76

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Kateřina Štemberová (stembka1) napsal:

Nevím, nakolik je to pro tuto diskuzi relevantní informace, ale možná, že mezera mezi STM a Mgr.OI je o něco větší, než bychom si přáli.

Bakalářské STM se právě vylepšuje do nové formy STM-ECTS. Přesto mezi bakalářskými OI a STM zůstává jeden podstatný rozdíl. STM je (vždy bylo a bude) primárně určeno pro studenty, kteří po něm nechtějí pokračovat v magisterském studiu. Když se přesto pokračovat rozhodnou a zkusí to, mohou narazit na problémy, což se asi děje, viz tato diskuse.

77

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Často se tu argumentuje systémem ECTS. Proto raději zopakuji pár zásad, podrobnosti lze vygooglovat:
---
Za pracovní zátěž v rozsahu jednoho roku formálního prezenčního studia (akademický rok) a s ním spojené výsledky učení se uděluje 60 kreditů ECTS. Ve většině případů (Evropa) se pracovní zátěž studenta pohybuje v rozmezí od 1 500 do 1 800 hodin za akademický rok, jeden kredit tedy odpovídá 25 až 30 hodinám práce.
---
To odpovídá normální pracovní době, cca 40 hod týdně, ale po dobu celého semestru (obvykle delšího než u nás), tedy samozřejmě včetně zkouškového období!
---
Hodina se myslí ta normální, nikoli školní, tedy pozor při přepočtu přednášek a cvičení. Přestávky a dojíždění se nepočítají, podobně jako v zaměstnání.
---
Ze zátěže konkrétního jednotlivce nelze moc usuzovat, také může být na špatné škole (moc těžké nebo moc lehké). Ostatně i z této diskuse je vidět, že někteří mají jen školu a sotva to stihnou, zatímco jiné při denním studiu ještě stihnou (skoro stihnou) pracovat na plný úvazek ve firmě. Na tohle dobrá škola nesmí brát ohled (a také to žádná nedělá).

78

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

Bakalářské STM se právě vylepšuje do nové formy STM-ECTS. Přesto mezi bakalářskými OI a STM zůstává jeden podstatný rozdíl. STM je (vždy bylo a bude) primárně určeno pro studenty, kteří po něm nechtějí pokračovat v magisterském studiu. Když se přesto pokračovat rozhodnou a zkusí to, mohou narazit na problémy, což se asi děje, viz tato diskuse.

Přiznám se, že nemám konkrétní informace, ale jak mluví v tomto případě čísla? Lze někde zjistit, kolik studentů z STM se rozhodlo pokračovat a kolik jich studium ukončilo po bakaláři? (pokud mě čísla nepřesvědčí o opaku, jsem zatím schopen věřit tomu, že většina pokračuje na nějaké formě magistra)

Ing. Tomáš Svoboda, Ph.D. (svobodat) napsal:

.. Učitel se diví, proč student přijde na cvičení, aniž by se dopředu podíval na zápisky z přednášky, které se cvičení týká. Podobných nedorozumění by se našlo více...

Z pohledu studenta (alespoň mého) je příprava na cvičení z časových důvodů skoro nemožná. Přitom ale například v předmětu TZ jde v jádru o naprosto triviální věci. Jen by je stačilo vysvětlovat víc "polopatisticky"... Já vím, v akademických kruzích se hraje na absolutní korektnost sdělené informace a jednoznačnost pojmů(s tou lze souhlasit)... Bohužel toto někdy zesložití "zbytečně" podstatu tak, že student není schopen informaci přijmout. Pokud by se student na cvičení připravoval, stejně by si takový "polopatistický" mind-model v hlavě vytvořil s pamětí na "nástrahy korektního významu".

Osobně nejrychleji pochopím, když se mi věc vysvětlí "středoškolsky" a když ji pochopím takto, tak na daný mind-model lépe nabalím další informace.

To je jen úvaha a pokus o možné vysvětlení jevu zvaného "studentská debilita" big_smile (Učitel má totiž svůj mind-model problému vytvořen a vidí, jak je to triviální, ale student si tento triviální mind-model zatím neměl jak vytvořit /nevěnoval tomu čas nutný k jeho vytvoření/ a tak prostě nechápe.)

Naposledy upravil: kucerad1 (30.04.2010 10:15:12)

Když to vezmem kolem a kolem, tak jsme zase tam, kde jsme byli, a ještě se nám točí hlava...

79

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Kateřina Štemberová (stembka1) napsal:

i když z dosavadního průběhu této diskuze mám trochu pocit, že nás spíš tiše považujete za kňouraly dožadující se snížení náročnosti výuky, aby se mohli věnovat svým koníčkům/partnerům/práci atd. Pokud se nějak hluboce mýlím, klidně mi to vyvraťte, budu jedině ráda.

