1

Téma: Kurs pro zájemce o matematiku

Vážení kolegové,
letos se poprvé uskuteční kurs A8B01DEN - Diferenciální rovnice & numerické metody.
Je určen studentům prvního ročníku programu OES a je to většinou přehledový kurs, ke konci pak má nějaké specialitky určené pro elektriky. V průběhu by se měla proplétat teorie a praktické uskutečnění (výuka probíhá přímo v počítačové laborce).

Protože jsou v programu v současné době dva studenti, je tam volno. Může to být pro některé z vás zajímavá příležitost podívat se v rámci volitelných předmětů na matematiku reálného světa.
Předpokládá se znalost kalkulu (derivace, integrál, úvod do více proměnných) a lineární algebry (matice, vlastní čísla). Do Maple se dá vplout rychle.

Teď zápory:
1. Kolegové elektrici toho potřebovali pokrýt hodně, nebudu se tedy moci jednotlivým tématům věnovat hlouběji.
2. Nejméně z poloviny se tématy překrývá s kursem Numerické metody kolegů Navary/Němečka. Pokud vás tento kurs láká (či jej má váš obor povinný), tak se na DEN ani nehlaste, protože bychom vám nemohli uznat kredity (sice to asi pojmu jinak, určitě toho řeknu méně než jejich specializovaný kurs, ale látka je plus mínus stejná).
3. Je to první běh, sice mám hodně dobrou představu, co bych rád povídal, ale už teď je jasné, že to nestihnu. Bude to dobrodružné, což nemusí být pro studenty zrovna nejlepší. Byli jste varováni.

pH.

Naposledy upravil: habala (04.02.2014 23:02:09)

2

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

Ucte vic linearni algebru. Tu potrebuji uplne vsichni. Elektrikari jsou na tom jako zemedelci. Zemedelcu staci 5% populace. Elektrikaru, ktery umeji diferencialni rovnice, je potreba mozna 0.0005% populace. 99.9% populace inzenyru ale potrebuje linearni algebru. Delejte to, co ma pro spolecnost ten nejvetsi smysl.

3

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

My máme v KyR v druhém semestru prvního ročníku povinný kurz nazvaný Diferenciální rovnice a numerika s číslem B0B01DRN,
obsah je na http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/ … 81106.html a vyučující tam zatím není uveden.

Doufám, že jde o jiný kurzy než ten váš?
Dosud se ale s námi žádný vyučující nespojil a účast matematiků na - k tomu určeném - "Dni KyR" byla chabá (jen jeden zástupce za katedru, ostatní byli jinde), takže jsme o tom aktuálně s nikým nemluvili.

Pokud to nejste vy sám, tak prosím vyřidte kolegovi vyučujícímu B0B01DRN, aby se se mnou nebo radou KyR spojil. Obsah je dán akreditací a měnit ho nebudeme. Možná by se ale daly doladit detaily - např. motivace některých příkladů na cvičeních, trentokrát zase inspirovaných KyR.

Naposledy upravil: sebekm1 (29.09.2016 12:18:31)

4

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

Tomáš Pajdla (pajdla) napsal:

Ucte vic linearni algebru. Tu potrebuji uplne vsichni. Elektrikari jsou na tom jako zemedelci. Zemedelcu staci 5% populace. Elektrikaru, ktery umeji diferencialni rovnice, je potreba mozna 0.0005% populace. 99.9% populace inzenyru ale potrebuje linearni algebru. Delejte to, co ma pro spolecnost ten nejvetsi smysl.

Možná tomu tak je na vašich prestižních a excelentních oborech (nepotřeba diferenciálních rovnic, potřeba lineární algebry)... my jsme jenom "od pantáty vedou dráty", jenže když jde o zkrat, zapínací ráz a podobné mimořádky, tak povědomí o chování diferenciálních rovnic potřebuje každý elektroenergetik co dělá techniku a ne úředníka.
Samozřejmě jde o to, co je to "umět diferenciálni rovnice": pokud tím někdo myslí "ruční" řešení bez počítačů, tak to opravdu nepotřebuje v technice snad nikdo, ostatně od vyššího řádu než 4 to ani u lineárních systémů obecně ručně v konečném tvaru nejde.

5

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

Jan Kyncl (kyncl) napsal:
Tomáš Pajdla (pajdla) napsal:

Ucte vic linearni algebru. Tu potrebuji uplne vsichni. Elektrikari jsou na tom jako zemedelci. Zemedelcu staci 5% populace. Elektrikaru, ktery umeji diferencialni rovnice, je potreba mozna 0.0005% populace. 99.9% populace inzenyru ale potrebuje linearni algebru. Delejte to, co ma pro spolecnost ten nejvetsi smysl.

Možná tomu tak je na vašich prestižních a excelentních oborech (nepotřeba diferenciálních rovnic, potřeba lineární algebry)... my jsme jenom "od pantáty vedou dráty", jenže když jde o zkrat, zapínací ráz a podobné mimořádky, tak povědomí o chování diferenciálních rovnic potřebuje každý elektroenergetik co dělá techniku a ne úředníka.
Samozřejmě jde o to, co je to "umět diferenciálni rovnice": pokud tím někdo myslí "ruční" řešení bez počítačů, tak to opravdu nepotřebuje v technice snad nikdo, ostatně od vyššího řádu než 4 to ani u lineárních systémů obecně ručně v konečném tvaru nejde.

