1

Téma: Vyuka - jeden trend z prvni ruky

Ucim v Southamptonu (UK) a styl znamkovani je dost podobny tomu na FEL. Studenti behem 4 let (MEng je v UK na 4 roky) maji okolo 100 znamkovanych aktivit (domaci ulohy, projekty, zkousky). Zkouska za 100% je celkem vyjimecna, ale temer vzdy je dominantni ve vysledne znamce.
ZKouska je vsak dost odlisna - je jen jeden pokus (a jeden termin), je pouze pisemna a znamkovani je slepe, tedy nevime, jakeho studenta znamkujeme (tedy zjistit by to asi slo, ale k cemu to). Ted se dela u jisteho vzorku i double-blind znamkovani, kdy je pisemka opravena nezavisle dvema lidmi a pak se porovna vysledek. Kdyz se shodnou do 10% OK< kdyz ne tak se prizve moderator... No a pak nahodne vse overuje External Examiner, ktery je z jine univerzity. Na jednu stranu je to otrava a dost casto zbytecna prace, na druhou stranu je pro studenta dost tezke uspet se stiznosti a obcas se vychytaji drobne chyby (spatne soucty bodu apod). Domaci ulohy se znamkuji benevolentneji (jen ucitel plus nahodna kontrola), jelikoz maji mnohem mensi vahu.
V UK se programy akredituji podobne jako u nas, i kdyz je to uplne jiny proces.

Tak a ted ten trend. U nas na fakulte (vicemene asi jako FEL+FS+FSv dohromady) jsme se rozhodli (kolektivni rozhodnuti vsech vedoucich) zcela zmenit testovani. Vetsina aktivit se ze znamkovanych zmeni na neznamkovane a zrusi se vetsina zkousek (z cca 30 jen 12 za cele 4 roky). Je to hodne revolucni, a kdyz jsme se to poprve dozvedeli, tak snad kazdy rikal, ze je to blbost. Ale ted nejspis kazdy souhlasi s tim, ze je to treba udelat, jen se dohadujeme na detailech. Co nas k tomu vedlo?

1. Studenti selektivne rozlisuji na dulezite (znamkovane) a nedulezite (neznamkovane) aktivity. Ve svem dusledku nemelo cenu ucit nic neznamkovaneho - studenti to ignorovali. Hlavni dotaz studentu byl "Co je treba ke zkousce" a ne "Co mam vlastne umet".
2. Snaha zvysit zpetnou vazbu vedla k narustu znamkovanych aktivit a pochopitelne k narustu administrativy s tim souvisejici.
3. Zkousky a i predmety jsou studenty chapany jako zcela izolovane subjekty. Vyhori v mechanice, protoze neumi aplikovat diferencialni rovnici, kterou hrave zvladli v matematice.
4. Zkousky a predmety jsou pravdu izolovany. Pri priprave zkousky z predmetu A se nestaram o to, jak zakomponovat do zkousky predmety B a C, ktere predchazeji.
5. Studenti jsou zkouseni z parcialnich problemu, ale my je mame pripravit na reseni komplexnich problemu.

Ted se vse pripravuje, takze nemuzu rici, jak se implementace zdarila (to bude mozne rici tak za 5 let), ale nektere veci jsou hodne prinosne uz ted. Kdyz misto 8 zkousek v semestru delate jen dve, tak mate rekneme 6 otazek. A v nich musite nejak zjistit, jestli studenti umi co umet maji. Zkousku tak pripravuji tymy slozene z lidi ucicich vsechny relevantni predmety. To je prvni plus - dostanete se do kontaktu s lidmi, se kterymi jinak moc nemluvite, ale navic jeste presne zjistite, co vlastne uci. Druhe plus je nutnost udelat zkousku skutecne komplexni, tedy pripravit otazku, ktera donuti studenta ukazat komplexni prehled. To se snadno rika, hure dela, ale je to celkem zabavnejsi nez pripravovat "klasicke" otazky.

Vlastne jdeme proti proudu - studenti chteji co nejvice bodovanych casti znamky (ne jen zkousku za 100%), takze se to deli do cim dal mensich casti, a najednou udelame misto toho velezkousku za 100%. Proc to muzeme udelat? Protoze poskytneme studentum dostatecnou zpetnou vazby formou testu (v hodine, na netu, domaci ulohy), ktere budou komentovane (klidne i znamkovane, ale znamka se nikde nez na testu neobjevi). Student tak i bez znamek bude vedet, jak si stoji uz behem semestru ci po ukonceni predmetu (coz se ted nerovna slozeni zkousky - znalosti vyuzije ve zkousce treba az za rok).

Mozna namitnete, ze u nas podobnou roli hraje statnice, ale tak tomu neni. Tam jsou otazky sice z mnoha predmetu, ale vzdy zcela izolovane. Vicemene je to maturita - kdyz si vytahnete otazku cislo 25, tak je jedno, jestli umite 23 a 26 ci ne.

Mame tady sice prisna kriteria na vstupu (v inzenyrstvi dokonce nejvyssi v UK - AAA, tedy A z matematiky, fyziky a relevantniho prodmetu, jako je treba chemie, biologie, atd.) a diky tomu malou propadovost (cca 10% behem studia), ale z osobni zkusenosti bych rekl, ze studenti vyberovych programu FEL jsou prinejmensi srovnatelni. Urcite neni mozne vyse uvedene zamitnout jen proto, ze jsou tady studenti lepsi. Take se tady samozrejme plati skolne, ale to s vyse uvedenym nijak nesouvisi.

