1

Téma: Mohu FEL, potazmo CVUT, doporucovat a jak se vyznat v nabidce?

Jsem uz delsi cas absolventem FELu, dluzno rict, ze ziskane vedomosti a dovednosti, resp. jejich plodne zarodky, dalece predcily me drivejsi ocekavani. Jsem nadmiru spokojen a temer denne poznavam, jakeho blaha se mi dostalo -- at uz vlastni radosti z vhledu do techniky a kousku prirody, nebo konkurenceschopnosti vstric zahranicnim inzenyrum v ne uplne trivialnich ukolech.

Rad bych se dobral poznani, jak dnes funguje FEL, jak se na nem da studovat a co ma smysl doporucovat mladym, nadejnym. Potomstvo prislusneho veku sice jeste nemam, ale obcas mam to poteseni uvadet do taju techniky a prirodnich ved par nadsenych ze stredni skoly, jichz se bude vyber VS behem 2 let tykat.

Prirozene bych rad poslechl svou vernost (nejen oficialne slibenou), ale priznam se, ze jak deni po ocku sleduji na foru, asi prestavam principum FELu rozumet. Netvrdim, ze jsou vsechny novinky (zejm. studijni programy, nazyvam-li to spravne) spatne, jen bych se v tom rad zorientoval. Je nutne si priznat, ze vidam i jina spickova pracoviste u nas, jmenovite treba Ustav pristrojove techniky v Brne. Pomozte mi, prosim, v nalezeni smeru, jak pochopit FEL, potazmo CVUT.

Na uvod jeste trochu sobecky. Prestoze nekteri starsi Ing. z FELu tvrdili, ze VS neni od toho, aby se clovek naucil obor, ale jen, aby se otestovala tech. inteligence, sam mohu s nadsenim prohlasit opak. Naucil jsem se mnohe, a zejm. treba nektere Matematiky 1..6 me donutily mrknout se na neco, co bych ve volnem case proste nepodstoupil. Prednasky a cviceni nekterych ucitelu, predevsim uzasne signaly od Prof. Sovky, dale pak Doc. John, Prof. Havlena, Prof. Veit a nekolik skvelych lidi od obrazkaru (kde ovsem kolisala jakost od skvelych odborniku jako Prof. Matas nebo Dr. Werner po ubohe a namachrovane nuly) mi daly nesmirne mnoho a skvely zaklad, k nemuz se dodnes vracim pri praci a s ni spojenem samostudiu. Ing. Pisa a Ing. Sojka mi zas nechali koutkem oka poznat, jak snadno clovek podlehne sebeklamu, ze neco naprogramoval dobre, nebo ze spravne navrhl architekturu API/protokolu/HW-SW rozhrani. Diky skole mam zaklad, ktery uplatnuji v praxi i soukromem badani a nesmirne me to tesi (a taky to generuje slusne mnozstvi penez).

Rad bych, kdyby se mohli mladsi dat podobne zajimavym a uplatnitelnym smerem.

Lze nekde pochopit, podle jakeho klice se vyhledavaji obory? Jak moc jsou jednotlive studijni programy propojene? Za meho studia (pre-Bc. era) jsme nastupovali temer shodny dvoulety blok. Na to temer kazdy nadaval, vim, ze treba na MFF tou dobou to bylo uz vyrazne jinak. Jak jsem dnes stasten, ze jsem byl donucen NEJDRIV resit neco uloh VS elektro typu, nez jsem se mel naplno rozhodnout, jestli (v mem pripade), kybernetika, vypocetka nebo radio! Take jsem povazoval za vybornou moznost zapsat si predmet mimo plan jinde a po odsouhlaseni radou katedry jej nechat splnit ulohu povinne-volitelneho predmetu. Lze toto i v dnesni dobe navenek cize se tvaricich programu, jako je OES, OE atd.?

Jak se vubec bude studovat po uvedeni CIIRCusu do provozu? Bude CIIRC zajistovat kmenove predmety pro FEL a jine fakulty? Nebo bude obsahovat ciste povinne-volitelne predmety?