Když se ptáte .... Mohu mluvit jen za sebe. Nemám potřebu někoho škatulkovat  na kňourala či něco jiného. Vnímám, že určitá skupina studentů je pod velkým tlakem, možná poprvé v životě musí makat až na doraz. Dnes ráno jsem na toto téma napsal v emailu Štepánovi Hájkovi:

".... K te narocnosti. Je to asi jako kdybychom vas vzali na těžký tydenni prechod hor. Ted mate puchyre, boli vas nohy, mate odrena ramena od popruhu a ja nevim co jeste, tak kricite "uz to dal nejde, jdeme dolu". My to slysime, musime davat pozor, aby neslo o zdravi (vetsina lidi ale krici o hodne drive, jsou na sebe hodne "opatrni"), ale na druhou stranu vime, ze za dva dny jste dole, za tyden uz nohy neboli a zbydou jen vzpominky na krasu a hor a k tomu muzete vypravet heroicke prihody.
    Rad si s vami promluvim treba  v zari, jak MPV budete vnimat ze zpetneho pohledu, po mesici stravenem treba cestovanim s pritelkyni, kdy si na skolu ani nevzpomenete. "

Možná i vám to za chvíli nebude připadat tak horké jako teď. Příští rok (odhaduji) už pro vás studium nebude tak těžké, "fyzička" z letoška vám pomůže, budete mít zejména oborové předměty, kde by už vůbec neměl být problém s motivací. 


Bc. Kateřina Štemberová (stembka1) napsal:


Rada prof. Šebka o porozhlédnutí se po jiných školách (v rámci hledání argumentů pro tuto diskuzi) mi připomněla jednu věc: když jsem přemýšlela, "co se sebou" po bakaláři, vážně jsem uvažovala o tom jet studovat do zahraničí (USA). Po prozkoumání mnoha studijních programů jsem nakonec zjistila, že OI mi zřejmě bude vyhovovat nejvíc - a věřte, nebylo to kvůli školnému nebo časové náročnosti, spíše (nebo možná především) svým obsahem a vůbec pojetím. Jak tohle své rozhodnutí hodnotím teď po roce, po pravdě, nevím. Trochu škoda, ale podle všeho bude chyba asi ve mně, nechci zase kňourat. ( smile)

To naznačuje, že OI je jiná, než jste si myslela (či že v něčem nesplnila očekávání). Když budete konkrétnější, můžeme s tím možná
něco udělat.

80

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

zatímco jiné při denním studiu ještě stihnou (skoro stihnou) pracovat na plný úvazek ve firmě. Na tohle dobrá škola nesmí brát ohled (a také to žádná nedělá).

Jenom mala poznamka -  v Oxfordu maji studenti ZAKAZANO v pracovat v prubehu semestru. Myslim ze Cambridge to ma stejne ale nevim to stoprocentne.

81

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Adam Kučera (kucerad1) napsal:

jsem zatím schopen věřit tomu, že většina pokračuje na nějaké formě magistra)

Čísla lze najít, ale byla by to asi ztráta času. Jsme si jist, že skoro všichni bakaláři STM se rozhodli pokračovat v magisterském studiu, podobně jako skoro všichni bakaláři z jiných programů.
Velká změna nastane, až začne MŠMT platit "školné" za mnohem méně magisterských studentů než bakalářských. Mluví se asi o polovině. A mělo by to začít co nevidět, alespoň to vyhlašují.

82

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

(Vit Sipal) napsal:
prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

zatímco jiné při denním studiu ještě stihnou (skoro stihnou) pracovat na plný úvazek ve firmě. Na tohle dobrá škola nesmí brát ohled (a také to žádná nedělá).

Jenom mala poznamka -  v Oxfordu maji studenti ZAKAZANO v pracovat v prubehu semestru. Myslim ze Cambridge to ma stejne ale nevim to stoprocentne.

Nevím, kde to je/není přímo zakázáno. Zato vím, že dobré školy prostě naloží v semestru studentům tolik práce, že při škole práci prostě nezvládnou. Konkrétně pracovat při normálním studiu na plný úvazek nezvládne na dobré škole ani naprostý génius. A pokud to na nějaké škole někdo zvládne, pak to rozhodně není dobrá škola.

83

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Dobry vecer,

moj komentar je akurat ohladom kvality vyuky. Mnoho ludi dookola namieta na predmety typu TAL,KO - na co nam to je... nemam zaujem riesit tieto neopodstatnene tvrdenia (podla mna su to predmety prinosne), akurat ma mrzi ako diletantsky su organizovane, ci uz co sa tyka cviceni, prednasok resp. ucebnych materialov. Na jednu stranu sa tvarite akych skvelych odbornikov ma tento "oi program vyvtvorit", no na druhu stranu, obeta zo strany pedagogov mi pride v tomto smere takmer nulova...

