1

Téma: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Dobrý den.

V tématických okruzích

http://www.fel.cvut.cz/education/bachel … csSTM.html

se u teoretické části společné pro všechny obory vyskytuje otázka z Y36DSA číslo 13: Metody vyhledávání. Adresní vyhledávání (přímý přístup, zřetězené a otevřené rozptylování, rozptylovací funkce). Asociativní vyhledávání (sekvenční, binárním půlením, interpolační, binární vyhledávací stromy). Operační a paměťová složitost algoritmů vyhledávání. Vícerozměrné vyhledávání, geometrické vyhledávání a geometrické algoritmy.

V zimním semestru 2008/09 vedl tento předmět prof. Tvrdík a geometrické algoritmy jsme neprobírali. Lze ověřit v odkazu níže.

https://service.felk.cvut.cz/courses/X36DSA/

Jak se má v takovémto případě postupovat? Stačí případně zkoušejícímu tuto skutečnost sdělit, nebo se na podobné problémy nebere ohled a musíme umět i neprobranou látku? Děkuji za konstruktivní odpověď.

Pořádný muž od lúzy tím se označuje, že čemu nerozumí, to neprovozuje.
Karel Havlíček

2

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Matěj Dostál (dostamat) napsal:

Dobrý den.

V tématických okruzích

http://www.fel.cvut.cz/education/bachel … csSTM.html

se u teoretické části společné pro všechny obory vyskytuje otázka z Y36DSA číslo 13: Metody vyhledávání. Adresní vyhledávání (přímý přístup, zřetězené a otevřené rozptylování, rozptylovací funkce). Asociativní vyhledávání (sekvenční, binárním půlením, interpolační, binární vyhledávací stromy). Operační a paměťová složitost algoritmů vyhledávání. Vícerozměrné vyhledávání, geometrické vyhledávání a geometrické algoritmy.

V zimním semestru 2008/09 vedl tento předmět prof. Tvrdík a geometrické algoritmy jsme neprobírali. Lze ověřit v odkazu níže.

https://service.felk.cvut.cz/courses/X36DSA/

Jak se má v takovémto případě postupovat? Stačí případně zkoušejícímu tuto skutečnost sdělit, nebo se na podobné problémy nebere ohled a musíme umět i neprobranou látku? Děkuji za konstruktivní odpověď.

Zdravím, na tento samý problém jsem narazil zhruba před měsícem a psal jsem kvůli tomu přednášejícímu předmětu (Ing. Petr Felkel, Ph.D.) a ten mi odepsal, že toto téma zůstalo v okruzích omylem, potvrdil mi, že se skutěčně neprobíralo a napsal, že zajistí, aby se na toto u státnic nikdo neptal.
Bohužel podobný problém mám i s otázkou číslo 21 a to s částí Kryptografie eleptických křivek, kdy se toto téma nestihlo vůbec probrat, a také otázka 22 a to Šifrované síťové protokoly a Bezpečnost ukládání dat (zde se domnívám, že jsme tato témata také nebrali nebo si neumím vůbec představit, co by mělo být jejich náplní). Zde jsem také psal přednášejícímu, panu doc. Lórenczovi, ten se mi ovšem doteď neozval, takže jsem zvědavý, jak budu popřípadě komisi vysvětlovat, že jsme něco nebrali a oni to chtějí vědět, protože je to v okruzích.

3

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Díky za povzbudivou odpověď. Co se týká předmětu Y36BEZ – je pravda, že eliptické křivky jsme probrali stylem ukázky jednoho obrázku na poslední přednášce. A to je látka, která je k samostudiu mnohem obtížnější než geometrické algoritmy. Původně jsem ji ale nechtěl zmiňovat, protože jsme ji přece jen prolétli, narozdíl od věcí z DSA.

Pořádný muž od lúzy tím se označuje, že čemu nerozumí, to neprovozuje.
Karel Havlíček

4

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Jan Dvořák (dvoraj44) napsal:

Zdravím, na tento samý problém jsem narazil zhruba před měsícem a psal jsem kvůli tomu přednášejícímu předmětu (Ing. Petr Felkel, Ph.D.) a ten mi odepsal, že toto téma zůstalo v okruzích omylem, potvrdil mi, že se skutěčně neprobíralo a napsal, že zajistí, aby se na toto u státnic nikdo neptal.