Jak to chodi s UCEEB, z fora jsem zaslechl nejasne narazky na to, ze snad neplni plan na pozadovany pocet %, coz mi pripada v kontrastu se slavou, ktera jeho zacatek provazela. Muze to nekdo vyvratit, nebo aspon nahodit pouceni z vyvoje? Nerad bych si predstavil studenty, kteri se s nadsenim vrhnou do cerstve zalozeneho tymu podobneho ustavu a pak budou za 2 roky trpet tim, ze vedeni jejich diplomky skomira ci postrada puvodni stavu a motivaci.

Funguje jeste SpaceMaster, nebo je to jiz zamrela mrtvola, jako treba pobocky v Turnove a Sezimove Usti, ktera zapadla hned po pocatecni slave a dojeti potrebnych grantu? Podival jsem se na web katedry ridici techniky a moc jsem se toho nedozvedel ;-) (Pro pobaveni doporucuji, zalozka Alumni je taky dobra.)

Lze nejak rozlisit, co je skutecna snaha a co marketingova manifestace vstric grantovkam?

Vim, ze muj dotaz je siroky, ale ocekavam, ze zodpovedni garanti programu ci oboru se zde alespon strucne ozvou s nejakym odkazem na nabidku predmetu ci online prednasek, z nehoz bude mozno aspon zhruba posoudit, ze dany smer jeste existuje a nejak zije.

Zaroven doufam ve vicestranne ujisteni, ze krizove zapisy napric programy budou mozne (samozrejme v povinne-volitelne verzi, ze muze clovek nebudici zdani bezdomovce a nekladouci prilis mnoho otazek chodit na "cizi" prednasky plne volitelne, to snad zustava neoficialne stale pravdou).

"Horizontalni prostupnost" (tolikrat zde opakovanou, lec pro cloveka vne stale ne moc snadno pochopitelnou) pokladam za zaklad toho, aby CVUT mohlo dale prospivat a nedopadlo jak v baji o trech prutech Svatoplukovych.


Dekuji za odpovedi, byt asi zadam dosti.

2

Re: Mohu FEL, potazmo CVUT, doporucovat a jak se vyznat v nabidce?

(Kristan z Prachatic) napsal:

Jsem uz delsi cas absolventem FELu, dluzno rict, ze ziskane vedomosti a dovednosti, resp. jejich plodne zarodky, dalece predcily me drivejsi ocekavani. Jsem nadmiru spokojen a temer denne poznavam, jakeho blaha se mi dostalo -- at uz vlastni radosti z vhledu do techniky a kousku prirody, nebo konkurenceschopnosti vstric zahranicnim inzenyrum v ne uplne trivialnich ukolech.

To nas tesi. FEL se jiste od vasich studentsky dob zmenila, stejne jako se zmenila technika kolem. Doufam, ze vas presvedcime, ze dobre zustalo a nove prispelo k zlepseni.

Prednasky a cviceni nekterych ucitelu, predevsim uzasne signaly od Prof. Sovky, dale pak Doc. John, Prof. Havlena, Prof. Veit a nekolik skvelych lidi od obrazkaru (kde ovsem kolisala jakost od skvelych odborniku jako Prof. Matas nebo Dr. Werner po ubohe a namachrovane nuly) mi daly nesmirne mnoho a skvely zaklad, k nemuz se dodnes vracim pri praci a s ni spojenem samostudiu. Ing. Pisa a Ing. Sojka mi zas nechali koutkem oka poznat, jak snadno clovek podlehne sebeklamu, ze neco naprogramoval dobre, nebo ze spravne navrhl architekturu API/protokolu/HW-SW rozhrani. Diky skole mam zaklad, ktery uplatnuji v praxi i soukromem badani a nesmirne me to tesi (a taky to generuje slusne mnozstvi penez).

Mnozi z tech, ktere chvalite jsou na skole stale aktivni. Par detailu ohledne tech, ktere znam lepe. Prof Matas je prodekanem pro rozvoj a uci povinne predmety v oblasti strojoveho uceni a pocitacoveho videni. Kolega Werner prednasi povinny bakalarsky predmet Optimalizace. Podobne se rozsirilo pole pusobnosti kolegu Pisi (architektury pocitacu, ...) a Sojky (operacni systemy). A myslim, ze kvalita individualit dela FEL tim, cim je - spickovou (alespon v CR srovnani) vyzkumnou fakultou.