Dovolil bych si upozornit, že původní dotaz i následné reakce na něj jsou položeny v sekci "Program OI". Sám jsem to nejdříve taky přehlédl, a svou reakci (rovněž obhajující místo diferenciálních rovnic ve vysokoškolské výuce inženýrů) jsem tedy smazal. Tedy jestli lídři tohoto informatického (a nikoliv elektroenergetického) programu usoudí, že diferenciální rovnice nemají být prioritou, protože prioritou je lineární algebra nebo kterákoliv jiná část matematiky, mám dojem, že na to mají kvalifikaci, právo (a zodpovědnost).

Naposledy upravil: hurak (29.09.2016 15:51:17)

6

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

Zdeněk Hurák (hurak) napsal:
Jan Kyncl (kyncl) napsal:
Tomáš Pajdla (pajdla) napsal:

Ucte vic linearni algebru. Tu potrebuji uplne vsichni. Elektrikari jsou na tom jako zemedelci. Zemedelcu staci 5% populace. Elektrikaru, ktery umeji diferencialni rovnice, je potreba mozna 0.0005% populace. 99.9% populace inzenyru ale potrebuje linearni algebru. Delejte to, co ma pro spolecnost ten nejvetsi smysl.

Možná tomu tak je na vašich prestižních a excelentních oborech (nepotřeba diferenciálních rovnic, potřeba lineární algebry)... my jsme jenom "od pantáty vedou dráty", jenže když jde o zkrat, zapínací ráz a podobné mimořádky, tak povědomí o chování diferenciálních rovnic potřebuje každý elektroenergetik co dělá techniku a ne úředníka.
Samozřejmě jde o to, co je to "umět diferenciálni rovnice": pokud tím někdo myslí "ruční" řešení bez počítačů, tak to opravdu nepotřebuje v technice snad nikdo, ostatně od vyššího řádu než 4 to ani u lineárních systémů obecně ručně v konečném tvaru nejde.

Dovolil bych si upozornit, že původní dotaz i následné reakce na něj jsou položeny v sekci "Program OI". Sám jsem to nejdříve taky přehlédl, a svou reakci (rovněž obhajující místo diferenciálních rovnic ve vysokoškolské výuce inženýrů) jsem tedy smazal. Tedy jestli lídři tohoto informatického (a nikoliv elektroenergetického) programu usoudí, že diferenciální rovnice nemají být prioritou, protože prioritou je lineární algebra nebo kterákoliv jiná část matematiky, mám dojem, že na to mají kvalifikaci, právo (a zodpovědnost).

Příspěvek je sice ve vlákně OI, ale jde o předmět pro OES - obor také otevřený ale elektronický, takže příspěvek o potřebě diferenciálních rovnic u inženýrů by tu klidně mohl být.

7

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:
Zdeněk Hurák (hurak) napsal:
Jan Kyncl (kyncl) napsal:

Možná tomu tak je na vašich prestižních a excelentních oborech (nepotřeba diferenciálních rovnic, potřeba lineární algebry)... my jsme jenom "od pantáty vedou dráty", jenže když jde o zkrat, zapínací ráz a podobné mimořádky, tak povědomí o chování diferenciálních rovnic potřebuje každý elektroenergetik co dělá techniku a ne úředníka.
Samozřejmě jde o to, co je to "umět diferenciálni rovnice": pokud tím někdo myslí "ruční" řešení bez počítačů, tak to opravdu nepotřebuje v technice snad nikdo, ostatně od vyššího řádu než 4 to ani u lineárních systémů obecně ručně v konečném tvaru nejde.

Dovolil bych si upozornit, že původní dotaz i následné reakce na něj jsou položeny v sekci "Program OI". Sám jsem to nejdříve taky přehlédl, a svou reakci (rovněž obhajující místo diferenciálních rovnic ve vysokoškolské výuce inženýrů) jsem tedy smazal. Tedy jestli lídři tohoto informatického (a nikoliv elektroenergetického) programu usoudí, že diferenciální rovnice nemají být prioritou, protože prioritou je lineární algebra nebo kterákoliv jiná část matematiky, mám dojem, že na to mají kvalifikaci, právo (a zodpovědnost).

Příspěvek je sice ve vlákně OI, ale jde o předmět pro OES - obor také otevřený ale elektronický, takže příspěvek o potřebě diferenciálních rovnic u inženýrů by tu klidně mohl být.