84

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Bc. Vladimír Říha (rihavla1) napsal:

KO - nebyt smrticiho tria ukoly+pismeky+semestralka, nemel bych k predmetu moc vyhrad.

...

Ja vim ze je to tezke, ale zivot (potazmo kombinatoricka optimalizace jako obor) je tezky.
Co byste navrhli zrusit ?
Ukoly - jen tak pochopite jak s tim pracovat = skola hrou.
Pisemka - bez pisemek se v prubehu semestru 70% lidi NEPODIVA na prednasky. Prave jsem prisel od zkousek, priklady z temat ILP, SPT,Toky mely dvakrat vyssi hodnoceni nez ty ostatni. Dle meho nazoru je to proto, ze uz na to byly pisemky behem semestru - druhy pruchod temtem je vzdy lepsi nez ten prvni.
Semestralka - vemte neco z praxe, zkuste na to pouzit neco co Vas ucime a nadelejte majlant. To je skola pro inzenyry, nikoli pocitani u tabule.

Nase predstava na pristi rok:
Zvysit body za zapocet (hlvane za ukoly a semestralku)
Ubrat jeden (nejnarocnejsi) ukol a ziskany cas venovat semestralce.
(muj osobni zatim s nikym nekonzultovany) - pridat jednu pisemku do druhe casti semestru - sory

Jinak zkouska dopadla vcelku dobre. Dekuji vsem co se pripravili.

Hanzalek

85

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Rekneme treba ty pisemky. To, ze se (asi) vetsina lidi na latku behem semestru moc nepodiva, pak bude jen jejich boj u zkousky. Presto verim, ze vetsina lidi si materialy minimalne kvuli ukolum projde. To, ze u zkousky dopadla dana temata lepe, je urcite diky pisemkam, ale podle mne se jedna i o lehci temata, nez ta z konce predmetu. U ukolu a semestralky souhlasim, ze si tam clovek latku "osaha". 

Zvyseni bodoveho pridelu je urcite (z meho pohledu) dobry krok.

86

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

(Patrik Lenart) napsal:

Dobry vecer,

moj komentar je akurat ohladom kvality vyuky. Mnoho ludi dookola namieta na predmety typu TAL,KO - na co nam to je... nemam zaujem riesit tieto neopodstatnene tvrdenia (podla mna su to predmety prinosne), akurat ma mrzi ako diletantsky su organizovane, ci uz co sa tyka cviceni, prednasok resp. ucebnych materialov. Na jednu stranu sa tvarite akych skvelych odbornikov ma tento "oi program vyvtvorit", no na druhu stranu, obeta zo strany pedagogov mi pride v tomto smere takmer nulova...

Pokud mluvíte o předmětu A4M35KO Kombinatorická optimalizace, pak se tím jako vedoucí katedry mohu zabývat. Ale pouze v případě, že se konkrétně vyjádříte, co vlastně vám na předmětu vadí. Nekonkrétní poznámky o diletantství učitelů a autorů předmětu ignoruji.

Mimochodem, v diskusích na webu tohoto předmětu vůbec žádná kritika nezaznívá, garant předmětu je odborně na evropské špičce a v anketě studentů je opakovaně skvěle hodnocen.

87

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

za sebe říkám že zrovna KO bylo připraveno relativně vzorně...

Tohle všechno se tam dělá? To snad není možný!!!

88

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Ohledne KO, nechapu jak nekdo muze rici, ze je diletantsky organizovany. Pokud by tomu opravdu z hlediska autora tohoto tvrzeni tak bylo, tak nechci videt jaky ma nazor na ostatni predmety, kdyz tento predmet z meho pohledu (i lidi z meho blizkeho okoli) patri mezi ty nejlepsi, co jsem na FEL absolvoval.

89

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Určitě souhlasím, KO bylo připravené dobře, organizace a harmonogram předmětu nevázl, tak jako např. v minulém semestru u PALů. A přístup doc. Hanzálka i cvičících, myslím si, také nezasluhuje kritiku. Jediné, co mně osobně trochu vadilo, bylo hodnocení úloh. 1 bod za každou úlohu (z nichž některé byly svojí časovou náročností i mezi sebou neporovnatelné) ve srovnání s 5, respektive 10 body za písemky mi připadá trochu disproporční, tím spíš, když (psané) testy sestávaly z pouhých 2 příkladů. Potom stačí jeden pokazit a polovina bodů (odpovídající "2.5" úlohám) je během chvíle fuč.

90

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

Take si dovolim pridat nazor (trosku z jineho uhlu pohledu).

