1

Téma: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

V tomto vlákně se pokusím zodpovědět otázky týkající se mé kandidatury do AS FEL 2013.

2

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Tomáš Hynek (hynektom) napsal:

Ještě něco málo přidám:

1) Je podle Vás možné použít anonymní anketu hodnocení výuky jako mnohdy jediné kritérium po trestání/odměňování pedagogů? Jak by podle Vás vypadala ideální anketa?
2) Jaké konkrétní kroky byste navrhli, aby se zlepšila prezentace FELu, tak abychom přilákali dostatek kvalitních studentů? Jak byste lákali cizince ke studiu v ČR?
3) Kdyby se opakovala historie a Vy byste stáli před volbou děkana z tria Ripka / Šimák / Spaanenburg. Kdo by dostal Váš hlas?
4) Jak vidíte FEL v roce 2020?
5) V Kariérním řádu se často skloňuje spojení "pobyt v zahraničí". Jak by podle Vás takový zahraniční pobyt měl vypadat v případě akademiků a v případě doktorandů? Je například Erasmus dobrou volbou pro doktorandy?

1) Anketa:
Současná podoba ankety se mi zdá vyhovující. Měla by však být pouze jistou zpětnou vazbou pro pedagogy. Nemyslím si totiž, že by anketa měla být měřítkem nějakého hodnocení. Je totiž jednoduché rozdat studentům "lehké áčka" a pak sklidit úspěch v anketě. Toto je však v odporu s cílem mé kandidatury (fakulta produkující kvalitní materiál, tedy studenty). 

2) Prezentace:
Nejlepší prezentace FELu jsou výborné zahraniční výsledky. Takové výsledky by měly táhnout zahraniční studenty samy, současně však i "tuzemáky" :)

3) Volba děkana:
Kvalitní profesor ze zahraničí by zajisté pomohl mezinárodní otevřenosti absolventa FELu (cíl mé kandidatury).

4) FEL v roce 2020:
To není zas tak vzdálená budoucnost, proto si nedělám naivní představy o tom, jak se všechno mávnutím kouzelného proutku změní. Chci však, aby FEL kladl důraz na kvalitní výuku a tak nesnižoval "laťku" v zájmu zvýšení počtu studentů.

5) Pobyt v zahraničí z pohledu studenta by měl být  motivován tím, že student získá cenné zkušenosti z kvalitních zahraničních univerzit. Student by se měl věnovat studiu (resp. získání zkušeností z práce na tamních projektech). Cestování atd. by mělo být až vedlejší činností, nikoliv hlavním cílem pobytu v zahraničí (tak vnímám Erasmus).

3

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

Já přidám:
1) Co říkáte opakovaně špatnému umístění ČVUT v mezinárodních žebříčcích – odpověď prosím zaměřte na FEL? Čím se FEL nejvíce liší od fakult v civilizovaných zemích a o jakou hlavní změnu byste v senátu usilovali, aby se jim FEL co nejdříve alespoň trochu přiblížila?
2) Na jaké zahraniční škole jste pracovali/studovali a jak dlouho? Proč ne? Případně: Co vám to přineslo?
3) Co si myslíte o plagiátorství, citačních bratrstvech, množení vlastních výsledků kopírováním, generování pseudo-výsledků jen kvůli penězům z RIV  a podobných tricích obecně a zejména, pokud se jich dopouští senátor?¨
4) Má se FEL zaměřit na kvalitu nebo na kvantitu (ve výuce, ve výzkumu, ...) a byste pro to udělali?

1) Rozdíl FEL a ostatních fakult v civilizovaných zemích? Stačí se podívat na záznam přednášek prof. Boyda ze Stanfordu nebo OpenCourseWare na MIT a zajít si náhodně na přednášku na FELu. Neříkám, že zde přednášky v podobné formě nejsou. Ale bohužel nejsou v převaze. Hlavní změna? Přednášky, které slouží jako nalejvárna encyklopedických pojmů, omezit. Moc si přeju, aby toto byl realizovatelný cíl.

2) Na zahraniční škole jsem prozatím nestudoval. Proč ne? Čekám na správnou chvíli, neboť mé studium není ještě zdaleka u konce:)

3) Plagiátorství,...? Podvod...na škole univerzitního typu by pro podvodníky nemělo být místo ať už je to senátor či kdokoliv jiný. Protože člověk, který vymýšlí postup, jak získat body podvodem namísto přemýšlení nad výzkumem, opravdu na univerzitě nemá co dělat.

4) Samozřejmě na kvalitu ať už se jedná o výuku či o výzkum. A co bych pro to udělal? hlavní řešení je bod 1).