Lze nekde pochopit, podle jakeho klice se vyhledavaji obory? Jak moc jsou jednotlive studijni programy propojene? Za meho studia (pre-Bc. era) jsme nastupovali temer shodny dvoulety blok. Na to temer kazdy nadaval, vim, ze treba na MFF tou dobou to bylo uz vyrazne jinak. Jak jsem dnes stasten, ze jsem byl donucen NEJDRIV resit neco uloh VS elektro typu, nez jsem se mel naplno rozhodnout, jestli (v mem pripade), kybernetika, vypocetka nebo radio! Take jsem povazoval za vybornou moznost zapsat si predmet mimo plan jinde a po odsouhlaseni radou katedry jej nechat splnit ulohu povinne-volitelneho predmetu. Lze toto i v dnesni dobe navenek cize se tvaricich programu, jako je OES, OE atd.?

Zkusim k hlavnim bodum. Nyni je vice programu, a je celkem pochopitelne, ze mezi energetikou a informatikou jisty rozdil je. Na druhou stranu maji programu v prvnich trech-ctyrech semestrech mnoho spolecneho - sdileji matematicke predmety, vyuku programovani a algoritmu, vetsina programu i vyuku Fyziky. Mezi programy lze prestoupit.
V ramci volitelnych predmetu si lze zapsat libovolny predmet. Co se tyce nahrazovani povinnych predmetu, tak tam spise dochazi k nahrazeni nekterym predmetem ze zahranici, nebot nasi studenti vyjizdeji casto na semestr do zahranici, coz se snazime podporovat.

Jak se vubec bude studovat po uvedeni CIIRCusu do provozu? Bude CIIRC zajistovat kmenove predmety pro FEL a jine fakulty? Nebo bude obsahovat ciste povinne-volitelne predmety?

Tady uplne nerozumim obavam. Na CIIRC budou jiste pracovat spickovi vyzkumnici a nekteri budou take ucit v predmetech programu FEL. Predpokladam, ze spoluprace budou oboustranne (FEL-CIIRC) prospesna.

Zaroven doufam ve vicestranne ujisteni, ze krizove zapisy napric programy budou mozne (samozrejme v povinne-volitelne verzi, ze muze clovek nebudici zdani bezdomovce a nekladouci prilis mnoho otazek chodit na "cizi" prednasky plne volitelne, to snad zustava neoficialne stale pravdou).

Prednasky jsou verejne. Studenti/posluchaci kladouci otazky, aktivne se ucastnici prednasek, jsou vice nez vitani.

Tomas Svoboda (clen rady programu OI, zast. ved. katedry kybernetiky pro vyuku)

Naposledy upravil: svobodat (12.05.2015 12:12:51)

3

Re: Mohu FEL, potazmo CVUT, doporucovat a jak se vyznat v nabidce?

(Kristan z Prachatic) napsal:

Lze nekde pochopit, podle jakeho klice se vyhledavaji obory? Jak moc jsou jednotlive studijni programy propojene? Za meho studia (pre-Bc. era) jsme nastupovali temer shodny dvoulety blok. Na to temer kazdy nadaval, vim, ze treba na MFF tou dobou to bylo uz vyrazne jinak. Jak jsem dnes stasten, ze jsem byl donucen NEJDRIV resit neco uloh VS elektro typu, nez jsem se mel naplno rozhodnout, jestli (v mem pripade), kybernetika, vypocetka nebo radio! Take jsem povazoval za vybornou moznost zapsat si predmet mimo plan jinde a po odsouhlaseni radou katedry jej nechat splnit ulohu povinne-volitelneho predmetu. Lze toto i v dnesni dobe navenek cize se tvaricich programu, jako je OES, OE atd.?

Dobry den,

reaguji jako garant programu OES.

To co zminujete, je presne jednou ze zcela zakladnich myslenek programu OES (ja ji nazyvam pyramidou vzdelani). V bakalarske etape, ktera neni rozdrobena ne zadne obory, a ma fixni pruchod, jsme kladli duraz na bytelne vybudovani universaslnich a nadcasovych zakladu. Nizsi parto pyramidy musi byt vzdy sirsi a bytelnejsi nez ty nad nim. Program pripravovali zkuseni profesori, kteri vedi, co je nadcasove - vzdy to jsou nejake fundametalni teorie dane oblasti, nikoliv encyklopedie nejakych soucasnych pristroju ci blokovych schemat, ktere stejne budou jinak nez student dostuduje. A samozrejme matematika(!) a fyzika jsou temi nejzkladnejsimi nastroji a dali jsme jim velky prostor.

