26

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Pokud to bude někoho zajímat, v bakalářském kurzu Automatické řízení (ARI) už léta používáme mnoho nových (= v ČR obvykle neužívaných) prvků a metod, i když tak daleko jako Zdeněk jsme se zatím zajít neodvážili. V americkém stylu se snažíme přinutit studenty k práci od prvního týdne semestru. Semestr je pak velmi obtížný a zkouška zase celkem lehká (tedy pro ty, kteří na naši hru přistoupí).
Kurz – řekl bych na naše poměry vzácně – kombinuje sofistikovanou teorii s aktivní tvůrčí prací v laboratořích, přičemž obě složky jsou naprosto nezbytné. Pro mnoho studentů je to vůbec první předmět ve studiu tyto prvky kombinující. Daří se nám alespoň u většinu studentů přinutit k intenzivní domácí práci, jejíž výstupy ale průběžně kontrolujeme. Přes velkou náročnost kurz studenty baví. Kurz je extrémně náročný i pro učitele a podílí se na něm velký tým aktivních lidí. Sklízíme za něj všeobecnou chválu – formálně i neformálně – od studentů i firem (!).

Moodle kurzu je na https://moodle.dce.fel.cvut.cz/course/view.php?id=68 a podrobnosti o hodnocení https://moodle.dce.fel.cvut.cz/mod/page … hp?id=4739

Pro nalákání návštěvníka ještě vypíchnu pár v ČR celkem neobvyklých prvků:

opakovací test/úloha na prvním cvičení
kvízy, domácí úkoly z přednášek
test v polovině semestru
laboratorní úloha + simulační úloha + úloha lego zakončená soutěží
přednášky mají slajdy, ale přesto přednášející často píše na tabuli
na přednášce se počítají příklady, a to na tabuli nebo v Matlabu
učitelé se studenty nekomunikují emaily, ale přes veřejné webové fórum, intenzivně používané
závěrečná zkouška má 3 části: písmenku, praktický návrh (s počítačem, povolenými taháky a učebnicemi, internetem, …), a ústní část, na kterou student často ani nemusí, má-li dost bodů.
a mnohé další

27

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:

Student stejně sedí a kouká na divadelní představení, proč by místo toho nemohl koukat na film?

Moc dobrá otázka. Což ji vzít doslova? K čemu je divadlo, když máme film, video, dvd? Odpověď na obecnější otázku možná vyjasní i ten zvláštní případ?

Film existuje už sto let a divadlo zatím nevytlačuje?
Lidé dokonce chodí do divadla i v situaci, když se doma mohou podívat na záznam představení.
Proč asi?

I klasická – tedy ne interaktivní – přednáška má asi smysl. A to tím víc, čím více je divadelním představením.
Ostatně, i mezi divadelními představeními pořád převažují ta neinteraktivní (alespoň ne interaktivní v prvním pánu).

Až potud je mi to celkem jasné, dále už je mi to jasné méně:

Filmy, které se mi líbí, si zpravidla kupuji na dvd (br), kopíruji z něj do mobilu a občas si je tak či onak pouštím. Přesto, když pak takový film dávají v televizi, stejně se na něj podívám – tak nějak radši. Sledovat film v TV mě nějak o trochu víc baví než sledovat stejný film na dvd/počítači/mobilu. Neumím to vysvětlit, ale mají to tak i jiní? Jako by v nějakém smyslu bylo VÝHODOU, že si to nemohu zastavit či pustit znova? Že se to děje v reálném čase? Dává to nějaký smysl?

Není to jen generační problém, jako třeba čtení z papíru vs. čtení z obrazovky?

Naposledy upravil: sebekm1 (19.02.2016 10:07:34)

28

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Michael Šebek (sebekm1) napsal:
Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:

Student stejně sedí a kouká na divadelní představení, proč by místo toho nemohl koukat na film?

Moc dobrá otázka.

Nebo také zavádějící v tom smyslu, že vztah divadla a filmu není buď - anebo (xor). Jistě je možné se podívat na film, než půjdu do divadla. Zvlášť, když mám zkušenost, že v divadle "nestíhám". Divadlo pak může být interaktivní, jít do detailů a nemusí se bát, že kvůli debatě nestihne závěr, ten je znám s filmu. 