4

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Václav Chudáček (chudacv) napsal:

Jak hodnotíte úroveň znalostí angličtiny u absolventů FEL? Vzhledem k tomu, že absolvování zkoušky A2 nevypovídá nic o tom zda daný student je schopen pochopit text (alespoň podle mých zkušeností), natožpak stvořit anglickou větu, nebylo by možné zavést nějaký nezávislý test organizovaný/placený školou, např. TOEFL?

Otázkou je spíš, zda-li nezvýšit požadavky pro absolvování zkoušky A2. Mimo jiné by magisterské studium mělo nutit studenta vyjadřovat se a přijímat myšlenky v angličtině (cíl mé kandidatury). Pak je dále taky trochu chyba na straně studentů. Jsou krásné předměty Anglická konverzace, kde máte možnost mluvit s rodilým mluvčím. Ale spousta studentů si to zapíše jen kvůli kreditům a pak tam mlčí. A jelikož to je předmět pouze pro 20 lidí (poměrně malá kapacita si myslím), tak jsou o tuto příležitost ochuzeni studenti se zájmem se bavit v angličtině a do tohoto kurzu se nedostanou - je pak trochu nešťastné když Vám jako zájemci vezme místo někdo, kdo tam je jenom kvůli kreditům a mlčí tam. Na univerzitě by se však toto stávat nemělo.

5

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Jan Hejtmánek (hejtmjan) napsal:

1) Rozdíl FEL a ostatních fakult v civilizovaných zemích? Stačí se podívat na záznam přednášek prof. Boyda ze Stanfordu nebo OpenCourseWare na MIT a zajít si náhodně na přednášku na FELu. Neříkám, že zde přednášky v podobné formě nejsou. Ale bohužel nejsou v převaze. Hlavní změna? Přednášky, které slouží jako nalejvárna encyklopedických pojmů, omezit. Moc si přeju, aby toto byl realizovatelný cíl.

Nechci chytat za slovo, smyslu této odpovědi rozumím, a souhlasím s ní. Ale zároveň si nemůžu odpustit poznámku, že je-li Vaším cílem přitáhnout na FEL Stephena Boyda a máte realistický plán, pak Vám fandím a volím Vás :-)) Stephen Boyd je opravdu mimořádný vědec i učitel. Vždyť k němu vzhlíží naprosto celý výpočetně optimalizační svět, alespoň jeho inženýrská část. Všichni hltáme jeho přednášky na videozáznamech. A měl jsem i to štěstí, že jsem ho mohl slyšel osobně. Snad každý z několika stovek, možná tisícovky či dvou tisícovek účastníků konference spěchal na jeho plenární přednášku. Kromě jeho přednášky však probíhaly na stejné konferenci i přednášky dalších velikánů ze špičkových institucí jako jsou Stanford či MIT, ale takový zájem jako o Boyda už, domnívám se, málokdo vzbudil. Tak to prostě je. Takových přednášek tady nikdy nebude nadpoloviční většina, s tím se smiřte. Stejně tak ale takové přednášky nenajdete v Eindhovenu, Edinburghu či Southamptonu, obávám se.

Mimochodem, ať jen nemluvím, já se před pár dny snažil aspoň na rok přivést jeho bývalého studenta, který má v ČR polovinu rodiny, ale zatím jsem neuspěl. Možná za rok, uvidíme.

6

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Zdeněk Hurák (hurak) napsal:
Jan Hejtmánek (hejtmjan) napsal:

1) Rozdíl FEL a ostatních fakult v civilizovaných zemích? Stačí se podívat na záznam přednášek prof. Boyda ze Stanfordu nebo OpenCourseWare na MIT a zajít si náhodně na přednášku na FELu. Neříkám, že zde přednášky v podobné formě nejsou. Ale bohužel nejsou v převaze. Hlavní změna? Přednášky, které slouží jako nalejvárna encyklopedických pojmů, omezit. Moc si přeju, aby toto byl realizovatelný cíl.

Nechci chytat za slovo, smyslu této odpovědi rozumím, a souhlasím s ní. Ale zároveň si nemůžu odpustit poznámku, že je-li Vaším cílem přitáhnout na FEL Stephena Boyda a máte realistický plán, pak Vám fandím a volím Vás :-)) Stephen Boyd je opravdu mimořádný vědec i učitel. Vždyť k němu vzhlíží naprosto celý výpočetně optimalizační svět, alespoň jeho inženýrská část. Všichni hltáme jeho přednášky na videozáznamech. A měl jsem i to štěstí, že jsem ho mohl slyšel osobně. Snad každý z několika stovek, možná tisícovky či dvou tisícovek účastníků konference spěchal na jeho plenární přednášku. Kromě jeho přednášky však probíhaly na stejné konferenci i přednášky dalších velikánů ze špičkových institucí jako jsou Stanford či MIT, ale takový zájem jako o Boyda už, domnívám se, málokdo vzbudil. Tak to prostě je. Takových přednášek tady nikdy nebude nadpoloviční většina, s tím se smiřte. Stejně tak ale takové přednášky nenajdete v Eindhovenu, Edinburghu či Southamptonu, obávám se.