Známe, mně pan Felkel sliboval to samé a přitom vím o člověku, který jedno z neprobíraných témat u státnic dostal, bohužel nevěděl, že se neprobíralo, takže se nebránil. Naštěstí nevyletěl.

Naposledy upravil: freliluk (26.05.2010 22:27:32)

5

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Samozřejmě mají státnicová témata "sedět" s obsahem povinných předmětů. To ale neznamená, že se témata budou pořád měnit podle toho, která zrovna tehdy přednáška odpadla, netekla voda atp. I když se někdy výjimečně nějaké téma třeba neodpřednáší, jsou ještě učebnice, cvičení atp.

Vaše historka

Bc. Lukáš Frélich (freliluk) napsal:

... vím o člověku, který jedno z neprobíraných témat u státnic dostal, bohužel nevěděl, že se neprobíralo, takže se nebránil. Naštěstí nevyletěl.

mě zaujala. Když se váš kolega připravoval podle témat na státnice, zopakoval si, co umí, a doplnil, co neumí, co třeba zapomněl. Přitom u zmíněného tématu nevěděl, že tam je omylem (garanta předmětu). Takže se ho nejspíš naučil sám? U státnice to téma dostal (ano, chybou příslušných učitelů). Jenomže se na něj připravil (jak jinak, vždyť to nevěděl), takže ho pak uměl? Chybou garanta se naučil něco navíc? Pořád je to chyba, ale tak velká škoda snad zase nevznikla?

6

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Pane profesore, je to úplně jednoché. Studenti mají na přípravu zhruba 10 dní, snadno se může stát, že jsou donuceni něco přeskočit. Nebo ještě jinak, málo kdo si je u státnic tak jistý, že si dovolí říct "tohle se neprobíralo", většina lidí spíš předpokládá chybu na své straně. S tím souvisí: jak má student vlastně reagovat na otázku, která by neměla být položena? Má to říct hned na začátku tomu, kdo otázky v obálce dává, nebo si stěžovat až jak přijde ke komisi?

A proč vlastně existují státnice? Jste známý obdivovatel západních škol, řekněte, kde mají něco takového jako jsou naše státnice?

Jinak moje historka se týkala tématu, které se už před státnicemi nevyučovalo několik let a nebylo to nic v tom smyslu že zrovna tehdy, když se téma mělo probírat, netekla voda.

Naposledy upravil: freliluk (27.05.2010 17:07:54)

7

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Bc. Lukáš Frélich (freliluk) napsal:

Pane profesore, je to úplně jednoché. Studenti mají na přípravu zhruba 10 dní, snadno se může stát, že jsou donuceni něco přeskočit. Nebo ještě jinak, málo kdo si je u státnic tak jistý, že si dovolí říct "tohle se neprobíralo", většina lidí spíš předpokládá chybu na své straně. S tím souvisí: jak má student vlastně reagovat na otázku, která by neměla být položena? Má to říct hned na začátku tomu, kdo otázky v obálce dává, nebo si stěžovat až jak přijde ke komisi?

A proč vlastně existují státnice? Jste známý obdivovatel západních škol, řekněte, kde mají něco takového jako jsou naše státnice?

Jinak moje historka se týkala tématu, které se už před státnicemi nevyučovalo několik let a nebylo to nic v tom smyslu že zrovna tehdy, když se téma mělo probírat, netekla voda.

To je asi na Vas, kdy,  jak a jestli vubec upozornite komisi ze Vam dava spatnou otazku. Prece jen, statnice jsou dost o image a zacinat slovy "to jsme nedelali" asi nevypada moc dobre. Stavat by se to nemelo, ale u mne si komise spletla dokonce cely obor smile a ptali se na otazky, ktere jsem nikdy nevidel, ale radeji jsem na ne odpovedel, nez bych se dohadoval. Navic nevim jak jinde, ale u nas jsou statnice spis o principech a resenich ktere vas dovedou k vysledku.
Samozrejme mate pravo na "spravne" otazky. Klidne se vzdy ohradte, ale nekdy mam pocit, ze to lidi berou nejak moc vazne. Vzdyt je to jen zkouska, kde mate jedinecnou moznost si (temer nezavazne) vyzkouset stresovou situaci smile . Reknete mne, kdy v realnem zivote budete mit podobne moznosti jako u zkousky?

