diskusní fóra. Najdete třeba na MIT studenta, který se bude dožadovat zjednodušení studia? Který bude vyžadovat změnu předmětů v oboru? Třeba ano, třeba ne. Rozhodně na tom zkoumání nemůžete prodělat: Buď budete pro svou pravdu mít konečně nějaké pádné argumenty, anebo změníte názor.

O rozhledu a zkušenostech autorů (a vedení) OI nepochybně netřeba debat, a nutno poznamenat, že v tomto ohledu je velmi respektujeme. A chci poděkovat všem z nich, kteří toto fórum čtou (nejvíce samozřejmě těm, kteří najdou čas a energii na snahu nám některé věci objasňovat smile), i když z dosavadního průběhu této diskuze mám trochu pocit, že nás spíš tiše považujete za kňouraly dožadující se snížení náročnosti výuky, aby se mohli věnovat svým koníčkům/partnerům/práci atd. Pokud se nějak hluboce mýlím, klidně mi to vyvraťte, budu jedině ráda. Jen říkám, jak to na mě zatím působí. Zároveň však také říkám, že jsem ráda, že tato debata probíhá a že o naše názory máte zájem. (snad, stále ještě smile)

Zmínil-li prof. Šebek bakalářské programy: mnoho z nás (netroufnu si tvrdit, že většina, ale rozhodně významné procento) studovalo bakaláře STM. Nevím, nakolik je to pro tuto diskuzi relevantní informace, ale možná, že mezera mezi STM a Mgr.OI je o něco větší, než bychom si přáli.

Rada prof. Šebka o porozhlédnutí se po jiných školách (v rámci hledání argumentů pro tuto diskuzi) mi připomněla jednu věc: když jsem přemýšlela, "co se sebou" po bakaláři, vážně jsem uvažovala o tom jet studovat do zahraničí (USA). Po prozkoumání mnoha studijních programů jsem nakonec zjistila, že OI mi zřejmě bude vyhovovat nejvíc - a věřte, nebylo to kvůli školnému nebo časové náročnosti, spíše (nebo možná především) svým obsahem a vůbec pojetím. Jak tohle své rozhodnutí hodnotím teď po roce, po pravdě, nevím. Trochu škoda, ale podle všeho bude chyba asi ve mně, nechci zase kňourat. ( smile)

“The best way to have a good idea is to have lots of ideas.”  -Linus Pauling
"Půjdeme-li zpátky, může nás to stejně trefit, tož raději dopředu."  -T.G. Masaryk

75

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Kateřina Štemberová (stembka1) napsal:

... i když z dosavadního průběhu této diskuze mám trochu pocit, že nás spíš tiše považujete za kňouraly dožadující se snížení náročnosti výuky, aby se mohli věnovat svým koníčkům/partnerům/práci atd. Pokud se nějak hluboce mýlím, klidně mi to vyvraťte, budu jedině ráda. Jen říkám, jak to na mě zatím působí. Zároveň však také říkám, že jsem ráda, že tato debata probíhá a že o naše názory máte zájem. (snad, stále ještě smile)

Pěkný den,
zájem o vaše názory máme stále. Myslím, že čím více je diskuse konkrétní a věcná, tím lépe. Proto je nejefektivnější ptát se a diskutovat rovnou na přednášce či cvičení. Drobná předpojatost může být na obou stranách. Studenti jsou dopředu podezřívaví, proč je učitel tím trápí, "když to nikdy nebudou potřebovat". Učitel se diví, proč student přijde na cvičení, aniž by se dopředu podíval na zápisky z přednášky, které se cvičení týká. Podobných nedorozumění by se našlo více. Naším společným cílem je, abychom tato nedorozumění minimalizovali. Odborné diskuse mezi učiteli a studenty jsou v tomto ohledu nezastupitelné.
Tomáš Svoboda