Mimochodem, ať jen nemluvím, já se před pár dny snažil aspoň na rok přivést jeho bývalého studenta, který má v ČR polovinu rodiny, ale zatím jsem neuspěl. Možná za rok, uvidíme.

Bylo by samozřejmě naivní si myslet, že je to realistický plán, ale určitě by to byla bomba smile Ale pakliže se má něco zlepšovat, tak by se mělo začít od základu. Čili poskytnout studentům kvalitní přednášky o principech, které jako budoucí inženýři využijí. Ale jak mají absolventi přicházet s něčím novým a mít nějaké výsledky, když se tu učí jak fungují současné standardy a kdy byly zavedeny, atd. To jim přece za pár let bude k ničemu. Kdežto optimalizační teorie a jiné obecně platné principy jim vydrží celý život a mohou na nich stavět a pak se mohou dostavit lepší výsledky. To už je doufám realistický plán, který se budu snažit prosazovat (to s tim Boydem jen sci-fi podoba tohoto plánu).

7

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Jan Hejtmánek (hejtmjan) napsal:
Zdeněk Hurák (hurak) napsal:
Jan Hejtmánek (hejtmjan) napsal:

1) Rozdíl FEL a ostatních fakult v civilizovaných zemích? Stačí se podívat na záznam přednášek prof. Boyda ze Stanfordu nebo OpenCourseWare na MIT a zajít si náhodně na přednášku na FELu. Neříkám, že zde přednášky v podobné formě nejsou. Ale bohužel nejsou v převaze. Hlavní změna? Přednášky, které slouží jako nalejvárna encyklopedických pojmů, omezit. Moc si přeju, aby toto byl realizovatelný cíl.

Nechci chytat za slovo, smyslu této odpovědi rozumím, a souhlasím s ní. Ale zároveň si nemůžu odpustit poznámku, že je-li Vaším cílem přitáhnout na FEL Stephena Boyda a máte realistický plán, pak Vám fandím a volím Vás :-)) Stephen Boyd je opravdu mimořádný vědec i učitel. Vždyť k němu vzhlíží naprosto celý výpočetně optimalizační svět, alespoň jeho inženýrská část. Všichni hltáme jeho přednášky na videozáznamech. A měl jsem i to štěstí, že jsem ho mohl slyšel osobně. Snad každý z několika stovek, možná tisícovky či dvou tisícovek účastníků konference spěchal na jeho plenární přednášku. Kromě jeho přednášky však probíhaly na stejné konferenci i přednášky dalších velikánů ze špičkových institucí jako jsou Stanford či MIT, ale takový zájem jako o Boyda už, domnívám se, málokdo vzbudil. Tak to prostě je. Takových přednášek tady nikdy nebude nadpoloviční většina, s tím se smiřte. Stejně tak ale takové přednášky nenajdete v Eindhovenu, Edinburghu či Southamptonu, obávám se.

Mimochodem, ať jen nemluvím, já se před pár dny snažil aspoň na rok přivést jeho bývalého studenta, který má v ČR polovinu rodiny, ale zatím jsem neuspěl. Možná za rok, uvidíme.

Bylo by samozřejmě naivní si myslet, že je to realistický plán, ale určitě by to byla bomba smile Ale pakliže se má něco zlepšovat, tak by se mělo začít od základu. Čili poskytnout studentům kvalitní přednášky o principech, které jako budoucí inženýři využijí. Ale jak mají absolventi přicházet s něčím novým a mít nějaké výsledky, když se tu učí jak fungují současné standardy a kdy byly zavedeny, atd. To jim přece za pár let bude k ničemu. Kdežto optimalizační teorie a jiné obecně platné principy jim vydrží celý život a mohou na nich stavět a pak se mohou dostavit lepší výsledky. To už je doufám realistický plán, který se budu snažit prosazovat (to s tim Boydem jen sci-fi podoba tohoto plánu).

On je problem v tom, ze ucit jak funguji soucasne standardy pripadne historii jejich zavedeni je pro spoustu "akademiku" znacne pohodlnejsi. A muzete si tipnout jak moc je tato skupina lidi korelovana s "akademiky" s minimalni ci nulovou vedeckou aktivitou.