8

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Bc. Lukáš Frélich (freliluk) napsal:

A proč vlastně existují státnice?

Státnice existují, protože to vyžaduje zákon. Úmysly zákonodárce jen tuším: kromě tradice snad snaha zajistit jistou minimální úroveň znalostí, vyžadovanou pro státní zaměstnance? Také trochu kontrola školy samotné. Neboť snad jediným důvodem proč někoho zkoušet podruhé z téhož je, že u státnic jsou přítomni i zkoušející z jiných škol.

Uvedené prakticky nefunguje, studenti toho často moc neumí, občas to neumí ani zkoušející (neb je v komisi za jiný obor, nebo občas sám neví, co se v posledních letech v oboru děje a učí, nebo se to na jeho škole "učí jinak" nebo jen tam tak do počtu. Ani jsem dosud neviděl, že by špatná úroveň u státnic nějak postihla samotnou školu.

Nefunguje to ani teoreticky. Ani u pečlivě připravených témat se nelze vyhnout mnohým nedorozuměním. Pod jedním heslem si lze často představit jiné věci. Zkoušející z jiných škol u nás občas vyžadují tradiční poučky, věty, metody, které u nás už dávno neučíme. Jak to ale vysvětlit, když je u konkrétní komise jediným odborníkem na položenou otázku právě ten mimopražský tázající se?

Někde v pozadí je mylná představa, že jsou všechny školy stejné (pokud učí "tytéž" předměty), že má titul (třeba Ing.) z všech škol stejnou hodnotu, a že se toto vše i další dá překontrolovat a zajistit. To je představa bláhová! Svět je prostě barvitější, bohudík.

Už na jedné škole má stejný titul různou hodnotu a význam, danou nároky na studenty, množstvím vyžadované práce, přísností výběru a zkoušení, kvalitou učitelů a nároky na ně, a také zaměřením a obsahem. Třeba porovnejte informatický titul Bc. z OI, STM či oborů FIT, pocházejí ze stejné školy, a přesto jsou velmi různé. A teď to porovnejte s informatickým bakalářem z regionální univerzity? Hodnota těchto titulů (= zpráva, kterou s sebou nesou) je velmi různá, státnice nestátnice.

Firmy tohle dobře vědí, a pokud ne, jejich chyba. MŠMT poslední dobou dospívá k podobnému názoru: přiznat, že jsou školy různé, dovolit jim, vybrat si svou úroveň a kvalitu a, to hlavní, donutit je přiznat barvu! Přestat lhát stylem "náš program je snadný, přesto má stejnou kvalitu jako jiný náročný".
Lidé jsou různí, programy jsou různé, školy jsou různé, tituly jsou různé.

Osobně bych státnice zrušil a nechal jen obhajoby. Zato bych investoval to měření kvality škol, různých žebříčků atp.

Má to ještě další aspekty, třeba finanční. Současné státnice stojí neuvěřitelné množství peněz. Učitelé sedí v komisích nejen u nás, ale i na mnoha jiných školách. Rozumní učitelé to stále více považují za ztrátu času, který mohli věnovat třeba výzkumu.

Nebo konkurence: V programu Spacemaster studenti po prvním roce volí školu, na které obhájí diplomku. Už nám jich pár řeklo, "šli bychom k vám do Prahy, ale kvůli vašim státnicím raději půjdeme raději do Švédska nebo Anglie". Nevadí jim náročnost (ve skutečnosti považují zkoušky u nás za mnohem mírnější než jinde), ale spíš ta zbytečná zkouška navíc.

Naposledy upravil: sebekm1 (28.05.2010 14:02:53)

9

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:
Bc. Lukáš Frélich (freliluk) napsal:

A proč vlastně existují státnice?

...

Cože? To jako že bych jenom splnil plán, obhájil bakalářku a měl bych titul? To by bylo krásné smile... I když mi potom není jasné, proč STMku letos přibylo 15 nových otázek pro všechny a dosáhla se tak magická hranice cca 55 otázek(předtím to bylo 40) a tím se i zkouška dost ztížila.

10

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Libor Vilímek (vilimlib) napsal:
prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:
Bc. Lukáš Frélich (freliluk) napsal:

A proč vlastně existují státnice?