Velmi silne jsme si pri konstrukci byli vedomi, ze fundamentalni teorie musime studentovi "vnutit" na zacatku studia, protoze student sam jeste nedokaze v tu chvili posoudit jejich dulezitost a v okamziku, kdy by to uz dokazal (treba po letech praxe), tak uz je pozde se k nim vracet. Navic dostatecne sirokymi teoretickymi zaklady pripravujeme absolventa, ktery se bude snadno adaptovat i po letech po ukonceni skoly, protoze bude znat siroke souvislosti bude mit matematicky a fyzikalne "vytrenovany" mozek a snadno se vzdy douci konkretnosti nejakeho konkretniho systemu. Ostatne kazdy konkretni system musi podlehat obecne platne teorii a tu bude absolvent ovladat.

Jan Sykora

4

Re: Mohu FEL, potazmo CVUT, doporucovat a jak se vyznat v nabidce?

Dobry den,

dekuji velice obema garantum za to, ze si nasli chvili na odpoved.

Jan Sýkora (sykoraja) napsal:

reaguji jako garant programu OES.

To co zminujete, je presne jednou ze zcela zakladnich myslenek programu OES (ja ji nazyvam pyramidou vzdelani). V bakalarske etape, ktera neni rozdrobena ne zadne obory, a ma fixni pruchod, jsme kladli duraz na bytelne vybudovani universaslnich a nadcasovych zakladu. Nizsi parto pyramidy musi byt vzdy sirsi a bytelnejsi nez ty nad nim. Program pripravovali zkuseni profesori, kteri vedi, co je nadcasove - vzdy to jsou nejake fundametalni teorie dane oblasti, nikoliv encyklopedie nejakych soucasnych pristroju ci blokovych schemat, ktere stejne budou jinak nez student dostuduje. A samozrejme matematika(!) a fyzika jsou temi nejzkladnejsimi nastroji a dali jsme jim velky prostor.

Velmi silne jsme si pri konstrukci byli vedomi, ze fundamentalni teorie musime studentovi "vnutit" na zacatku studia, protoze student sam jeste nedokaze v tu chvili posoudit jejich dulezitost a v okamziku, kdy by to uz dokazal (treba po letech praxe), tak uz je pozde se k nim vracet. (..)

To je skvele, naprosto mi mluvite z duse a jedna se presne o veci, ktere jsem plne docenil prave az v rozmezi T0+2roky az soucasnost. Povazuji to za velmi dobrou strategii a jsem vdecny, ze zije. Urcite studentky upozornim na tuto vlastnost OES.

Dotaz (asi spise na Dr. Svobodu): je toto shodne i v OI? Pokud ano, je alespon to nejnizsi patro shodne s OES ci umoznujici bezesvy prechod (tj. bez nutnosti opakovat 90% predmetu, ale treba jen 30%)?

Tomáš Svoboda (svobodat) napsal:

Kolega Werner prednasi povinny bakalarsky predmet Optimalizace.

To rad ctu, presne takovou vec spatruji jako jeden z hlavnich praktickych predmetu pro technika (byt zrovna zde mam sam znacne mezery). Trochu jsem se bal, kdyz jsem cital souslovi "prakticky bakalar", ze je tlak na zestredoskolneni vyuky a generovani obvodarsko-softwararskych cvicenych opic bez VS-pridane hodnoty (a la buseni zebricku do PLC, rutinni korporatni programovani, tahani nenarocnych plosnaku a jine veci, ktere dava skoro kazdy absolvent prazskych slaboproudych prumyslovek).

Tomáš Svoboda (svobodat) napsal:

Nyni je vice programu, a je celkem pochopitelne, ze mezi energetikou a informatikou jisty rozdil je. Na druhou stranu maji programu v prvnich trech-ctyrech semestrech mnoho spolecneho - sdileji matematicke predmety, vyuku programovani a algoritmu, vetsina programu i vyuku Fyziky. Mezi programy lze prestoupit.