Dokonce mi zdá lepší, když režisér filmu a divadelního představení je jiný, neboť získám srovnání, jak téma pojali dva tvůrci.

V zimě učím předmět Rozpoznávání a strojové učení (Pattern Recognition and Machine Learning), témata přednášek jsou poměrně klasická a existují k nim MOOCy (třeba od Andrew Ng). Dám na WWW předmětu kromě slidů i odkaz na "filmy", uvidíme, co to udělá.

29

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Jiří Matas (matas) napsal:
Michael Šebek (sebekm1) napsal:
Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:

Student stejně sedí a kouká na divadelní představení, proč by místo toho nemohl koukat na film?

Moc dobrá otázka.

Nebo také zavádějící v tom smyslu, že vztah divadla a filmu není buď - anebo (xor).

Leč to se ukázalo až po mnoha letech, tak to nakonec (?) dopadlo.
Před sto léty byly podobné diskuse a obavy/naděje, že film divadlo vytlačí.
Podobné to bylo při zavedení TV.

Naposledy upravil: sebekm1 (20.02.2016 13:24:26)

30

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

This Will Revolutionize Education - hezké video k tématu na https://youtu.be/GEmuEWjHr5c

Revoluce ve vzdělávání - už zase?
"Proč vlastně potřebujeme učitele? No pokud si myslíte, že hlavní rolí učitele je přenést informace z jeho vlastní hlavy do hlav studentů, pak již opravdu není k ničemu.
Naštěstí hlavní rolí učitele není předat informaci!
Posláním učitele je hlavně vést sociální proces učení. Jeho úkolem je inspirovat, vyzvat a nadchnout studenty, aby se chtěli učit.
Ano, učitelé také vysvětlují, demonstrují a ukazují fakta, ale to je vedlejší.
Hlavní je přimět každého studenta, aby se cítil sám důležitý a zodpovědný za odvedení té práce při učení."

(Jsou tam i další moc hezká, např. Is Punishment or Reward More Effective? https://youtu.be/1tSqSMOyNFE )

Naposledy upravil: sebekm1 (22.02.2016 09:14:55)

31

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Petr Habala (habala) napsal:

Jinak s tim videem misto prednasky. Ja se porad peru se spravnym formatem.

Snazil jsem se vcera odpovedet, ale muj prispevek se asi nekde ztratil. Tedy velmi kratce.

Doktor Bob  (mathdoctorbob.org) ma zajimavy format prednasek na Internetu. Mensi celky jsou predneseny rychle. Ikdyz je casto neni mozno pozrit na jedno "skousnuti", video lze zastavovat, lze se vracet, lze to studovat. Myslim, ze je to lepsi, nez je sledovani zaznamu klasicke prednasky.

Naposledy upravil: pajdla (21.02.2016 22:38:04)

32

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:
Petr Habala (habala) napsal:

Jak to vidim ja, hlavnim cilem prednasky neni presentovat text, ale dodat studentum to, co v textu neni: Pochopeni, co vlastne ty rovnice a podobne znamenaji. Pred nekolika lety jsem nejak postupne dospel k nazoru, ze mou roli na prednasce nejlepe vystihuje slovo tlumocnik. Mym ukolem je ukazat, ze ty vety na slidech lze z matematictiny prelozit do lidstiny a ony davaji smysl. K tomu spoustu obrazku, ktere samozrejme take v knihach nejsou a i kdyby byly, pro studenty je mnohonasobne uzitecnejsi videt, jak vznikaji, nez videt vysledny obrazek...

Jasně, ale musí tahle "přednáška" opravdu probíhat osobní formou, nebo může být i ve formě videa? Student stejně sedí a kouká na divadelní představení, proč by místo toho nemohl koukat na film? Ano, ztratí se osobní kontakt, musí se použít jiné prostředky pro nadchnutí diváků, nejde se přímo na něco zeptat, za to jde film zastavit, přetočit, rozdělit na více kousků.