...Osobně bych státnice zrušil a nechal jen obhajoby...

Cože? To jako že bych jenom splnil plán, obhájil bakalářku a měl bych titul? ...

Co ten údiv? Možná by Vaše vlastní věta vyzněla jinak, a dala Vám odpověď, kdybyste z ní vypustil to slůvko "jenom". Myslím, že složit leckteré zkoušky v průběhu studia, to není žádné "jenom". A to už dnes. A obhajoba samotné závěrečné práce také nabízí možnosti pro všetečné dotazy odhalující, jak student rozumí tomu, co sám vykazuje jako svůj výsledek.

11

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Ing. Zdeněk Hurák, Ph.D. (hurak) napsal:
Libor Vilímek (vilimlib) napsal:
prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

...Osobně bych státnice zrušil a nechal jen obhajoby...

Cože? To jako že bych jenom splnil plán, obhájil bakalářku a měl bych titul? ...

Co ten údiv? Možná by Vaše vlastní věta vyzněla jinak, a dala Vám odpověď, kdybyste z ní vypustil to slůvko "jenom". Myslím, že složit leckteré zkoušky v průběhu studia, to není žádné "jenom". A to už dnes. A obhajoba samotné závěrečné práce také nabízí možnosti pro všetečné dotazy odhalující, jak student rozumí tomu, co sám vykazuje jako svůj výsledek.

Tak já mám ze státnic celkem respekt. Dokonce mám teď zapsáno více kreditů a příští semestr také, jenom abych měl 6.semestr jenom bakalářku + jeden až dva předměty.
Jinak uznávám, že to možná vyznělo, jako by kromě státnic bylo všechno jednoduché smile. Tak jsem to samozřejmě nemyslel. Na druhou stranu jsem zatím pouze u jednoho předmětu neudělal zkoušku napoprvé a musel jít na druhý termín. Od státnic tak trochu nevím co mám čekat, mám jenom dva pokusy a je toho hodně najednou. Zkoušku z předmětu můžu dělat až 6x, už trochu vím jak to chodí a jak se mám na zkoušky učit a jelikož rozsah jednoho předmětu není nikdy nezvladatelný - pokud bych předmět opakoval, nebyl by problém umět danou problematiku i pozpátku.

Takže na druhou stranu, z mého osobního pohledu, tam to "jenom" má celkem důležitou roli. Mně by to hodně odlehčilo.

12

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Dosavadní vývoj diskuse beru jako známku toho, že bude lepší se i neprobranou látku naučit. Nepřekvapuje mne to – ale naštěstí ani moc netrápí.

Děkuji všem těm, kteří mi konstruktivně odepsali.

Pořádný muž od lúzy tím se označuje, že čemu nerozumí, to neprovozuje.
Karel Havlíček

13

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:
Bc. Lukáš Frélich (freliluk) napsal:

A proč vlastně existují státnice?

Státnice existují, protože to vyžaduje zákon. Úmysly zákonodárce jen tuším: kromě tradice snad snaha zajistit jistou minimální úroveň znalostí, vyžadovanou pro státní zaměstnance? Také trochu kontrola školy samotné. Neboť snad jediným důvodem proč někoho zkoušet podruhé z téhož je, že u státnic jsou přítomni i zkoušející z jiných škol.

Uvedené prakticky nefunguje, studenti toho často moc neumí, občas to neumí ani zkoušející (neb je v komisi za jiný obor, nebo občas sám neví, co se v posledních letech v oboru děje a učí, nebo se to na jeho škole "učí jinak" nebo jen tam tak do počtu. Ani jsem dosud neviděl, že by špatná úroveň u státnic nějak postihla samotnou školu.

Souhlasím:-)
Státnice vzniky skutečně pro potřeby státního sektoru a kdo nechtěl pracovat například ve školství nebo státní správě, tak je nepotřeboval.
Hezky je to ilustrováno v (pokud se nemýlím) Cestě do hlubin študákovy duše, kde Plachta potřebuje státnici...