Tak to je v tom tady trošku hokej, a já se do něj přidal dvakrát. Jednou, když jsem si neuvědomil, že jsem vlezl do diskuze kolegům z OI, a podruhé, když jsem si nevšiml, že se diskutuje předmět pro program ještě jiný (OES). To jsem ten svůj původní příspěvek mazat nemusel. Ale vlastně jsem ho stejně taky zrekapituloval v té předchozí odpovědi. Tedy že diferenciální rovnice shledávám ve výuce matematiky pro inženýry jako velmi důležité. Chci se vyhnout superlativům, ale prostě hodně důležité. A souhlasím, že ty numerické metody pro ně jsou taky velmi důležité. A ti, kteří mají rádi lineární algebru, vlastně nemůžou při studiu diferenciálních rovnic dojít nějaké újmy, protože studium diferenciálních rovnic je lineární algebrou přímo protkané. Viz třebas obsah nové knihy populárního učitele Gilberta Stranga: Differential Equations and Linear Algebra, Wellesley-Cambridge, 2014. Pro pohodlí, zde je přímo odkaz na obsah.

8

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

My máme v KyR v druhém semestru prvního ročníku povinný kurz nazvaný Diferenciální rovnice a numerika s číslem B0B01DRN,
obsah je na http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/ … 81106.html a vyučující tam zatím není uveden.

Doufám, že jde o jiný kurzy než ten váš?
Dosud se ale s námi žádný vyučující nespojil a účast matematiků na - k tomu určeném - "Dni KyR" byla chabá (jen jeden zástupce za katedru, ostatní byli jinde), takže jsme o tom aktuálně s nikým nemluvili.

Pokud to nejste vy sám, tak prosím vyřidte kolegovi vyučujícímu B0B01DRN, aby se se mnou nebo radou KyR spojil. Obsah je dán akreditací a měnit ho nebudeme. Možná by se ale daly doladit detaily - např. motivace některých příkladů na cvičeních, trentokrát zase inspirovaných KyR.

Doc Habal se se mnou spojil a vysvětlil mi, že jde  o úplně jiné kurzy, byt oba učí on. A8B01DEN - Diferenciální rovnice & numerické metody je speciální kurz na míru OES, B0B01DRN Diferenciální rovnice a numerika je obecný kurz, který má KyR a snad i někdo jiný (když je obecný?).
Doc. Habala B0B01DRN ladit na míru KyR nechce a já s ním celkem souhlasím.

Obecněji soudím, že by se kurzy vůbec neměly ladit na mírů jiných oborů než je obsah kurzu - proslulé názvy "něco PRO neco jiného."

Hlavně mi šlo o tom, aby se kurz společný pro několik programů/oborů neladil jen podle přání některých a jiných ne. To se tady snad neděje. V minulosti to ale na FEL bývalo celkem běžné. Kdysi v EaI často kolegové tvrdili: Kurz je důležitý (mysleli pro ně) a proto ho musíte mít (mysleli my). Je dobře, že nám dnes už nikdo z jiných programů nenařizuje, co máme my ve svém programu mít. Našemu programu KyR to VELMI prospelo!

Naposledy upravil: sebekm1 (01.10.2016 12:16:14)

9

Re: Kurs pro zájemce o matematiku

Zdeněk Hurák (hurak) napsal:
Jan Kyncl (kyncl) napsal:
Tomáš Pajdla (pajdla) napsal:

Ucte vic linearni algebru. Tu potrebuji uplne vsichni. Elektrikari jsou na tom jako zemedelci. Zemedelcu staci 5% populace. Elektrikaru, ktery umeji diferencialni rovnice, je potreba mozna 0.0005% populace. 99.9% populace inzenyru ale potrebuje linearni algebru. Delejte to, co ma pro spolecnost ten nejvetsi smysl.

Možná tomu tak je na vašich prestižních a excelentních oborech (nepotřeba diferenciálních rovnic, potřeba lineární algebry)... my jsme jenom "od pantáty vedou dráty", jenže když jde o zkrat, zapínací ráz a podobné mimořádky, tak povědomí o chování diferenciálních rovnic potřebuje každý elektroenergetik co dělá techniku a ne úředníka.
Samozřejmě jde o to, co je to "umět diferenciálni rovnice": pokud tím někdo myslí "ruční" řešení bez počítačů, tak to opravdu nepotřebuje v technice snad nikdo, ostatně od vyššího řádu než 4 to ani u lineárních systémů obecně ručně v konečném tvaru nejde.

Dovolil bych si upozornit, že původní dotaz i následné reakce na něj jsou položeny v sekci "Program OI". Sám jsem to nejdříve taky přehlédl, a svou reakci (rovněž obhajující místo diferenciálních rovnic ve vysokoškolské výuce inženýrů) jsem tedy smazal. Tedy jestli lídři tohoto informatického (a nikoliv elektroenergetického) programu usoudí, že diferenciální rovnice nemají být prioritou, protože prioritou je lineární algebra nebo kterákoliv jiná část matematiky, mám dojem, že na to mají kvalifikaci, právo (a zodpovědnost).

"Elektrikaru, ktery umeji diferencialni rovnice, je potreba mozna 0.0005% populace."
Pokud dobře počítám, tak aby vyšel počet zmíněných elektrikářů celočíselný, je třeba alespoň 200000 lidí.
Při vší úctě k OI, tolik inženýrů neprodukuje a tak jsem předpokládal, že jde o elektrikáře obecně (prostě jsem předpokládal, že autor umí procenta).