Da se ucit bez ucitelu? Da, ale jen cvili. Budou ucitele ucit, ikdyz nebudou potkavat zive studenty, jen tocit filmy? Dobri udcitele spise nebudou. Kdyz tedy nebudou zivi studenti, nebudou ani zivi ucitele. Pak ale nebude nikoho, kdo by natocil filmy a nebude ani studentu. A pak uz nebude nic. Jen s videem to nema reseni. Proto potrebujeme i zive uceitele, kteri pracuji s zivymi zaky

33

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Tomáš Pajdla (pajdla) napsal:
Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:
Petr Habala (habala) napsal:

Jak to vidim ja, hlavnim cilem prednasky neni presentovat text, ale dodat studentum to, co v textu neni: Pochopeni, co vlastne ty rovnice a podobne znamenaji. Pred nekolika lety jsem nejak postupne dospel k nazoru, ze mou roli na prednasce nejlepe vystihuje slovo tlumocnik. Mym ukolem je ukazat, ze ty vety na slidech lze z matematictiny prelozit do lidstiny a ony davaji smysl. K tomu spoustu obrazku, ktere samozrejme take v knihach nejsou a i kdyby byly, pro studenty je mnohonasobne uzitecnejsi videt, jak vznikaji, nez videt vysledny obrazek...

Jasně, ale musí tahle "přednáška" opravdu probíhat osobní formou, nebo může být i ve formě videa? Student stejně sedí a kouká na divadelní představení, proč by místo toho nemohl koukat na film? Ano, ztratí se osobní kontakt, musí se použít jiné prostředky pro nadchnutí diváků, nejde se přímo na něco zeptat, za to jde film zastavit, přetočit, rozdělit na více kousků.

Da se ucit bez ucitelu? Da, ale jen cvili. Budou ucitele ucit, ikdyz nebudou potkavat zive studenty, jen tocit filmy? Dobri udcitele spise nebudou. Kdyz tedy nebudou zivi studenti, nebudou ani zivi ucitele. Pak ale nebude nikoho, kdo by natocil filmy a nebude ani studentu. A pak uz nebude nic. Jen s videem to nema reseni. Proto potrebujeme i zive uceitele, kteri pracuji s zivymi zaky

Obávám se, že ta debata na téma využití videa ve výuce trošku diverguje. Snad nikdo (rozumný) netvrdí, že by video mohlo nahradit učitele.

Tedy ve smyslu, že tu výukovou aktivitu (například přednášku) jednou nechám natočit, a pak už několik let učitele nepotřebuji a studenti se naučí sami. Takhle tedy já tomu "flipped classroom" nerozumím. Je to spíše naopak. Vždyť dnes student od svého přednášejícího dostává akorát těch 90 minut monologu, snad jen občas přerušeného dotazem na platnost znaménka v rovnici na tabuli. Když by místo toho tuto část výuky absolvoval student sám, ve svém tempu, s využitím videa, pak na tom fyzickém setkání se svým přednášejícím už můžou společně řešit složité příklady, případové studie, může více dostat z té příležitosti být v reálném čase v jedném místnosti spolu s daným zkušeným odborníkem (a dalšími deseti nebo padesáti skvělými mozky - studenty).

Debatu okolo "flipped classroom" v pedagogických kruzích docela sleduji (například blogy na webu http://chronicle.com, například http://chronicle.com/blogs/wiredcampus/ nebo http://chronicle.com/blognetwork/castingoutnines/), a lze slyšet velmi důrazné hlasy, které nabádají, že skutečně musí jít o "přehození dvou činností". Nikoliv tedy o přesun jedné z nich a eliminaci druhé. To fyzické setkání s pedagogem (ale vlastně i ostatními spolužáky) je jistě nenahraditelné. Ale dost možná je lze využít efektivněji, než tak činíme dnes. Koneckonců, on i ten přeslavný Sebastian Thrun (pro neznalé, byl to nepochybně jeho online kurz na téma umělé inteligence, který před asi pěti lety tu mánii MOOC odstartoval) narazil, když si na to odosobnění výuky jeden z jeho studentů tehdy ještě na Stanfordu stěžoval. Doporučuji prohlédnout i tu diskuzi pod článkem. Můj oblíbený blogger (a učitel matematiky) Robert Talbert (mimochodem, u něj jsem našel ten tip na specs-based grading) tento případ využil ke zdůraznění onoho faktu, že nové technologie nabízí hodně, ale prostě nestačí natočit přednášky, hodit je na video, a říct studentům " naučte se sami"...