Jenže lidé potřebují iniciační rituály a státnice jim poskytne ono teď středoškolsky vzdělaný, za chvíli vysokoškolsky... má to roli postřižin, biřmování, obřízky, pasování na rytíře a podobně.
Stejnou psychologickou roli má imatrikulace a promoce. Obojí je v podstatě právně nicotný akt, pseudostředověké insignie fakulty staré 60 let v prof. Zdeňkem Nejedlým nově postavené Betlémské kapli... celkově je to příšernost, jenže to dělají všichni a příbuzní absolventů to vyžadují.

14

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Sám bych se státnic zastal. Uznávám, že se jedná o stres a znamená to další
učení atd., ale je to také příležitost udělat si inventuru nejdůležitějších
znalostí, které si student do praxe ze svého oboru odnáší. Zrovna přístup
k předmětům stylem nalití znalostí den před zkouškou a pak
ztráta paměti se mi u studentů moc nelíbí. Souhlasím s tím, že je
to dobrý trénink na paměť, který se může hodit do nějaké soutěže
v televizi nebo pro rychlé měnění pozice a oboru. Ale absolvent technické
školy by měl mít větší přehled a měl by právě dokázat znalosti kombinovat.
A tuto inteligenci zatím Google, encyklopedie a ani databáze vědeckých
článků nemají. Takže si myslím, že těm studentům, kteří
se učí především pro to, aby si něco ze školy odnesli,
nedělá zopakování nebo spíš jen zavzpomínání na probíranou látku
problém a získávají alespoň určitou výhodu proti těm,
kteří zkoušky absolvovali především díky fotografické
paměti.

15

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Ing. Pavel Píša (pisa) napsal:

Sám bych se státnic zastal. Uznávám, že se jedná o stres a znamená to další
učení atd., ale je to také příležitost udělat si inventuru nejdůležitějších
znalostí, které si student do praxe ze svého oboru odnáší. Zrovna přístup
k předmětům stylem nalití znalostí den před zkouškou a pak
ztráta paměti se mi u studentů moc nelíbí. Souhlasím s tím, že je
to dobrý trénink na paměť, který se může hodit do nějaké soutěže
v televizi nebo pro rychlé měnění pozice a oboru. Ale absolvent technické
školy by měl mít větší přehled a měl by právě dokázat znalosti kombinovat.
A tuto inteligenci zatím Google, encyklopedie a ani databáze vědeckých
článků nemají. Takže si myslím, že těm studentům, kteří
se učí především pro to, aby si něco ze školy odnesli,
nedělá zopakování nebo spíš jen zavzpomínání na probíranou látku
problém a získávají alespoň určitou výhodu proti těm,
kteří zkoušky absolvovali především díky fotografické
paměti.

Je vám známo, že na těch nejlepších světových technikách žádné státnice nemají? Přitom jsou to školy mnohem náročnější naše a jejich absolventi bývají úspěšnější než naši (měřeno třeba obratem firem, které založí a vedou). Jak si to vysvětlujete?

Můžete uvést příklad předmětu, nejlépe z naší katedry, který lze absolvovat "především díky fotografické paměti"? Pokusil bych se ho co nejdřív zrušit, neboť takový na dobrou univerzitu nepatří.

Naposledy upravil: sebekm1 (02.06.2010 11:20:57)

16

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:
Ing. Pavel Píša (pisa) napsal:

Sám bych se státnic zastal. Uznávám, že se jedná o stres a znamená to další
učení atd., ale je to také příležitost udělat si inventuru nejdůležitějších
znalostí, které si student do praxe ze svého oboru odnáší. Zrovna přístup
k předmětům stylem nalití znalostí den před zkouškou a pak
ztráta paměti se mi u studentů moc nelíbí. Souhlasím s tím, že je
to dobrý trénink na paměť, který se může hodit do nějaké soutěže
v televizi nebo pro rychlé měnění pozice a oboru. Ale absolvent technické
školy by měl mít větší přehled a měl by právě dokázat znalosti kombinovat.
A tuto inteligenci zatím Google, encyklopedie a ani databáze vědeckých
článků nemají. Takže si myslím, že těm studentům, kteří
se učí především pro to, aby si něco ze školy odnesli,
nedělá zopakování nebo spíš jen zavzpomínání na probíranou látku
problém a získávají alespoň určitou výhodu proti těm,
kteří zkoušky absolvovali především díky fotografické
paměti.