Ono je proste jednoduche si jednou za par let stahnout par popularne naucnych clanku z internetu a vytvorit sadu prednasek. A budete se divit, nekterym lidem ani nedochazi ze je na tom neco spatne. Stejni lide si zajisti skvele hodnoceni v anketach rozdavanim Acek, a jsou pak jeste uznale poplacani po zadech :-(

Drzim Vam palce at se Vam v senatu dari prosazovat tento (dle meho nazoru jediny spravny) trend vyuky. Stavet na obecnych principech a zakladnich teoriich by melo byt na vysokych skolach samozrejmosti, nehlede na jejich prestiznost ci zamereni (vyzkumna/nevyzkumna). Na to abych student zjistil neco o aktualnich standardech a jine podobne pohadky prece VS nepotrebuje...

8

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Petr Olšák (olsak) napsal:

1) Na kterou problematiku, kterou senát fakulty obvykle řeší, byste se chtěl/a zaměřit?
2) V jakých senátních komisích byste chtěl/a pracovat?
3) Jak vnímáte rozdíl mezi pojmy ,,věda`` a ,,výzkum``?
4) Problém: daňový poplatník prostřednictvím státu platí vědecké a výzkumné aktivity. Když to dělá, potřebuje metriku a mechanismy, jak ty peníze co nejlépe rodělit, protože sám nepozná, co je v této oblasti dobré a co ne. Je současný způsob rozdělování financí od státu ,,na vědu resp. výzkum`` vyřešen optimálně? Pokud ne, jak by se to dalo dělat jinak?
5) Sledujete vývoj kolem novely zákona o vysokých školách? Jaký k tomu máte názor?

1)Na kterou problematiku, kterou senát fakulty obvykle řeší, byste se chtěl/a zaměřit?

Konkretneji specifikovat problematiku se mi moc nechce. Každopádně důsledně chci sledovat tematiku týkající se kvality studia na FELu.

2)V jakých senátních komisích byste chtěl/a pracovat?

Moje kandidátka naznačuje odpověď. Z hledicka mých vytyčených cílů bych se rád angažoval v komisi pedagogické a pro vědu a výzkum.

3)Jak vnímáte rozdíl mezi pojmy ,,věda`` a ,,výzkum``? Víte, jaký je rozdíl mezi základním (batadelským) výzkumem, výzkumem aplikovaným, vývojem, aplikací?

Věda je disciplína, například fyzika, základním výzkumem jaderna fyzika, aplikovaným výzkumem jaderna enregie a vývojem je pak zrealizování jaderné bomby...

4)Problém: daňový poplatník prostřednictvím státu platí vědecké a výzkumné aktivity. Když to dělá, potřebuje metriku a mechanismy, jak ty peníze co nejlépe rozdělit, protože sám nepozná, co je v této oblasti dobré a co ne. Je současný způsob rozdělování financí od státu ,,na vědu resp. výzkum`` vyřešen optimálně? Pokud ne, jak by se to dalo dělat jinak?

Krásná otázka pro již zmiňovaného Stephena Boyda smile (nadsázka). Prozatím jsem se neseznámil s mechanismem pro rozdělování financí a neznám všechny aspekty, které musejí být zahrnuty do účelové funkce, tudíž ani nemohu navrhnout optimální řešení.

5)Sledujete vývoj kolem novely zákona o vysokých školách? Jaký k tomu máte názor?
Jako student jsem se nejvíce zajímal o zavedení školného. Proti tomu nic nemám, avšak jelikož někomu za něco platím, tak za to chci samozřejmě adekvátní výsledek. Ostatní body jsem nesledoval, tak se k nim nebudu vyjadřovat.

9

Re: Bc. Jan Hejtmánek, kandidát do AS FEL 2013

Tomáš Hynek (hynektom) napsal:

Předpokládám, že otázky poputují k uchazečům i v doplňujících volbách, proto jich tu pár zopakuji a nějaké nové přidám:
* Jaký program/obor studujete/studovali jste na FEL a jaká positiva a negativa na něm(nich) shledáváte?
* (zejména pro doktorandy) Jaký je Váš nejlepší výsledek (jeden!) z těch které hodnotí VVVS či RIV? Co na něm oceňujete? Volba je na Vás, záleží na tom, zda děláte formule nebo bagry.
* Jste pro zavedení školného na VŠ?

1) Studuji výběrovou formu KME (obor Bezdrátové komunikace). Oproti standardní formě KME oceňuji logickou návaznost a šířku pásma aplikovatelnosti předmětů. Standardní forma by mi stěží vyhovovala. Jako nevýhodu považuji malý zájem studentů o výběrové studium, který však implikuje individuálnější přístup (čili mi tato nevýhoda až tolik nevadí).

2) Na otázku odpovím časem...

3) O školném jsem se zmínil již ve starších "otázkách". Nic proti němu nemám, v případě, kdy mi škola nabídne adekvátní úroveň výuky. Ale kdyby mě měl učit někdo, kdo nechce kariérně růst (v technice zřejmě zásadní problém), tak bych nerad odlehčoval svoje konto a nebo bych zvážil cíl mé investice smile