Nikterak netvrdim, ze vyse uvedene je spravna cesta k lepsi vyuce, ale vzdy je dobre se zamyslet na tim, jak to funguje ted a jak by to mohlo fungovat jinak.

Naposledy upravil: polcatom (15.02.2016 19:47:10)

2

Re: Vyuka - jeden trend z prvni ruky

Tomáš Polcar (polcatom) napsal:

Je to hodne revolucni ...

Je u vás celková atmosféra nakloněná revolučním změnám?
Jak se k tomu staví váš senát, pokud ho máte?

3

Re: Vyuka - jeden trend z prvni ruky

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

Je u vás celková atmosféra nakloněná revolučním změnám?

Celkem pozitivne. Ta moje fakulta je vubec nejaka revolucni, treba zrusila pred lety katedry a nahradila je akademickymi skupinami, ktere maji jinou roli. Nikde jinde jsem to nevidel (alespon v UK). Jestli je to lepsi nebo ne to nevim, ale je pravdou, ze jsme vydelecna fakulta, mame nejmensi pocet studentu na akademika v UK a v hodnoceni REF (brirtsky system evaluace univerzit) jsme v General Engineering dokonce poprve predstihli Cambridge (http://www.southampton.ac.uk/engineerin … sults.page). Jine revolucni veci ale dopadaji katastrofalne, treba pred 4 lety fakulta vyhodila vetsinu administrativy s tim, ze je prebujela (coz byla pravda) a ze ji nepotrebujeme (coz pravda nebyla). Pak se zoufale hledali administrativni pracovnici...

Ale asi nejvetsi rozdil v obou univerzitach je mira informovanosti akademiku. Mame kazdy rok faculty awayday (mimo kampus, vetsinou na stadionu Saints), kde je cela fakulta (200 lidi!) a tam se seznamuji s tim, co je noveho a co je treba udelat. Je to hlavne diskusni.  Pak mame asi trikrat rocne faculty meeting, kde je to spise jen informativni, je to tak na odpoledne. No a pak to postupuje dolu - asi 6x rocne spolecne odpoledne naseho unit (jednotka velka asi jako pul FEL). Jelikoz je to dobre pripravane a clovek se dozvi veci, ktere opravdu potrebuje, tak tam lidi chodi (asi ne radi, ale chodi). Odhadem je tam tak 80% z tech, co mohou (tedy cca 70% ze vsech). No a protoze lide jako dekan o tech zmenach mluvi pred vsemi, tak se snazi to prodat jako plus, coz se dost casto povede. Treba vyse uvedena zmena bude znamenat vic prace s pripravou zkousek, ale odpadne spousta umorne prace ve stavajicim systemu, coz je pravda.

4

Re: Vyuka - jeden trend z prvni ruky

Michael Šebek (sebekm1) napsal:

Jak se k tomu staví váš senát, pokud ho máte?

Senat mame, ale moc o nem nevim. Ma nejspis celkem velke pravomoci, ale jsou dost formalni.  Take treba schvaluje povyseni na "docenty" a profesory, ale to je formalita, jelikoz mi povyseni prislo pisemne podepsane (plus vyssi plat) davno pred tim, nez to senat schvalil. Z pohledu nasi fakulty je casto problem, ze tam nikdo nechce (zamestnanci voli zamestnance), takze vyber je nulovy. Navic tam casto chodi spise vysoce postaveni (Head of Units, atd), jelikoz je to misto k lobovani a ziskavani informaci. Ale celkem bych se vsadil, ze naprosta vetsina z nas akademiku netusi, kdo je senator ci k cemu senat je. Senat je jen jeden (celouniverzitni) a senatoru je asi 150, takze se to s nasim srovnavat neda.

Funkce senatu je hezky popsana zde: http://www.southampton.ac.uk/about/gove … enate.page

Vybiram to nejlepsi:

The powers vested in the Senate ... include the direction and regulation of education and examinations, the award of degrees, and the promotion of research. Senate has delegated its authority for a number of activities which fall within its remit in respect of educational provision ... in order to improve the effectiveness of the conduct of University business, and enable as many decisions as possible to be taken by those with direct responsibility for the conduct of this business.

Volny preklad asi takto - my do toho mluvit muzeme, ale nechceme, nebot se to tyka veci, ktere si lepe vyresi ti, kterych se to tyka.

5

Re: Vyuka - jeden trend z prvni ruky

Tomáš Polcar (polcatom) napsal:

Vybiram to nejlepsi:

The powers vested in the Senate ... include the direction and regulation of education and examinations, the award of degrees, and the promotion of research. Senate has delegated its authority for a number of activities which fall within its remit in respect of educational provision ... in order to improve the effectiveness of the conduct of University business, and enable as many decisions as possible to be taken by those with direct responsibility for the conduct of this business.

Volny preklad asi takto - my do toho mluvit muzeme, ale nechceme, nebot se to tyka veci, ktere si lepe vyresi ti, kterych se to tyka.

Velmi moudré!