Je vám známo, že na těch nejlepších světových technikách žádné státnice nemají? Přitom jsou to školy mnohem náročnější naše a jejich absolventi bývají úspěšnější než naši (měřeno třeba obratem firem, které založí a vedou). Jak si to vysvětlujete?

Můžete uvést příklad předmětu, nejlépe z naší katedry, který lze absolvovat "především díky fotografické paměti"? Pokusil bych se ho co nejdřív zrušit, neboť takový na dobrou univerzitu nepatří.


Vážený pane Profesore,
  nechci Vám kazit iluze, nicméně bohužel odhaduji, že 25% předmětů z STM lze absolvovat s minimálním penzem znalostí na základě naprosto nelogického uvažování (nicméně, velmi často se stávalo, že celý předmět neměl zádnou logickou návaznost). Můžete namítat, že z tohoto důvodu existuje anketa, která by měla mít nějakou vypovídací hodnotu - bohužel, nevzpomínám si, že by se někdy na základě ankety něco změnilo. Ba dokonce, když jsem periferně pročítal vyjádření vedoucích kateder nezdálo se, že hodlají něco změnit z pohledu na chronické problémy, které se v anketě objevují každý rok.

17

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

Je vám známo, že na těch nejlepších světových technikách žádné státnice nemají?

Roli statnic (souhrnnych zkousek) ma v USA na colleges test Graduate Record Examination (obecny a specificke verze pro obory), napr. na MIT absolvovani testu vyzaduje vetsina departments (=katedry, ale spise jako nase fakulty), viz http://web.mit.edu/admissions/graduate/ … _info.pdf. Na graduate schools se zas obvykle absolvuji "prelims" (neco jako nase rigoroza), mozna se ale nevztahuji na toho, kdo chce skoncit s MSc, to nevim.

18

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

doc. Ing. Filip Železný, Ph.D. (zelezny) napsal:
prof. Ing. Michael Šebek, DrSc. (sebekm1) napsal:

Je vám známo, že na těch nejlepších světových technikách žádné státnice nemají?

Roli statnic (souhrnnych zkousek) ma v USA na colleges test Graduate Record Examination (obecny a specificke verze pro obory), napr. na MIT absolvovani testu vyzaduje vetsina departments (=katedry, ale spise jako nase fakulty), viz http://web.mit.edu/admissions/graduate/ … _info.pdf. Na graduate schools se zas obvykle absolvuji "prelims" (neco jako nase rigoroza), mozna se ale nevztahuji na toho, kdo chce skoncit s MSc, to nevim.

Pokud se nepletu, tak GRE je vyžadováno nikoliv na výstupu, ale na vstupu. Tedy zastupuje roli přijímacích zkoušek a na základě výsledků člověk je nebo není na magisterské studium přijat. Sám jsem GRE před mnoha lety absolvoval...

19

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Ing. Zdeněk Hurák, Ph.D. (hurak) napsal:

Pokud se nepletu, tak GRE je vyžadováno nikoliv na výstupu, ale na vstupu.

Ano, to je pravda.

20

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Michael Šebek (sebekm1) napsal:
Bc. Lukáš Frélich (freliluk) napsal:

A proč vlastně existují státnice?

...
Osobně bych státnice zrušil a nechal jen obhajoby. Zato bych investoval to měření kvality škol, různých žebříčků atp.
...

Hezky slunecny den,
nebylo by potom mozne z pohledu vedouciho katedry nastavit podminky (napr. zredukovat otazky na par fundamentalnich nebo se dohodnout se zkousejicimi, aby ,,zkouseli" pouze DP), aby se tak obhajoba DP stala tim stezejnim?

Osobne zastavam nazor, ze SZZ ma mizivou vypovidajici hodnotu o kvalitach studenta. Uvazme dve modelove situace:

1) Student, ktery dostane otazku z predmetu, ze ktereho dostal A, nebude schopen u SZZ odpovedet. Co to o studentovi rika? Ze latku zapomnel? Zapominani je genialni schopnost mozku, zbavovat se veci, ktere mu nejsou k uzitku. Ze si mel lepe ,,nalit znalosti den pred zkouskou" jak psal p. Pisa? Ze vstal spatnou nohou?

2) Student, ktery dostane otazku z predmetu, ktery temer nedokoncil a znalost u SZZ prokaze. Co to o studentovi rika? Ze informaci potreboval k DP a tak se ji osvojil? Nebo ze se ji bezucelne (tedy vlastne pro ucel SZZ) namemoroval? Ze ho zkousejici nema rad?