Dekuji, toto byla dulezita informace. Dotaz: je nejaky "architekturalni" rozdil mezi OI a OES? Nebo je to v zasade totez, pouze z jakesi zemepisne tradice (felk/feld) pod jinym vedenim? Abyste mi nerozumeli spatne: ja pluralitu do jiste miry povazuji za dobrou -- sice bylo mirne psycho, kdyz se za me DSP ucilo asi na 5 katedrach v 12 ruznych predmetech, na druhou stranu, zase jsem si mohl vybrat alternativni pristupy a docela z toho tezim (kombinace Sovka-Havlena je obzvlast zajimava).

Dotaz: ze samotneho fora vidim, ze programu se urodilo dost; krome OES a OI: KYR, KME, EEM, IB, EaI (to byl asi ten jediny za meho studia) a SIT.

Tato "sbirka" je mozna prave tim, co me na soudobem FELu jako vnejsiho a malo informovaneho nejvic desi. Zamerim-li se tupe ve smeru sveho kybernetickeho vzdelani a pominu-li mluvici domy, vidim: OES, OI, KYR, mozna KME?, EaI. Hadam, ze tam budou znacne prekryvy. Ale jak si vybrat? Cim se lisi KYR a KME od OES a OI?

Tomáš Svoboda (svobodat) napsal:

Tady uplne nerozumim obavam. Na CIIRC budou jiste pracovat spickovi vyzkumnici a nekteri budou take ucit v predmetech programu FEL. Predpokladam, ze spoluprace budou oboustranne (FEL-CIIRC) prospesna.

Pokusim se upresnit mou (samu o sobe velmi mlhavou) obavu: pamatuji deleni FEL|FIT; v te dobe az tragikomicky vznikly na FEL snad hned 2 nove pocitacove katedry, takze jsme meli Fakultu informatiky, Katedru informatiky (ta mela tusim 0 lidi), Katedru pocitacu (relikt) a Katedru poc. grafiky a interakce. To minimalne zvenci pusobilo dost odpudive (temer bych rekl, jako by to kricelo na zajemce: "hura do Brna"). Snad se od te doby situace uklidnila. Nicmene nelze se zbavit dojmu, ze mezi CIIRCem a FEL jsou vztahy napjate a tak by me zajimalo, zda se ocekava, ze CIIRC pojede nejakou vlastni ligu s vyukou, treba vlastni program/obor, a zda budou odbornosti CIIRC-lidi duplikovany na FEL, nebo jestli stavajici rekneme OES a OI bude z tretiny uceno na CIIRC bez prekazek.

Dekuji velice za odpovedi a preji pekny den.

5

Re: Mohu FEL, potazmo CVUT, doporucovat a jak se vyznat v nabidce?

(Kristan z Prachatic) napsal:

Dotaz (asi spise na Dr. Svobodu): je toto shodne i v OI? Pokud ano, je alespon to nejnizsi patro shodne s OES ci umoznujici bezesvy prechod (tj. bez nutnosti opakovat 90% predmetu, ale treba jen 30%)?

OI je "computer science" program, zaber OES je jiny. Co se tyce kompatibility, OI ma v 1. rocniku vice programovani a algoritmizace, OES naopak vice analyzy a fyziky. Vice viz
https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk … 33683.html
https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk … 4.P.B.html

Dotaz: ze samotneho fora vidim, ze programu se urodilo dost; krome OES a OI: KYR, KME, EEM, IB, EaI (to byl asi ten jediny za meho studia) a SIT.

Tato "sbirka" je mozna prave tim, co me na soudobem FELu jako vnejsiho a malo informovaneho nejvic desi. Zamerim-li se tupe ve smeru sveho kybernetickeho vzdelani a pominu-li mluvici domy, vidim: OES, OI, KYR, mozna KME?, EaI. Hadam, ze tam budou znacne prekryvy. Ale jak si vybrat? Cim se lisi KYR a KME od OES a OI?