Naposledy upravil: hurak (25.02.2016 21:38:57)

34

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Michael Šebek (sebekm1) napsal:
Jiří Zemánek (zemanji7) napsal:

Student stejně sedí a kouká na divadelní představení, proč by místo toho nemohl koukat na film?

Moc dobrá otázka. Což ji vzít doslova? K čemu je divadlo, když máme film, video, dvd? Odpověď na obecnější otázku možná vyjasní i ten zvláštní případ?

No protože je to jiný druh zážitku. Každé má svoje - ve filmu si můžete dovolit speciální efekty, střihy, v divadle jste v přímém kontaktu s herci. Tohle do nějaké míry jde přenést i na přednášky, protože to funguje podobně, třeba zažít nějaký velkolepý experiment osobně na přednášce je určitě větší zážitek než se na něj dívat na filmu.

Nicméně ta paralela má své limity. Navíc otázka k diskuzi není ani tolik jestli nahradit přednášky filmem, ale jestli nevyužít film k tomu, aby se přednáška mohla naplnit něčím jiným. Něco jako podívejte se na film a herci vám pak zahrají rozšířené scény, budou debatovat o filmu,…

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

I klasická – tedy ne interaktivní – přednáška má asi smysl. A to tím víc, čím více je divadelním představením.

Má smysl, ale myslím si, že když se použije v kombinaci s video přípravou, může se její potenciál využít ještě více.

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

Sledovat film v TV mě nějak o trochu víc baví než sledovat stejný film na dvd/počítači/mobilu. Neumím to vysvětlit, ale mají to tak i jiní? Jako by v nějakém smyslu bylo VÝHODOU, že si to nemohu zastavit či pustit znova? Že se to děje v reálném čase? Dává to nějaký smysl?

Já to znám a vysvětluji si to leností nebo únavou se rozhodovat. Vybrat si film vyžaduje více rozhodování než si pustit TV a vybrat kanál. Je to takové „osvobozující omezení“ - když má člověk moc možností, spíše se pak nerozhodne vůbec a když, tak je s volbou častěji nespokojený. To pak vede k tomu, že se rozhodování vyhýbáme (Decision avoidance, Decision fatigue)

To je mimochodem celkem zajímavé související téma. Dostupnost různých kurzů on-line, spousty materiálů atd. skrývá velký potenciál, se kterým ale člověk musí umět pracovat, aby se v tom neutopil. Je potřeba mnohem více rozhodování než jen zapisovat předměty podle studijního plánu a chodit na přednášky podle rozvrhu.

Naposledy upravil: zemanji7 (23.02.2016 12:20:03)

35

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Předvolební zamyšlení:

Zajímavé a důležité vlákno, spousta diskutérů, nápadů, argumentů a názorů, zajímavé odkazy, i pan proděkan se zapojil, jenom …
… jenom tu nevidím žádné senátory – tedy kromě doc. Habaly, který diskutuje často a ze senátorů často jedinný?

No asi současný senát výuka nezajímá? Nebo ho nezajímají nové metody? Nezajímá ho, co se děje ve světě? Nebo senát nezajímá diskusní fórum, nezajímají ho voliči?

Jen se podívejte, co senát píše v modrém obdélníku na vršku této stránky  - a jak to dopadlo?

36

Re: Vyuka na FELu vs trendy ve svete

Videa jsou (z mého pohledu) poměrně nepraktická. Úroveň studentů se mění trendově a navíc fluktuuje.
Také se mění učitelé předmětů, na které navazuji.
Přednášku tedy hodně prokládám dotazy a často musím nějaký kousek z elmag. pole, obvodů nebo matematiky zopakovat (případně to studenti slyší poprvé).
Také se na různé lidi musí s vysvětlováním různě.
Video není interaktivní a myslím, že přednáška je lepší.
Ostatně mi studenti na přednášky docela chodí.
Ovšem ušetřit na učitelích by pomocí videa šlo.