Prijde mi, ze SZZ spise vypovida o kvalite vyuky na skole, nez o kvalitach daneho studenta. Nadnesene receno...nemeli by ti znamkovani byt garanti predmetu?:)

21

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Pavel Otta (ottapav1) napsal:

Prijde mi, ze SZZ spise vypovida o kvalite vyuky na skole, nez o kvalitach daneho studenta. Nadnesene receno...nemeli by ti znamkovani byt garanti predmetu?:)

Ano, je to do značné míry pravda. Státní závěrečná zkouška i proto vyžaduje v komisích členy z jiných institucí, že tito jsou v té chvíli zástupci státu a skutečně mají takto zkontrolovat, zda škola vyprodukovala, co slíbila v rámci akreditace. Tedy studenty s takovými a takovými znalostmi a dovednostmi. V tomto se poslání SZZ a průběžných zkoušek v rámci předmětů liší. Tolik aspoň má laická (IANAL) interpretace.

22

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Zkusenost rika, ze aby clovek opravdu zvladl latku, potrebuje si ji projit vicekrat. Duvody jsou dva.

Jeden souvisi s tim, ze nez student latku vidi podruhe, tak se naucil nove veci a zacne se mu to spojovat, najednou to pochopi lepe. Druhy duvod je zapominani, clovek latku proste zapomene, to funguje vsude, nejen u nas, zustane jen jakysi povlak, neurcity oblacek povedomi. Pri druhem setkani se na tento oblacek nabali vic a znalost se upevni. Kazde dalsi setkani vyrazne zlepsuje dlouhodobou retenci.

Sam jsem v dobe, kdy jsem ucil v USA, dospel k pravidlu tri (Co student neslysel trikrat, jako by neslysel), ktere se mi potvrdilo i u nas. Jenze ted je v mode vyuku osekavat, coz se odrazi mimo jine i ve snaze vyloucit "prekryvy" mezi predmety. Lide ucici v ramci programu spolu koordinuji a snazi se studentovi vse rict jednou. Vysledek je nasnade.

SSZ tedy dava studentovi druhou sanci, nabalit neco na neurcite vzpominky z predmetu, take se ocima zkuseneho tretaka podiva znovu na latku z prvaku a (v lepsim pripade) ke svemu prekvapeni dokonce zjisti, ze nektere veci i k necemu jsou :-). Myslim si tedy, ze SSZ v soucasnem formatu rozhodne smysl ma. V idealnim pripade by si mel student vse, co do te doby probral, spojit.

Tomu take odpovida zpusob zkouseni, v komisich, kde jsem pusobil, nebyvalo zvykem se vrtat v detailech. Neceka se, ze student bude umet vsechno, co mel kdysi v pozadavcich ke zkousce, ale chce se, aby znal to dulezite a znal to aktivne, tedy byl schopen to pouzivat, spojovat, citit.

23

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Petr Habala (habala) napsal:

Zkusenost rika, ...

Rád bych vyjádřil zásadní souhlas.

Je potřeba, aby člověk své potfólio znalostí opakovaně procházel a na základě nových vědomostí hledal souvislosti a budoval si obecnější model (sám). Přitom předání obecného modelu někomu druhému s plným pochopení a schopností další syntézy není většinou možné. Je potřeba předat základy, příklady, požadovat úlohy/práci, která znalosti využívá a pak si ti dobří vytvoří vlastní model, který často může být obecnější, cennější a třeba i mnohonásobně nad schopnosti pedagoga(ů), kteří studenta učili.

Sám za sebe jsem svého času potřebu slyšet látku vícekrát neměl. Ale právě díky použití znalostí křížem v mnoha i zdánlivě z počátku zcela nesouvisejících předmětech/aplikacích jsem byl překvapený možnostmi zobecnění a široké použitelnosti mnoha původně oddělených vědomostí. A minimálně ve svém případě považuji zopakování jak před maturitou tak před dvěma souhrnnými zkouškami (magisterské a minimum), jako velmi přínosné. Stejně tak se mi pěkně spojila matematika (Riccatiho rovnice, SVD, atd...), teorie řízení a geometrie v oblasti vidění někdy v třetím ročníku. Další překvapení nad obecností integrálních transformací mě čekalo v dalším studiu.