EaI jiz otevirano neni. Mnohym studentu/zajemcum naopak vyhovuje, ze si mohou vybrat a nedesi je to. Studijni plany, ev. domaci stranky programu poskytnou vice informaci. https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/

Pokusim se upresnit mou (samu o sobe velmi mlhavou) obavu: pamatuji deleni FEL|FIT; v te dobe az tragikomicky vznikly na FEL snad hned 2 nove pocitacove katedry, takze jsme meli Fakultu informatiky, Katedru informatiky (ta mela tusim 0 lidi), Katedru pocitacu (relikt) a Katedru poc. grafiky a interakce. To minimalne zvenci pusobilo dost odpudive (temer bych rekl, jako by to kricelo na zajemce: "hura do Brna"). Snad se od te doby situace uklidnila. Nicmene nelze se zbavit dojmu, ze mezi CIIRCem a FEL jsou vztahy napjate a tak by me zajimalo, zda se ocekava, ze CIIRC pojede nejakou vlastni ligu s vyukou, treba vlastni program/obor, a zda budou odbornosti CIIRC-lidi duplikovany na FEL, nebo jestli stavajici rekneme OES a OI bude z tretiny uceno na CIIRC bez prekazek.

Po pravde, prijde mi to jako drobnosti. Znam docela dobre OI a KyR. Vim, ze lide, kteri stoji za temito programy, jasne rikaji: "chceme FEL jako vyzkumnou fakultu, spickovy vyzkum a vyuku". Tito lide maji zahranicni zkusenosti a vedeckou excelenci v dane oblasti. Programy OI a KyR od pocatku sve existence hajily vyberovost studia.  Muze se stat, ze treba CIIRC nekdy v budoucnu otevre svuj program. A? Ja doufam ve, a usiluji o, vzajemne prospesnou FEL-CIIRC spolupraci. Mozna, ze ted se vztahy zdaji turbulentni, ale to za par let odezni. Nevim, proc by se tim mel zajemce o studium nejak trapit. Pokud vas zajima vedet vice o KyR a OI klidne mi napiste (svobodat@fel.cvut.cz), nechci tady na foru utiskovat ostatni programy ;-)

6

Re: Mohu FEL, potazmo CVUT, doporucovat a jak se vyznat v nabidce?

Tomáš Svoboda (svobodat) napsal:

Pokud vas zajima vedet vice o KyR a OI klidne mi napiste, nechci tady na foru utiskovat ostatni programy ;-)

Dekuji, kdyby to prerostlo nejakou mez, bud prejdeme na mail, nebo to snad admin rozdeli, ale zatim to snad nehrozi. Procez myslim, ze snad z odpovedi mohou tezit i jini zajemci.

Tomáš Svoboda (svobodat) napsal:

OI je "computer science" program, zaber OES je jiny. Co se tyce kompatibility, OI ma v 1. rocniku vice programovani a algoritmizace, OES naopak vice analyzy a fyziky. Vice viz
https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk … 33683.html
https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk … 4.P.B.html

Aha, takze OI je blize pocitacum a programovani a je tam min prirody a elektra.

To ve mne budi dotaz (asi spise na OES lid?): videl jsem, ze v OES je zakladni programovaci kurz zajistovan katedrou el. pohonu. Je nejaky rozumny duvod, proc nejsou alespon veci kolem algoritmizace a programovani spolecne s OI? Nebo jsem to jen nepochopil?

Urcite si nemohu stezovat na katedru pohonu, absolvoval jsem tam 1 predmet (prave pohony, takovy ten povinny uvod pro ridice), bylo to bezva a podle me dulezite, el. stroje jsou zrovna jeden ze zakladu, ktery temer nezastarava a jsou vsudypritomne. Nicmene, doposud mi nebylo znamo, ze by na pohonne katedre byla nejaka zajimava skola programovani, to uz teda spis na ridici technice (mozna subj. slepota).

Cim se ta pohonarska vypocetka lisi od OIacke? Nebo jde jen o nejaky docasny stav a bude to sjednoceno, tak jako matika s fyzikou? (A jako drive zakladni semestry programovani a uvodu do pocitacove architektury, ktere delala katedra pocitacu.)

Jinak jsem si vsminul, ze jsou nabizene/uznavane i nektere predmety z MFF, tomuto jednoznacne tleskam. A muj obdiv maji lide, kteri toto mezi-skolne byli schopni zajistit, i kdyz je dalece nad mou fantazii, jak probihaji pripadne presuny penez (pokud to teda UK neuci dobrovolne).

Dekuji.