1) Nikdo vas na skole nedrzi, takze pokud uz na to nemate nervy muzete odejit

2) Casove dotace pro predmety jsou ciste orientacni (napriklad k predmetu PAL jsem k dnesnimu dni dal casovou dotaci 520 hodin, nektere predmety to jednoduse vyzaduji)

3) Pokud se chcete ucit pouze to co vas bavi a zajima tak se ucte pouze to co vas bavi a zajima, opet k bodu (1) "tohle" neni/nebylo a obavam se ze ani nebude ukolem vysoke skoly, vysoka skola vas musi naucit "vsemu" protoze "vy nevite jestli vas to nekdy treba zajimat nebude", souhlasim ze k akreditacim nekterych predmetu mam vyhrady, ale soudit dopredne jejich uzitecnost moc nelze

4) Pracovat a studovat jde zaroven. Ja kuprikladu pracuji na 2 smlouvy v jedne firme (casovou dotaci mohu dat maximalne 2 dny v tydnu kvuli legislative jsem tam tedy na 2 paraelni uvazky abych mohl mit plat odpovidajici HPP) a jde to, pracuji v oboru a cas zbyva (clovek se jen musi rozloucit s jidlem a spankem a sportem). Za sve bakalarske studium jsem ziskal praxi u dvou zahranicnich (Wolters Kluwer-frontend VIPER, British Council-projekt manager) a dvou ceskych (Nemocnice Bulovka-audit, GREEN CENTER-backend C) firem, po statnicich jsem zacal podnikat a v tuto chvili jsem k tomu jeste zamestnan v Casablanca (backend Computer Vision), znalosti ktere jsem v praxi vyuzil jsou uplne odjinud nez ze skoly. Takze zpet k bodu (3) pokud se chcete ucit co vas bavi, musite to holt delat ve volnem case a brat "skolni povinnosti" primarne jako nutne zlo a naopak byt poteseni v pripade ze si z predmetu odnesete neco co se vam pro praxi hodi. Vysoka skola v cechach nedela rozdily mezi "vysokou skolou ktera vychovava budouci doktoranty" a "vysokou skolou ktera vychovava experty pro praxi". Ano nekdy se sejde ze skola vychova jak kvalitniho doktoranda, tak cloveka ktery problematice rozumi a neboji se reagovat na zmeny, neni to ale podminkou. Uz z principu vysoka skola proste NEMUZE byt tak flexibilni aby reagovala na zmeny v ITC dostatecne rychle, nove jazyky vznikaji tarka kazdeho pul roku (Scala,Rabbit,...), pristupy ktere byly pravdou vcera jsou naprosto chybne zitra (nosql, lean,...) az vyjdete ze skoly to co si odnesete nebudou znalosti, ale zpusob premysleni, znalosti si musite hledat a doplnovat sami ve volnem case, stejne jako praxi.

5) Nevzdavejte to, nepopadejte depresi . Ve vysledku vam zbyvaji jen 2 moznosti, ze skoly odejit anebo ty nutna zla "vytrpet", tim ze si budete rikat "ja jsem chytrejsi nez ja" sami sobe nepomuzete. Neznamena to vsak ze nema smysl se ozvat, prave naopak. Ale zmeny nebudou hned a jelikoz je tato diskuze z roku 2010 a ted je temer rok 2014 a pomery jsou horsi nez ctu zde "vy" se s tim holt budete muset poprat

6) Sami vite nejlepe proc jste si studium CVUT zvolili, to by jste opravdu chteli aby byla spravedliva a primerene narocna? Tim by jste snizili hodnotu sveho diplomu a zbytecne by jste ze sebe udelali mucedniky, povest CVUT je jaka je, je to tezka skola a vam nezbyva nez do toho dat 200%

Takze suma sumarum, nebrecte a nehledejte duvody proc neco nejde.

Na zaver pridam jedno moto, ktere jsem rekl kolegovi, ktery studium magisterskeho OI chtel "ciste z toho ze se ma rad" vzdat a venovat se 100% firme.

"Don't panic whenever everything goes ape s**t. That is a common condition suffered by most of humanity."

Naposledy upravil: cajthjan (03.12.2013 22:23:03)

Don't let the opinions of a peasant sway you. Dream, and he thinks you're crazy. Succeed, and he thinks you're lucky. Acquire wealth, and he thinks you're greedy. Pay no attention. He simply doesn't understand.

91

Re: nečekejme na anketu a pobavme se o OI nyní

To není zrovna konstruktivní a konsenzuální řešení, napsat "když se vám to nelíbí, jděte jinam". Autor tak trochu zanedbává náklady, které již byly v podobě času a peněz vynaloženy na studium, nemluvě o nákladech ušlé příležitosti. Oder?