V současné době jsem již hodně zapomněl a další inventura by mi hodně pomohla. Ale vedle práce pro školu a vývoje pro menší hezké (často nefinancované) projekty i zásadní projekty velkých firem mi čas na hezké učení nezbývá. Poslechnout si tedy cizí zajímavou přednášku je pro mě teď něco jako svátek.

24

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Jakožto student bývalého neděleného programu EaI jsem musel absolvovat PSZ  -první souborná zkouška - souborka - něco jako bakalářská zkouška, ale trvalo to skoro celý den. Nakonec ve vyšších ročnících jsem byl vděčný, že jsem ji absolvoval, protože mi velmi pomohla si znalosti z prvních tří ročníku oživit, setřidit, zasadit do souvislostí a obecnějšího rámce, který jsem na začátku studia nemohl mít. Co si tak pamatuji, tak příprava na PSZ mi zabrala cca měsíc. Vedle toho magisterská SZZ mi vedle toho přišla v podstatě triviální.

Proto zkouškám a zkoušení bych se nebránil a nezbavoval se ho. Každá examinace vás posune někam dál, rozšíří vám obzor a přivede vás na nové otázky k zamyšlení. Navíc bych řekl, že inženýr je neustále zkoušen. Každá jeho výzva je v podstatě zkouškou jeho znalostí a dovedností - naše práce není totiž šablonovitá.

FELK Admin - IT135

25

Re: Státnice – neprobraná látka v otázkách

Je to taková nezávazná diskuse, předpisy státnice nařizují. Přesto:

1)    Máme kvůli státní zkoušce vyhazovat ze školy?
Jsem si jist, že ne! To by bylo nefér! Pokud student projde všemi zkouškami až na tuhle „zvláštní“ poslední, pak je chyba v učitelích a ne ve studentovi. Jestli opravdu na titul nemá, tak to přece měli poznat dříve a vyhodit ho dříve. I když by tím přišli o „školné.“

1a) Pokud se ale od státnic nemá vyhazovat (a u nás naštěstí nevyhazuje) a každý projde, pak k čemu je taková zkouška?

2)    V evropském programu Spacemaster se studenti po prvních dvou semestrech (Wurzburg a Kiruna) rozhodují, kam půjdou na další dva semestry a kde program dokončí: mohou ještě volit mezi Helsinkami, Toulouse, Cranfieldem a ČVUT. Každé jaro za nimi jezdíme do Kiruny a „lákáme“ je k výběru Prahy. Podobně to dělají naši kolegové a v této chvíli konkurenti ze zmíněných partnerských univerzit. Studenti, kteří mě tam osloví, říkají zhruba toto:

„Máte dobrou pověst, studium u vás je zajímavé a říká se, že normální zkoušky u vás jsou spíš lehčí a rozhodně ne těžší než na ostatních školách, mezi kterými mohu volit. Přesto váhám pokračovat u vás, protože kromě obhajoby diplomky, kterou mají všude, máte u vás na ČVUT navíc ještě tu povinnou státní zkoušku, kterou nikde jinde nemají? Ne že bych se jí nějak moc bál, ale přece jenom, je to zkouška navíc, vlastně pro mě zbytečná obstrukce, tak proč bych si komplikoval život? Vždyť mi za ni nenabízíte nic navíc, co bych jinde nedostal bez této komplikace?"

2a) Já odpovídám zhruba takhle: „Státnic se nebojte, je to jen taková formalita, do hloubky se nejde, prostě vždy něco obecného odpovíte, nakonec to udělá každý.“ Trochu se za tuto odpověď stydím a vlastně jí odhaluji, k čemu ty státnice jsou. Nic lepšího mě ale nenapadá, opravdu za státnice u nás nic navíc nedostanou.

2b)
Co byste na to odpověděli vy? Jak byste studenty přesvědčili, aby i přes tuto obstrukci navíc přišli zrovna k nám a ne na některou z těch jiných univerzit (přinejmenším stejně ale spíš více) zvučných jmen? Když jim za to opravdu za státnici nic navíc nenabízíme?
Zastánci státnic, poraďte!

Naposledy upravil: sebekm1 (18.05.2013 10:52:25)